kisumisu
S sebastiannielsen skrev:
Javisst har det blivit det, men verkar som att i norrland så är det sk ultrasnabbladdare som blivit vanligast. Troligen för att sträckorna där är längre, och folk har större behov av att "långladda".


Problemet med en sån lösning är då att folk skaffar kundkort för att ladda gratis.

Ja det är en lösning också.

Jag tror dock att lösningen med att man betalar för laddningen, sedan känner den av på kortnumret att du har säg 100 kr på mätaren just nu, och så ger den 100 kr rabatt på matköpet istället, är en bättre lösning.


Kan bli knepigt om man glömmer säga regnumret och sen "oj fan glömde säga regnumret i kassan, får betala". Sedan har jag faktiskt fått böter en gång för en sådan lösning, stod på kundparkering, stod på skylten "Säg regnummer i kassan efter slutfört köp". Betalade i självbetjäningskassan och sa sedan i kundservice att jag ställt mig på kundparkeringen. De sa bara "Tyvärr, du måste betala i bemannad kassa, vi kan inte efterregistrera parkering på ett befintligt kvitto".
Kostade mig 300 kr som kom i brevlådan för att "Ha stått på besöksparkering utan att vara besökare". P-bolaget sa samma sak, står du på kundparkering kan du inte ta självbetjäningen.

Var ju iofs när det där med självbetjäning var något nytt, och butikerna inte riktigt fått till rutiner för det. I dagens läge hade man nog gjort en fråga i självbetjäningen där man får ange regnummer.


Tror faktiskt det enklaste och smidigaste för kunderna är att man blippar sitt betalkort. Sedan i kassan så kollar den av laddningsAPI och hämtar listan på betalkort som är "inloggade" i laddningssystemet och drar laddningsbeloppet från butiksköpet, så att det du betalar för laddning, får du som rabatt på matköpet.
Då slipper man också hela fadäsen med återbetalning och sådant, och slipper helt problemet med kunder som glömmer dra sitt kundkort, eller glömmer påpeka att de står på laddningsplats.
Kan hända att det är så för oss som bor i Norr. Kan då säga att vi har betydligt fler laddare här än i t ex Stockholm.

Var på besök i Stockholm med bil och knappt någonstans fanns just allmänna laddplatser!

Mycket förvånad över det!
För här i Norr får man just höra gnäll att vi har så lite laddplatser. Men här har vi utanför badhus mm inte i alla kommuner men på många. Dock är det för få typ2. Man kunde ha skippat snabbladdaren och haft laddning typ2 till hela parkeringen. Låta bensinmackarna sköta snabbladdning.

Nu kanske det var lite fel av mig ta bilder från ett annat land. Men Ikea och Ica Maxi är Sverige.

Men tex lilla Kalix ser det ut såhär
Skärmdump av kartapp som visar elbilsladdningsstationer i Kalix, Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Södertälje

Karta över Södertälje med markerade laddstationer för elbilar, inklusive tillgänglighet och typ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Svårt komma åtala folk i hus som "tjuvladdar" med chucko
Nej det är inte laddningen med shucko som är förbjuden, utan snarare att man laddade i ett uttag man inte får ladda i alls (för uttagets ägare).
Husägare betalar ju för sin el själv - fritt fram att ladda i shucko.

I framtiden tror jag att det kommer bli så att du kommer få skatta extra för del el som laddas i bilen (likt drivmedelsskatt), och då kommer laddning med shucko bli helt förbjuden såvida din shuckoladdare inte loggar elförbrukningen och skickar till skatteverket/transportstyrelsen. (blir likt tankning med röd diesel).

Troligen därför Skatteverket kravställer att laddare på grönt avdrag ska ha inbyggd elmätare, för att i framtiden kunna skattebelägga elbils-el.
https://www.skatteverket.se/privat/...etengronteknik.4.676f4884175c97df419290e.html

"Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad."
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
S sebastiannielsen skrev:
I framtiden tror jag att det kommer bli så att du kommer få skatta extra för del el som laddas i bilen (likt drivmedelsskatt), och då kommer laddning med shucko bli helt förbjuden såvida din shuckoladdare inte loggar elförbrukningen och skickar till skatteverket/transportstyrelsen. (blir likt tankning med röd diesel).

Troligen därför Skatteverket kravställer att laddare på grönt avdrag ska ha inbyggd elmätare, för att i framtiden kunna skattebelägga elbils-el.
[länk]

"Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad."
Just det här jag tänkte!

Många elbilar verkar inte ens inkludera chuckoladdare till sina bilar idag!

Har också en godkänd laddbox man ser precis hur mycket och när man laddat. Sen har bilen en chucko som inte loggar nåt (vad jag vet).

