Fairlane
V växelventil skrev:
Precis mina katter repar inte bilar men ända så ska dom betala då eftersom jag har katter då eller?
Återigen var har jag påstått att du ska betala om dina katter inte har repat min bil?

Problemet är ju att även om det faktiskt var dina katter så kommer du aldrig erkänna det.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Fairlane: tröttnar du inte? Han har inte en uppfattningsförmåga som är normal🤣
 
  • Gilla
Peter Petterson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Återigen var har jag påstått att du ska betala om dina katter inte har repat min bil?

Problemet är ju att även om det faktiskt var dina katter så kommer du aldrig erkänna det.
Men hur vet du återigen hur vet du att det var min katt?Om jag skulle komma till dig och du har en katt och säger att din katt har repat min bil skulle du då betala ersättning utan vidare?
 
Redigerat:
V växelventil skrev:
Men hur vet du återigen hur vet du att det var min katt?
Det kan ju hända att man ser händelsen.

Om man inte ser spelar det ju ingen roll om nån människa med avsikt hoppar in taket, man får inte ersättning ändå.

Men jag tror det mer handlar om att många vill slippa katterna. Tyvärr kan man inte slippa grannens skräniga ungar, kärringen som dänger upp bildörren i min bil på Ica osv med mindre än att bli eremit. Det är något man får leva med när man omger sig med andra människor och naturen för den delen...
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Person som ser förväntansfull ut, äter popcorn, röd jacka, bio eller teatermiljö. (Animerad bild - gif).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Men hur vet du återigen hur vet du att det var min katt?
Ibland är det såklart svårt att bevisa saker. Ibland är det lättare. Jag säger inte att man ska bötfälla folk till höger och vänster utan bevis, men många kattägare kommer aldrig tro att deras keldjur gör något dumt någonsin.

Jag personligen har inget emot om grannens katt går över min tomt, men jag vill inte att den ska sitta på min bil oavsett om ägaren påstår att den omöjligt kan repa bilen eller inte. Jag vill inte heller ha in katten hos mig, eller att den lägger sig i mina utemöbler.
Jag anser att det borde vara kattägarens ansvar, inte mitt.
Det är hundägarens ansvar att se till att hens hund inte hoppar upp på andras bilar, eller sätter sig i grannarnas utemöbler eller går in till grannarna.
Det är hästägaren som ansvarar för att hästen inte går in på granntomterna, det är inte grannarnas ansvar.
De är koägarens ansvar att hålla sina kor på sin mark, etc.

Det är inte frågan om polisanmälan eller böter utan att kattägare kanske ska respektera att andra kanske inte vill ha deras djur på sin tomt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
V växelventil skrev:
Japp och anledningen var att bevisa att mina katter gör inte sina behov eller repar bilar så hur hjälper det andra?
Jag vet inget om vad dina katter gör och inte gör, men den som sätter upp en kamera på sin tomt gör väl det för att ha koll på just sin tomt, inte för att hjälpa andra…
 
Fairlane
J JohanLun skrev:
Men jag tror det mer handlar om att många vill slippa katterna.
Exakt så och att det bör vara djurets ägare som ser till att grannar som inte vill ha med deras katter att göra ska slippa.
J JohanLun skrev:
Tyvärr kan man inte slippa grannens skräniga ungar, kärringen som dänger upp bildörren i min bil på Ica osv med mindre än att bli eremit.
Förvisso sant, men de flesta grannar bryr sig om deras barn stör grannarna (de flesta, långt ifrån alla). Slänger någon upp en bildörr i din bil så har de ansvar för det och kan dömas om de smiter.
J JohanLun skrev:
Det är något man får leva med när man omger sig med andra människor och naturen för den delen...
Ja, men man kan försöka respektera andra. Säger jag till grannenbarnen att jag inte vill att de springer på min tomt så respekterar de flesta det. Säger jag till deras föräldrar respekterar de flesta det. Kommer grannens kor in på min tomt så kontaktar jag ägaren som sätter staket så det inte händer igen, men just kattägare respekterar sällan andra önskemål om att man inte vill ha deras djur på sin egendom. Då är det genast upp till den drabbade att hitta lösningar för egna pengar.

Naturen är en annan sak än något som människor dragit dit.

För att vara tydlig, jag har inget som helst problem med grannbarnen på tomten, de får gärna vara där om det är så. Jag har inget problem med grannens katt som strosar över min tomt. Jag har problem med personer som inte accepterar att deras katter kan skada andras egendom.
Jag skulle kunna filma hur jag packar upp nya dynkuddar och sen ha kameran rullande. Kommer en katt och hoppar upp och kissar i dessa så kommer vissa kattägare ändå inte ta ansvar för det.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ibland är det såklart svårt att bevisa saker. Ibland är det lättare. Jag säger inte att man ska bötfälla folk till höger och vänster utan bevis, men många kattägare kommer aldrig tro att deras keldjur gör något dumt någonsin.

