S StarBuck skrev:
Har provat kaminen idag igen men utan något lyckat resultat. Började med att göra en grundlig rengöring enligt handboken.
Stängde av ventilationen i hela huset och öppnade både ett fönster och en altandörr, ändå ligger CO mätaren högt upp i det gröna fältet innan start.
Efter att upptändingssekvensen ”Ignition” hade passerat 14 min, gick den in i Ignition 2 och nya 14 min började räkna. Efter ca 3min larmar den på ”Check burner cave”. Larmet går återigen inte i retur och kaminen går i sparläge tills jag väljer att stoppa den. Provar att starta igen ett par gånger bara för att få samma meddelande. Rensar bakom brännarkoppen varje gång larmet kommer.
Den har inga problem att tända upp pelletsen så att det blir lågor men den vill liksom aldrig gå vidare.
Blir till att kontakta säljaren nu.
Låter som en bra idé.
Undrar vad du har för skorsten, typ och längd, är det några böjar eller något sånt?
Har du installerat själv eller köpt installerat och klart?

A ason skrev:
Låter som en bra idé.
Undrar vad du har för skorsten, typ och längd, är det några böjar eller något sånt?
Har du installerat själv eller köpt installerat och klart?
Både kamin, skorsten och installation köpt av aduro återförsäljare.
Skorsten Schiedel ca 4,5 m. 2st 45 gr böjar på vinden.

S StarBuck skrev:
Både kamin, skorsten och installation köpt av aduro återförsäljare.
Skorsten Schiedel ca 4,5 m. 2st 45 gr böjar på vinden.
Hur har det gått för dej?

Ska hämta kaminen och skorsten imorgon och hoppas få den på plast i helgen.
Beställde med 3,5m Biomodul skorsten toppanslutning och 2st 45gr böjar med ett 550mm rör mellan.
Hoppas få drag så det räcker, lite tveksam efter StarBucks besvär och en 4,5m skorsten.
Har väldigt låg byggnad så börjar så här, får förlänga sen om det inte räcker till.
Undrar hur anslutning på kaminen ser ut, och om biomoduls start adapter passar rakt på.
Någon som har Biomodul skorsten som har koll?
Borde vara rätt, men vill dubbel kolla så man inte missat något och inte får ihop det i helgen.

A ason skrev:
Hur har det gått för dej?

Ska hämta kaminen och skorsten imorgon och hoppas få den på plast i helgen.
Beställde med 3,5m Biomodul skorsten toppanslutning och 2st 45gr böjar med ett 550mm rör mellan.
Hoppas få drag så det räcker, lite tveksam efter StarBucks besvär och en 4,5m skorsten.
Har väldigt låg byggnad så börjar så här, får förlänga sen om det inte räcker till.
Undrar hur anslutning på kaminen ser ut, och om biomoduls start adapter passar rakt på.
Någon som har Biomodul skorsten som har koll?
Borde vara rätt, men vill dubbel kolla så man inte missat något och inte får ihop det i helgen.
Jodå, nu fungerar kaminen igen.
En tekniker kopplade upp sig och körde in ny programvara och justerade CO mätaren. Den ska ev bytas då den fortfarande ligger högt. Han justerade även in de olika effektstegen så att den bränner renare nu.
Kvarstår problem med att kaminen ryker in vid start och att den stannar när köksfläkten startas.

S StarBuck skrev:
Jodå, nu fungerar kaminen igen.
En tekniker kopplade upp sig och körde in ny programvara och justerade CO mätaren. Den ska ev bytas då den fortfarande ligger högt. Han justerade även in de olika effektstegen så att den bränner renare nu.
Kvarstår problem med att kaminen ryker in vid start och att den stannar när köksfläkten startas.
Vad bra!
Och om du gör samma test nu med ventilation av och dörrar öppen är den svår vid start då med?

• Gilla
Vattenkärlet
  • Laddar…
A ason skrev:
Vad bra!
Och om du gör samma test nu med ventilation av och dörrar öppen är den svår vid start då med?
Den är lättstartad nu, men jag måste fortfarande ha en dörr eller fönster öppet när kaminen startas från kallt läge. Annars ryker det in.
Har inte provat att slå ifrån ventilationen igen.
Eventuellt har man missat att täta mellan kamin och skorstensanslutning, men det återstår att se.

