33 731 läst · 114 svar
34k läst
114 svar
450.000 via Swedbank
Jag skulle förstå att de reagerade om jag sa att jag skulle föra över pengar till en nigeriansk prins, men nu skulle jag ju ev köpa en häst, kanske inte den vanligaste bedrägeriformen. Frågan var ju helt rimlig att ställa, det jag vänder mig emot är att behöva skicka in säljesannonsen, köpekontrakt etc för en ändå såpass liten höjning av swishgränsen.Anna_H skrev:
Det är två frågor:
- hur man gör för att öka beloppet?
- varför ska banken ha den informationen när kontanter inte hanteras?
Inte tusan ska man behöva skicka in något för att ändra belopp!
Men som det blivit nu med att alla som inte klarar att hantera dagens teknik och domslut som ger de lurade rätt mot banken trots att de lämnat ut koder och gjort mobiltID. Tja, vad ska man säga.
- hur man gör för att öka beloppet?
- varför ska banken ha den informationen när kontanter inte hanteras?
Inte tusan ska man behöva skicka in något för att ändra belopp!
Men som det blivit nu med att alla som inte klarar att hantera dagens teknik och domslut som ger de lurade rätt mot banken trots att de lämnat ut koder och gjort mobiltID. Tja, vad ska man säga.
Tvärtom faktiskt. Bedrägerier via inköp av kapitalvaror som hästar och andra husdjur, exklusiva handväskor och klockor och liknande är mycket vanligt. Att de vill ha annonsen är för att kunna kolla med säljaren att varan faktiskt existerar och var dina pengar tog vägen. Ett av de vanligaste sätten numera att tvätta pengar är via fejkade annonser på blocket/tradera/etc. Ser du någon som köper en begagnad skruvdragare för 30 000 är det garanterat penningtvätt.komakino skrev:Jag skulle förstå att de reagerade om jag sa att jag skulle föra över pengar till en nigeriansk prins, men nu skulle jag ju ev köpa en häst, kanske inte den vanligaste bedrägeriformen. Frågan var ju helt rimlig att ställa, det jag vänder mig emot är att behöva skicka in säljesannonsen, köpekontrakt etc för en ändå såpass liten höjning av swishgränsen.
För mig börjar det kännas obehagligt om banker skapar egna regelverk för att kontrollera vad jag gör med mina pengar.
Det som beskrivs är ett steg längre än ren kontanthantering.
Swish är trots allt en kontotransaktion med mobil på liknande sätt som överföring via internetbank.
Vart ska "storebror" gränsen dras?
Och varför gör inte alla banker på samma sätt?
Det som beskrivs är ett steg längre än ren kontanthantering.
Swish är trots allt en kontotransaktion med mobil på liknande sätt som överföring via internetbank.
Vart ska "storebror" gränsen dras?
Och varför gör inte alla banker på samma sätt?
Text från 2017. https://www.svd.se/a/nq68J/sa-mycket-tjanar-bankerna-pa-dina-lan-orimligt
Det som många inte tänker på i dessa sammanhang är att banken, storbankerna, inte är som vanliga företag. En storbank kan inte gå i konkurs. Då hjälper staten med pengar.
När mitt företag går dåligt, då får jag skylla mig själv. När banken går dåligt får våra skattemedel bistå för banken är en samhällskritisk institution. Jag har inget problem med det, jag tycker det är bra och att det ska vara så.
Det jag reagerar över är den nonchalanta stilen som Swedbank, i mitt fall, anser sig mäkta över bara för det passar den egna kostymen! Nej! Är man en institution som samhället står och faller med, då finns det ingen egen kostym att fylla upp! Då är det en medborgerlig plikt att vara tillgänglig.
Swedbank har öppettider dom vänder sig till pensionärer, dagdrivare och arbetslösa. Folk med tid till förfogande.
Handelsplatser som A6, Tornby och Ingelsta vänder sig till den arbetande delen av befolkningen. Varför kan inte Swedbank ha samma öppettider som IKEA?
Dessa saker borde man se över. Swedbank är en skyddad verkstad och miljarderna trillar in att man inte vet var man ska göra av alla pengarna.
Jag vet att det finns folk från Swedbank, eller annan skyddad verkstad (annan storbank) som läser i denna tråden. Ni får gärna försvara bankens handhavande och agerande.
Varför måste man ta semester från sitt arbete för att besöka banken? Varför kan man inte besöka banken på en lördag? Vad är problemet? Kultur? Banken får ändra på kulturen så det passar med tidsandan som vi alla är en del av.
En hälsning till dig som läser detta och som tycker Swedbank sköter sig! Håll ut! Sitt still i båten! Din tid kommer! Snart ska dina barn låna pengar och då får du bekänna färg och sopa mattan åt dina barn! (Sätta ditt hus i pant.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ha ha jag tror det när jag får se det själv! Skulle bankerna ha personal som kontrollerar blocketannonser? Nu har nog ett ryskt troll krupit fram under en sten.Anna_H skrev:Tvärtom faktiskt. Bedrägerier via inköp av kapitalvaror som hästar och andra husdjur, exklusiva handväskor och klockor och liknande är mycket vanligt. Att de vill ha annonsen är för att kunna kolla med säljaren att varan faktiskt existerar och var dina pengar tog vägen. Ett av de vanligaste sätten numera att tvätta pengar är via fejkade annonser på blocket/tradera/etc. Ser du någon som köper en begagnad skruvdragare för 30 000 är det garanterat penningtvätt.