Jag personligen har inget emot om grannens katt går över min tomt, men jag vill inte att den ska sitta på min bil oavsett om ägaren påstår att den omöjligt kan repa bilen eller inte. Jag vill inte heller ha in katten hos mig, eller att den lägger sig i mina utemöbler.
Jag anser att det borde vara kattägarens ansvar, inte mitt.
Det är hundägarens ansvar att se till att hens hund inte hoppar upp på andras bilar, eller sätter sig i grannarnas utemöbler eller går in till grannarna.
Det är hästägaren som ansvarar för att hästen inte går in på granntomterna, det är inte grannarnas ansvar.
De är koägarens ansvar att hålla sina kor på sin mark, etc.

Det är inte frågan om polisanmälan eller böter utan att kattägare kanske ska respektera att andra kanske inte vill ha deras djur på sin tomt.
Samtidigt blir det ju lite konstigt om man har katter och man inte ser att dom repar bilar(inte på våra vad vi har sett) så repar dom andras bilar.Om jag nu skulle hitta en repa på våran bil så skulle inte jag gå över till grannen och kräva ersättning för dom har en katt för tycker inte det är rätt väg att gå om jag inte kan bevisa det.Tycker bara det är synd om katter måste gå i koppel eller bara vara inomhus bara för vissa katter ställer till oreda hos vissa så måste alla katter drabbas oavsett man vet eller inte vet vems katter det handlar om.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
V växelventil skrev:
Samtidigt blir det ju lite konstigt om man har katter och man inte ser att dom repar bilar(inte på våra vad vi har sett) så repar dom andras bilar.Om jag nu skulle hitta en repa på våran bil så skulle inte jag gå över till grannen och kräva ersättning för dom har en katt för tycker inte det är rätt väg att gå om jag inte kan bevisa det.Tycker bara det är synd om katter måste gå i koppel eller bara vara inomhus bara för vissa katter ställer till oreda hos vissa så måste alla katter drabbas oavsett man vet eller inte vet vems katter det handlar om.
Du kan utgå ifrån att alla katter beter sig som just de katter de är.

Det finns ingen som äger utekatter som aldrig gör något dumt, det är rent önsketänkande och undvikande av ansvar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du kan utgå ifrån att alla katter beter sig som just de katter de är.

Det finns ingen som äger utekatter som aldrig gör något dumt, det är rent önsketänkande och undvikande av ansvar.
Det är väl det jag utgår ifrån.Våra katter strosar omkring på våra och andras tomter lika som våra grannars katter strosar omkring på våra tomt utan gnäll vare sig från grannar eller katter.Förstår inte vad det skulle vara för problem?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle kunna filma hur jag packar upp nya dynkuddar och sen ha kameran rullande. Kommer en katt och hoppar upp och kissar i dessa så kommer vissa kattägare ändå inte ta ansvar för det.
Du tillskriver alla kattägare att de inte är villiga att ta ansvar. Jag skulle säga att jag tror du har fel.

Jag tror kattägare liksom föräldrar är olika. Alla tar olika mycket ansvar. Endel skiter i det. Andra kommer bry sig och försöka hitta en lösning.

Varken kattägare eller föräldrar är i många fall sugna på att låsa in sina barn eller sin katt så man vill väl i första hand hitta en lösning där man slipper det. Det är här som svårigheten är. Kor och hästar kan stängas in med ett relativt enkelt stängsel. Hundar är flockdjur som fungerar drägligt att gå ut med med eller utan koppel. Katter funkar inte på samma sätt. Om man hade en fiskmås som husdjur så vore det samma sak, att det kommer vara svårare att hitta ett fungerande sätt.

Men, förbjud då katter helt kanske någon tycker. Med analogin att vi tillåter cigaretter, sprit, motorcyklar - saker som jag är övertygad inte skulle blivit tillåtna om de uppfunnits i år... så kan vi inte förbjuda katter.

Jag kan irritera mig på en hund som skäller. Men för det kommer vi inte förbjuda hundar. Jag kan säga att om hundägaren inte kan kontrollera att hunden skäller så måste han ha den inlåst med munkorg och aldrig gå ut och rasta den. Men det är ju inte rimligt.

Om en hund upprepade gånger är aggressiv, skäller dygnet runt osv så ska den hundägare och den hunden givetvis "åtgärdas". Om en kattägare skiter i att en katt förstör bilar eller dynor och inte försöker delta i att hitta en lösning - samma sak där. Men en hund som skäller nån gång ibland och en katt som sitter på en bil nån gång ibland får man leva med.

