41 474 läst · 573 svar
41k läst
573 svar
54-åring sköt grannens katt
Om du menar mig så skriver jag aldrig i en tråd utan att ha läst alla inlägg, finns tillräckligt många "goddag yxskaft" svar i alla trådar och det behövs inte fler.R Rejäl skrev:
Och angående topic i tråden är det magstarkt att skjuta grannkatten, kanske vattnet var slut hos gubben, eller vettet eller en kombo?
Vi har själva en honkatt som är fri och ute när hon känner för det, dock öronmärkt och med halsband.
Sedan hon kom in i huset för snart 18 år sedan har hon rensat både vår och granntomterna samt ängarna runt omkring från sork, och dessa uppgår numera till någorlunda rimligt antal.
Nu börjar hon bli gammal och inte så snabb längre, men sommartid blir det mycket McSork.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 771 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 771 inlägg
Nej det kan jag givetvis inte för du har aldrig skrivit att du du vill skjuta en katt.V växelventil skrev:
Det var det som var poängen (som du uppenbart inte begrep).
Jag gjorde en jämförelse med exempelvis din text här nedan. Det är ditt svar på ett inlägg som inte alls nämner att det skulle vara ok att skjuta ihjäl katten, ett inlägg som inte alls försvarar 54-åringen.
Det var alltså ditt svar på inlägget "Det är din syn och upplevelse, det finns andra som har upplevt annat och ser repade bilar!" Dvs på pådyvlar skribenten av det inlägget en åsikt att han anser att lösningen är att skjuta.V växelventil skrev:Och då löser man det genom skjuta ihjäl katten med hagelbössa?Är väl ingen normal människa som skjuter ihjäl grannens katt med hagelgevär.Hur vet 54 åringen att det var just kvinnas katt som gav sig på hans katter?Då måste det vara okej att skjuta ihjäl hans katter med och som han skulle acceptera det?trodligen inte
Allt jag gjorde var att göra ett lika absurt påstående om dig för att du skulle se hur fel det blir, men det gick uppenbarligen inte fram.
Att skrev så menar jag att det är alltid lätt att skylla på någon/något som själv tycker lämpar sig till sin egen fördel och därför kan man agera efter eget bevåg och det kommer aldrig fungerar i ett demokratiskt samhälle.Bara för att 1 katt sitter på motorhuven på en bil betyder väl inte att alla katter gör så.Fairlane skrev:Nej det kan jag givetvis inte för du har aldrig skrivit att du du vill skjuta en katt.
Det var det som var poängen (som du uppenbart inte begrep).
Jag gjorde en jämförelse med exempelvis din text här nedan. Det är ditt svar på ett inlägg som inte alls nämner att det skulle vara ok att skjuta ihjäl katten, ett inlägg som inte alls försvarar 54-åringen.
Det var alltså ditt svar på inlägget "Det är din syn och upplevelse, det finns andra som har upplevt annat och ser repade bilar!" Dvs på pådyvlar skribenten av det inlägget en åsikt att han anser att lösningen är att skjuta.
Allt jag gjorde var att göra ett lika absurt påstående om dig för att du skulle se hur fel det blir, men det gick uppenbarligen inte fram.
Jag förstår problemet och håller med dig, grannens pojk fick en 5-hundring för den ena, sedan spenderade jag mycket mer när han var bortsprungenR Rkarlsson skrev:Det är krav sen i somras att katten ska vara kastrerad och chippade/reggade.
Att man inte kastrerar sin katt hona som hane från den är könsmogen är bara tortyr, både mot katt och grannar.
Men har sett folk i lokala fb grupper som inte har "råd" med detta. Men då har man inte råd med katten heller =)
Där hade det varit toppen om nästa lag/regel kommer, omärkta katter tillfångatas och hämtar ingen ut den mot kostnad av chip/reg och kastrering så avlivas den. Lite mer ansvar.
Sen att det kan gärna bli förbjudet att sälja katter för 100 kr, minst en 3-4 tusen för en bonnakatt så blir man av med en del sommarkatter.
Exakt, och de är bara ett husdjur som tycker om dig som du är.Om någon sköt min katt så är det krig, Gud bevare, all kunskap under det kalla kriget gör mig till en ännu kattälskareV växelventil skrev:Att skrev så menar jag att det är alltid lätt att skylla på någon/något som själv tycker lämpar sig till sin egen fördel och därför kan man agera efter eget bevåg och det kommer aldrig fungerar i ett demokratiskt samhälle.Bara för att 1 katt sitter på motorhuven på en bil betyder väl inte att alla katter gör så.
