Maxi i stan hade också fri laddning, men det är inte konstigt att det försvinner när det står en snål gubbe med en Tesla där och laddar bilen utan att handla något.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Lite passande på en shoppingtur, så passade på ta lite bilder ur problemet.
LIDL-laddaren tar typ2, sladden längst till vänster.
 
kisumisu
S sebastiannielsen skrev:
LIDL-laddaren tar typ2, sladden längst till vänster.
Ja 1st + sen sura elbilister som inte får plats där när man tagit den till hybriden.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ja 1st + sen sura elbilister som inte får plats där när man tagit den till hybriden.
Här i gbg är typ "problemet" tvärtom. Kryllar av massvis av typ2 i varenda vrå och hörn, men snabbladdarna med DC är rätt ovanlig.
 
kisumisu
13th Marine 13th Marine skrev:
Maxi i stan hade också fri laddning, men det är inte konstigt att det försvinner när det står en snål gubbe med en Tesla där och laddar bilen utan att handla något.
Sant!

Allt roligt tar slut nångång.

Kommer ihåg tiden när man körde med rödiesel 3-4kr litern 👌😂

Då var bara skillnaden att man fick även bilen halvgratis i inköp när ingen ville ha diesel.

Mycket är det dock avundsjukan som förstör. Man gjorde ju rödiesel olagligt även till utländska bilar och nu är priset nånstans på 15kr litern, inte så långt från vad vanlig diesel kostar i Sverige.

Det som dock synd att många mackar fått lägga ner och affärerna etc kunde ju ha gjort så att bara handlande kunder fick ladda där.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Sedan hade bla Ikea och Coop gratisladdning till sina kunder förut. Men det är ju historia idag.

Blev många gånger man åkte till Ikea ladda bilen och passade på äta lunch där. Men nu blir det mest lunch på andra ställen.

Visst förstår jag att inget kan vara evigt gratis. Men att ta 5-9kr Kwh är ocker, värsta jag såg var på Scandic Hotel. 8kr oavsett om man var gäst där...

Visst förstår jag att snabbladdare behövs, men destination ladd borde ju vara billigare att bygga och kräva mindre kapacitet dvs = närmare 20st destination på en hypersnabbladdare.

Vissa har ju tid att ladda bilen 7h...t ex jobbet, hotellövernattning mm
ikea måste nån konstig laddare för det aldrig nån som laddar på deras stolpar lokala ikea har 20 platser för el bilar men den är aldrig full och jag har aldrig sett nån som laddar bara parkering
 
kisumisu kisumisu skrev:
affärerna etc kunde ju ha gjort så att bara handlande kunder fick ladda där.
Det är dock lite knepigt att lösa rent tekniskt, eftersom man på förhand inte kan veta om den som laddar där kommer att handla i butiken.
Visst, skulle man kunna ha en skylt att "Endast de som handlar för minst 200 kr får ladda" och sedan åtala de som tjuvladdar.

En annan lösning är att ha laddning med kortbetalning, men sedan känner butikens kortläsare av att du betalt i laddstationen, och drar av den summa du för tillfället laddat för, från butiksköpet. Så den summa man får betala själv för, är tiden det tar att bära varorna från kassan till bilen.
 
Det är lite som med handfat och duschar. Det finns fler handfat än duschar i världen, men råkar man ha badhus som referens verkar det vara tvärtom.

Vanliga Typ 2 är mycker vanligare. Finns ju i vart och varannat parkeringsgarage i mängd. Ja, och så hemma hos folk förstås. Och hos företag, kommuner och BRFer.
 
kisumisu
H HenrikHuslöse skrev:
Vanliga Typ 2 är mycker vanligare. Finns ju i vart och varannat parkeringsgarage i mängd. Ja, och så hemma hos folk förstås. Och hos företag, kommuner och BRFer.
Absolut är det ju på så sätt vanligare. Ja har också en Typ2 på husväggen.

