Kombikaminer / Hybrider:
Rika Induo kombi. Har ok förråd. Stenen är ju för/nackdel fast bra vid ved. Men är tyvärr för dyr, dubbelt upp.
Ecofan Tyr. Ser lite halvfärdig ut. Men har ju bra förråd (ett på sidan om) och kräver mindre rengöring.
Och man får ändra den för att elda med ved, fast det är ju en smal sak.
Aduro H1-H3, klart snyggare. Synd att den inte klarar en hel säck (+ marginal) vid påfylllning. Det är nog det jag mest ogillar. Dubbelt upp, 26 kg, hade ju varit perfekt i mina ögon.

Svårt att bestämma sig (även placeringen, då vi inte är vedeldare. Vi kör LV 16 år tillbaka och är väldigt nöjda. Men Putin//Kärnkrafsbortfall/Elpriser etc gör att vi vill ha lite backup)
 
  • Gilla
StarBuck
  • Laddar…
Hej! Ni som har Aduro hybridkaminer, hur långt från vägg är era kaniner monterade i bakkant?

Vi har precis fått en H1 installerad med 20 cm mellan vägg och bakkant. I manualen står det rekommenderat minst 10 cm.

Finns det någon fördel med längre avstånd mellan vägg och kamin? Man kanske slipper vrida på kaminen vid service exempelvis.
 
Är det inte olika mellan brännbart och icke dito?
Kolla in manualen för minimimått.
 
Min står 17cm från vägg. Sen har jag ett tillluftsrör från skorstenen som bygger 7cm.
Har för mig att det var för serviceutrymme som den skulle stå en bit från väggen.
 
Jag bygger nytt fritidshus och ska installera en Aduro H1. Jag har inte lagt golv än och funderar på hur jag ska göra. Golvet blir ett vinylklick golv spc som är 6 mm tjockt.

1. Lägga golv först och ställa kaminen direkt på golvet. Ha en glasskiva på golvet som gnistskydd. Golvet blir då låst under kaminen, men det kanske inte gör något med vinylklick? Det rör sig inte lika mycket som trägolv.

2. Ställa kaminen på en 6 mm skiva storlek som kaminens fotavtryck, t ex cementbaserad skiva, typ cembrit, direkt på betongplattan. Lägga golvet när kaminen är installerad. Det kan dock bli svårt att lägga golvet snyggt med snygg fog runt kaminen. Glasskiva som gnistskydd

3. Lägga en större 6 mm cementbaserad skiva på betongplattan motsvarande storleken hos ett gnistskydd av plåt. Lägga på plåten och ställa kaminen på plåten. Kanske man kan dölja fogen under plåten strax under kanten.

Hur skulle ni ha gjort? Finns det andra alternativ?

Det pratas om att man måste vrida kaminen vid service. Hur fungerar det för er?

Tråd till bygget: https://www.byggahus.se/forum/threads/3d-ritat-aret-runt-fritidshus-i-egen-regi.442560/
 
B BJohan skrev:
Jag bygger nytt fritidshus och ska installera en Aduro H1. Jag har inte lagt golv än och funderar på hur jag ska göra. Golvet blir ett vinylklick golv spc som är 6 mm tjockt.

1. Lägga golv först och ställa kaminen direkt på golvet. Ha en glasskiva på golvet som gnistskydd. Golvet blir då låst under kaminen, men det kanske inte gör något med vinylklick? Det rör sig inte lika mycket som trägolv.

2. Ställa kaminen på en 6 mm skiva storlek som kaminens fotavtryck, t ex cementbaserad skiva, typ cembrit, direkt på betongplattan. Lägga golvet när kaminen är installerad. Det kan dock bli svårt att lägga golvet snyggt med snygg fog runt kaminen. Glasskiva som gnistskydd

3. Lägga en större 6 mm cementbaserad skiva på betongplattan motsvarande storleken hos ett gnistskydd av plåt. Lägga på plåten och ställa kaminen på plåten. Kanske man kan dölja fogen under plåten strax under kanten.

Hur skulle ni ha gjort? Finns det andra alternativ?

Det pratas om att man måste vrida kaminen vid service. Hur fungerar det för er?

Tråd till bygget: [länk]

Har en H1. När vi bytte golv så gjöt vi en kaka under kaminens placering därefter på med golv. Under kaminen har vi en glasskiva i samma storlek som kaminen. Kaminen är monterad 20 cm från vägg så den behöver inte vridas för service.

Men det finns säkert andra sätt att göra det på
 
F Fast Lane skrev:
Har en H1. När vi bytte golv så gjöt vi en kaka under kaminens placering därefter på med golv. Under kaminen har vi en glasskiva i samma storlek som kaminen. Kaminen är monterad 20 cm från vägg så den behöver inte vridas för service.

Men det finns säkert andra sätt att göra det på
Är den bar funkar den som du vill?
Funderar skaffa en till vårt utbygge
 
F Fast Lane skrev:
Har en H1. När vi bytte golv så gjöt vi en kaka under kaminens placering därefter på med golv. Under kaminen har vi en glasskiva i samma storlek som kaminen. Kaminen är monterad 20 cm från vägg så den behöver inte vridas för service.

Men det finns säkert andra sätt att göra det på
Så det ligger inget golv under kaminen? Stod kaminen där innan ni bytte golv?
 
T Trollskidan skrev:
Är den bar funkar den som du vill?
Funderar skaffa en till vårt utbygge
Är väldigt nöjda.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Så det ligger inget golv under kaminen? Stod kaminen där innan ni bytte golv?
Hade en gammal öppen kamin tidigare som vi tog bort samtidigt som vi bytte golv. Har återanvänt samma skorsten men med nytt kaminrör. Har uppreglad parkett. H1 an väger väger väl ca 125 kg så inte fel med lite extra stöd under.

1.Betongkaka
2. Parkettgolv
3. Glasskiva
4. Kamin

Tog hjälp av hantverkare så har inte kołl på detaljerna :)
 
Någon som vet ungefär hur länge man kan köra på enbart pellets innan man måste fylla på?
 
Joma91 Joma91 skrev:
Någon som vet ungefär hur länge man kan köra på enbart pellets innan man måste fylla på?
Det står på hemsidan 24h på lägsta har jag för mig. Men tror de är lite fantasi siffror men 20h kanske. Har aldrig klockat
 
Ok tack för svar! Som jag förstod så kan man programmera när den ska starta på veckodag/tidslag och att man kan starta den på temperatur. Ska ha den i en stuga så är mest nyfiken på hur länge man kan vara bortrest :)
 
R robertsund skrev:
Det står på hemsidan 24h på lägsta har jag för mig. Men tror de är lite fantasi siffror men 20h kanske. Har aldrig klockat
Mängden pellets går att ställa från "0" till 100%. Vet inte vad som är minsta för att få stabil flamma. MEN jag har problem med att det inte brinner rent utan att pellets pöser över. Jag har manipulerat parametrarna men inte lyckats. Kan inträffa oavsett vilken nivå jag kör. Kan kanske bero på att ja hade ett lager 8mm pellets som jag använder. Har ingen erfarenhet av 6mm som ör det som rekommenderas.
 
I appen kan jag ställa skruven mellan 13-20% i steg 1. Min står på 13%
Steg 2 18-32%, min på 20%.
Steg 3 32-45%, min på 32%.

Förra säsongen körde jag med 8mm pellets från Hornbach och det fungerade riktigt bra. Tyckte t.o.m att den gick tystare då.
 
  • Gilla
Kaiburra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.