Hej. Nu är vi mitt i eldningssäsongen och allt har funkat kanon med kaminen fram till idag. Har kört 2 misslyckade uppstarter och den värmer inget från tändaren. Så det blir till att köpa en ny efter 5,5 säsong. Kanske ganska OK ändå? Vet inte hur länge sådana här brukar hålla?
Aduro tar 77€ för en ny, så det blir väl ca 1000:- med frakt. Dyrt tycker jag, men vad har man för alternativ? Någon som har hittat en likvärdig någonstans?
 
Jag såg en dansk kille på Youtube som köpt en tändare från Kina betydligt billigare. Den verkade fungera bra.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Jag såg en dansk kille på Youtube som köpt en tändare från Kina betydligt billigare. Den verkade fungera bra. [media]
Ok.Tack, verkar intressant. Nackdelen är väl att det tar lång tid att få hem den. Jag ska demontera den imorgon och kolla vilken storlek och effekt som behövs. Tack för infon 👍
 
S StarBuck skrev:
Ok.Tack, verkar intressant. Nackdelen är väl att det tar lång tid att få hem den. Jag ska demontera den imorgon och kolla vilken storlek och effekt som behövs. Tack för infon 👍
Keramiskt tändelement beställt från PBS.nu pga snabb leverans. Den låg inte under reservdelar till Aduro hybrid men efter samtal så ska den passa.
Art nr: S-1047, kostade 738:- ink frakt. Ska beställa en billig från nätet för att testa och ha som reserv.
 
  • Elpatron med termostat, blå och röd kabel, vit bakgrund, bildskärmsgränssnitt, produktannonsering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att höra att du fortfarande är nöjd efter 5,5 säsonger. Jag har precis börjat min första säsong med Aduro H1. Är det inget som strulat? Skruven som matar av pellets sägs ju kunna bråka lite. Andra erfarenheter? Vilka pellets funkar bäst? Har du eldat mest pellets eller ved?
 
B BJohan skrev:
Kul att höra att du fortfarande är nöjd efter 5,5 säsonger. Jag har precis börjat min första säsong med Aduro H1. Är det inget som strulat? Skruven som matar av pellets sägs ju kunna bråka lite. Andra erfarenheter? Vilka pellets funkar bäst? Har du eldat mest pellets eller ved?
Hej. Du kan gå tillbaka och följa mina uppstartsprobkem här i tråden. Skruven har jag inte haft problem med ännu, förutom att den kan låta lite när pellets kommer i kläm. De första åren körde jag mest 6mm Vida pellets, men även lite ved. Förra året blev det mer ved då pelletspriserna fördubblades. Körde en del 8mm pellets från Hornbach som funkade riktigt bra. Jag är helnöjd med kaminen och hade inte valt något annat idag.
Lycka till 👍
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Nu funkar upptändningen igen. Gick iofs bra med tändpåsar också.
Snabb leverans och rätt mått på elementet från PBS.nu 👍
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Hej! Hsr aduro H1 som installerades i somras. Gillar den verkligen när den funkar, vilket till viss del handlar om att man måste lära känna den, liksom med alla kaminer, hur man bäst tänder upp beroende på väderleken ute med rå kall fuktig luft ET c.
Hsr en fundering om spjället. Mitt är ruskigt trögt att skjuta in och ut, har varit så sedan installationen. Inte en chans att adutotronicmekaninken kan orka skjuta in det automatiskt. Spjället sitter fast med två små bultar och muttrar, jag har lossat dessa och då blir spjället mer lättmanövrerad men varje gång man skjuter ut spjället rör sig också muttrarna vilket resulterar i att de successivt dras åt och spjället blir trögare och trögare... Funderingen är då om dessa bultar/muttrar egentligen bara är en säkerhetsåtgärd för att spjället inte skall röra sig under leverans och att vår montör egentligen skulle ha tagit bort dessa vid installationen? Nån som vet? Hur ser det ut under era spjäll? Sitter precis vid adutotronicmekaninken.

Tacksam för hjälp!

Mvh Erik Lindqvist
 
  • Närbild av komponenter i maskin med metallram, kugghjul, vajer och delvis synlig svart plastdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det möjligt att få på ett par muttrar till så går det att låsa så dom inte kan rörs sig, det då stopp på rörelsen av dom muttrar som håller. Låsmuttar dras mot varandra.
 
  • Gilla
erralini
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det möjligt att få på ett par muttrar till så går det att låsa så dom inte kan rörs sig, det då stopp på rörelsen av dom muttrar som håller. Låsmuttar dras mot varandra.
Tack för svaret, en möjlig lösning förstås. Men skall de verkligen vara där, om så - nån annan som har samma problem?
 