Men jag tänkte mer på allmänna platser och allmänna laddare! Har blivit en hype på snabbladdare.
 
kisumisu
M maria01 skrev:
ikea måste nån konstig laddare för det aldrig nån som laddar på deras stolpar lokala ikea har 20 platser för el bilar men den är aldrig full och jag har aldrig sett nån som laddar bara parkering
Det är nog Kwh priset som skrämmer iväg. Tråkigt när Ikea valde samarbeta med sådan firma.
 
kisumisu
S sebastiannielsen skrev:
Det är dock lite knepigt att lösa rent tekniskt, eftersom man på förhand inte kan veta om den som laddar där kommer att handla i butiken.
Visst, skulle man kunna ha en skylt att "Endast de som handlar för minst 200 kr får ladda" och sedan åtala de som tjuvladdar.

En annan lösning är att ha laddning med kortbetalning, men sedan känner butikens kortläsare av att du betalt i laddstationen, och drar av den summa du för tillfället laddat för, från butiksköpet. Så den summa man får betala själv för, är tiden det tar att bära varorna från kassan till bilen.
Nja inte så knepigt i dagens läge när allt styrs med datorer.

Ett finskt företag har så att man får blippa kundkort i laddaren. Där har dom dock valt 1h gratis per dygn och resten av tiden betala.

Men det bästa vore väl att man hade nån slags poängsystem. Den som handlar mycket får ladda mycket.

Men antar det blir för krångligt eller dyrt eller är det bara ointresse när affärerna får bättre ersättning av jättarna för att låta dem bygga laddstationer på affärens parkering?!

Så trist när jättarna tar över allt, idag är det inte oljeshejk kartellen som sätter priset utan elbolagskartellen som sätter priserna till laddarna.

Dock glad att bla Lidl valt egen väg! Betydligt billigare ladda där. Men åter igen bara 1 uttag mode2.
 
Redigerat:
Mikael_L
S sebastiannielsen skrev:
Det är dock lite knepigt att lösa rent tekniskt, eftersom man på förhand inte kan veta om den som laddar där kommer att handla i butiken.
Visst, skulle man kunna ha en skylt att "Endast de som handlar för minst 200 kr får ladda" och sedan åtala de som tjuvladdar.

En annan lösning är att ha laddning med kortbetalning, men sedan känner butikens kortläsare av att du betalt i laddstationen, och drar av den summa du för tillfället laddat för, från butiksköpet. Så den summa man får betala själv för, är tiden det tar att bära varorna från kassan till bilen.
Eller att man matar in regnummer till bilen vid start av laddning.
Sen i kassan meddelar man regnummer, så stoppas laddningen och handtaget frigörs.
Och alternativet att lossa handtaget är annars att betala för laddningen.
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
Mikael_L
kisumisu kisumisu skrev:
Men antar det blir för krångligt eller dyrt eller är det bara ointresse nör affärerna får bättre ersätnning av jättarna för att öåta dem bygga laddstationer på affärens parkering?!
Jag tror inte det handlar om bättre ersättning, utan bara att slippa hantera saker som inte är kärnverksamheten.
På samma sätt som de flesta affärer överlåter hela parkeringshanteringen - allt från parkeringsavgifter till kontrollavgifter och det som går till kronofogde och tingsrätt - till parkeringsbolag.
Likaså väldigt många som lejer bort städning till 3'e part osv osv.

På sätt och vis så handlar det iofs om "bättre ersättning", på det viset att om de ska binda upp egna anställda för att hantera detta, så blir det dyrare = sämre ekonomiskt utfall.
 
kisumisu
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror inte det handlar om bättre ersättning, utan bara att slippa hantera saker som inte är kärnverksamheten.
På samma sätt som de flesta affärer överlåter hela parkeringshanteringen - allt från parkeringsavgifter till kontrollavgifter och det som går till kronofogde och tingsrätt - till parkeringsbolag.
Likaså väldigt många som lejer bort städning till 3'e part osv osv.

