H hakan72 skrev:
hur artade det sig ?
Jag har faktiskt inte monterat det än
 
Jag drömmer om en H1 men som ny husägare går en stor del av lönen att betala lån tyvärr. Eftersom vi har direktverkande el och luft/luftpump så tror jag dock att en investering lätt skulle betala sig på några år iallafall. Vi har en 1 1/2 plans villa från -79. Är nog inte tillräckligt händig för att montera själv även om jag skulle vilja, Är det någon som har lust att dela med sig av vad en installation kostar mellan tummen och pekfingret?
 
Jag betalade ca 28000 för skorsten och installation + 34000 för kaminen :dizzy:
 
  • Gilla
MC Chrome
  • Laddar…
Jag monterade våran själv, Riktpris på kamin är 34000kr från grossisten i Sverige som är Nordic heating.
Dom är väldigt hård på att hålla det upptäckte jag när jag ringde runt för att handla.
Det är även dom som tillverkar och grossist för bio modul skorstenen.
Pris på skorsten och installation är väldigt beroende av vilka förutsättningar som finns, väldigt svårt att svara på, blir mer en gissning.

Mitt tips är att ringa runt och begära offert från olika montörer i regionen.
 
  • Gilla
MC Chrome
  • Laddar…
Tack för svar. Jo jag vet att installarionskostnaden är väldigt individuellwn det är alltid intressant att höra vad andra har haft för kostnader. Har flera installatörer i regionen som gör gratis offert med hembesök så det är väl nästa steg.
 
  • Gilla
ason
  • Laddar…
När jag får tomt med pellets I skruven tycker jag det är ett litet helvete att få fram får att kunna starta.
I manualen står det att man ska hålla inne skruv knappen som är på kaminen vilket inte funkar för mej, vet inte hur tanken är med den.
Och I appen så finns det manuell drit under service menyn och där händer det inget heller när man trycker.
Mobilskärm visar app med manuell driftsmeny för en pelletskamin med flera avstängda komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får ni något av dessa att funka?
Och hur gör ni på smidigaste sätt för att få fram pellets?
 
Ja, det gäller att hålla koll så att man inte kör tomt. Har hänt mig ett par ggr bara ;).
Jag har gjort så här.
1. Flytta ”brännarhuven” så att man ser där pelletsen kommer fram.
2. Stäng och lås luckan.
3. Håll inne skruvknappen tills man ser pelletsen. Tar ca 10 min.
En gång hände inget när skruvknappen hölls intryckt. Då drog jag ut kontakten en stund och sen funkade det.
 
S StarBuck skrev:
Ja, det gäller att hålla koll så att man inte kör tomt. Har hänt mig ett par ggr bara ;).
Jag har gjort så här.
1. Flytta ”brännarhuven” så att man ser där pelletsen kommer fram.
2. Stäng och lås luckan.
3. Håll inne skruvknappen tills man ser pelletsen. Tar ca 10 min.
En gång hände inget när skruvknappen hölls intryckt. Då drog jag ut kontakten en stund och sen funkade det.
Min knapp för pellets skruv har aldrig fungerat, varken med öppen eller stängd lucka, I får ta det med supporten.
Kan du köra manuellt med appen som jag visade på bilden?
 
Har aldrig provat i manuellt läge i appen. När jag trycker på ”Manuell drift” i servicemenyn får jag upp, Öppna manuellt only possible on Aduro network läge. Härlig svengelska där.
 
S StarBuck skrev:
Har aldrig provat i manuellt läge i appen. När jag trycker på ”Manuell drift” i servicemenyn får jag upp, Öppna manuellt only possible on Aduro network läge. Härlig svengelska där.
Tänkte inte ens på det
Man måste koppla upp sej direkt mot kaminens nätverk för att få tillgång till dessa knappar.
SSID Aduro och serienr har jag för mej, sen står lösenordet innanför luckan.
 
Hej!
Har för ett par veckor sedan installerat en Aduro H1 och kört mestadels på pellets vilket fungerar väldigt bra. Senaste dagarna har det varit problem att få den att starta på pellets. Den tänder men kommer aldrig igång på riktigt. Kör flera uppstarter innan den larmar. Har gjort grundlig rengöring och mara fram ny pellets men med samma resultat. Någon som haft liknande problem och vet vad det kan bero på?
 
  • Gilla
StarBuck
  • Laddar…
För mej har det hänt att hålet som tändningen blåser varmluft har sats igen.
Det är ca 1cm ner på vänster sida.

För övrigt: Har även fått byta tändelement en gång.
Köpte nytt hos grossisten.
Och nyligen beställt en I reserv från Aliexpress så man har hemma om det händer igen.
 
A ason skrev:
För mej har det hänt att hålet som tändningen blåser varmluft har sats igen.
Det är ca 1cm ner på vänster sida.

För övrigt: Har även fått byta tändelement en gång.
Köpte nytt hos grossisten.
Och nyligen beställt en I reserv från Aliexpress så man har hemma om det händer igen.
Jag gjorde rent där och den börjar tända men sen så slocknar den efter ett tag. Har matat pellets till bredden nu då jag misstänker att det kanske har var stopp i det långa röret. Men har hållit på med detta sen kl 17 nu utan något lyckat resultat, börjar bli smått galen

Sista försöket innan jag ger upp för idag...

när du bytte tändelement hur kom du fram till att det var det som var felaktigt och tände den överhuvudtaget innan du bytte?
 
J JohanSvanberg skrev:
Jag gjorde rent där och den börjar tända men sen så slocknar den efter ett tag. Har matat pellets till bredden nu då jag misstänker att det kanske har var stopp i det långa röret. Men har hållit på med detta sen kl 17 nu utan något lyckat resultat, börjar bli smått galen

Sista försöket innan jag ger upp för idag...

när du bytte tändelement hur kom du fram till att det var det som var felaktigt och tände den överhuvudtaget innan du bytte?
Det blev ingen värme alls,
Det ska kännas att det värmer om man öppnar luckan under upptändnings fasen.
Tog ut element och mätte motståndet och det var avbrott i elementet.
Tände manuellt innan jag fick dit ett nytt.
 
I servicemenyn kan man ändra effekten på tändelementet, min är på 100%. Jag hade också problem tidigare med att den inte gick vidare vid upptändning. Gick ofta in i ”upptändning 2” innan det fungerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.