Nu var det ju inte så lite el. Om du vill få igång telefonen eller städa ur bilen blir det väldigt mycket mindre el.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
D Daniel 109 skrev:
Nu var det ju inte så lite el. Om du vill få igång telefonen eller städa ur bilen blir det väldigt mycket mindre el.
Så sant, men princip är princip.

Är det här som blir problem för oss som äger pluginhybrider.
Fler och fler börjar ladda olovligt, fler och fler gratis stolpar börjar kosta, blir dyrare och dyrare ladda på betalstolpar.

Vi kan inte ens ladda på de flesta betalstolpar då nästan allt är snabba DC laddning.

Nä här blir det snart 100% elbil så man klarar laddningarna på billig hemmaladdning 😉 👍

Hoppas bara motorvärmarstolparna försvinner också snart alternativt tas betalt extra så jag slipper betala för andras motorvärmare användande! Bor i hus, men på jobbet har det blivit förbud ladda bil och kollegor är sura på oss som ungefär gratisåker sen har dom själva gamla Volvo med Calix kupevärmare på 2kw som de kör med dagarna långa!

Så är i princip +-0 mina laddningar i elförbrukning!
Möjligtvis sommartid skulle jag förbruka mer.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Vi kan inte ens ladda på de flesta betalstolpar då nästan allt är snabba DC laddning.
Fel, de flesta betalstolpar har sk typ2 laddning.

Vill du kunna ladda en plug-in hybrid med shuckokontakt kan du köpa en adapter.

Den ska gå att plugga in i änden på en publik laddkabel för att kunna ladda din hybrid, och sedan slänger du in hela schabraket in i sidorutan och stänger rutan så kabeln "kläms" lite, så går inte adaptern stjäla.

TÄNK PÅ -- Plugin hybrider får inte alltid stå på en laddplats för elbil, så kolla skyltningen noga. Du kan dock stå på en "vanlig plats" och låna laddaren så att säga.
 
Är du säker på det? Gällande att de flesta betalplatser är med typ2 altlså. Var har du plockat din statistik ifrån?

Och hur ser skyltningen ut som förbjuder hybrider att parkera på en laddplats så länge man nyttjar laddaren? Tror bara jag har sett skyltar som förbjuder en att stå där om man inte aktivt laddar.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Är du säker på det? Gällande att de flesta betalplatser är med typ2 altlså. Var har du plockat din statistik ifrån?
Egna ögon. Syftar inte då på de dedikerade stolparna för snabbladdning utan de stolpar som finns vid köpcentrum, kommunala P-platser m.m.
De har typ2.
tveksamt tveksamt skrev:
Tror bara jag har sett skyltar som förbjuder en att stå där om man inte aktivt laddar.
Nej, skyltningen innebär att bilar som inte har eldrift som framdrift inte får stå där. Det går på bilregistret. Minns inte om pluginhybrider reggas primärt som elfordon eller bensinfordon.
 
S sebastiannielsen skrev:
Egna ögon. Syftar inte då på de dedikerade stolparna för snabbladdning utan de stolpar som finns vid köpcentrum, kommunala P-platser m.m.
De har typ2.
Då tror jag ni menar olika saker. kisumisu syftar antagligen även på dessa stolpar eftersom hen uttryckligen pratar om DC-laddning.
S sebastiannielsen skrev:
Nej, skyltningen innebär att bilar som inte har eldrift som framdrift inte får stå där. Det går på bilregistret. Minns inte om pluginhybrider reggas primärt som elfordon eller bensinfordon.
Syftar du på de som är skyltade med T24? Eller någon annan skyltning?
Skylt med symbol för elbilsladdning, bil med sladd mot laddstationssymbol och blixt.
Transportstyrelsen anger i så fall att det är en laddplats för fordon som kan laddas externt, alltså fritt fram även för hybrider som kan kopplas in och ingen direkt koppling till bilregistret.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Då tror jag ni menar olika saker. kisumisu syftar antagligen även på dessa stolpar eftersom hen uttryckligen pratar om DC-laddning.
Han pratar som om att "snabbladdningsstolparna" är enda betalstolpar som finns.

