12 813 läst · 129 svar
13k läst
129 svar
50-åring dömd för att ha tjuvladdat elbilen
Jag håller med.tveksamt skrev:Jepp, jag köper det.
Jag köper det inte riktigt som argument för att man inte ska kunna ladda elbilen i ett shuko-uttag dock.
Jag kan med det som bakgrund också väl förstå att elsäkerhetsverket gör en generell avrådan från laddning via shuko, helt enkelt för att den alternativa skrivningen är för krånglig/det är så säkerhetsmässiga beslut/begränsningar fungerar.
I huvudsak är det dock mer ett argument för att gemene man inte borde få koppla in en stickpropp över huvud taget. 🙄
Men det intressanta kommer om 5-10 år, när det sitter laddboxar som varit utsatta för regn och alla vädrets makter i 10, och de börjar bli ärgade i kontaktstyckena osv.
När det börja brinna i sådana också lite då och då, ska Elsäkerhetsverket då gå ut med att man ska vare sig ladda med shuko eller med typ 2 i laddbox.
Eller finns det något tillfälle där det är dags att berätta för folk hur det funkar?
De har väl temperaturövervakning?
Har de inte? Det skulle ju vara extremt billigt att implementera just där.
Jag kollade upp en, och den har temperaturövervakning.
Jag kollade upp en, och den har temperaturövervakning.
Nej, i uttaget.
Nej, de svaga punkterna är ju normalt kontakterna efter som de tenderar att oxidera, inte kabeln. Det är ju samma sak med schuko sladdarna.
Det nämns att han kopplat in elektrisk utrustning i ett eluttag. I samband med att han dömts.tensiden skrev:
Och då blir det intressant om det är belastande och om domen blir högre för att han gjort det.
Det kan i förlängningen innebära att vi förbjuds att koppla in elektrisk utrustning i eluttag.
Om man nu har ett eluttag som allmänheten kan komma åt på ett enkelt sätt. Varför sätter man inte ett lås på det för att åtminstone markera att det är privat? Eller ännu bättre en strömbrytare, fjärrstyrd eller annat så att uttaget är stömlöst när man inte själv använder det.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 273 inlägg
Ge inte ESV några idéer nu!D daVinci skrev:
För att det är sunt förnuft.E Eld skrev:
Men idag har sunt förnuft försvunnit helt och hållet. Varje människa med logiskt tänk förstår att man inte använder uttag för att göra sådant här.
Det hade garanterat inte hänt något om snubben laddat sin mobil, men det är ju lite skillnad i uttag mellan en telefon och en bil.
Här fick nån idiot för sig att dra en kabel från sin "lägenhet" till en lyktstolpe över gräs och trottoar.
På den mest trafikerade vägen i byn dessutom. Inte alls genomskinligt när kabeln går genom fönstret på andra våningen.
Det är en person vi pratar om. Det säger inget om folk i allmänhet.