Ibland har man bara lust konvertera en bensinbil till elbil och ha bara analoga mätare till allt tom laddningsnivån! Då kan man säga lyckatill att logga! Men är väl här EU bla vill sätta käppar mot hjulen för oss som tänker som jag. När man hört att dem vill förbjuda gamla bilar och avställningar och egna lagningar, helt idioti...😡

Sen en annan funktion de flesta elbilar saknar idag är vehikle to load funktion (stavning jag vet). Är väl stort sett bara i Kia den finns på svenska marknaden.
En funktion som gör att du kan plocka ut 230v från bilbatteriet. T ex ladda bilen på en laddplats och sen komma hem och köra t ex tvättmaskin från bilens batteri 👌 undra hur olagligt man gör det snart.

Våra kära elbolag är ju lika giriga som oljeshejkerna i slutändan.
 
Redigerat:
Mikael_L
S sebastiannielsen skrev:
Javisst har det blivit det, men verkar som att i norrland så är det sk ultrasnabbladdare som blivit vanligast. Troligen för att sträckorna där är längre, och folk har större behov av att "långladda".


Problemet med en sån lösning är då att folk skaffar kundkort för att ladda gratis.

Ja det är en lösning också.

Jag tror dock att lösningen med att man betalar för laddningen, sedan känner den av på kortnumret att du har säg 100 kr på mätaren just nu, och så ger den 100 kr rabatt på matköpet istället, är en bättre lösning.


Kan bli knepigt om man glömmer säga regnumret och sen "oj fan glömde säga regnumret i kassan, får betala". Sedan har jag faktiskt fått böter en gång för en sådan lösning, stod på kundparkering, stod på skylten "Säg regnummer i kassan efter slutfört köp". Betalade i självbetjäningskassan och sa sedan i kundservice att jag ställt mig på kundparkeringen. De sa bara "Tyvärr, du måste betala i bemannad kassa, vi kan inte efterregistrera parkering på ett befintligt kvitto".
Kostade mig 300 kr som kom i brevlådan för att "Ha stått på besöksparkering utan att vara besökare". P-bolaget sa samma sak, står du på kundparkering kan du inte ta självbetjäningen.

Var ju iofs när det där med självbetjäning var något nytt, och butikerna inte riktigt fått till rutiner för det. I dagens läge hade man nog gjort en fråga i självbetjäningen där man får ange regnummer.


Tror faktiskt det enklaste och smidigaste för kunderna är att man blippar sitt betalkort. Sedan i kassan så kollar den av laddningsAPI och hämtar listan på betalkort som är "inloggade" i laddningssystemet och drar laddningsbeloppet från butiksköpet, så att det du betalar för laddning, får du som rabatt på matköpet.
Då slipper man också hela fadäsen med återbetalning och sådant, och slipper helt problemet med kunder som glömmer dra sitt kundkort, eller glömmer påpeka att de står på laddningsplats.
Jag tror åtminstone att vi kan enas om att det nog finns lösningar, men vilja vet vi dock inte om det finns.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ibland har man bara lust konvertera en bensinbil till elbil och ha bara analoga mätare till allt tom laddningsnivån!
Det är ju just därför det ska ligga i laddboxen, så behöver bilen inte rapportera/logga något. Och ladda i shucko kommer då bli olagligt om inte elen loggas.

kisumisu kisumisu skrev:
När man hört att dem vill förbjuda gamla bilar och avställningar och egna lagningar, helt idioti...😡
Egna lagningar vill de inte förbjuda.

Men de vill förbjuda bilar som varit avställda i mer än 2 år, och bilar som är äldre än ett visst antal år om man inte har ett särskilt musei-tillstånd från staten, och skälet till detta är ju för snabba upp utfasningen av bensin och diesel. Dvs du ska inte kunna behålla en bensin/diesel och köra olagligt.

Däremot kommer man ju kunna avregistrera bilen förutsatt att du vidtagit åtgärder med bilen så att den inte kan användas i trafik mera. Dock godkänns sådana ansökningar bara i undantagsfall, men troligtvis kommer Transportstyrelsen godkänna sådana avregistreringar i större grad när de nya skrotningsreglerna införs, så att folk kan t.ex. bevara gamla bilar som utställningsobjekt, förutsatt att åtgärder görs med bilen så de blir permanent obrukbara som fordon, t.ex. svetsar växellådan och motorn och liknande.

Likt hur du pluggar ett vapen.
kisumisu kisumisu skrev:
Sen en annan funktion de flesta elbilar saknar idag är vehikle to load funktion (stavning jag vet). Är väl stort sett bara i Kia den finns på svenska marknaden.
En funktion som gör att du kan plocka ut 230v från bilbatteriet. T ex ladda bilen på en laddplats och sen komma hem och köra t ex tvättmaskin från bilens batteri 👌 undra hur olagligt man gör det snart.
Inte alls. I framtiden när elbilsel skattebeläggs, så är det ju ditt val om du vill använda din drivmedelsskattade el till annat. För laddboxar kommer detta nog innebära att du då får avdrag på skatten för den el du matar tillbaka (dvs den el du inte kört på), men använder du en egen V2L adapter så använder du drivmedelsskattad (dyrare) el till annat, och det kommer ju givetvis vara helt okej.

