TRJBerg TRJBerg skrev:
Ett problem med editering av citerade inlägg är att det ofta (?) slutar i att hela slutinlägget blir en enda röra. För att editeranden är oskicklig/oerfaren?
Så det är ett "farligt" råd. Har sett alltför många horrörer.
F ö har jag aldrig haft problem med citerande av hela inlägg då: jag ser inte det hela citerade inlägget annat än om jag specifikt vill se det, dvs expanderar det; och oftast vill jag då se just hela inlägget.
då kanske det är bättre att följa forumets regler?

§ 5.13 Citat
Infoga bara citat när det är nödvändigt, dvs om det finns risk att man inte förstår vem du svarar med ditt inlägg. För många citat gör det svårare att följa diskussionen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
TRJBerg
S sunqan skrev:

§ 5.13 Citat
Infoga bara citat när det är nödvändigt, dvs om det finns risk att man inte förstår vem du svarar med ditt inlägg. För många citat gör det svårare att följa diskussionen.
Citat: "För många citat gör det svårare att följa diskussionen.". Förstår inte logiken i den meningen. Ser inte kopplingen till verkligheten.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Citat: "För många citat gör det svårare att följa diskussionen.". Förstår inte logiken i den meningen. Ser inte kopplingen till verkligheten.
ta det med forumägarna.

TRJBerg TRJBerg skrev:
F ö har jag aldrig haft problem med citerande av hela inlägg
Som jag ser det citerar man oftast för att antingen säga "jag håller med" eller "jag håller inte med". Ofta gäller dock inte medhållet/motståendet hela inlägget utan delar av det och citerar man ett helt inlägg kan det lätt vara oklart vilken del av inlägget man hänvisar till. Dessutom syns, utan "citatexpansion", bara de första raderna i det man citerar och citerar man ett helt inlägg är den del av citatet som syns ofta inte relevant.

TRJBerg TRJBerg skrev:
om jag specifikt vill se det, dvs expanderar det; och oftast vill jag då se just hela inlägget.
Det är ju i princip lika enkelt att klicka på "Visa originalet" i citatet för att se originalinlägget.

S sunqan skrev:
Absolut! Men vad betyder detta egentligen?

S sunqan skrev:
Infoga bara citat när det är nödvändigt, dvs om det finns risk att man inte förstår vem du svarar med ditt inlägg.
Betyder det att citat i allmänhet ska användas restriktivt eller att man ska citera korta delar? Och när är det nödvändigt? Jag vet inte hur många gånger jag skrivit något som är avsett att kommentera inlägget direkt före mitt men när det väl "publiceras" har ett annat inlägg smugit sig in före mitt, vilket då gör mitt inlägg svårbegripligt.

S sunqan skrev:
För många citat gör det svårare att följa diskussionen.
Det där förstår jag inte. Vettiga citat underlättar tvärtom följandet av diskussionen, anser jag,

S sunqan skrev:
ta det med forumägarna.
Jag kommer nog att fortsätta som tidigare, det vill säga att efter bästa förmåga använda citatfunktionen för att så gott jag kan skriva förhoppningsvis begripliga inlägg. Tycker forumägarna att jag citerar för mycket får de väl "ta det med mig". :)

Slutligen kan man konstatera att Byggahus, och tror jag alla andra forum jag använt, har en funktion för att korta ner citat. Jag antar att denna funktion finns för att den anses tillföra nytta. :)

• Gilla
sunqan och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Som jag ser det citerar man oftast för att antingen säga "jag håller med" eller "jag håller inte med". Ofta gäller dock inte medhållet/motståendet hela inlägget utan delar av det och citerar man ett helt inlägg kan det lätt vara oklart vilken del av inlägget man hänvisar till. Dessutom syns, utan "citatexpansion", bara de första raderna i det man citerar och citerar man ett helt inlägg är den del av citatet som syns ofta inte relevant.

Det är ju i princip lika enkelt att klicka på "Visa originalet" i citatet för att se originalinlägget.

Absolut! Men vad betyder detta egentligen?

Betyder det att citat i allmänhet ska användas restriktivt eller att man ska citera korta delar? Och när är det nödvändigt? Jag vet inte hur många gånger jag skrivit något som är avsett att kommentera inlägget direkt före mitt men när det väl "publiceras" har ett annat inlägg smugit sig in före mitt, vilket då gör mitt inlägg svårbegripligt.

