Fairlane
V växelventil skrev:
Fast problem blir väl om det kommer en okänd katt på tomten.
Javisst kan det fortfarande vara ett problem om kattägare inte kan ta sitt ansvar.

Jämför med att alls hundägare skulle släppa sina hundar fritt. Hunden springer in på din tomt och biter sönder alla kuddar i din soffgrupp, innan den springer sin väg. Eftersom du inte kan bevisa vilken hund som är skyldig så är det högst rimligt att alla hundägare får släppa sina hundar så, eller är det rimligt ändå att ha ett krav på hundägarna?

Argumentet "ibland går det inte att bevisa vem som är skyldig och därmed är det dumt att ha lagar" kan nog användas på precis allt vi har lagar kring, exempelvis att man inte får skjuta katter. Kanske skjuter någon en katt utan att man vet vem den skyldige är...

V växelventil skrev:
Fast problem blir väl om det kommer en okänd katt på tomten.
Jösses, djur och ja på natten är en katt ett djur, på samma logik kommer jag skjuta tillbaka när någon tror att den är min granne, nu känner jag alla mina grannar ;)

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Javisst kan det fortfarande vara ett problem om kattägare inte kan ta sitt ansvar.

Jämför med att alls hundägare skulle släppa sina hundar fritt. Hunden springer in på din tomt och biter sönder alla kuddar i din soffgrupp, innan den springer sin väg. Eftersom du inte kan bevisa vilken hund som är skyldig så är det högst rimligt att alla hundägare får släppa sina hundar så, eller är det rimligt ändå att ha ett krav på hundägarna?

Argumentet "ibland går det inte att bevisa vem som är skyldig och därmed är det dumt att ha lagar" kan nog användas på precis allt vi har lagar kring, exempelvis att man inte får skjuta katter. Kanske skjuter någon en katt utan att man vet vem den skyldige är...
Menar att det kan vara svårt att bevisa Vems katt som gjort behov I din trädgård oavsett lagar.

Fairlane
V växelventil skrev:
Menar att det kan vara svårt att bevisa Vems katt som gjort behov I din trädgård oavsett lagar.
Självklart, men det är ju ingen ursäkt att inte ha lagar. Katter är ett för mig obegripligt undantag. Andra husdjur har ägaren ansvar över.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Självklart, men det är ju ingen ursäkt att inte ha lagar. Katter är ett för mig obegripligt undantag. Andra husdjur har ägaren ansvar över.
Kanske just därför att det är svårt att stifta lagar Eftersom när katten gör sina behov I din trädgård så är inte kattägaren med.

Fairlane
OK,
Då kan vi ta bort lagen om hundägaren ansvar också så kan man släppa ut hundar vind för våg och skylla på att ägaren inte var med.

Fairlane Fairlane skrev:
OK,
Då kan vi ta bort lagen om hundägaren ansvar också så kan man släppa ut hundar vind för våg och skylla på att ägaren inte var med.
Men du kan ju anmäla till din kommun och miljökotoret om du upplever det så illa så får dom ta ett beslut och dom kan gå in och agera om det är fara för hälsan exempel.

Skjuter man ihjäl någon annans familjekatt (Därför att den bråkar med ens egna katter.) så har man en skruv lös och jag skulle nog flytta om jag hade en sådan granne.

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Men du kan ju anmäla till din kommun och miljökotoret om du upplever det så illa så får dom ta ett beslut och dom kan gå in och agera om det är fara för hälsan exempel.
Varför inte bara ha samma regelverk för katter som för hundar? En lösspringande katt får då fångas in och visar det sig att ägaren inte kan ta ansvar för sin katt så får hen inte behålla den.

Som jag skrev tidigare har jag inget problem med att grannens katt kommer in på min tomt. Jag tycker bara att det är ologiskt att kattägare inte har något ansvar gör sitt djur och att kattägare vill lasta över problemet på den som inte äger katten i form av
  • Stäng din altandörr
  • Stäng din garagedörr (men kolla först att någon annanbs katt inte är där)
  • Plocka undan dina dynor
  • Plocka undan din tvätt
  • Stäng locket på sandlådan
  • Anmäl till kommuns miljökontor
Allt för att många kattägare inte kan förstå att andra inte känner ohämmad kärlek till deras husdjur.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varför inte bara ha samma regelverk för katter som för hundar? En lösspringande katt får då fångas in och visar det sig att ägaren inte kan ta ansvar för sin katt så får hen inte behålla den.