Det är då ägaren av laddstationen som kommer få betala skatt på elen du tankar, och du kommer då få betala den skatten på ett eller annat sätt. Är det "gratis" laddning kommer du betala för den på annat sätt, t.ex. genom P-avgiften eller dyrare priser i ansluten butik.

Precis som att det är helt okej att tanka bil-diesel istället för röd-diesel i oljepannan. Det är ju samma diesel, bara det att bil-dieseln har drivmedelsskatt i sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Mikael_L
kisumisu kisumisu skrev:
Våra kära elbolag är ju lika giriga som oljeshejkerna i slutändan.
Ja så är det väl.
Men dock ser jag hellre mina pengar i vattenfalls ficka än i det teokratiska styret i Irans ficka.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
S sebastiannielsen skrev:
Det är ju just därför det ska ligga i laddboxen, så behöver bilen inte rapportera/logga något. Och ladda i shucko kommer då bli olagligt om inte elen loggas.


Egna lagningar vill de inte förbjuda.

Men de vill förbjuda bilar som varit avställda i mer än 2 år, och bilar som är äldre än ett visst antal år om man inte har ett särskilt musei-tillstånd från staten, och skälet till detta är ju för snabba upp utfasningen av bensin och diesel. Dvs du ska inte kunna behålla en bensin/diesel och köra olagligt.

Däremot kommer man ju kunna avregistrera bilen förutsatt att du vidtagit åtgärder med bilen så att den inte kan användas i trafik mera. Dock godkänns sådana ansökningar bara i undantagsfall, men troligtvis kommer Transportstyrelsen godkänna sådana avregistreringar i större grad när de nya skrotningsreglerna införs, så att folk kan t.ex. bevara gamla bilar som utställningsobjekt, förutsatt att åtgärder görs med bilen så de blir permanent obrukbara som fordon, t.ex. svetsar växellådan och motorn och liknande.

Likt hur du pluggar ett vapen.


Inte alls. I framtiden när elbilsel skattebeläggs, så är det ju ditt val om du vill använda din drivmedelsskattade el till annat. För laddboxar kommer detta nog innebära att du då får avdrag på skatten för den el du matar tillbaka (dvs den el du inte kört på), men använder du en egen V2L adapter så använder du drivmedelsskattad (dyrare) el till annat, och det kommer ju givetvis vara helt okej.

Det är då ägaren av laddstationen som kommer få betala skatt på elen du tankar, och du kommer då få betala den skatten på ett eller annat sätt. Är det "gratis" laddning kommer du betala för den på annat sätt, t.ex. genom P-avgiften eller dyrare priser i ansluten butik.

Precis som att det är helt okej att tanka bil-diesel istället för röd-diesel i oljepannan. Det är ju samma diesel, bara det att bil-dieseln har drivmedelsskatt i sig.
Det skall bli intressant se vad som händer i framtiden.
 
kisumisu
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja så är det väl.
Men dock ser jag hellre mina pengar i vattenfalls ficka än i det teokratiska styret i Irans ficka.
Jo där kan jag hålla helt med dig!

Blev själv en gång lite småsur på en som började tjata om att elbil inte så miljövänlig. "Må hända att det inte är det men jag kör inte med putinbränsle som du verkar vilja göra" haha 😂

O visst har många EU länder just gjort misstaget där bla det där med Rysk gas....

Sen är ju inte Irak eller ens USA nån oskyldiga länder, vill ju bara styra och ställa. Här är faktist eldrift guld värt när det går framställa el på många olika sätt!

Sen kan man ju visa den här filmen till dem som gnäller att det går åt energi i elbilar. Finns ju vissa konspirationsteorier att våra höga elpriser beror på elbilar 😂

 
kisumisu kisumisu skrev:
Jo där kan jag hålla helt med dig!

Blev själv en gång lite småsur på en som började tjata om att elbil inte så miljövänlig. "Må hända att det inte är det men jag kör inte med putinbränsle som du verkar vilja göra" haha 😂

O visst har många EU länder just gjort misstaget där bla det där med Rysk gas....

Sen är ju inte Irak eller ens USA nån oskyldiga länder, vill ju bara styra och ställa. Här är faktist eldrift guld värt när det går framställa el på många olika sätt!
Olja och gas är vapen. Det är inte solceller, vindkraftverk eller vattenkraft. Att hota med "När solpanelerna är uttjänta, vattenkraftturbinerna är gamla och vindsnurrorna slitits ut så får ni inte köpa nya av oss." har inte samma tyngd som "Vi stänger av gasen ikväll"
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Olja och gas är vapen. Det är inte solceller, vindkraftverk eller vattenkraft. Att hota med "När solpanelerna är uttjänta, vattenkraftturbinerna är gamla och vindsnurrorna slitits ut så får ni inte köpa nya av oss." har inte samma tyngd som "Vi stänger av gasen ikväll"
Samt enklare att reparera saboterade kablar än saboterade pipelines när en fientlig aktör vill hindra dig och din granne att handla med varann.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.