Det blir ett jävla liv när en unge blir överkörd också.

Bryr du dig om dina barn, låt dem aldrig cykla innan de är 18. Om du gör det, varför ska någon gråta om de blir överkörda av en långtradare, för brydde du dig så hade du väl inte släppt ut dem.... Eller?

Kan vi inte alla försöka visa hänsyn. Även när en "värsting" blir dödad så tycker jag det är tragiskt, även om dennes föräldrar skiter i sitt barns uppfostran och barnet sannolikt bara är en belastning för samhället. Jag tänker lika med djur. Även om en elak katt eller irriterande skata blir överkörd blir jag illa berörd.


Jag är övertygad att de flesta djurägare vill försöka hitta en väg att inte bli ovänner med sina grannar.


Men det finns givetvis undantag, folk som saknar nåt i huvet. Som denne 54åring, som en hulligan som är ute efter att få slå ned någon, som en person som nycklar bilar eller sprayar ned tunnelbanevagnar med färg. De ska in bakom galler.

De som låter sin hund skita på trottoaren utan att plocka upp eller bara skrattar när grannen vill hitta en lösning att katten kissar i sandlådan. De ska väl inte in bakom galler men borde visa förståelse. Hundägaren kan plocka upp, kattägaren kan bekosta ett lock till lådan och en vattenpistol att skrämma katten med...
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tycker det borde vara krav att utekatter ska vara kastrerade, vaccinerade och chippade/registrerade.

Om de påträffas utan detta kunde ägaren få lösa ut katten för en avgift (innekatter kan ju smita ut).

Detta skulle ta bort problemet med ägare som har många okastrerade katter. De skulle tröttna på att lösa ut sina katter.
Du behöver inte tycka det för det är lag på det från den 1 jan 2023. de skall dessutom vara registrerade hos jordbruksverket. Detta gäller om katten är yngre än 2008.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
E
R Rejäl skrev:
Lycka till, även om han blir dömd för skjutningen så kommer aldrig någon kunna flytta honom om han inte vill.
Jag håller inte med om att skjuta ihjäl en grannkatt utan diskuterar det förstnämnda!
Han kommer vilja flytta och han kommer flytta mycket långt bort. 🏝️
 
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
E
Huddingebo Huddingebo skrev:
Människor gör inte illa människor.
Jag har hittills inte stött på barn som inte skärper sig efter en tillsägelse.
Har dessutom aldrig stött på några som kissar eller skiter i sandlådan eller sabbar lacken på bilen.
Klart människor gör illa människor, barn mördar barn här i Sverige så tror du verkligen att det aldrig hänt att en snorunge förstört andras egendom? Ska de bli skjutna för det?
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hundar misstänker jag har detta strikta ansvar inte pga att de pissar på en brevlåda utan att de är kapabla att bita av ansiktet på ett barn. En vildkatt kan riva eller bita någon illa så man får en infektion, men inte bita ihjäl någon.
Ett kattbett kan leda till allvarliga infektioner. En granne hamnade på sjukhus på grund av ett väldigt litet bett...han var riktigt sjuk och nära att råka ut för sepsis. Det tragikomiska var att det var hans egen katt som bet honom helt oprovocerat. Den katten stryker ibland omkring på vår tomt...vilket inte är så kul för oss när vi är utomhus. Nu har dock ett annat hus bytt ägare, som har en mycket större katt...så vi ser inte bitaren så mycket mer. Tur att den nya katten är snäll mot människor.
 
J JohanLun skrev:
Det blir ett jävla liv när en unge blir överkörd också.

Bryr du dig om dina barn, låt dem aldrig cykla innan de är 18. Om du gör det, varför ska någon gråta om de blir överkörda av en långtradare, för brydde du dig så hade du väl inte släppt ut dem.... Eller?

Kan vi inte alla försöka visa hänsyn. Även när en "värsting" blir dödad så tycker jag det är tragiskt, även om dennes föräldrar skiter i sitt barns uppfostran och barnet sannolikt bara är en belastning för samhället. Jag tänker lika med djur. Även om en elak katt eller irriterande skata blir överkörd blir jag illa berörd.


Jag är övertygad att de flesta djurägare vill försöka hitta en väg att inte bli ovänner med sina grannar.


