Fairlane
V växelventil skrev:
Så länge man tycker det är okej att skjuta andras katter så kommer jag göra mig lustigt för mig är det inte okej att göra så.
Är det verkligen någon som tycker det är ok att skjuta katter, förutom då 54-åringen som tråden handlar om?
Du har tillskrivit ett antal personer den åsikten att de vill skjuta katter bara för att de inte vill ha grannarnas katt på sin bil. Då kan man ju lika gärna tänka att det är kattägare som vill skjuta grannarnas katter (54-åringen hade ju katt själv), så varför vill du skjuta grannens katt? Känner du att det kanske blir lite tokigt att tillskriva någon tankar de inte har?

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Ett under har skett halleluja.
Tycker du, att katter kliver på bilar har jag sett, grus på tassarna, sånt kan man polera bort vid behov,
Vet du vad som var ett under, att jag fann Hugo

• Gilla
  • Älska
pmd och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag tror inte att du får jaga katt? För då hade mannen i fråga i denna tråden gjort sig skyldig till jaktbrott men är inte 100 på det men det finns säkert någon i tråden som har kunskapen?
Det lagen säger är att jakträttsinnehavaren får skjuta en katt som anses övergiven eller förvildad. Det rör sig dock inte om jakt.

Det svåra här är hur man anser den förvildad eller övergiven. Så länge man skjuter rätt är det upp till jägaren att bedöma. Skjuter man fel kan man bli skadeståndsskyldig.

Varför är det såhär? Jo för att vissa människor skaffar vad som kallas för 'Sommarkatt'. Problemet har minskat på senare tid men förekommer tyvärr fortfarande. Förr var det inte ovanligt att sommarstugeområdena var halvfulla med förvirrade katter när sommaren var slut.

Inom detaljplanerat område får man aldrig skjuta hursomhelst, det kräver tillstånd från polis oavsett vad du skall skjuta.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har jag sagt det, du verkar vara jävligt trög.
Om du läser början av tråden ser du att det finns folk som tycker det.

R
V växelventil skrev:
Om du läser början av tråden ser du att det finns folk som tycker det.
Men löser du vad jag skriver till dig????

Fairlane Fairlane skrev:
Är det verkligen någon som tycker det är ok att skjuta katter, förutom då 54-åringen som tråden handlar om?
Du har tillskrivit ett antal personer den åsikten att de vill skjuta katter bara för att de inte vill ha grannarnas katt på sin bil. Då kan man ju lika gärna tänka att det är kattägare som vill skjuta grannarnas katter (54-åringen hade ju katt själv), så varför vill du skjuta grannens katt? Känner du att det kanske blir lite tokigt att tillskriva någon tankar de inte har?
Vart har ja skrivit att jag vill skjuta grannens katt?

R
V växelventil skrev:
Vart har ja skrivit att jag vill skjuta grannens katt?
Du fattar inte så lägg ned du gräver dig bara djupare o djupare😢

Redaktionen Redaktionen skrev:
Grannosämja mynnade ut i att en husägare sköt grannens katt med en hagelbössa.

Du kan läsa artikeln här: 54-åring sköt grannens katt
Tror att den människan behöver gå en empatikurs. Har själv haft barn som grät bittert i två veckor när katten blev överkörd

• Ledsen
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tycker det borde vara krav att utekatter ska vara kastrerade, vaccinerade och chippade/registrerade.

Om de påträffas utan detta kunde ägaren få lösa ut katten för en avgift (innekatter kan ju smita ut).

Detta skulle ta bort problemet med ägare som har många okastrerade katter. De skulle tröttna på att lösa ut sina katter.
Det är krav sen i somras att katten ska vara kastrerad och chippade/reggade.
Att man inte kastrerar sin katt hona som hane från den är könsmogen är bara tortyr, både mot katt och grannar.
Men har sett folk i lokala fb grupper som inte har "råd" med detta. Men då har man inte råd med katten heller =)

Där hade det varit toppen om nästa lag/regel kommer, omärkta katter tillfångatas och hämtar ingen ut den mot kostnad av chip/reg och kastrering så avlivas den. Lite mer ansvar.

Sen att det kan gärna bli förbjudet att sälja katter för 100 kr, minst en 3-4 tusen för en bonnakatt så blir man av med en del sommarkatter.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
[/QUOTE]
Fairlane Fairlane skrev:
Kan du inte visa vart jag skrev det?

Redigerat:
R
V växelventil skrev:
Kan du inte visa vart jag
Nu blandar du ihop Fairlaine: och Rejäl:

R Rejäl skrev:
Nu blandar du ihop Fairlaine: och Rejäl:
Nej se inlägg 242

R
V växelventil skrev:
Nej se inlägg 242
Vad har den med ditt svar att göra fattar ingenting!

R Rejäl skrev:
Vad har den med ditt svar att göra fattar ingenting!
Du ska inte skjuta andras katter är det så svårt att fatta.

R
V växelventil skrev:
Du ska inte skjuta andras katter är det så svårt att fatta.
Men återigen varken jag eller Fairlaine har skrivit det vad är det med dig kan du läsa din dumme fan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.