Vanligtvis ställer de ju bara frågan, för att ha ryggen fri när något sker. Men ja, det kan kontrolleras när det blir aktuellt. Har själv blivit uppringd av polis som försökt spåra sådant, och konstaterat att jag som anställd hos kassaleverantören varken har mandat eller teknisk möjlighet att lämna ut uppgifter om korttransaktioner och swishtransaktioner, utan att de måste kontakta respektive bank.M Markarbetaren skrev:
Du skrev "Bedrägerier via inköp av kapitalvaror som hästar och andra husdjur, exklusiva handväskor och klockor och liknande är mycket vanligt. Att de vill ha annonsen är för att kunna kolla med säljaren att varan faktiskt existerar och var dina pengar tog vägen."Anna_H skrev:Vanligtvis ställer de ju bara frågan, för att ha ryggen fri när något sker. Men ja, det kan kontrolleras när det blir aktuellt. Har själv blivit uppringd av polis som försökt spåra sådant, och konstaterat att jag som anställd hos kassaleverantören varken har mandat eller teknisk möjlighet att lämna ut uppgifter om korttransaktioner och swishtransaktioner, utan att de måste kontakta respektive bank.
Du menar på fullt allvar att dom kräver att se en blocketannons och kontaktar en säljare på blocket? Förstår du ens det orimliga i det du skriver? På riktigt?
Det är skillnad på att "kolla" och "kunna kolla". Nej, de kollar inte alla, faktiskt nästan inga. Precis som Skatteverket inte kollar alla deklarationer. Men de vill ha informationen för att ha möjligheten att svara på frågor från polisen. Ryggen fri. Förstår du, eller ska jag upprepa mig ytterligare?M Markarbetaren skrev:Du skrev "Bedrägerier via inköp av kapitalvaror som hästar och andra husdjur, exklusiva handväskor och klockor och liknande är mycket vanligt. Att de vill ha annonsen är för att kunna kolla med säljaren att varan faktiskt existerar och var dina pengar tog vägen."
Du menar på fullt allvar att dom kräver att se en blocketannons och kontaktar en säljare på blocket? Förstår du ens det orimliga i det du skriver? På riktigt?
Man kan tycka det. Men jag tror att de hade kontakt med butiken först, som inte visste hur de kunde få ut informationen så de hänvisade till oss. Sedan kan ju inte alla poliser allting. Jag hade ju begått ett brott om jag hade svarat på frågorna över telefon, om jag nu hade haft tillgång till uppgifterna de ville ha.hsd skrev:
"Lagen om penningtvätt" är inget banken är så intresserad av... men dom måste fixa med dessa saker. Jag är tveksam till om det egentligen hjälper.
Penningtvätt är stort problem, men jag tror att alla som vill slinka iväg till skatteparadiset klarar av att göra det i alla fall, även utan Mossak Fonseka.
Det finns givetvis nya skatteparadis och det vet banken var dom är. Dessa frågeformulär är till bara för de som betalar för äventyret i skatteparadiset! Alltså, vanliga bankkunder med vanliga kort och vanliga utgifter. Inget som hindrar banken att hjälpa sina "riktiga" kunder, skatteparadiset! På kvällar och helger, givetvis! Det är så banken fungerar. Det är då dom tar hand om dom stora pengarna med de riktiga kunderna. Det som VD och chefer bedyrar att den verksamheten inte finns.
Det gör den inte heller. Inte på kontorstid.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Panamadokumenten
https://www.swedbank.se/privat/vara-kundpaket/darfor-vill-vi-att-du-svarar.html
Penningtvätt är stort problem, men jag tror att alla som vill slinka iväg till skatteparadiset klarar av att göra det i alla fall, även utan Mossak Fonseka.
Det finns givetvis nya skatteparadis och det vet banken var dom är. Dessa frågeformulär är till bara för de som betalar för äventyret i skatteparadiset! Alltså, vanliga bankkunder med vanliga kort och vanliga utgifter. Inget som hindrar banken att hjälpa sina "riktiga" kunder, skatteparadiset! På kvällar och helger, givetvis! Det är så banken fungerar. Det är då dom tar hand om dom stora pengarna med de riktiga kunderna. Det som VD och chefer bedyrar att den verksamheten inte finns.
Det gör den inte heller. Inte på kontorstid.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Panamadokumenten
https://www.swedbank.se/privat/vara-kundpaket/darfor-vill-vi-att-du-svarar.html
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Du skrev att dom vill ha annonsen, nu kommer du bara med en löjlig efterkonstruktion för du insåg hur orealistiskt ditt påstående var! Bankerna skiter fullständigt i blocketannonser, däremot måste dom efterfråga kvitto.Anna_H skrev:Det är skillnad på att "kolla" och "kunna kolla". Nej, de kollar inte alla, faktiskt nästan inga. Precis som Skatteverket inte kollar alla deklarationer. Men de vill ha informationen för att ha möjligheten att svara på frågor från polisen. Ryggen fri. Förstår du, eller ska jag upprepa mig ytterligare?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 348 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 348 inlägg
Du kanske ska läsa #88 en gång till eftersom komakino där skriver att banken just ville se säljannonsen.M Markarbetaren skrev:
Det är ingen efterhandskonstruktion utan en nogrrannare förklaring eftersom du trilskas och försöker hitta fel för att kunna påstå att jag ljuger för dig. Tramspelle.M Markarbetaren skrev:
Se även Civilpolisens och BirgitS svar.