Men det finns givetvis undantag, folk som saknar nåt i huvet. Som denne 54åring, som en hulligan som är ute efter att få slå ned någon, som en person som nycklar bilar eller sprayar ned tunnelbanevagnar med färg. De ska in bakom galler.

De som låter sin hund skita på trottoaren utan att plocka upp eller bara skrattar när grannen vill hitta en lösning att katten kissar i sandlådan. De ska väl inte in bakom galler men borde visa förståelse. Hundägaren kan plocka upp, kattägaren kan bekosta ett lock till lådan och en vattenpistol att skrämma katten med...
Det haltar ganska mycket din jämförelse. Nu finns det ju såklart människor som låter sina småbarn cykla själva ute nära stora vägar. Men det handlar om jubelidioter.

Men en katt kommer aldrig under hela sin livstid lära sig att förstå att den där riksvägen kommer döda den. Det förstår till sist ett barn. Sen finns undantagsfall.
Katten är dessutom lekfull nästan in i döden, eller till den inte orkar mer runt 15-23 års ålder. Då har förhoppningsvis de flesta ungar lärt sig trafikvett. (självklart inte jubelidioternas barn)

Koppeltvång eller kattrastgård, då snackar vi.
 
T Tobbe_C skrev:
Om en hund hoppar upp på taket på en bil och gör repor har hundägaren skyldighet att ersätta skadan. Om en katt gör det samma finns ingen sådan skyldighet.
Jo. Men möjligen svårare att bevisa.
 
E Elektra skrev:
Klart människor gör illa människor, barn mördar barn här i Sverige så tror du verkligen att det aldrig hänt att en snorunge förstört andras egendom? Ska de bli skjutna för det?
Jag pratar ju givetvis grannbarn som beter sig illa mot grannar. Jag har aldrig någonsin varit med om att det inte upphör efter ett samtal med föräldrar.
De har å andra sidan aldrig varit inne på min min tomt och förstört någonting.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag pratar ju givetvis grannbarn som beter sig illa mot grannar. Jag har aldrig någonsin varit med om att det inte upphör efter ett samtal med föräldrar.
De har å andra sidan aldrig varit inne på min min tomt och förstört någonting.
Det finns nog gott om barn som är "elaka" och inte slutar efter en tillsägelse... Numera även så elaka att de skjuter sina kompisar...
R Rkarlsson skrev:
Det haltar ganska mycket din jämförelse. Nu finns det ju såklart människor som låter sina småbarn cykla själva ute nära stora vägar. Men det handlar om jubelidioter.
Barn blir trafikmogna -väldigt- sent, många får cykla själva långt innan det. Det betyder inte att föräldrarna inte bryr sig eller älskar sina barn. Det vore grymt om alla 13 åringar fick cykla själva till fotbollsträningen utom ens eget barn som av kärlek fick stanna hemma... Skyll dig själv mentaliteten tycker jag är tråkig. Jasså, går du ut på kvällen, blir våldtagen. Skyll dig själv. Får dina barn gå ut. Skyll dig själv.
P Paxman skrev:
Ett kattbett kan leda till allvarliga infektioner. En granne hamnade på sjukhus på grund av ett väldigt litet bett...han var riktigt sjuk och nära att råka ut för sepsis. Det tragikomiska var att det var hans egen katt som bet honom helt oprovocerat. Den katten stryker ibland omkring på vår tomt...vilket inte är så kul för oss när vi är utomhus. Nu har dock ett annat hus bytt ägare, som har en mycket större katt...så vi ser inte bitaren så mycket mer. Tur att den nya katten är snäll mot människor.
Absolut. Kattbett kan vara jättefarliga. Men få, om ens någon, dör av själva anfallet - kanske kan du hitta nåt unikt fall men inget som jag hört talas om. Blir man biten och söker vård så klarar man sig. Hundar, ja, förstås inte alla sorter, kan döda både barn och vuxna med ett bett. Inte av sviter av bettet dagar senare. Jag tror bara detta kan vara anledningen till det strikta ansvaret. Jag tror inte man hade infört strikt ansvar om det värsta som kunde hända var att hunden repade en bil eller pissade på en brevlåda. Strikt ansvar är, om jag minns den termin juridik jag läst för 25 år sen, det som bedömdes som väldigt farligt och där man måste ha någon som tar rejält ansvar. Inte kakaduor som kan skita nån i huvet i värsta fall... Utan sådant som är en verklig fara...
 
