vi har åtminstone en forummedlem som brukar undvika citat :) (Daniel109)

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ex "Daniel 109" som nästan aldrig citerar.
S sunqan skrev:
vi har åtminstone en forummedlem som brukar undvika citat :) (Daniel109)
Fast ibland slår han oss alla med häpnad: :crysmile:
Foruminlägg med användare som diskuterar, profil med aktivitetsinformation synlig.

• Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jag tror vi får börja från början. Bankerna styrs av EU:s penningtvättsdirektiv. De är tvungna att dokumentera att de "känner sin kund". De måste fråga var pengar kommer ifrån, de är ålagda att ha en tröghet i systemet för onormalt stora belopp som flyttas mellan konton och att inte göra detta kan bli enormt dyrt. Fråga Swedbank och dess förre VD Birgitte Bonnesen...

Det är kutym att man gör fastighetsaffärer på köparens bank. Ett fastighetsköp är förknippat med en rad underskrifter av dokument, penningtransaktioner där lån skall återbetalas, andra lån tecknas, pantbrev skall släppas och tas i anspråk, kanske skall nya pantbrev skrivas, lånehandlingar skall skrivas under etc. Kanske finns där också tilläggsköp som trädgårdsredskap, innehållet i pelletsförråd eller vad det nu kan handla om.

Det är väldigt osmidigt om det här skall ske genom att pengar tas ut i form av kontanter eller postväxel och sedan skall sättas in igen. Det tar tid, det är dyrt, det är riskfyllt och man tappar tempo. Jag tror man som bostadsköpare gör klokt i att anpassa sig till den kutym som finns och drar öronen åt sig om någon inte följer den gängse rutinen. Fastighetsmäklarförbundet har en bra kortfattad genomgång av hur det går till: https://fmf.se/saljprocessen/hur-ett-tilltrade-gar-till-for-saljare/

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Swetrot Swetrot skrev:
Jag tror vi får börja från början. Bankerna styrs av EU:s penningtvättsdirektiv. De är tvungna att dokumentera att de "känner sin kund". De måste fråga var pengar kommer ifrån, de är ålagda att ha en tröghet i systemet för onormalt stora belopp som flyttas mellan konton och att inte göra detta kan bli enormt dyrt. Fråga Swedbank och dess förre VD Birgitte Bonnesen...

Det är kutym att man gör fastighetsaffärer på köparens bank. Ett fastighetsköp är förknippat med en rad underskrifter av dokument, penningtransaktioner där lån skall återbetalas, andra lån tecknas, pantbrev skall släppas och tas i anspråk, kanske skall nya pantbrev skrivas, lånehandlingar skall skrivas under etc. Kanske finns där också tilläggsköp som trädgårdsredskap, innehållet i pelletsförråd eller vad det nu kan handla om.

Det är väldigt osmidigt om det här skall ske genom att pengar tas ut i form av kontanter eller postväxel och sedan skall sättas in igen. Det tar tid, det är dyrt, det är riskfyllt och man tappar tempo. Jag tror man som bostadsköpare gör klokt i att anpassa sig till den kutym som finns och drar öronen åt sig om någon inte följer den gängse rutinen. Fastighetsmäklarförbundet har en bra kortfattad genomgång av hur det går till: [länk]
Fast det där med på köparens bank är nog varierande. Det kan lika gärna vara på ett bankkontor granne med mäklaren.
Och idag är det https://www.swedishbankers.se/om-os...y-tjaenst-som-foerenklar-vid-bostadsaffaerer/ som gäller...
Så hela det här med att betala direkt till dödsboet istället för att gå den vanliga vägen via den redan kontrakterade mäklaren riskerar att krångla till saken absurt mycket.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Så hela det här med att betala direkt till dödsboet istället för att gå den vanliga vägen via den redan kontrakterade mäklaren riskerar att krångla till saken absurt mycket.
Jag gjorde detta, i samråd med banken och i samråd med mäklaren. Banken, Swedbank, ville ju inte hjälpa mig. Det saknades 30.000 kronor... men sen fick jag mer arv av min mamma, så då behövde jag inte banken.

Swedbank frågade aldrig var mina 450.000 kronor kom från, för dom ville ju inte ha kontakt med mig.Swedbank är "min" bank men jag är inte deras kund, trots 40 år av relation och affärskonto men tyvärr inga miljoner i skatteparadiset! Det hade väl hjälpt till att mjuka upp relationen kan tänkas!

Jag rekomenderar inte Swedbank eller anslutna banker till någon. Alla storbankers anställda har guldkantade förmåner som inte ens konderna i skatteparadiset kommer i närheten av! Jag hörde två kompisar som hade sommarjobb på var sin storbank diskutera dessa saker i kollektivtrafiken i somras...

Jag låtsades sova, men man sover inte när man råkar delta i en väldigt spännande diskussion om guldkantade förmåner på storbanken!!

