S StarBuck skrev:
Ok. De som installerade min skorsten började med att kapa till startröret. Går säkert lika bra på båda sätten :).
Har fyllt upp förrådet och skruvarna med pellets ända fram till brännarkoppen så att den är redo för start. Är sugen på att trycka på startknappen..:devilish: men det är väl säkrast att sotaren får besiktiga först :p
Ja det är bara utseendet som år annorlunda:) men jag ska sätta dit ett spjäll precis ovanför kaminen också så då gör jag nog lika som det ser ut för dig! jag förstår det :D men kom-ihåg att elda med ved först :)

• Gilla
StarBuck och 1 till
  • Laddar…
Grattis till kaminen! Ser snyggt ut!
Robertsund: varför ska du sätta ett spjäll?

Vad har ni för skorsten och längd?
Har väldigt låg stuga ca 3,4m från golv till nock och hoppas att jag inte behöver allt för hög skorsten.

• Gilla
StarBuck
  • Laddar…
Ja jag så det i instruktionerna att man ska elda med ved först. Hade något med tätningar och långsam uppvärmning att göra :thinking:.
Lycka till med spjället (y)

A ason skrev:

Har väldigt låg stuga ca 3,4m från golv till nock och hoppas att jag inte behöver allt för hög skorsten.
Tack (y). Vet faktiskt inte riktigt hur lång min skorsten är men skulle tippa på ca 4,5 m. De fick vinkla den på vinden för att den kom för nära en regndal på taket.

Redigerat:
A ason skrev:

i vintras hade jag så mycket drag att det blir som ”fyrverkerier” när skruven skruvar upp pellets så det yr liksom. Där jag tänkt o sätta ett spjäll på skorstenen så jag kan ställa draget själv.

Jag har ett enplanshus, köpt skorstenpaket på bauhaus (4 meter) + ett 50 cm rör längst upp. Lite osäker hur hög nock jag har.

A ason skrev:
Har varit och tittat på H1:an idag, hur har det gått för er som kört ett tag?
Något som strular?
Hur är det med reservdelar och hur länge har Aduro funnits på marknaden?
Har missat ditt inlägg här. Min har jag kört ett år (en vinter) har inte strulat en gång. Super nöjd, nu i sommar kom en en uppdatering i appen så du kan ställa tiden på pellets matningen själv och även fart på fläkten vid olika nivåer.
Vet inte hur det är med reservdelar och inte hur länge dom funnits tyvärr.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
S StarBuck skrev:
Reservdelar finns på deras hemsida under ”Shop” [länk]
Yes har sett det, frågan är om kaminen blir en flipp eller flopp för det här är deras första?
Gjort en resa förrut då dom lade ner tillverkning och det blev dåligt med delar och support, var en pelletsbrännare till panna.

Kommer att lägga en beställning inom nån vecka så får tiden utvisa..
Gillar utseendet och funktionen för mycket för att stå över.

A ason skrev:
Yes har sett det, frågan är om kaminen blir en flipp eller flopp för det här är deras första?
Gjort en resa förrut då dom lade ner tillverkning och det blev dåligt med delar och support, var en pelletsbrännare till panna.

Kommer att lägga en beställning inom nån vecka så får tiden utvisa..
Gillar utseendet och funktionen för mycket för att stå över.
Ja, ska bli intressant och se hur den fungerar och som du säger, flipp eller flopp.
Jag gick också igång på både formen och funktionen. Har tittat på kaminer i många år och när jag såg denna tänkte jag, perfekt att kunna elda med både ved och pellets (y). Sen har ju tanken funnits där att man får en halvdan vedkamin och en halvdan pelletskamin :thinking:.
Det kommer säkert bättre hybridkaminer i framtiden, men så är det inom allt. Jag kände som du, nu eller aldrig..:strong::p

Snabb fråga, hur högt sitter rökrör anslutningen bakåt? (C-c. Mått)
Hittar inte det i på sidan, kanske bara är jag korkad som inte fattar.

A ason skrev:
Snabb fråga, hur högt sitter rökrör anslutningen bakåt? (C-c. Mått)
Hittar inte det i på sidan, kanske bara är jag korkad som inte fattar.
På min är cc 109 cm men kaminen ställdes på ett antal plastpuckar som är ca 8mm höga.
Ska tillägga att cc måttet är på en täckbricka som sitter på baksidan med 2 st svetsloppor, vet inte hur det ser ut bakom täckbrickan.

Redigerat:
Brinnande ved i en modern kamin med öppen lucka i ett hemmiljö och en vedkorg vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då var premiäreldningen i kaminen avklarad :D. Gjorde först en brasa med ved och kaminluckan lite öppen, precis som instruktionen säger. Idag testade jag med pellets. Startade med appen och provade de olika effekstegen vilket gick bra, men vid upptändningen så rökfylls ju hela kaminen innan det börjar brinna och då läckte rök ut i rummet genom luckan och toppen på kaminen. Röken försvann så fort det började brinna men så ska det väl inte vara?:confused:

S StarBuck skrev:
[bild]
Då var premiäreldningen i kaminen avklarad :D. Gjorde först en brasa med ved och kaminluckan lite öppen, precis som instruktionen säger. Idag testade jag med pellets. Startade med appen och provade de olika effekstegen vilket gick bra, men vid upptändningen så rökfylls ju hela kaminen innan det börjar brinna och då läckte rök ut i rummet genom luckan och toppen på kaminen. Röken försvann så fort det började brinna men så ska det väl inte vara?:confused:
Kul med premiär eldning! :D
Den rökfylls pga att du har dåligt drag när
Kaminen är kall. Så är det för mig också, när det tänds så blir de genast drag och röken försvinner. Jag kan inte ha köks fläkten igång samtidigt som jag tänder kaminen då ryker det in lite.
Men har den aldrig igång samtidigt som man just tänder så blir de bra :)
Du måste ha mycket drag i huset då?

R robertsund skrev:
Kul med premiär eldning! :D
Den rökfylls pga att du har dåligt drag när
Kaminen är kall. Så är det för mig också, när det tänds så blir de genast drag och röken försvinner. Jag kan inte ha köks fläkten igång samtidigt som jag tänder kaminen då ryker det in lite.
Men har den aldrig igång samtidigt som man just tänder så blir de bra :)
Du måste ha mycket drag i huset då?
Ventilationen justerades in när frånluftsVP installerades så den förmodar jag är som den ska. Hade ett par fönster öppna under tiden jag eldade men det borde väl bara underlätta för skorstensdraget eller?

S StarBuck skrev:
Ventilationen justerades in när frånluftsVP installerades så den förmodar jag är som den ska. Hade ett par fönster öppna under tiden jag eldade men det borde väl bara underlätta för skorstensdraget eller?
Hmm ja ventilationen borde ju vara som det skall då. Har du primärluften stängd eller öppen när du tänder med pellets?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.