På sätt och vis så handlar det iofs om "bättre ersättning", på det viset att om de ska binda upp egna anställda för att hantera detta, så blir det dyrare = sämre ekonomiskt utfall.
Ja så är det nog.

Samma skrämmande utveckling pågår just i föreningar och BRF föreningar etc.

Man tar bara dit första bästa som gör jobbet billigt och smidigt undan. Men man tänker inte långsiktigt.

Det här sistnämda har man ju bara sett gällande kabeltv och säkert även internet. Har själv nu inte bott på år och dar i brf. Antar det går lite såhär ett noname bolag ger 10Gbit nät för 100kr dyrare när andra bolaget säg Telia, Telenor, Tele2 ger 10Mbit nät men billigare så väljer man det sistnämda just för att den är billigare och ett känt märke!

Antar det går lite så med laddboxar också.
Hos föräldrar som bor i BRF pratas det just om lösningar där man hyr själva laddboxen 🤬😡

Fast o andra sidan om de flesta laddar dyrt kanske inte staten heller oroar sig för oss som laddar billigt. Svårt komma åtala folk i hus som "tjuvladdar" med chucko👌

Man kanske rent av borde satsa på bygga stort garage så inte den avundsjuke grannen ser vad man gör 😂
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Men jag tänkte mer på allmänna platser och allmänna laddare! Har blivit en hype på snabbladdare.
Javisst har det blivit det, men verkar som att i norrland så är det sk ultrasnabbladdare som blivit vanligast. Troligen för att sträckorna där är längre, och folk har större behov av att "långladda".

kisumisu kisumisu skrev:
Ett finskt företag har så att man får blippa kundkort i laddaren. Där har dom dock valt 1h gratis per dygn och resten av tiden betala.
Problemet med en sån lösning är då att folk skaffar kundkort för att ladda gratis.
kisumisu kisumisu skrev:
Men det bästa vore väl att man hade nån slags poängsystem. Den som handlar mycket får ladda mycket.
Ja det är en lösning också.

Jag tror dock att lösningen med att man betalar för laddningen, sedan känner den av på kortnumret att du har säg 100 kr på mätaren just nu, och så ger den 100 kr rabatt på matköpet istället, är en bättre lösning.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller att man matar in regnummer till bilen vid start av laddning.
Sen i kassan meddelar man regnummer, så stoppas laddningen och handtaget frigörs.
Och alternativet att lossa handtaget är annars att betala för laddningen.
Kan bli knepigt om man glömmer säga regnumret och sen "oj fan glömde säga regnumret i kassan, får betala". Sedan har jag faktiskt fått böter en gång för en sådan lösning, stod på kundparkering, stod på skylten "Säg regnummer i kassan efter slutfört köp". Betalade i självbetjäningskassan och sa sedan i kundservice att jag ställt mig på kundparkeringen. De sa bara "Tyvärr, du måste betala i bemannad kassa, vi kan inte efterregistrera parkering på ett befintligt kvitto".
Kostade mig 300 kr som kom i brevlådan för att "Ha stått på besöksparkering utan att vara besökare". P-bolaget sa samma sak, står du på kundparkering kan du inte ta självbetjäningen.

Var ju iofs när det där med självbetjäning var något nytt, och butikerna inte riktigt fått till rutiner för det. I dagens läge hade man nog gjort en fråga i självbetjäningen där man får ange regnummer.


Tror faktiskt det enklaste och smidigaste för kunderna är att man blippar sitt betalkort. Sedan i kassan så kollar den av laddningsAPI och hämtar listan på betalkort som är "inloggade" i laddningssystemet och drar laddningsbeloppet från butiksköpet, så att det du betalar för laddning, får du som rabatt på matköpet.
Då slipper man också hela fadäsen med återbetalning och sådant, och slipper helt problemet med kunder som glömmer dra sitt kundkort, eller glömmer påpeka att de står på laddningsplats.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.