69 428 läst · 223 svar
69k läst
223 svar
Aduro H1 Hybrid ved/pellets
Hej,M Martin Selldén skrev:Hej!
Jag har också en Aduro H1 sedan förra våren och har då en fråga till dig som eldar mest med pellets. Jag tycker det är väldigt svårt att få upp värmen endast med pellets. Jag har fått tag på billig ved och har därför eldat mest med det. Jag använder pelletsfunktionen mest för att tända när jag inte är hemma eller innan jag vaknar för att sedan lägga in ved. Härom morgonen ställde jag in att den skulle starta vid 06.00 och vid 08.00 har jag endast 163 grader i rökgastemp och tycker inte den värmt upp rummet den står i nämnvärt. Då kör jag alltid på effektläge 3. Jag tycker heller inte lågan är så hög och fin som på de videos som finns på nätet. Gör jag något fel eller är detta ett normalt värde efter 2 timmars drift?
Mvh Martin
Har du skjutit in spjället hela vägen in när du eldar med pellets? Det måste vara stängt för att få upp värmen. Ibland har jag glömt att stänga spjället efter att ha eldat med ved och då blir det inte varmt.
Hälsningar Henrik
Hej,F Fast Lane skrev:
Vilket av spjällen är det du menar ska vara helt inskjutet för att få mer värme vid pelletsdrift?
Mvh Martin
Hej!
Vi har nyligen installerat en H1 och i första gångerna tyckte jag den brann tyst och fint med pellets, men nu knäpper den väldigt när pellets skruvas upp och efter ca 1 timmes eldning är lågan liten och det kommer "tomtebloss" och luckan sotar igen.
Ska vi prova justera någon inställning eller kan det vara pelletsen som inte är bra? 6 mm från SCA.
Vi har nyligen installerat en H1 och i första gångerna tyckte jag den brann tyst och fint med pellets, men nu knäpper den väldigt när pellets skruvas upp och efter ca 1 timmes eldning är lågan liten och det kommer "tomtebloss" och luckan sotar igen.
Ska vi prova justera någon inställning eller kan det vara pelletsen som inte är bra? 6 mm från SCA.
Jag är ganska ny med Aduro H1 och har brukat köpa Härjeåns 6 mm Pellets från Byggmax. Tycker pelletsen funkat ganska bra hittills, även om jag håller med om att det är lite fyrverkeri. Den senaste säcken har sotat betydligt mer än tidigare. Jag misstänker att den har varit fuktigare.
Är det bara panna och -15 ute en halv timma innan det tänder igen. Är det acktank så räcker den laddade tempen till 50 % av volymen, är tanken på 1000 L och 90 C , så finns det bara 500 L att värma huset med. Det beror på, tex att det behövs 45 C för att värma huset och när en tank kommit ner till den tempen så finns ingen värme kvar i tanken, bara elda mera.
EDIT Nu var det inte hur länge värmen räcker, utan en laddning pellets, allt är relativt vad som behövs i värme.
EDIT Nu var det inte hur länge värmen räcker, utan en laddning pellets, allt är relativt vad som behövs i värme.
Har för mig att det var en viss inkörningsperiod med vår H1 då den lät lite mer från skruven i början. Tomteblossen har nog med draget i skorstenen att göra. Vi har också tomtebloss. Det finns info om detta i manualen.J JSN79 skrev:Hej!
Vi kör också med SCA 6 mm och det blir sotigt efter ett tag, men det dröjer iaf några timmars drift. Testa de olika effektlägena för att hitta något passar. Går ju att justera dessa också.
Nu vägrar min Aduro H1 att starta. Den säger kontrollera brännkoppen. Jag har gjort rent brännkoppen, sugit bort aska, men det hjälper inte. Jag har tidigare haft detta felmeddelande, men då har det alltid hjälpt att göra rent. Någon som har en idé om vad som kan vara fel?
Har du kollat så att hålet för värmeelementet inte är igensatt. Litet hål på vänster sida i brännarkoppen. Kan bildas en hård beläggning där. Var försiktig så att du inte skadar elementet bara.B BJohan skrev: