12 811 läst · 129 svar
13k läst
129 svar
50-åring dömd för att ha tjuvladdat elbilen
Nu var det ju inte så lite el. Om du vill få igång telefonen eller städa ur bilen blir det väldigt mycket mindre el.
Så sant, men princip är princip.D Daniel 109 skrev:
Är det här som blir problem för oss som äger pluginhybrider.
Fler och fler börjar ladda olovligt, fler och fler gratis stolpar börjar kosta, blir dyrare och dyrare ladda på betalstolpar.
Vi kan inte ens ladda på de flesta betalstolpar då nästan allt är snabba DC laddning.
Nä här blir det snart 100% elbil så man klarar laddningarna på billig hemmaladdning 😉 👍
Hoppas bara motorvärmarstolparna försvinner också snart alternativt tas betalt extra så jag slipper betala för andras motorvärmare användande! Bor i hus, men på jobbet har det blivit förbud ladda bil och kollegor är sura på oss som ungefär gratisåker sen har dom själva gamla Volvo med Calix kupevärmare på 2kw som de kör med dagarna långa!
Så är i princip +-0 mina laddningar i elförbrukning!
Möjligtvis sommartid skulle jag förbruka mer.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 750 inlägg
Fel, de flesta betalstolpar har sk typ2 laddning.kisumisu skrev:
Vill du kunna ladda en plug-in hybrid med shuckokontakt kan du köpa en adapter.
Den ska gå att plugga in i änden på en publik laddkabel för att kunna ladda din hybrid, och sedan slänger du in hela schabraket in i sidorutan och stänger rutan så kabeln "kläms" lite, så går inte adaptern stjäla.
TÄNK PÅ -- Plugin hybrider får inte alltid stå på en laddplats för elbil, så kolla skyltningen noga. Du kan dock stå på en "vanlig plats" och låna laddaren så att säga.
Är du säker på det? Gällande att de flesta betalplatser är med typ2 altlså. Var har du plockat din statistik ifrån?
Och hur ser skyltningen ut som förbjuder hybrider att parkera på en laddplats så länge man nyttjar laddaren? Tror bara jag har sett skyltar som förbjuder en att stå där om man inte aktivt laddar.
Och hur ser skyltningen ut som förbjuder hybrider att parkera på en laddplats så länge man nyttjar laddaren? Tror bara jag har sett skyltar som förbjuder en att stå där om man inte aktivt laddar.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 750 inlägg
Egna ögon. Syftar inte då på de dedikerade stolparna för snabbladdning utan de stolpar som finns vid köpcentrum, kommunala P-platser m.m.tveksamt skrev:
De har typ2.
Nej, skyltningen innebär att bilar som inte har eldrift som framdrift inte får stå där. Det går på bilregistret. Minns inte om pluginhybrider reggas primärt som elfordon eller bensinfordon.tveksamt skrev:
Då tror jag ni menar olika saker. kisumisu syftar antagligen även på dessa stolpar eftersom hen uttryckligen pratar om DC-laddning.S sebastiannielsen skrev:
Syftar du på de som är skyltade med T24? Eller någon annan skyltning?S sebastiannielsen skrev:
Transportstyrelsen anger i så fall att det är en laddplats för fordon som kan laddas externt, alltså fritt fram även för hybrider som kan kopplas in och ingen direkt koppling till bilregistret.
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 750 inlägg
Han pratar som om att "snabbladdningsstolparna" är enda betalstolpar som finns.tveksamt skrev:
Har sett flertalet betalstolpar som är typ2 (precis som "hemmaladdare"), dvs där du kan betala antingen direkt i stolpen med ett betalkort, allt att man betalar via swish via en QR-kod, vissa har att du istället betalar i en separat P-automat och så aktiveras laddning automatiskt. Det är dock inte ifråga om stora snabbladdningsstolpar, utan mindre stolpar, som t.ex. detta:
Dessa är faktiskt enklare att ladda och betala i, eftersom de oftast accepterar externa betalmetoder istället för att kräva en bricka/abonnemang hos en "laddningsoperatör".
Vissa av dem enklare stolparna har t.om. en Nayax betalterminal påskruvad, du vet en sådan där gul blippterminal som också brukar sitta på offentliga toaletter.
Det är bilregistret som är bedömningen för detta. De som har en Toyota Prius och installerat detta kit:tveksamt skrev:
https://evbatterycenter.com/HAC4/index.php?option=com_content&view=article&id=61&Itemid=630
har fått böter eftersom det inte står i bilregistret att de kan laddas externt. P-vakterna kollar alltså i bilregistret om den får stå på T24.
Att de gör då betyder ju inte att det är rätt.
Jovisst men finns oftast högst 2-4 platser, där redan en bil laddar. Sen finns det 2-4 laddstationer för DC snabb.S sebastiannielsen skrev:Han pratar som om att "snabbladdningsstolparna" är enda betalstolpar som finns.