Som vanligt med hänsyn så blir folk förbannade på nån sak, men samma person som är förbannad på en katt kan ha ungar som kör cross som väsnas, eldar blöt ved eller blöta löv, kör för fort på gatan där mina barn leker osv. Sällan är någon helt problemfri. I detta fall hade ju till och med den som sköt katten en egen katt. Mina barn, andras ungar. Den som är fri från synd får kasta första stenen. Visa respekt så blir livet enklare. Men respekten går åt båda håll...
 
Det måste vara jobbigt för vissa känsliga själar som liknar en katt med en T-rex eller djävulen själv, helst ska det vara jakträtt året runt och fria skott. Hur mår folk?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
J JohanLun skrev:
Du tillskriver alla kattägare att de inte är villiga att ta ansvar. Jag skulle säga att jag tror du har fel.
Nej det gör jag inte.

Jag skrev:
Kommer en katt och hoppar upp och kissar i dessa så kommer vissa kattägare ändå inte ta ansvar för det.
Tror man att min katt aldrig kan göra något dumt hos andra för den inte gör det hos mig så är man väl åtminstone rätt naiv. Samma sak finns hos vissa föräldrar, även om de flesta såklart inte är så.
 
  • Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
B
Kan förstå irritationen över kattpiss osv. Om lagarna blev striktare så kommer läget förhoppningsvis se annorlunda ut om några år om det tex blir koppeltvång eller inomhus tvång.

Min bror är uppfödare av raskatter. Har hängnat in stora delar av trädgården och ändå är det en av katterna som alltid lyckas smita ut ändå trots diverse ombyggnationer av stängslet. Samt att han fått klagomål från grannarna om att inhägnaden ser ful ut.

När jag hade katt i koppel så stannade typ varannan människa och skällde ut mig för jag hindrande kattens naturliga beteende.

Har haft en katt som bara var ute när jag gick ut med hunden. Hunden kopplad plockade upp bajs drog bort hund från brevlådor. Katt okopplad gick jämnte mig och hund och gick vi förbi en sandlåda så fräste jag mot katt om hon visade intresse för denna.

Haft innekatt. Hon var 8 år när jag fick henne. Ägaren skulle avliva henne för det ändå inte är någon som vill ha en äldre katt. Gick bra att ha inne då hon var van vid detta sen kattunge.

Har nu två andra omplacering katter.
14 åringen som från förra ägaren var van vid att vara ute. Försökte hålla honom inne men han blev olycklig samt att vårat ständiga nejande förpesta stämningen. Han föredrar att göra sina behov i lådan inne och ser väldigt rolig ut när han kommer in i full galopp skitnödig och sladdar till låda. Han jagar inte enligt mig och grannarna har aldrig sett honom jaga eller pissa hos dom.

6 åringen var ochså ute van sen förra ägaren. Försökte inte ha henne inne men satte pingla på halsband när vi hittade fåglar på trappen. Sen dess har vi bara hittat döda möss och råttor.
Sagt till grannar att jaga bort mina katter om dom stör men flera av grannarna uppskattar att hon kommer till deras trädgård och fångar möss.
Om mina katter bevisligen pissar på deras dynor tex så tycker jag att jag är ersättnings skyldig. De är självklart kastrerade och chippade

Grannarnas katter vistas ochså i våran trädgård men är bara de två okastrerade grann katterna som pissar ner utemöbler mm samt bara de två som bråkar med mina katter. Bevittnar jag bråk brukar jag lägga mig i genom att ilsket rusa fram mot dom och yla katt aktigt. Men oftast stannar katterna vid endast ylandet. Är sällan de fysiskt attackerar varandra.

Tror mig ha en igelkott som skiter mitt på gräsmattan. Även sett ekorre stjäla fågelägg och skator hacka sönder grannens äpplen. Grannens förra hund brukade smita iväg och gräva i våran trädgård. Inte uppskattat men vi sköt ändå inte hunden för att förvara våran egendom/gräsmatta! Grannen ifråga försökte ta sitt ansvar med staket och ha koll men lyckades väl inte alltid.

Sålänge ägaren till oavsett katt hund eller get försöker ta ansvar och hänsyn så tycker jag att det är ok. Men om jag efter dessa katter skaffar ny katt så blir det en som är van innekatt sen tidigare just för att slippa risken att de stör grannarna eller blir påkörd osv.

Lösningen att skjuta allt som stör en fattar jag inte. Förbud mot djur kanske skulle lösa det eller varför inte förbud mot att störa sig??
 
  • Älska
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.