R Rejäl skrev:
Jag vet bara att det är smidigare att få igenom lågt liggande hus..
Ja, jag misstror dig inte alls - Snarare tvärtom då jag inte har särskilt stort erfarenhet av bygglov för nybyggen. Jag försöker bara förstå varför det är skillnad.

R
useless useless skrev:
Ja, jag misstror dig inte alls - Snarare tvärtom då jag inte har särskilt stort erfarenhet av bygglov för nybyggen. Jag försöker bara förstå varför det är skillnad.
Känslan är att dom anser att ju lägre insteg du har in i huset desto bättre för tillgängligheten, och det är ju förvisso sant men det är inte alltid att det är bäst för själva huset om det står för nära marken med tanke på att de flesta husfasader är av trä..
Men som jag skrev innan så bygger våra större hus tillverkare inte med platta på mark då detta är dyrare än torpa och varmgrund..
Men dom har ju helt andra resurser att driva igenom byggloven skulle jag tro..

R Rejäl skrev:
Men dom har ju helt andra resurser att driva igenom byggloven skulle jag tro..
Framför allt tror jag dom har bra, beprövade och genomarbetade underlag som kommunens handläggare är vana att titta på och har godkänt många gånger tidigare, så det orsakar inget onödigt tankearbete.

R
useless useless skrev:
Framför allt tror jag dom har bra, beprövade och genomarbetade underlag som kommunens handläggare är vana att titta och har godkänt många gånger tidigare, så det orsakar inget onödigt tankearbete.
Ja så är det säkert då dom bygger massor med lika hus över hela landet med endast smärre ändringar som tillval för kunderna..

Mats-S
Götenehus bägge hus, Ramsås och Hjelmsäter har fruktansvärt fula tak, totalt oproportionerliga mot själva huset under 🤮

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
O
useless useless skrev:
Det är inga problem att uppfylla tillgänglighetskraven med tre-fyra trappsteg upp till dörren. Det räcker med en enkel ramp som kan ställas undan i nåt förråd efter slutbesiktningen.
Behöver väl inte ens finnas vid slutsamråd för en- och tvåbostadshus eftersom det är tillräckligt att visa att det kan lösas i efterhand (BBR 3:512).

• Gilla
Björkdahl och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är inga problem att uppfylla tillgänglighetskraven med tre-fyra trappsteg upp till dörren. Det räcker med en enkel ramp som kan ställas undan i nåt förråd efter slutbesiktningen.
Alternativt ha tillgängligheten via en grovingång/sidoingång med permanent ramp.
En sån kan man ju ändå behöva till tjänstefolket och varuleveranser. Sånt kan man ju inte ta genom huvudingången på en herrgård!

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Alternativt ha tillgängligheten via en grovingång/sidoingång med permanent ramp.
En sån kan man ju ändå behöva till tjänstefolket och varuleveranser. Sånt kan man ju inte ta genom huvudingången på en herrgård!
Ja, och i verkligheten är ju sällan tomten helt plan i vilket fall så kanske behövs inte ens ramp på någon sida.

Det enda av dessa jag tycker överhuvudtaget kan tänkas som "herrgårdsstil" är Salmings Gripsholmshus...

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
för att få till herrgårdsstil är platsen viktig och herrgård måste ha flyglar tycker jag

• Gilla
lepardman och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Götenehus bägge hus, Ramsås och Hjelmsäter har fruktansvärt fula tak, totalt oproportionerliga mot själva huset under 🤮
Det slog mig också!

Överdrivna skrythus utan historia.
Gillar Amerikanska verandor, de har en praktisk funktion.
Skorstenar saknas, det borde vara krav med skorsten och kamin för redundans, likt JBF.
/Workingclasshero

L lolagerlof skrev:
Ädelhus från Söderköping saknas.

[länk]
Ja där hade vi ju en @Rejäl grund som gör att det ser vettigt ut! (obs, vits)

engs
Mats-S Mats-S skrev:
Gillar planlösningen på Hjälmsäter, men håller med om taket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.