69 428 läst · 223 svar
69k läst
223 svar
Aduro H1 Hybrid ved/pellets
Jag kör med jem o fix. Værmeflex har jag för mig att den heter. Inga problem med att komma upp i temp i alla fall. Däremot har jag stora problem med att få igång kaminen trots att jag har en altandörr öppen. Den hinner inte mer än starta innnan den larmar för ”check burner cave”. När den väl är igång och köksfläkten startas så stannar kaminen igen.H hakan72 skrev:
Tror att kaminen hade mått bättre med uteluft direkt in på baksidan.
Ok det var spännande, hur ser co mätaren ut ? Sotar det ? Den pelletsen jag har nu sotar som fan o jah har fått höja matningen för att få upp värmen. Köpt på bygg max. Tänkte prova granngårdens o hem o fix.S StarBuck skrev:Jag kör med jem o fix. Værmeflex har jag för mig att den heter. Inga problem med att komma upp i temp i alla fall. Däremot har jag stora problem med att få igång kaminen trots att jag har en altandörr öppen. Den hinner inte mer än starta innnan den larmar för ”check burner cave”. När den väl är igång och köksfläkten startas så stannar kaminen igen.
Tror att kaminen hade mått bättre med uteluft direkt in på baksidan.
CO mätaren ligger nära gult hela tiden under uppstartfasen. Tror det har att göra med att det är undertryck i huset tack vare frånluftsventilationen. I mitt fall bör man nog ha tilluft direkt till kaminen.H hakan72 skrev:
Sotar gör min också när inte förbränningen kommer igång ordentligt.
Ska bli intressant att höra hur de olika pelletssorterna fungerar i din kamin, glöm inte att rapportera här .
Kan vara
Min ligger i mitten av det gröna. Har också frånluft men byggt på 70 talet i den svängen de inte slösade på isolering samt att jag har frisk lufts i taget precis bredvid, vid taket så klart återkommer med Info om sotningsgrad men byggnax är NO NO. PS tror de köper in den sort de känner för olika gånger.
S StarBuck skrev:CO mätaren ligger nära gult hela tiden under uppstartfasen. Tror det har att göra med att det är undertryck i huset tack vare frånluftsventilationen. I mitt fall bör man nog ha tilluft direkt till kaminen.
Sotar gör min också när inte förbränningen kommer igång ordentligt.
Ska bli intressant att höra hur de olika pelletssorterna fungerar i din kamin, glöm inte att rapportera här .
Min ligger i mitten av det gröna. Har också frånluft men byggt på 70 talet i den svängen de inte slösade på isolering samt att jag har frisk lufts i taget precis bredvid, vid taket så klart återkommer med Info om sotningsgrad men byggnax är NO NO. PS tror de köper in den sort de känner för olika gånger.
Har ingen kamin ännu,
Men för att få rätt förbränning krävs rätt mängd luft.
Vore intressant att veta vad det är för undertryck i skorsten.
Sen borde väl kaminen reglera på fläkten på O2 för att få rätt förbränning,
Står det i manualen hur regleringen fungerar?
Har ni 8 eller 6mm pellets?
Men för att få rätt förbränning krävs rätt mängd luft.
Vore intressant att veta vad det är för undertryck i skorsten.
Sen borde väl kaminen reglera på fläkten på O2 för att få rätt förbränning,
Står det i manualen hur regleringen fungerar?
Har ni 8 eller 6mm pellets?
A ason skrev:
Den är endast gjord för 6mm. Står dock i den eng delen av manualen att 8mm funkar
Har inte mätt luft flödet men tänker att om den håller co halten så borde ju förhållandet mellan inluft o draget vara ok. Men testar lite olika pellets så får vi se. Värmer upp hela huset med den nu. Mest för att testa ifs. Kanske mest lönsamt när det blir riktigt kallt då vi har en luft luft pump med.