Kan säkert vara otät men tippar på att problemet är för högt undertryck i huset och du behöver ansluta röret för tillluften

• Gilla
new_improved och 1 till
  • Laddar…
Möjligt att det blir så eller fläkt på skorstenen.

Ska bli kul att följa din kamininstall. :D(y)
Ska du själv installera?
Glöm inte pannkitt mellan kamin och skorsten ;).

• Gilla
pythea och 1 till
  • Laddar…
Huset är tätt och ventilation, köksfläkt, badrunsdläkt etc som skapar undertryck.
Om du sätter en rökgasfläkt så ökar du undertrycket ännu mer,
För att kaminen ska få luft behövs det släppas in luft inte att man suger mer..
Luften måste in någonstans,
Blir risk att den tex tar sej in via köksfläkten eller annan väg

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A ason skrev:
Huset är tätt och ventilation, köksfläkt, badrunsdläkt etc som skapar undertryck.
Om du sätter en rökgasfläkt så ökar du undertrycket ännu mer,
För att kaminen ska få luft behövs det släppas in luft inte att man suger mer..
Luften måste in någonstans,
Blir risk att den tex tar sej in via köksfläkten eller annan väg
Du har en bra poäng där (y). Ska du själv ta uteluft direkt till kaminen?

S StarBuck skrev:
Du har en bra poäng där (y). Ska du själv ta uteluft direkt till kaminen?
Funderat på det och kommer att ta ute luft då det är enkelt nu när jag bygger ut och allt inte är klart.
Har installerat den i stugan som är kallställd och är nära 0 grader ibland när man ska tända, tror att det är svårt nog ändå så vill ha bra förutsättningar, tex vid fjärrstyrt och in rök fylld stuga.
Idag finns det många springor som luften kommer in genom.
Men vart efter jag rustar så blir det tätare och vill inte riskera för litet tilluft.
Hoppas få blåsa isolering inom nån vecka och godkänd besiktning av kamin så är vintern räddad
Lite bilder på installationen,

Installation av en modern kamin i ett ouppvärmningsrum med synlig isolering och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av en svart kamin med rökkanal som går genom taket i en oisolerad stuga.
Skapa konto
Person installerar en ny skorsten på ett tak med sjöutsikt i bakgrunden.
Skapa konto
Installation av kamin med rökrör i en outbyggd stuga, omgiven av byggmaterial och isolering.
Skapa konto

• Gilla
MarcusFBA och 1 till
  • Laddar…
Här har det hänt lite saker i helgen....snyggt jobbat :D(y):ok:. Du gör helt rätt i att ta uteluft till kaminen om du kan.

Hej, hur gör man om det inte går få ”extern” tilluft?
Krävs det alltid en skorssten? Jag har en kanal i murstock ”oanvänd/tillgodo” sedan tidigare ägare tog bort vedpanna till förmån för Luft-vattenpump. Jag tänker mig att ställa en hybrid bredvid murstock och koppla skorsten med en typ 90 böj in i murstock. Eller går det inte?

Flyttar in i hus med en öppen äldre Contura braskamin/eldstad. Tänker att en H1:a blir ett fint komplement till fjärrvärmen.
Min takläggare trodde att befintlig skorsten skulle gå att använda men den har som ni ser fyrkantigt rör. Vad tror ni? Går det?

• Vardagsrum med öppen äldre Contura braskamin och fyrkantigt rör, möbler och inredningsdetaljer.
    Skapa konto
V Villew skrev:
Flyttar in i hus med en öppen äldre Contura braskamin/eldstad. Tänker att en H1:a blir ett fint komplement till fjärrvärmen.
Min takläggare trodde att befintlig skorsten skulle gå att använda men den har som ni ser fyrkantigt rör. Vad tror ni? Går det?
Tveksam till att skorsten är fyrkantig, är inte det där ett plåtskydd över röret?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.