E erralini skrev:
Tack för svaret, en möjlig lösning förstås. Men skall de verkligen vara där, om så - nån annan som har samma problem?
Att det ska vara så, Tja där vet man inget, bara försöka få det bra själv, det gäller många saker som tillverkas.
 
E erralini skrev:
Hej! Hsr aduro H1 som installerades i somras. Gillar den verkligen när den funkar, vilket till viss del handlar om att man måste lära känna den, liksom med alla kaminer, hur man bäst tänder upp beroende på väderleken ute med rå kall fuktig luft ET c.
Hsr en fundering om spjället. Mitt är ruskigt trögt att skjuta in och ut, har varit så sedan installationen. Inte en chans att adutotronicmekaninken kan orka skjuta in det automatiskt. Spjället sitter fast med två små bultar och muttrar, jag har lossat dessa och då blir spjället mer lättmanövrerad men varje gång man skjuter ut spjället rör sig också muttrarna vilket resulterar i att de successivt dras åt och spjället blir trögare och trögare... Funderingen är då om dessa bultar/muttrar egentligen bara är en säkerhetsåtgärd för att spjället inte skall röra sig under leverans och att vår montör egentligen skulle ha tagit bort dessa vid installationen? Nån som vet? Hur ser det ut under era spjäll? Sitter precis vid adutotronicmekaninken.

Tacksam för hjälp!

Mvh Erik Lindqvist
Hej! Jag har för mig att mitt spjäll också gick trögt i början och jag fick lossa på samma skruvar. Dock har inte spjället kärvat för mig igen. Däremot fick jag justera på adurotronicen så att den stänger lite långsammare. Ska kolla på min imorgon och ta en bild.
 
  • Gilla
erralini
  • Laddar…
E erralini skrev:
Hej! Hsr aduro H1 som installerades i somras. Gillar den verkligen när den funkar, vilket till viss del handlar om att man måste lära känna den, liksom med alla kaminer, hur man bäst tänder upp beroende på väderleken ute med rå kall fuktig luft ET c.
Hsr en fundering om spjället. Mitt är ruskigt trögt att skjuta in och ut, har varit så sedan installationen. Inte en chans att adutotronicmekaninken kan orka skjuta in det automatiskt. Spjället sitter fast med två små bultar och muttrar, jag har lossat dessa och då blir spjället mer lättmanövrerad men varje gång man skjuter ut spjället rör sig också muttrarna vilket resulterar i att de successivt dras åt och spjället blir trögare och trögare... Funderingen är då om dessa bultar/muttrar egentligen bara är en säkerhetsåtgärd för att spjället inte skall röra sig under leverans och att vår montör egentligen skulle ha tagit bort dessa vid installationen? Nån som vet? Hur ser det ut under era spjäll? Sitter precis vid adutotronicmekaninken.

Tacksam för hjälp!

Mvh Erik Lindqvist
Teknisk, metallisk, industriell del, kablar, skruvar, komponenter, inre mekanism, maskinell utrustning, grå och svart färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har inte haft liknande problem. Vårt spjäll rör sig bra. Däremot så eldar vi mest med pellets så brukar inte använda spjället så ofta.

Hälsningar Henrik
 
  • Gilla
StarBuck
  • Laddar…
F Fast Lane skrev:
[bild]

Har inte haft liknande problem. Vårt spjäll rör sig bra. Däremot så eldar vi mest med pellets så brukar inte använda spjället så ofta.

Hälsningar Henrik
Tack! Då ser jag att skruvarna/muttrar a skall sitta där i alla fall. Får se hur mycket jag törs kossa dem, vill ju inte bräcka spjäll reglaget.
 
  • Gilla
StarBuck
  • Laddar…
F Fast Lane skrev:
[bild]

Har inte haft liknande problem. Vårt spjäll rör sig bra. Däremot så eldar vi mest med pellets så brukar inte använda spjället så ofta.

Hälsningar Henrik
Hej!

Jag har också en Aduro H1 sedan förra våren och har då en fråga till dig som eldar mest med pellets. Jag tycker det är väldigt svårt att få upp värmen endast med pellets. Jag har fått tag på billig ved och har därför eldat mest med det. Jag använder pelletsfunktionen mest för att tända när jag inte är hemma eller innan jag vaknar för att sedan lägga in ved. Härom morgonen ställde jag in att den skulle starta vid 06.00 och vid 08.00 har jag endast 163 grader i rökgastemp och tycker inte den värmt upp rummet den står i nämnvärt. Då kör jag alltid på effektläge 3. Jag tycker heller inte lågan är så hög och fin som på de videos som finns på nätet. Gör jag något fel eller är detta ett normalt värde efter 2 timmars drift?

Mvh Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.