Har sett flertalet betalstolpar som är typ2 (precis som "hemmaladdare"), dvs där du kan betala antingen direkt i stolpen med ett betalkort, allt att man betalar via swish via en QR-kod, vissa har att du istället betalar i en separat P-automat och så aktiveras laddning automatiskt. Det är dock inte ifråga om stora snabbladdningsstolpar, utan mindre stolpar, som t.ex. detta:
4972346.jpeg

Dessa är faktiskt enklare att ladda och betala i, eftersom de oftast accepterar externa betalmetoder istället för att kräva en bricka/abonnemang hos en "laddningsoperatör".

Vissa av dem enklare stolparna har t.om. en Nayax betalterminal påskruvad, du vet en sådan där gul blippterminal som också brukar sitta på offentliga toaletter.
tveksamt tveksamt skrev:
Syftar du på de som är skyltade med T24?
ingen direkt koppling till bilregistret.
Det är bilregistret som är bedömningen för detta. De som har en Toyota Prius och installerat detta kit:
https://evbatterycenter.com/HAC4/index.php?option=com_content&view=article&id=61&Itemid=630

har fått böter eftersom det inte står i bilregistret att de kan laddas externt. P-vakterna kollar alltså i bilregistret om den får stå på T24.
 
Att de gör då betyder ju inte att det är rätt.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
har fått böter eftersom det inte står i bilregistret att de kan laddas externt. P-vakterna kollar alltså i bilregistret om den får stå på T24.
Tror dom att sladden från bilen till laddaren är fejkad ?
 
kisumisu
S sebastiannielsen skrev:
Han pratar som om att "snabbladdningsstolparna" är enda betalstolpar som finns.

Har sett flertalet betalstolpar som är typ2 (precis som "hemmaladdare"), dvs där du kan betala antingen direkt i stolpen med ett betalkort, allt att man betalar via swish via en QR-kod, vissa har att du istället betalar i en separat P-automat och så aktiveras laddning automatiskt. Det är dock inte ifråga om stora snabbladdningsstolpar, utan mindre stolpar, som t.ex. detta:
[bild]

Dessa är faktiskt enklare att ladda och betala i, eftersom de oftast accepterar externa betalmetoder istället för att kräva en bricka/abonnemang hos en "laddningsoperatör".

Vissa av dem enklare stolparna har t.om. en Nayax betalterminal påskruvad, du vet en sådan där gul blippterminal som också brukar sitta på offentliga toaletter.

Det är bilregistret som är bedömningen för detta. De som har en Toyota Prius och installerat detta kit:
[länk]

har fått böter eftersom det inte står i bilregistret att de kan laddas externt. P-vakterna kollar alltså i bilregistret om den får stå på T24.
Jovisst men finns oftast högst 2-4 platser, där redan en bil laddar. Sen finns det 2-4 laddstationer för DC snabb.

Vet inte om böter, låter konstigt.

Däremot är det här vanlig syn.

https://www.byggahus.se/k/5632969/?m=image&u=167250
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Tror dom att sladden från bilen till laddaren är fejkad ?
Nej men de går efter vad som står i bilregistret. Det är ju det som "juridiskt gäller".

Sedan kan vissa andra platser vara byggda så att om du har en aktiv betald laddning får du stå där.

Men då är det ju på dem "kombinerade" platser där du betalar för både laddström och P i en automat (baserat på minuter då), och då bryr sig inte P--vakten vad för bil som står där, utan bara att du betalat, eftersom det är en dyrare taxa per minut för att stå på laddplatsen, då kollar de bara att det finns en aktiv betalning för regnumret.
 
Nej, om kravet är att de ska vara laddningsbara så är det det. Kravet är inte att de ska vara registrerade som laddningsbara.
 
