Hej, kul att läsa! Var iväg och tittade på denna idag till min stuga. Blev riktigt sugen på den. Ett par frågor

  • Den ska ju kopplas in med vanlig stickkontakt, någon som har erfarenhet att koppla in på ett 12 eller 24v system?
  • Egentligen skulle jag vilja ha en kokplatta på toppen, någon som vet om det går att få till?
  • Hur är appen, funkar den bra?
  • Någon som fått för sig att bygga ett extra extern pelletsförråd?
/ Per
 
Hej. Kul att du blev intresserad (y).
Jag har ingen aning om den går att köra på 12 eller 24V, har inte sett det någonstans.
Har tyvärr inte heller sett om det finns någon kokplatta till den, hade ju varit bra annars. Det finns däremot en täljstenstopp att köpa till men den är nog mest för dekoration.
Appen fungerar riktigt bra och finns numera även på svenska.
 
  • Gilla
PG Lindgren
  • Laddar…
PG Lindgren PG Lindgren skrev:
Hej, kul att läsa! Var iväg och tittade på denna idag till min stuga. Blev riktigt sugen på den. Ett par frågor

  • Den ska ju kopplas in med vanlig stickkontakt, någon som har erfarenhet att koppla in på ett 12 eller 24v system?
  • Egentligen skulle jag vilja ha en kokplatta på toppen, någon som vet om det går att få till?
  • Hur är appen, funkar den bra?
  • Någon som fått för sig att bygga ett extra extern pelletsförråd?
/ Per
Hej, jag kör på offgrid med kaminen,
Använder mej av en ren sinus inverter 12-230v.
Tycker det finns detaljer som skulle kunna förbättras med appen,
Förhoppningsvis så lyssnar dom på användarna.
Värmen på toppen är nog inte tillräcklig för att koka något, undra om det finns någon pelletskamin med det?

Ni som kört eran ett tag, hur ser askan ut för er?
Min är ganska mörk,
Känns som det är behov att justera luft eller pellets mätningen.
 
  • Lågor inuti en brinnande kamin med synliga detaljer av interiören och askrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
StarBuck
  • Laddar…
Min aska ser likadan ut. Kaminen är inställd på alla tre stegen med max fläkt och min pellets, av uppkopplad servicetekniker.
 
  • Gilla
ason
  • Laddar…
S StarBuck skrev:
Min aska ser likadan ut. Kaminen är inställd på alla tre stegen med max fläkt och min pellets, av uppkopplad servicetekniker.
Får testa lite imorgon.

Fick slut på pellets i förrådet för ca 60 minuter sen.
Fattar inte hur pelletskruv matningen ska funka egentligen, får inte till det.
Kaminen står i off, lyser gult och hållet in skruv knappen men inget händer.
Vad gör jag för fel?
 
Lite drygt när man kör slut på pellets. Man får ta bort brännarhuven, stänga luckan och hålla in skruvknappen. Tar ca 10 min innan pelletsen kommer fram.
 
S StarBuck skrev:
Lite drygt när man kör slut på pellets. Man får ta bort brännarhuven, stänga luckan och hålla in skruvknappen. Tar ca 10 min innan pelletsen kommer fram.
Ja så läste jag i manualen men det funkar inte för mej, händer inget på skruvknappen.
Får bli ett samtal
 
Prova att göra den strömlös en stund först.
 
  • Gilla
ason
  • Laddar…
Tack för info. Jag har gått ifrån H1:an och börjar sikta in mig på att behålla den vedspis vi har installera en Caminetti Montegrappa Agila S istället.
 
  • Gilla
StarBuck
  • Laddar…
Ni som har Adurion, är ni nöjda med den? Och ni som hade problem, har dessa löst sig?
 
Vi har våran i stugan och används nån helg då och då.
Hade dåligt drag vid ved eldning,
Har förlängt skorstenen med ca 65cm och har bra drag.efter det.
Har nu följande,
1st 45 böj
1st 55cm rör
1st 45 böj
2m rör
Vindskyddshuv

Annars funkar den bra tycker jag,
Finns lite förbättrings potential i mjukvaran som jag nämnt tidigare.
 
  • Gilla
StarBuck
  • Laddar…
Har fått skorstenen utbytt till en med tilluft och tycker att kaminen brinner bättre nu med pellets än den gjorde innan (y). Dessutom är den mindre känslig när köksfläkten används.
Däremot blev installationen lite sådär, då tilluftsröret ansluter centrum nere på skorstenen medan anslutningen på kaminen sitter förskjuten ca 10 cm. Det får till följd att hela tilluftsröret sitter snett och ser inte helt 100 ut. Ska försöka få till en vinkel på röret på något vis :thinking:.
Tyvärr ryker kaminen in fortfarande vid uppstart med kall skorsten, tack vare frånluftsventilationen i huset. Löser detta med att öppna ett fönster medan kaminen tänder upp. Fjärrstart av kaminen är därmed tyvärr uteslutet :(.
Upplever att ljudet från pelletsskruvar är rätt störande kvällstid då huset i övrigt är tyst. Det smäller till i skruvarna med jämna mellanrum då förmodligen pellets kläms i sönder på vägen upp.
Totalt sett är jag ändå nöjd med kaminen. Speciellt att man kan elda med både pellets och ved :)(y).
 
Hur har ni andra det med ljud från pelletsskruvarna?
 
S StarBuck skrev:
Hur har ni andra det med ljud från pelletsskruvarna?
Ljudet från skruven är inte så högt, lite hörs den såklart men ibland så knäpper den till lite högre också.
 
hur artade det sig ?




R robertsund skrev:
Det var så lite så! Du kommer bli super nöjd! :D
Nånting jag kommer montera nu i efterhand är ett spjäll ovanför kaminen på skorstenen. För jag har lite för mycket drag i skorstenen vid pellets eldning har jag märkt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.