C Civilpolisen skrev:
Alla storbankers anställda har guldkantade förmåner som inte ens konderna i skatteparadiset kommer i närheten av! Jag hörde två kompisar som hade sommarjobb på var sin storbank diskutera dessa saker i kollektivtrafiken i somras...

Jag låtsades sova, men man sover inte när man råkar delta i en väldigt spännande diskussion om guldkantade förmåner på storbanken!!
Ber om ursäkt i förväg, men trollar du inte med oss utifrån att du skriver mycket osammanhängande och ändrar/tillför information, samt dina källor. :crysmile:
"Jag hörde två kompisar som hade sommarjobb på var sin storbank diskutera dessa saker i kollektivtrafiken i somras".

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Jag gjorde detta, i samråd med banken och i samråd med mäklaren. Banken, Swedbank, ville ju inte hjälpa mig. Det saknades 30.000 kronor... men sen fick jag mer arv av min mamma, så då behövde jag inte banken.

Swedbank frågade aldrig var mina 450.000 kronor kom från, för dom ville ju inte ha kontakt med mig.Swedbank är "min" bank men jag är inte deras kund, trots 40 år av relation och affärskonto men tyvärr inga miljoner i skatteparadiset! Det hade väl hjälpt till att mjuka upp relationen kan tänkas!

Jag rekomenderar inte Swedbank eller anslutna banker till någon. Alla storbankers anställda har guldkantade förmåner som inte ens konderna i skatteparadiset kommer i närheten av! Jag hörde två kompisar som hade sommarjobb på var sin storbank diskutera dessa saker i kollektivtrafiken i somras...

Varför bokade du inte bara ett möte med "bankkontoret"? Det var det SEBs kundtjänst gjorde åt mig, jag fick träffa en banktjänstenan jag inte träffat tidigare, inte minns namnet på och som jag sannolikt aldrig kommer träffa igen.
Att försöka få kontakt med en rådgivare på banken genom att ansöka om ett lånelöfte på 30000 är meningslöst, du kommer knappast att få prata med en sån person ens om du behöver låna fem mille. Att ditt ärende stängdes beror på att perdonen som tittade på din ansökan såg syftet och brloppetboch gjorde där och då bedömningen att de skulle bevilja lånet på fem minuter när pengarna väl behövdes.

Vad gäller bankernas "guldkantade förmåner", är det inga konstigheter - subventionerade lån där subventionen dels är skattepliktig i inkomst av tjänst, dels kostar arbetsgivaravgifter.
Sen har de anställda andelar i någon form av fond eller "får" aktier i banken baserat på anställningstid det kan även krävas visst löneavstående. Även detta är skattepliktigt i inkomst av tjänst.
Ingen av förmånerna är obegränsade i storlek. Kraven för att få låna är samma som för bankens vanliga kunder (det är inte banken som bestämmer).
Vad gäller subventionerade aktieköp, så förekommer det även utanför bankvärlden, och det är inte nödvändigtvis jätteförmånligt efterom det är kopplat till utvecklingen på aktien.
Men det gör det mindra troligt att den anställde byter jobb, eftersom lönen hos nya arbetsgivaren behöver kompensera för den låga räntan framförallt.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Det var jag som stängde ärendet. Jag hade lån bokat och färdigt på 150.000, lånelöfte på 800.000 från början. Från början skulle mina egna pengar, mitt arv, räcka till 420.000 men sen kom mamma på att jag skulle ha mer arv. Då behövde jag inte banken.

Det saknades 30.000 till 450.000 men sen ordnade jag med allt och betalade själv. Men inför betalningen öppnade jag denna tråden för att få svar på om det fanns någon övre gräns att flytta mycket pengar från ett konto till ett annat... men nu äger jag lägenheten sen tio dagar ...

Jag svarar på följdfrågor. Affären är avslutad.

Jag har inte ändrat något, men saker ändrar sig och det jag skrev tidigare stämde då men inte nu.
Jag har inget ont uppsåt att skada eller vilseleda någon.

C Civilpolisen skrev:
Det var jag som stängde ärendet. Jag hade lån bokat och färdigt på 150.000, lånelöfte på 800.000 från början. Från början skulle mina egna pengar, mitt arv, räcka till 420.000 men sen kom mamma på att jag skulle ha mer arv. Då behövde jag inte banken.

Det saknades 30.000 till 450.000 men sen ordnade jag med allt och betalade själv. Men inför betalningen öppnade jag denna tråden för att få svar på om det fanns någon övre gräns att flytta mycket pengar från ett konto till ett annat... men nu äger jag lägenheten sen tio dagar ...

Jag svarar på följdfrågor. Affären är avslutad.

Jag har inte ändrat något, men saker ändrar sig och det jag skrev tidigare stämde då men inte nu.
Jag har inget ont uppsåt att skada eller vilseleda någon.
Hmm var det inte du som skrev
"Så... jag fyllde i lite siffror på hemsidan i anslutning till lånelöftet. Jag blev uppringd av en person m genast avslutade mitt ärende och sa att jag skule återkomma när det var dags för köp."