Kan inte hitta någonstans hur regleringen fungerar. Min CO mätare ligger alltså i slutet på den gröna stapeln precis innan det orangea strecket. Behövs inga stora förändringar för att den ska larma och bli orange. Kommer ofta larm på ”Check burner cave”. Jag tar då bort brännarhuven och skrapar bort lite sot och pellets som ligger där. Placerar tillbaka brännarhuven och stänger luckan igen. Larmet ”Check burner cave” försvinner inte. Går det att reseta bort detta?, inget jag har hittat. Funderar på om det är tilluft direkt till kaminen som är det bästa för att få ner CO mätaren på grönt.? Vad tror ni?A ason skrev:
Du har ju testat med en dörr öppen så borde inte göra skillnad kan jag tycka, om du inte har något ventilationssystem eller köksfläkt som tar all luft.S StarBuck skrev:Kan inte hitta någonstans hur regleringen fungerar. Min CO mätare ligger alltså i slutet på den gröna stapeln precis innan det orangea strecket. Behövs inga stora förändringar för att den ska larma och bli orange. Kommer ofta larm på ”Check burner cave”. Jag tar då bort brännarhuven och skrapar bort lite sot och pellets som ligger där. Placerar tillbaka brännarhuven och stänger luckan igen. Larmet ”Check burner cave” försvinner inte. Går det att reseta bort detta?, inget jag har hittat. Funderar på om det är tilluft direkt till kaminen som är det bästa för att få ner CO mätaren på grönt.? Vad tror ni?
När kaminen brinner blir det skillnad när dörren är öpöen/stängd?
En del saker har nog sagts här tidigare, skorstenens längd påverkar draget
Innan skorstenen är varm så kan man ha sämre drag.
Tips är kolla att draget är som det ska.
Redigerat:
Jag har ju en frånluftsfläkt som går hela tiden och ger undertryck i huset.A ason skrev:Du har ju testat med en dörr öppen så borde inte göra skillnad kan jag tycka, om du inte har något ventilationssystem eller köksfläkt som tar all luft.
När kaminen brinner blir det skillnad när dörren är öpöen/stängd?
En del saker har nog sagts här tidigare, skorstenens längd påverkar draget
Innan skorstenen är varm så kan man ha sämre drag.
Tips är kolla att draget är som det ska.
Märker ingen större skillnad när det brinner om altandörren är öppen eller stängd. Däremot om köksfläkten startas så stoppar kaminen ganska fort om inte ett fönster eller altandörren öppnas.
Stäng av frånluftsfläkten och en stund och provaS StarBuck skrev:
Redigerat:
Elektroniktokig
· hudiksvall
· 167 inlägg
Jag tror du säkert skulle få hjälp med Aduro egna ”rökgasfläkt” https://www.adurofire.se/skorstenar/aduro-draftoptimizer/ om du inte kan få igång draget på nå annat vis.S StarBuck skrev:
Har provat kaminen idag igen men utan något lyckat resultat. Började med att göra en grundlig rengöring enligt handboken.
Stängde av ventilationen i hela huset och öppnade både ett fönster och en altandörr, ändå ligger CO mätaren högt upp i det gröna fältet innan start.
Efter att upptändingssekvensen ”Ignition” hade passerat 14 min, gick den in i Ignition 2 och nya 14 min började räkna. Efter ca 3min larmar den på ”Check burner cave”. Larmet går återigen inte i retur och kaminen går i sparläge tills jag väljer att stoppa den. Provar att starta igen ett par gånger bara för att få samma meddelande. Rensar bakom brännarkoppen varje gång larmet kommer.
Den har inga problem att tända upp pelletsen så att det blir lågor men den vill liksom aldrig gå vidare.
Blir till att kontakta säljaren nu.
Stängde av ventilationen i hela huset och öppnade både ett fönster och en altandörr, ändå ligger CO mätaren högt upp i det gröna fältet innan start.
Efter att upptändingssekvensen ”Ignition” hade passerat 14 min, gick den in i Ignition 2 och nya 14 min började räkna. Efter ca 3min larmar den på ”Check burner cave”. Larmet går återigen inte i retur och kaminen går i sparläge tills jag väljer att stoppa den. Provar att starta igen ett par gånger bara för att få samma meddelande. Rensar bakom brännarkoppen varje gång larmet kommer.
Den har inga problem att tända upp pelletsen så att det blir lågor men den vill liksom aldrig gå vidare.
Blir till att kontakta säljaren nu.