Det där förstår jag inte. Vettiga citat underlättar tvärtom följandet av diskussionen, anser jag,

Jag kommer nog att fortsätta som tidigare, det vill säga att efter bästa förmåga använda citatfunktionen för att så gott jag kan skriva förhoppningsvis begripliga inlägg. Tycker forumägarna att jag citerar för mycket får de väl "ta det med mig". :)

Slutligen kan man konstatera att Byggahus, och tror jag alla andra forum jag använt, har en funktion för att korta ner citat. Jag antar att denna funktion finns för att den anses tillföra nytta. :)
Citat:
"Slutligen kan man konstatera att Byggahus, och tror jag alla andra forum jag använt, har en funktion för att korta ner citat. Jag antar att denna funktion finns för att den anses tillföra nytta."
Vad är det för funktion? Har inte sett den.

TRJBerg TRJBerg skrev:
"Slutligen kan man konstatera att Byggahus, och tror jag alla andra forum jag använt, har en funktion för att korta ner citat. Jag antar att denna funktion finns för att den anses tillföra nytta."
Korta ner var kanske ett dåligt ordval. Det jag menade är att man fritt kan redigera, dela upp, stuva om eller rent av "förfalska" citat bäst man vill.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad är det för funktion? Har inte sett den.
Så här ser exempelvis detta inlägg ut strax innan det skickas.

Skärmdump av ett foruminlägg med textredigeringsverktyg och citerad text.

TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Korta ner var kanske ett dåligt ordval. Det jag menade är att man fritt kan redigera, dela upp, stuva om eller rent av "förfalska" citat bäst man vill.

Så här ser exempelvis detta inlägg ut strax innan det skickas.

[bild]
Ok, editering av inlägg s a s. Har den svagheten att råkar man röra "koden" blir det en enda röra.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Som gammal moderator kan jag besvara detta:
De har kopierat min regel från Fidonets R20_AMIGA från 1989 rakt av (dock hade jag tillägget "max 30%, i kortare inlägg max 3 rader citerad text"). Det är helt enkelt för att inte få en massa citerad text med bara kortare kommentarer, på den tiden huvudsakligen av kostnadsskäl, dyrt att skicka över modem på 1200 baud. Nu döljer ju detta forumet det mesta, men det är ändå "best practice" att citera så lite som möjligt, särskilt som det är enkelt att hoppa tillbaka.

Att inte citera alls är också dumt, just pga att man då tappar möjligheten att hoppa tillbaka. Inget problem om ditt svar hamnar direkt under, men är det en väldigt aktiv tråd är risken stor att det hamnar flera inlägg emellan, varvid ditt svar blir obegripligt. Ex "Daniel 109" som nästan aldrig citerar.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ok, editering av inlägg s a s. Har den svagheten att råkar man röra "koden" blir det en enda röra.
Man bör ju titta hur resultatet blir och man har ju lite tid på sig att rätta om man klantar till det.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nu döljer ju detta forumet det mesta, men det är ändå "best practice" att citera så lite som möjligt, särskilt som det är enkelt att hoppa tillbaka.
Just det faktum att forumet (default) bara visar de första raderna i ett citat gör att jag ofta tycker det blir svårbegripligt när man citerar hela inlägg. Det nya inlägget rör inte nödvändigtvis just dessa första rader utan oftast någon annan del av det citerade inlägget. Ett exempel är detta inlägg. :)

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Man bör ju titta hur resultatet blir och man har ju lite tid på sig att rätta om man klantar till det.
Som märkts är det inte så få som inte lyckas med det.

TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Just det faktum att forumet (default) bara visar de första raderna i ett citat gör att jag ofta tycker det blir svårbegripligt när man citerar hela inlägg. Det nya inlägget rör inte nödvändigtvis just dessa första rader utan oftast någon annan del av det citerade inlägget. Ett exempel är detta inlägg. :)
Jag tycker det fungerar bra. Oftast vet jag vad det svaras på när jag ser vem som citatet tillhör och just de första raderna ger vilket inlägg dessutom. Någon enstaka gång expanderar jag citatet för att fälja logiken/sambandet. Har inte upplevt problem med det.
Om man nu inte följt trådutvecklingen kan det vara svårare förstås. Men då är problemet snarare just det.

Om man bara citerar berörda delar så blir det så mycket klarare, och enklare att läsa. Inget expandera eller läsa igenom ett kanske långt inlägg för att förstå vad som svarades på.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Citerar bara aktuell del av texten som jag svarar på, blir bara krångligt med massa ovidkommande om det var ett långt inlägg jag citerade. Så, kort och koncist(y)

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Just det faktum att forumet (default) bara visar de första raderna i ett citat gör att jag ofta tycker det blir svårbegripligt när man citerar hela inlägg.
Verkligen, de två första raderna i mitt svar är tämligen meningslösa att citera. Point proven!!! :rofl:

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.