S sebastiannielsen skrev:
Han pratar som om att "snabbladdningsstolparna" är enda betalstolpar som finns.
Nja, han vädrade åsikten att dessa är fler, inte att de är exklusiva.
Jag har ingen statistik på vare sig det ena eller det andra, medan du verkade tvärsäker på din sak, så jag efterfrågade bara var informationen kom ifrån.
Att ni från början pratar om olika saker gör ju inte saken lättare att reda ut.
S sebastiannielsen skrev:
Det är bilregistret som är bedömningen för detta. De som har en Toyota Prius och installerat detta kit:
[länk]

har fått böter eftersom det inte står i bilregistret att de kan laddas externt. P-vakterna kollar alltså i bilregistret om den får stå på T24.
Och vi vet alla att p-vakter aldrig gör fel?
Reglerna som gäller är att om bilen är extern laddbar så är det okej att stå på en plats med skylt T24.
Det finns även exempel om de som fått böter och sedan överklagat och vunnit, och jag tror mer på den processen än att P-bolagen alltid gör rätt från början.

Exempel:
Mitt fordon har den här statusen i bilregistret:
”Elfordon som drivs av enbart el eller Elhybridfordon som inte är externt laddningsbart eller Elhybridfordon som är externt laddningsbart.”
Hur avgörs var jag får stå?

Vad menar du att det ska stå, och under vilken punkt i fordonsregistret, för att man ska få stå på en sådan plats?
 
kisumisu
Lite passande på en shoppingtur, så passade på ta lite bilder ur problemet. Nu skall jag inte heller vara oärlig, det finns 11kw laddare också på vissa av det här men max 4st platser. Men många saknar helt uttaget.

Såhär ser det ut i Norra delarna av Sverige/Finland (men även en stor del ställen ända ner till Stockholm där situationen är ännu mera kaosartat gällande destination laddare):





Elbilsladdningsstation på parkering med begränsat antal laddplatser vid ett köpcentrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elbilsladdningsstation med flera laddare utan anslutna fordon utanför en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk fordonsladdare av märket Kempower vid en laddstation med instruktioner och anslutningskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk laddstation för fordon med McDonald's logotyp och parkeringsplats, belägen i norra Sverige/Finland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elbilsladdningsstation med skyltar för 150 kW maxladdning vid ett vått parkeringsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska fordonsladdare på en parkering med markerade laddplatser och en bil parkerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk laddstation för fordon med "endast för elbilar"-skyltar och våt parkeringsplats, utan anslutna fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elbilsladdstation med olika uttag under regn, inklusive AC, CCS och CHAdeMO-kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elbilsladdningsstation med en bil parkerad framför i en stadsmiljö, under dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elbilsladdningsstationer på en regnig parkering vid IKEA med begränsat antal platser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder







Folk blir sen sura (elbilsägare) när man laddar sin hybrid sakta och "blockerar".
Folk blir sura (fossilbilägare) när man laddar ur vanligt uttag t ex motorvärmare uttag.

Ikea finns mest:
En laddstation för elbilar med max 22 kW kapacitet, parkeringsplatser i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men Tom parkeringsplats vid IKEA med skylt för elbilsplats, ingen laddningsstation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Display på en Kemppower-laddstation som visar 'LEDIG' och 200 kW laddningskapacitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kisumisu
Sedan hade bla Ikea och Coop gratisladdning till sina kunder förut. Men det är ju historia idag.

Blev många gånger man åkte till Ikea ladda bilen och passade på äta lunch där. Men nu blir det mest lunch på andra ställen.

Visst förstår jag att inget kan vara evigt gratis. Men att ta 5-9kr Kwh är ocker, värsta jag såg var på Scandic Hotel. 8kr oavsett om man var gäst där...

Visst förstår jag att snabbladdare behövs, men destination ladd borde ju vara billigare att bygga och kräva mindre kapacitet dvs = närmare 20st destination på en hypersnabbladdare.

Vissa har ju tid att ladda bilen 7h...t ex jobbet, hotellövernattning mm
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.