Ja sen vet inte jag hur andra vill lösa katter som sitter på bilar eller gör sina behov i sandlådor.Antigen tillåter vi bara inomhuskatter eller inga katter alls.Andra hundar skiter nedanför våran postlåda eller hästar som skiter på våran väg.Inte trevligt men går inte bananas för detF Fdriver skrev:Jag förstår problemet och håller med dig, grannens pojk fick en 5-hundring för den ena, sedan spenderade jag mycket mer när han var bortsprungen
Exakt, och de är bara ett husdjur som tycker om dig som du är.Om någon sköt min katt så är det krig, Gud bevare, all kunskap under det kalla kriget gör mig till en ännu kattälskare
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 771 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 771 inlägg
En variant är väl att kattägare får samma ansvar som hundägare?V växelventil skrev:
Om katten kissar i grannens sandlåda så får kattägaren lösa det. Om katten repar lacken på bilen så får kattägaren fixa det. Om katten kissar i utemöblerna så får kattägaren ersätta det. Är det verkligen en helt absurd tanke?
Tillägg:
Dvs det blir kattägarens ansvar att katten inte kliver in på grannens tomt och förstör, på samma sätt som det idag är hundägarens. Hur kattägaren löser det, med bur, med koppel, med innekatter får kattägaren lösa, istället för att grannarna ska lösa de problem som katten åstadkommer.
Men som jag försöker förklara. Vems katt är det som har gjort sina behov I sandlådan exempel. Du såg grannens katt göra det igår men idag är det kattpiss där igen och grannen är säker på att det inte är deras katt.Hur löser man det?Eller nu när jag kom hem från jobbet är det hunskit nedanför postlådan.Vems hund ska jag gå på?Fairlane skrev:En variant är väl att kattägare får samma ansvar som hundägare?
Om katten kissar i grannens sandlåda så får kattägaren lösa det. Om katten repar lacken på bilen så får kattägaren fixa det. Om katten kissar i utemöblerna så får kattägaren ersätta det. Är det verkligen en helt absurd tanke?
Tillägg:
Dvs det blir kattägarens ansvar att katten inte kliver in på grannens tomt och förstör, på samma sätt som det idag är hundägarens. Hur kattägaren löser det, med bur, med koppel, med innekatter får kattägaren lösa, istället för att grannarna ska lösa de problem som katten åstadkommer.
Och måste katten nödvändigtvis vara ute så är det samma koppeltvång som gäller för hundar. 👍 Då behöver heller inte kattägaren vara orolig för att katten gör något som täcks in av ägaransvaret...precis som för hundar och hundägare. En katt i koppel kan inte bajsa i rabatter, klättra på bilar eller tvinga sig in hos allergiker eller andra som inte vill ha in dem i hemmet. Om en katt ändå skulle lyckas med något av ovanstående är det enkelt att se vem som är i andra änden av kopplet och utkräva ansvar.Fairlane skrev:En variant är väl att kattägare får samma ansvar som hundägare?
Tillägg:
Det finns folk som gör det. När jag var ung cyklade in i en tråd som nån satt upp över "cykelgenvägen" för att vi ungdommar inte skulle cykla där. Typ inte en pianotråd, utan mer som övre tråden i ett gunnebostängsel. Tog mitt över bröstet, ont gjorde det och jag hade ett blåmärke tvärs över bröstkorgen i flera veckor.J JohanLun skrev:
Det är tillåtet att ha övervakningskamera på sin egna tomt, så om katten inte maskerar sig borde det vara lösbart. Med en kamera som endast spelar in vid rörelser gör det lättare. 😊V växelventil skrev:Men som jag försöker förklara. Vems katt är det som har gjort sina behov I sandlådan exempel. Du såg grannens katt göra det igår men idag är det kattpiss där igen och grannen är säker på att det inte är deras katt.Hur löser man det?Eller nu när jag kom hem från jobbet är det hunskit nedanför postlådan.Vems hund ska jag gå på?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 771 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 771 inlägg
Ja ibland kan det såklart vara svårt att hitta den skyldige, men hundägaren har ändå alltid ansvar, till skillnad från kattägaren. Ser jag grannens katt i min sandlåda så har ju redan där kattägaren brustit i ansvar för sitt djur (om vi haft samma regler för katter som för hundar).V växelventil skrev:Men som jag försöker förklara. Vems katt är det som har gjort sina behov I sandlådan exempel. Du såg grannens katt göra det igår men idag är det kattpiss där igen och grannen är säker på att det inte är deras katt.Hur löser man det?Eller nu när jag kom hem från jobbet är det hunskit nedanför postlådan.Vems hund ska jag gå på?
Jag har läst förslag i andra trådar att den som tycker det är jobbigt med andras katter som kommer in i huset, kissar i utemöbler eller sandlådor etc ska själv se till att lösa problemet, genom att stänga altandörren, genom att stänga sandlådan, genom att plocka undan dynor etc. Man kan också sätta staket runt tomten för att hindra grannens katt att komma in på ens tomt, men är det inte rimligare att det ansvaret faller på kattägaren? Vill kattägaren ha sin katt ute så går det ju att sätta staket runt den egna tomten?
Jag kan väl för övrigt säga att ibland går grannkatter över min tomt och jag bryr mig inte, men jag tycker snarare att det är kattägarens ansvar än mitt om katten förstör något.