Tydligen har 9 personer dött vid attack av hund under de senaste 5 åren enligt en podd på SR som lades ut idag.

Jag googlade på hur farliga katter är men fick inga träffar...
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Men om våra katter gör sina behov I grannens rabatter om ingen säger något hur ska vi få reda på det?Ska vi springa efter våra katter på nätterna menar du?Och vilken hund var det som sket nedanför postlådan utan att ta upp det.
Om du vill framstå som att du bryr dig om vad din katt gör så ska du kanske ha koll på den och inte låta den springa utan att du har uppsyn över den?

Hundägaren som inte plockar upp efter sin hund är inte mycket bättre, även om hen har mer uppsikt över sitt djur.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om du vill framstå som att du bryr dig om vad din katt gör så ska du kanske ha koll på den och inte låta den springa utan att du har uppsyn över den?

Hundägaren som inte plockar upp efter sin hund är inte mycket bättre, även om hen har mer uppsikt över sitt djur.
Du greppar inte det här ändå märker jag.Om det var samma lagkrav på katter som med hundar och din grannes med katten i koppel gör sina behov i din rabbat,Skulle du polisanmäla det då?Problemet blir väl den dan du upptäcker kattavföring i din rabbat och du har inte sett händelsen skulle du då anmäla grannen då?Verkar som (även fast du gör sken av att du inte bryr dig) att kattägare skaffar katt för att vi vill ställa till det för grannar och att alla katter gör sina behov i grannars trädgårdar eller repar bilar.Hur ska vi lösa den biten om jag exempel ser en hundägare låta den göra sina behov under våran postlåda idag.Imorgon när jag hämtar posten och ser hunskit under postlådan ska jag då anklaga alla som har hundar som går föbi våran postlåda eller?År det då inte lättare att jag inte anklagar någon eftersom jag inte sett vems hund som gjort sina behov under våran postlåda eller ska jag bli en man som heter ove istället.
 
Nissens
V växelventil skrev:
Du greppar inte det här ändå märker jag.Om det var samma lagkrav på katter som med hundar och din grannes med katten i koppel gör sina behov i din rabbat,Skulle du polisanmäla det då?Problemet blir väl den dan du upptäcker kattavföring i din rabbat och du har inte sett händelsen skulle du då anmäla grannen då?Verkar som (även fast du gör sken av att du inte bryr dig) att kattägare skaffar katt för att vi vill ställa till det för grannar och att alla katter gör sina behov i grannars trädgårdar eller repar bilar.Hur ska vi lösa den biten om jag exempel ser en hundägare låta den göra sina behov under våran postlåda idag.Imorgon när jag hämtar posten och ser hunskit under postlådan ska jag då anklaga alla som har hundar som går föbi våran postlåda eller?År det då inte lättare att jag inte anklagar någon eftersom jag inte sett vems hund som gjort sina behov under våran postlåda eller ska jag bli en man som heter ove istället.
En enkel övervakningskamera för några hundringar har lätt koll på katterna. 😊
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
En enkel övervakningskamera för några hundringar har lätt koll på katterna. 😊
Okej och nu har jag satt på kameran på våra katter och dom varken har sönder bilar eller gör sina behov i andras trädgårdar och sen då?Ska jag göra någon videolänk till alla katthatare och visa att mina katter sköter sig.Hur ofta ska jag filma?
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Behöver inte intyga något för vet att varken våra katter eller grannens katter gör repor i varken våra eller grannars bilar. Har klippt klorna på en katt förstår man varför.
Kan bekräfta att katter kan till och med repa bilrutor. Vår förra katt skulle absolut upp på taket och hoppade upp på huven och tog den vägen. Om de halkar så använder de klorna. Sen om underlaget är plåt, glas eller trä så skiter katterna i det.

Morgonen efter katten kravlat sig upp på taket hade jag flera vertikala repor som jag senare försökt tvätta eller polera bort. Räknade till 9st totalt repor som är permanenta.

Dock räcker det ju med vindrutetorkare att göra smårepor men de här var något större och syns direkt då de är åt ”fel” håll.

Det räckte för mig. Det blev sista droppen och då var det egen katt.

Bägaren hade runnit över fortare om det vore annans katt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.