Som jag skrev tidigare har jag inget problem med att grannens katt kommer in på min tomt. Jag tycker bara att det är ologiskt att kattägare inte har något ansvar gör sitt djur och att kattägare vill lasta över problemet på den som inte äger katten i form av
  • Stäng din altandörr
  • Stäng din garagedörr (men kolla först att någon annanbs katt inte är där)
  • Plocka undan dina dynor
  • Plocka undan din tvätt
  • Stäng locket på sandlådan
  • Anmäl till kommuns miljökontor
Allt för att många kattägare inte kan förstå att andra inte känner ohämmad kärlek till deras husdjur.
Tror nog dom flesta kattägare gör så gott dom kan för att inte just DERAS katt ska ställa till problem.Visst är nog inga problem att ha samma regler som för hundar men återigen hundägare kan du fysisk ta på och verifiera men Vems katt som gjort vad är nog värre med eftersom ägaren inte är med.Om det ska lösas måste i så fall katten hållas inne eller med koppel och tror faktiskt att kommunen kan ställa det kravet på en kattägare.

Inga problem? Hur många har lyckats få sin katt att gå i koppel?

Fairlane
V växelventil skrev:
Tror nog dom flesta kattägare gör så gott dom kan för att inte just DERAS katt ska ställa till problem.
Tror du? Det tror inte jag. Man låter katten springa utan att ha någon aning om var den är eller vad den gör.
V växelventil skrev:
Visst är nog inga problem att ha samma regler som för hundar men återigen hundägare kan du fysisk ta på och verifiera men Vems katt som gjort vad är nog värre med eftersom ägaren inte är med.
Och varför är inte kattägaren med? Kattägare gjorde ju vad de kunde för att deras djur inte skulle ställa till problem? De gör väl som de flesta hundägare då och har uppsyn på sitt djur eller?
V växelventil skrev:
Om det ska lösas måste i så fall katten hållas inne eller med koppel och tror faktiskt att kommunen kan ställa det kravet på en kattägare.
På hundägare har man det kravet på alla, utan att någon måste anmäla något till kommunen. Det verkar vara mycket mindre byråkrati så, billigare också.

Ser du inte den uppenbara skillnaden mellan kraven på en hundägare och kraven på en kattägare? De flesta hundägare gör vad de kan för att deras djur inte ska åstadkomma skada. De flesta kattägare för det absolut inte.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tror du? Det tror inte jag. Man låter katten springa utan att ha någon aning om var den är eller vad den gör.

Och varför är inte kattägaren med? Kattägare gjorde ju vad de kunde för att deras djur inte skulle ställa till problem? De gör väl som de flesta hundägare då och har uppsyn på sitt djur eller?

På hundägare har man det kravet på alla, utan att någon måste anmäla något till kommunen. Det verkar vara mycket mindre byråkrati så, billigare också.

Ser du inte den uppenbara skillnaden mellan kraven på en hundägare och kraven på en kattägare? De flesta hundägare gör vad de kan för att deras djur inte ska åstadkomma skada. De flesta kattägare för det absolut inte.
Men om våra katter gör sina behov I grannens rabatter om ingen säger något hur ska vi få reda på det?Ska vi springa efter våra katter på nätterna menar du?Och vilken hund var det som sket nedanför postlådan utan att ta upp det.

Katter och hundar är olika sorters djur... Liksom man inte kan ha samma regler för undulater, hästar, fiskar...

Hundar misstänker jag har detta strikta ansvar inte pga att de pissar på en brevlåda utan att de är kapabla att bita av ansiktet på ett barn. En vildkatt kan riva eller bita någon illa så man får en infektion, men inte bita ihjäl någon.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
B b8q skrev:
Inga problem? Hur många har lyckats få sin katt att gå i koppel?
Börja direkt när du skaffar den, nemas problemas. Instifta lagen nu, så är problemet helt löst om 10-15 år.

Det brukar bli ett jävla liv när katter blir överkörda på riksvägen här. Och de bannar sig nå jävulskt att ingen stannade.

Men om en långtradare drar över en katt så känns det typ, inget? Ungefär så mycket älskar man sin katt om man släpper ut den vind för våg och "låtsas" att man gör allt =)

En i grannkvarteret går med sin katt i koppel, kanske det är för att det är en raskatt och då bryr man sig kanske mer för att de kostar rimliga pengar att införskaffa och ta hand om.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.