5 711 läst · 46 svar
6k läst
46 svar
8 drömhus i herrgårdsstil från hustillverkare
Jag håller verkligen med dig. Sockeln på 90 cm ger vårt hus ett stadigt och balanserat utseende – utan den skulle det se ut som om taket tyngde ner huset för mycket.useless skrev:
Jag stämmer in i kören med grunden.
Husen behöver stå på en sockel som sticker ut utanför fasaden , gärna granit.
Men väldigt fina modeller vissa av dem.
Vårat 70 tals hus må vara stort som en mindre herrgård , men det blir aldrig charmigt på samma sätt 🙃
Husen behöver stå på en sockel som sticker ut utanför fasaden , gärna granit.
Men väldigt fina modeller vissa av dem.
Vårat 70 tals hus må vara stort som en mindre herrgård , men det blir aldrig charmigt på samma sätt 🙃
Jag håller med om att det hade varit snyggare med en sockel.O Ossian K Olsson skrev:Precis såhär! Dessa ser lika dumma ut som när man nu tvingar byggherrar att bygga "klassisk stil" i städerna för att populistiska partier vill det efter effektiv propaganda från arkitektupproret.
Det blir liksom en Disneylandkuliss av allt bara för de riktiga detaljerna saknas.
En annan detalj. Nu är jag ingen expert på taktegel. Men jag har svårt att tro att det fanns så mycket svarta glaserade betongplattor för 150 år sedan heller.
Men vilket jävla skitsnack. 95% av allt som byggs är modernt. Det ena är fulare än det andra.
Det finns inga disney kulisser, jag önskar det gjorde det. Det hade varit bättre än de gråa betonglådor som förpestar våran tillvaro. De som byggs i klassisk stil är fortfarande enhörningar.
Och jag vänder mig emot iden att klassisk stil skulle vara tvunget att vara ett museum. Klassisk stil handlar om att göra det vackert, vackert är ett självändamål. Till skillnad ifrån arkitektur(med betonat k) vars självändamål är nyskapande och som alltid blir en ful grå låda.
Förutom en halvmeter hög sockel hade jag gärna sett att bottenvåningen hade mer takhöjd också. Ska man nu bygga ett stort hus i "herrgårdsstil" kan man ju lika gärna göra det ordentligt med en halvmeter högre takhöjd inomhus.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 133 inlägg
Just takhöjd är något jag funderat på om vi skulle bygga nytt.
2.4m har ju varit standard ett bra tag, tycker att vi borde öka det lite eftersom vi är längre nuförtiden. 🤔
2.4m har ju varit standard ett bra tag, tycker att vi borde öka det lite eftersom vi är längre nuförtiden. 🤔
Jag har ett hus från 1914, det är 2,70 i takhöjd på bottenvåningen och då är taket ändå nedbyggt med ca 5 cm. Känns lite luftigare faktiskt.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 133 inlägg
Ja, morföräldrarnas sekelskiftesvilla hade rejäl takhöjd.Keiller skrev:
Jag tänker väl mest på den typen av "standardvillor" som byggt sedan 50-60talet och fram till idag.
Visst, sen har jag sett några husbyggare som faktiskt kör med 2.7m, men de är inte vanliga.
Administrator
· Skåne
· 8 029 inlägg
Det är energihushållningsreglerna som håller nere takhöjden, ju större rumsvolym desto högre uppvärmningskostnad.
Det där med att husen ska ha källare/hög sockel, jag tror inte det finns något som hindrar att man bygger sitt prefabricerade hus på källargrund om man vill. Att de inte visar det i katalogen tror jag handlar om att efterfrågan på det är liten pga hög kostnad, plus att visa ett pris på totalentreprenad även det är något som efterfrågas idag.
Det där med att husen ska ha källare/hög sockel, jag tror inte det finns något som hindrar att man bygger sitt prefabricerade hus på källargrund om man vill. Att de inte visar det i katalogen tror jag handlar om att efterfrågan på det är liten pga hög kostnad, plus att visa ett pris på totalentreprenad även det är något som efterfrågas idag.
Men det är väl inga regler som hindrar en från att bygga en villa med 2,70 i takhöjd? Och har man råd att bygga hus i "herrgårdsstil" har man nog råd att värma upp huset.Marlen Eskilsson skrev:
Det är energihushållningsreglerna som håller nere takhöjden, ju större rumsvolym desto högre uppvärmningskostnad.
Administrator
· Skåne
· 8 029 inlägg
Ja, men jag tror man får kompensera på något annat sätt då så att energibalansberäkningen går ihop.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 133 inlägg
Eftersom väggarna står för 20% av värmeförluster i ett hus. Källa:
https://www.byggahus.se/varme/sa-fungerar-husets-klimatskal
Så skulle 2.7m istället för 2.4m takhöjd öka väggens area med 12.5% eller totalt 2.5% ökade värmeförluster på hela huset.
Jag tror inte husets energibalansberäkning står och faller på 2.5%.
https://www.byggahus.se/varme/sa-fungerar-husets-klimatskal
Så skulle 2.7m istället för 2.4m takhöjd öka väggens area med 12.5% eller totalt 2.5% ökade värmeförluster på hela huset.
Jag tror inte husets energibalansberäkning står och faller på 2.5%.