tveksamt tveksamt skrev:
Vilket är hela min poäng. Jag kan ställa min laddhybrid på max 5A laddning, jag kan sedan ansluta den till ett uttag avsäkrat 10A och dra klart mycket mindre effekt än vad en annan bil i min närhet drar med inkopplad motor- och kupévärmare. I det fallet är det ju mindre brandrisk om jag kopplar in min el(hybrid)bil än om den används till motorvärmaren.

Vilken last kan jag dra från mitt vanliga uttag kontinuerligt utan att överbelasta det menar du?


Handlar det verkligen om samma ärende?
I artikeln på Byggahus skrivs det att mannen laddade elbilen i Vidingehems parkeringsgarage i ett vanligt eluttag. Vidingehem verkar hålla till i Växjö.
I din länk verkar det handla om en privatägd parkering hörande till ett hus och en laddbox på Öland.
Åh fan! Det verkar vara fler som tjuvladdar sina bilar då mao!! 🤣🤣
(Ps bra noterat! )
 
Unikt namn
M MrDizzy skrev:
[länk]

Verkar mao som personen som dömdes bara såg en laddstolpe och antog att det var kommunen som ägde den och att det var gratis. I verkligheten var det en privat stolpe-
Verkar inte vara samma händelse.

Men en bilägare som "misstar" en denna oskyltade privata parkering med laddbox för en kommunalt skyltad parkering?

Elbil parkerad på en oskyltad privat parkering med laddningskabel ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bild från sr.se)
Vann han precis VM i efterhandskonstruktioner?
 
M MrDizzy skrev:
Tja .. I Norrland har man motorvärmare + kupévärmare för ca 2000-2500W på i flera timmar då det blir kallt.
Det verkar då uttagen där klara. Menar du att uttagen i Södra Sverige är av sämre kvalitet?

Sen lite mer bakgrund
[länk]

Verkar mao som personen som dömdes bara såg en laddstolpe och antog att det var kommunen som ägde den och att det var gratis. I verkligheten var det en privat stolpe-
H HenrikHuslöse skrev:
Hitta en standard som visar detta.
Se elsäkerthetsverkets hemsida

https://www.elsakerhetsverket.se/gl...elbilen-ger-du-rad-om-elbilsladdning-2018.pdf
 
I vår kommunala fritidsbåtshamn med 2400 båtplatser och 1500 uppställningsplatser med eluttag, tycker en del grannar att man gott kan ladda bilen i de uttag med ”gratis el” som är avsedda för elverktyg, landström och länspumpar. Hur resonemanget går i deras huvuden är bortom mitt förstånd. 🤨

Skit skall de ha!
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 3 till
  • Laddar…
När jag växte upp i båt så hade de påbörjat installation av landström med individuella låsbara luckor med dubbeluttag i, med lika låsbara strömbrytare i. Just för att få bukt med folk som kommer in till hamn ett par timmar mitt på dagen för att ladda upp batterierna och fylla på vatten och köpa mat innan de går ut igen.
Att grannarna numera laddar bilar är mycket dyrare än korta båtbesök så jag hade nog bett marinan att se över sina eluttag och hur dessa styrs, exempelvis med fjärrkontroll eller inlåst strömbrytare...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
man undrar vart gränsen går vid är det just elbilar eller annat man har laddat eller använt
 
F Fredrik420 skrev:
Se elsäkerthetsverkets hemsida

[länk]
Du hade alltså ingen standard att hänvisa till?

Vad är testströmmen för ett vanligt 16A eluttag enligt IEC 60884?

22A. Testet görs i en timme med en maximal tillåten temperaturhöjning på 45 grader.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Du hade alltså ingen standard att hänvisa till?

Vad är testströmmen för ett vanligt 16A eluttag enligt IEC 60884?

22A. Testet görs i en timme med en maximal tillåten temperaturhöjning på 45 grader.
Nej det stämmer. Ingen standard. Anser nog att elsäkerhetsverkets avrådan är tillräckligt.
Avrådan finns ju av en anledning
 
Det beror inte på att uttaget inte är gjort för kontinuerlig användning. Det finns inga som helst tidsbegränsningar i standarder eller krav. Det är samma som för allt annat elmaterial, det dimensioneras för kontinuerligt bruk.
 
  • Gilla
cbrolin och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det beror inte på att uttaget inte är gjort för kontinuerlig användning. Det finns inga som helst tidsbegränsningar i standarder eller krav. Det är samma som för allt annat elmaterial, det dimensioneras för kontinuerligt bruk.
Alla elektriker jag pratat med har iallafall starkt avrått att ladda elbilar i vanliga uttag pga brandrisken som tydligen inte är SÅ ovanlig
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det beror inte på att uttaget inte är gjort för kontinuerlig användning. Det finns inga som helst tidsbegränsningar i standarder eller krav. Det är samma som för allt annat elmaterial, det dimensioneras för kontinuerligt bruk.
H HenrikHuslöse skrev:
Du hade alltså ingen standard att hänvisa till?

Vad är testströmmen för ett vanligt 16A eluttag enligt IEC 60884?

22A. Testet görs i en timme med en maximal tillåten temperaturhöjning på 45 grader.



Vad är anledningen till elsäkerhetsverkets avrådan då anser du?
 
F Fredrik420 skrev:
Vad är anledningen till elsäkerhetsverkets avrådan då anser du?
Dåligt utförda installationer, till exempel elektriker eller hempulare som inte dragit åt skruvarna i eluttag och centraler. Sätter man in ledare men glömmer dra åt skruven, eller sätter den på fel sida klämman blir det lätt väldigt varmt. Det gäller såklart laddboxar också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag tar allt från elskrämselverket med ett rejält lastbilslass salt.

Skulle säga att största problemet är de som använder gamla korroderade uttag utomhus, och de uttagen är ju problematiska oavsett vilken högeffektslast du pluggar i.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 9 till
  • Laddar…
Unikt namn
De finns flera problem med garage elen.

Dels hempul, dels utsatt läge, dels ofta utanför scopet för en vanlig el-översyn.

Sammantaget blir risken vid inkoppling av högförbrukare statistiskt påtaglig, även om det funkar bra för flera/många.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det har uppenbarligen förekommit några incidenter. Men det beror inte på att uttagen inte är konstruerade för annat än kortvarigt bruk.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.