13 311 läst · 129 svar
13k läst
129 svar
50-åring dömd för att ha tjuvladdat elbilen
Ok, backar från mitt påstående.
Fortsätter ladda min lastbil där
Fortsätter ladda min lastbil där
Om du läser hela texten så tycker jag att man ganska tydligt kan utläsa vad de egentligen menar när de avråder från det.F Fredrik420 skrev:
- Gamla eller felaktiga kopplingar [...] kan orsaka varmgång vid hög belastning. [...] Ett elinstallationsföretag kan kontrollera skicket på elinstallationen. ->
Se till att din installation är i ordning så har du "eliminerat" den risken. ("Eliminerat" så ingen får för sig att påpeka att risken fortfarande finns, ja det gör det, men den blir ytterst liten.) - Vanliga vägg- och motorvärmaruttag är inte gjorda för elbilsladdning [...] laddningen bör därför begränsas till 8-10A [...] ->
Att man får ställa ned laddströmmen för att matcha vad anläggningen ska klara är väl rätt självklart för de flesta?
Och det blir väldigt fyrkantigt om man inte kommer ihåg att ta med individuella variationer i ålder, skick och byggkvalitet.D Daniel 109 skrev:
Jag har nu laddat hemma i Shuko-uttag i 2,5 år.
Nästan uteslutande med 10A, någon enstaka gång med 16A (ofta kortare då, typ en timme).
Jag har också laddat lite på alla möjliga ställen.
Jag har som vana att alltid känna på stickproppen när jag avslutar laddningen om den är varm, hemma så har den ju ofta slutat ladda då, men om jag går ut och känner när den bränt full kräm i flera timmar är stickproppen sval.
På för mig okända uttag så går jag och känner efter vilken temp det är efter typ en timme, ibland är det varmt och jag avbryter laddningen, eller ev provar 6A laddning istället.
Så det viktiga är inte att ha ett fyrkantigt förbud mot Shucko-laddning, utan faktiskt bedöma hur sakerna mår.
En del gamla glappa uttag blir jättevarma - så enkelt är det. Och det kommer nog gälla gamla glappa slitna laddboxar sen i framtiden också.
Och på tal om det, när jag laddar i laddbox med typ2 kabel, så blir den kontakten faktiskt varmare än schuckos-stickproppen blir hemma.
Så i mitt fall verkar det alltså vara mer riskfyllt att ladda med laddbox än i vanligt uttag.
Jag är på väg att montera en laddbox. Jag hade en easee som var tänkt, men så hände det som hände, och nu försöker jag bestämma mig för vilken jag ska ha istället, det blir nog klart vilket år som helst nu.
Tror inte det är självklart för dem flesta. Gemene man har inte så bra koll på sin elanläggningtveksamt skrev:
Om du läser hela texten så tycker jag att man ganska tydligt kan utläsa vad de egentligen menar när de avråder från det.
- Gamla eller felaktiga kopplingar [...] kan orsaka varmgång vid hög belastning. [...] Ett elinstallationsföretag kan kontrollera skicket på elinstallationen. ->
Se till att din installation är i ordning så har du "eliminerat" den risken. ("Eliminerat" så ingen får för sig att påpeka att risken fortfarande finns, ja det gör det, men den blir ytterst liten.)- Vanliga vägg- och motorvärmaruttag är inte gjorda för elbilsladdning [...] laddningen bör därför begränsas till 8-10A [...] ->
Att man får ställa ned laddströmmen för att matcha vad anläggningen ska klara är väl rätt självklart för de flesta?
Fair enough, om jag vänder på det då, om du ställer frågan till 10000 personer ur allmänheten: "Bör man plocka ut en högre ström/effekt ur en elanläggning än den är dimensionerad för?" Hur många tror du svarar ja och hur många svarar nej?
På så vis tror jag de flesta har koll på det.
Att de inte förstår att det kanske är det de gör när de kopplar in elbilen utan justering av laddströmmen är det kanske färre som har koll på.
På så vis tror jag de flesta har koll på det.
Att de inte förstår att det kanske är det de gör när de kopplar in elbilen utan justering av laddströmmen är det kanske färre som har koll på.
Redigerat:
Min poäng
Jepp, jag köper det.
Jag köper det inte riktigt som argument för att man inte ska kunna ladda elbilen i ett shuko-uttag dock.
Jag kan med det som bakgrund också väl förstå att elsäkerhetsverket gör en generell avrådan från laddning via shuko, helt enkelt för att den alternativa skrivningen är för krånglig/det är så säkerhetsmässiga beslut/begränsningar fungerar.
I huvudsak är det dock mer ett argument för att gemene man inte borde få koppla in en stickpropp över huvud taget. 🙄
Jag köper det inte riktigt som argument för att man inte ska kunna ladda elbilen i ett shuko-uttag dock.
Jag kan med det som bakgrund också väl förstå att elsäkerhetsverket gör en generell avrådan från laddning via shuko, helt enkelt för att den alternativa skrivningen är för krånglig/det är så säkerhetsmässiga beslut/begränsningar fungerar.
I huvudsak är det dock mer ett argument för att gemene man inte borde få koppla in en stickpropp över huvud taget. 🙄
De flesta justerar väl laddströmmen efter vad anläggningen är dimensionerad för? Många schuko sladdar är ju i sig begränsade.tveksamt skrev:
Fair enough, om jag vänder på det då, om du ställer frågan till 10000 personer ur allmänheten: "Bör man plocka ut en högre ström/effekt ur en elanläggning än den är dimensionerad för?" Hur många tror du svarar ja och hur många svarar nej?
På så vis tror jag de flesta har koll på det.
Att de inte förstår att det kanske är det de gör när de kopplar in elbilen utan justering av laddströmmen är det kanske färre som har koll på.
Märklig dom, det lagrummet är ju tänkt för folk som kopplar in sig innan elmätaren eller tar ström från kommunens lyktstolpe. Sätter man upp ett publikt tillgängligt eluttag i ett parkeringsgarage vid en parkeringsplats så kan man väl snare förvänta sig att någon använder det, varför skulle det annars sitta där?
Kommer länstrafiken nu att stämma de som laddar upp mobilen på tåg och buss?
Kommer länstrafiken nu att stämma de som laddar upp mobilen på tåg och buss?
Lite flytande är det nog. Om man använder uttaget för att ladda ett vanligt bilbatteri eller städa bilen skulle nog ingen gnälla. Men att ”tanka drivmedel” är en annan sak.
Nu vet vi ju inte heller vilken information personen i fråga fått.
Nu vet vi ju inte heller vilken information personen i fråga fått.