Har sett flertalet betalstolpar som är typ2 (precis som "hemmaladdare"), dvs där du kan betala antingen direkt i stolpen med ett betalkort, allt att man betalar via swish via en QR-kod, vissa har att du istället betalar i en separat P-automat och så aktiveras laddning automatiskt. Det är dock inte ifråga om stora snabbladdningsstolpar, utan mindre stolpar, som t.ex. detta:
[bild]
Dessa är faktiskt enklare att ladda och betala i, eftersom de oftast accepterar externa betalmetoder istället för att kräva en bricka/abonnemang hos en "laddningsoperatör".
Vissa av dem enklare stolparna har t.om. en Nayax betalterminal påskruvad, du vet en sådan där gul blippterminal som också brukar sitta på offentliga toaletter.
Det är bilregistret som är bedömningen för detta. De som har en Toyota Prius och installerat detta kit:
[länk]
har fått böter eftersom det inte står i bilregistret att de kan laddas externt. P-vakterna kollar alltså i bilregistret om den får stå på T24.
Vet inte om böter, låter konstigt.
Däremot är det här vanlig syn.
https://www.byggahus.se/k/5632969/?m=image&u=167250
Redigerat:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 750 inlägg
Nej men de går efter vad som står i bilregistret. Det är ju det som "juridiskt gäller".D Dilato skrev:
Sedan kan vissa andra platser vara byggda så att om du har en aktiv betald laddning får du stå där.
Men då är det ju på dem "kombinerade" platser där du betalar för både laddström och P i en automat (baserat på minuter då), och då bryr sig inte P--vakten vad för bil som står där, utan bara att du betalat, eftersom det är en dyrare taxa per minut för att stå på laddplatsen, då kollar de bara att det finns en aktiv betalning för regnumret.
Nej, om kravet är att de ska vara laddningsbara så är det det. Kravet är inte att de ska vara registrerade som laddningsbara.
Nja, han vädrade åsikten att dessa är fler, inte att de är exklusiva.S sebastiannielsen skrev:
Jag har ingen statistik på vare sig det ena eller det andra, medan du verkade tvärsäker på din sak, så jag efterfrågade bara var informationen kom ifrån.
Att ni från början pratar om olika saker gör ju inte saken lättare att reda ut.
Och vi vet alla att p-vakter aldrig gör fel?S sebastiannielsen skrev:
Reglerna som gäller är att om bilen är extern laddbar så är det okej att stå på en plats med skylt T24.
Det finns även exempel om de som fått böter och sedan överklagat och vunnit, och jag tror mer på den processen än att P-bolagen alltid gör rätt från början.
Exempel:
Mitt fordon har den här statusen i bilregistret:
”Elfordon som drivs av enbart el eller Elhybridfordon som inte är externt laddningsbart eller Elhybridfordon som är externt laddningsbart.”
Hur avgörs var jag får stå?
Vad menar du att det ska stå, och under vilken punkt i fordonsregistret, för att man ska få stå på en sådan plats?
Lite passande på en shoppingtur, så passade på ta lite bilder ur problemet. Nu skall jag inte heller vara oärlig, det finns 11kw laddare också på vissa av det här men max 4st platser. Men många saknar helt uttaget.
Såhär ser det ut i Norra delarna av Sverige/Finland (men även en stor del ställen ända ner till Stockholm där situationen är ännu mera kaosartat gällande destination laddare):
Folk blir sen sura (elbilsägare) när man laddar sin hybrid sakta och "blockerar".
Folk blir sura (fossilbilägare) när man laddar ur vanligt uttag t ex motorvärmare uttag.
Ikea finns mest:
Men
Såhär ser det ut i Norra delarna av Sverige/Finland (men även en stor del ställen ända ner till Stockholm där situationen är ännu mera kaosartat gällande destination laddare):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Folk blir sen sura (elbilsägare) när man laddar sin hybrid sakta och "blockerar".
Folk blir sura (fossilbilägare) när man laddar ur vanligt uttag t ex motorvärmare uttag.
Ikea finns mest:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan hade bla Ikea och Coop gratisladdning till sina kunder förut. Men det är ju historia idag.
Blev många gånger man åkte till Ikea ladda bilen och passade på äta lunch där. Men nu blir det mest lunch på andra ställen.
Visst förstår jag att inget kan vara evigt gratis. Men att ta 5-9kr Kwh är ocker, värsta jag såg var på Scandic Hotel. 8kr oavsett om man var gäst där...
Visst förstår jag att snabbladdare behövs, men destination ladd borde ju vara billigare att bygga och kräva mindre kapacitet dvs = närmare 20st destination på en hypersnabbladdare.
Vissa har ju tid att ladda bilen 7h...t ex jobbet, hotellövernattning mm
Blev många gånger man åkte till Ikea ladda bilen och passade på äta lunch där. Men nu blir det mest lunch på andra ställen.
Visst förstår jag att inget kan vara evigt gratis. Men att ta 5-9kr Kwh är ocker, värsta jag såg var på Scandic Hotel. 8kr oavsett om man var gäst där...
Visst förstår jag att snabbladdare behövs, men destination ladd borde ju vara billigare att bygga och kräva mindre kapacitet dvs = närmare 20st destination på en hypersnabbladdare.
Vissa har ju tid att ladda bilen 7h...t ex jobbet, hotellövernattning mm
Redigerat: