69 318 läst · 223 svar
69k läst
223 svar
Aduro H1 Hybrid ved/pellets
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 167 inlägg
Kom både från ovankant lucka och från topphålen runt skorstensanslutningen.R robertsund skrev:
Röken försvann alltså så fort det blev drag i skorstenen, men ska det kunna ryka in så här?
Redigerat:
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 167 inlägg
Okej. Vid topphällen borde det inte komma nått du kanske ska ringa ÅF. Det ska ju inte ryka in såklart, men det blir ju lite så om de är mycket drag i huset o nästan inget alls ifrån skorstenen från start.S StarBuck skrev:
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 167 inlägg
Precis så har jag också vid pellets eldning, därav jag ska göra om o sätta ett spjäll precis ovan kaminen på skorstenen.H hakan72 skrev:
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 167 inlägg
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 167 inlägg
är det någon vinklar på din skorsten eller bara rakt upp?R robertsund skrev:
dragluckan monteras på skorstenen, sen ställer man in den på rätt drag, tror att det är 12pa för den här pannan?
när draget blir högre så öppnar luckan och släpper in luft i från rummet istället, mer drag öppnar den mer, för att hålla rätt drag från pannan
här syns lite fler bilder.
http://www.tigerholm.se/hvac/Draught-stabiliser-Tigex50.htm
A ason skrev:
Intressant. Vad kostar de ca ? Har du provat på din ? Jag antar att jag har för mycket drag.
För lågan blir liksom väldigt vild. Någon med erfarenheter kring pellets eldningen o ev sotning ?
Har ingen kamin ännu, ska bli en innan vinternH hakan72 skrev:
Hade en draglucka på pannan hemma tidigare, fick jämnare drag då,vid blåsigt väder så såg man hur luckan kompenserade för vind pustarna.
Och normalt så stod den lite på glänt.
Googla lite så får du en prisbild.