Och varför tramsa med "min mamma kom på" varför inte bara säga att du fick pengar av mamma? Om det är en gåva eller förskott på arv är irrelevant.

Och nu visar det sig att priset är runt en mille och inte 450000. Att du ursprungligen fått ett lånelöfte av den krånglande banken, men att ditt lånebehov minskat eftet att mamma gett dig pengarna.
Jag förstår att du tycker allt är jobbigt.

Ja, det stämmer. I våras försökte jag flera gånger att få kontakt med Swedbank som har ett av sina större kontor granne med min arbetsplats. Men det gick inte att komma till. Jag var där flera gånger men min arbetstid är inte kompatibel med Swedbanks kundhantering. Ska jag ta semester för att få en bankman!?

Så... jag prövade hemsidan, att få kontakt. Det gick inte heller. Det var i det skedet jag fyllde i lite siffror för det gick inte att få kontakt annars. Med frågor om hur lånelöfte och bostadsköp går till.

Men detta var i maj...?? och har inget med denna tråden att göra, annat än att Swedbank är en oerhört trasslig och stökig leverantör av finansiella tjänster. Jag var inte beredd på att det skulle vara en stabil mur av misstro mot mig på detta viset!

Många verkar inte känna igen sig! Sitt still i båten! Er tid kommer! :)

C Civilpolisen skrev:
Ska jag ta semester för att få en bankman!?
Ja, jag tror få banker erbjuder bankmannabesök kvällar/helger så jobbar du vanlig dagtid får du nog räkna med att ta ledigt från jobbet om du ska träffa en bankman. Är inte det rätt naturligt?

• Gilla
  • Älska
sunqan och 2 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Ja, det stämmer. I våras försökte jag flera gånger att få kontakt med Swedbank som har ett av sina större kontor granne med min arbetsplats. Men det gick inte att komma till. Jag var där flera gånger men min arbetstid är inte kompatibel med Swedbanks kundhantering. Ska jag ta semester för att få en bankman!?

Så... jag prövade hemsidan, att få kontakt. Det gick inte heller. Det var i det skedet jag fyllde i lite siffror för det gick inte att få kontakt annars. Med frågor om hur lånelöfte och bostadsköp går till.

Men detta var i maj...?? och har inget med denna tråden att göra, annat än att Swedbank är en oerhört trasslig och stökig leverantör av finansiella tjänster. Jag var inte beredd på att det skulle vara en stabil mur av misstro mot mig på detta viset!

Många verkar inte känna igen sig! Sitt still i båten! Er tid kommer! :)
så vad är då det egentliga syftet med tråden :)
att banker är som de är, är allmänt känt. vill man träffa en rådgivare på banken är det oftast mellan 9 och 15 alternativt 17. Så har det varit sedan åtminstone 1983
Är man företagsrepresentat, då träffar man banken under arbetstid, är man privatperson då tar man ledigt.

Det verkar som att du har svårt att förlika dig med verkligheten.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
G Gumiankan skrev:
Om du tycker Swedbank är struliga så är det ingenting jämfört med Länsförsäkringar bank.
Jag köpte en, i mitt tycke, ganska billig elbil från KVD för 300.000, men LF vägrade låta mig betala den om jag inte kunde komma in på deras kontor och visa upp ett kvitto (hur jag nu skulle få det i förskott från en e-tjänst).
Nej alltså Länsförsäkringar är helt galna lärde jag mig nyligen. Skulle åka och titta på en häst jag ev skulle köpa, och ville därför tillfälligt höja min swishgräns för 50 000 till 80 000. Man kan ju tycka att 80 000 inte direkt är en alarmerande summa i dessa tider, men nej, detta krävde att jag dels skulle skicka över typ säljesannonsen för hästen till LF i förväg för godkännande, och sedan om jag väl skulle slå till måste jag också ringa dem och typ visa ett köpekontrakt, och först då skulle de höja gränsen till 80 000 under max ett dygn. Förstår om det hade varit typ 250 000, men 80 000. Just t.ex. hästar, begagnade bilar, etc köps ju ändå normalt med swish och kostar lätt upp mot 100 000, tycker inte denna procedur var rimlig.

• Gilla
  • Wow
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Märkligt med sådana skillnader, jag kan via mobilapp ändra upp till 150' med Swedbank, gäller också ett dygn.
Så det kan inte vara några krav på bankerna som styr nivåerna.

• Gilla
komakino
  • Laddar…
komakino komakino skrev:
Nej alltså Länsförsäkringar är helt galna lärde jag mig nyligen. Skulle åka och titta på en häst jag ev skulle köpa, och ville därför tillfälligt höja min swishgräns för 50 000 till 80 000.
Jag tycker att det är bra att de kollar. För sånt där är ju precis sånt här bedragarna gör när de lurar folk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.