P
Hur vågar du skicka en stor summa pengar innan kontrakt är skrivet. Anta att kvinnan dör och släkten vägrar betala tillbaka eller fullfölja affären.
 
  • Gilla
Civilpolisen och 1 till
  • Laddar…
E Etrompa skrev:
Bytte bank från Swedbank på studs när jag köpte min första gemensamma bostad med min nuvarande sambo. Swedbank klyddade, och ville inte ge lönelöfte. Inte p g a brist på likvida medel eller inkomst, utan för att handläggaren ifrågasatte att jag skulle flytta ihop med denna man…Väldigt märkligt samtal som jag minns än idag. Bor ff tillsammans med denna man 11 år och en flytt senare.

Uppfattar som privatperson att dom helst vill ha att göra med kapitalstarka företag. Och inte människor, d v s fysiska personer…
Vårt kontor (numera nerlagt) vägrade ge mig lånelöfte 2008 (innan smällen) för att jag var singel. Det drog ut på tiden och jag missade en bra chans på ett fint hus för 600 tusen. Idag värt 1,9 miljoner =)
Bytte omgående till Handelsbanken, som lovade att jag fick låna en miljon, när det var dags så sa de 400.
Gick till LF och fick låna 1,2 mille med farsan som medlånare (numer är jag själv på lånet)

Och det kontoret swedbank vägrade min bror företagslån. Han har LF idag och har aldrig någonsin haft strul med det heller. Men Swedbank fick dåndippen. De blåste min far på riktigt jävla usla fonder där han förlorade någon tia istället för tjänade under största uppgången. Nu satte han ju bara in 10 000 men hade banken varit seriös så hade de 10 000 varit 15 000 kr istället.
 
  • Gilla
usunleo och 1 till
  • Laddar…
Min digipass (SEB) har dött och jag behöver en ny för att ett av mina mobila bankid går it om en dryg månad och jag behöver godkänna det med min digipass
Normalt ska det räcka att skicka ett meddelande i internetbanken, men de hänvisade mig till kundtjänst på telefon, efter att hon gått igen KYC- svaren jag gett tidigare (know your customer), upptäckte hon att de inte hade nån kopia på en idhandling. Så nu ska jag in på ett kontor för detta, vilket är ett äventyr i sig av många anledningar.

Det intressanta i sammanhanget är att de inte kan kasta ut mig eftersom det handlar om tjänstepensionsförsäkringar som ju inte är mina utan ägs av mina arbetsgivare.
Det enda de kan göra är neka mig rätten att själv hantera försäkringarna på ett enkelt sätt. Däremot bör min pensionsrådgivare ha den möjligheten.
 
  • Gilla
usunleo och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
R rasti skrev:
Swedbank har en maxgräns på 999 999 kr per överföring. Är beloppet man ska överföra/betala från ett Swedbankkonto större (t.ex 4 200 000kr) än så får man göra så här (talar av egen färsk erfarenhet). Dela upp totalsumman (4,2 milj) på flera överföringar enligt:
1) 999 999 kr
2) 999 998 kr
3) 999 997 kr
4) 999 996 kr
5) 200 010 kr

OBS att försöka överföra samma maxbelopp (999 999kr) flera ggr funkar inte, men olika belopp funkar.
Haha man måste älska bankernas "säkerhet". Det bästa är ändå detta med kundkännedom/penningtvätt. Att banken ställer alla frågor och vägrar ta emot, ja till och med konfiskerar, kontanter ibland. Finns ju exempel på äldre som kommit med pengar från madrassen och fått de beslagtagna.

Däremot om du har riktigt mycket pengar, då hjälper istället banken dig tvätta pengarna. Detta är ju väldokumenterat och det pågår just nu rättegång i ett fall. Men det har ju framkommit att svenska bankers rådgivning när det gäller pengatvätt är omfattande, särskilt i Östeuropa.

Lägg till att bankerna gör vinst när det går dåligt för Sverige och vinst när det går bra så har man förklaringen till föraktet många hyser för dem. Jag tror de flesta ändå köpte det mesta fram tills att de totalt la ner servicen för kunderna.

Gör man 9 miljarder i vinst på ett kvartal när resten av samhället går på knäna då kan man ta mig fan ha öppna bankkontor där TS kan få en tid för ett möte.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 6 till
  • Laddar…
Jag har inte haft något problem alls. Ärvde pengar av min farmor 2001, dessa har stått på ett fondkonto i SEB. Tog ut hälften för 3 år sedan och hälften för ett år sedan för att köpa lägenheter åt döttrarna. De fördes över till Swedbank (som även var den bank mäklarna hade), jag loggade in på min internetbank via medhavd dator, mäklaren hade ett direktnummer till banken så att vi kunde ringa upp och bekräfta överföringen så var allt klart.
"Jag ser att du överförde dem från SEB för ett par dagar sedan?"
"Ja, det är ett arv"
"Ok".
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
P Porsvant skrev:
Hur vågar du skicka en stor summa pengar innan kontrakt är skrivet. Anta att kvinnan dör och släkten vägrar betala tillbaka eller fullfölja affären.
Jag litar på mäklaren.
Det finns ingen släkt och det finns ingen familj. Kvinnan som hanterar dödsboet är inte en del av arvet.
Jag har fullt förtroende för mäklaren. Jag tycker egentligen inte att en affär ska gå till på detta sättet... men från min horisont var det en bra affär!
Det var ingen budgivning, lägenheten kom inte ut på Hemnet och säljare accepterade ett för lågt pris.
Jag sa till mäklaren i ett tidigt skede att "den lägenheten vill jag ha". Jag var där och tittade och gav ett bud på kvällen. Samma dag hade någon annan tittat på lägenheten men ville inte bjuda över mitt, som låg 50 tusen under mäklarens angivna pris.
Säljaren accepterade det budet, med motprestationen att ingen flyttstädning fick ingå. Då jag ändå ska renovera allt behövs inte det.
Detta var i juni. Affären var muntlig fram till 17 oktober när jag skulle betala handpenningen. Rätt stressigt, kan jag säga så jag betalade lite tidigare.
Säljaren har aldrig haft nyckel till lägenheten och ingen arvtagare har gjort anspråk på arvet. En firma var kontaktad att tömma lägenheten och sälja det av värde och slänga resten.
Nu är affären klar i alla fall.
Ska träffa mäklaren i morgon, onsdag, och skriva under kontraktet och få nyckeln.
Sen laddar jag för Sanering De Lux!!
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Säger som många andra. Byt bank om du har sån negativ inställning till Swedbank.
Träffa någon/några andra banker och välj den som känns bäst. Sen skriver man bara på en liten fullmakt så kan den nya banken hantera all överföring till de nya kontona och avslutar det du har i Swedbank. Du behöver inte ens prata med eller besöka swedbank igen.

Dock verkar du mest störa dig på dålig/obefintlig kundkontakt och det är tyvärr inget som Swedbank är ensamma om utan så ser trenden ut generellt. De flesta banker har anpassat verksamheten mot att du själv ska kunna sköta det mesta hemifrån på internetbanken och ha minimal fysiskt kontakt med banken. Vanliga öppettider för drop-in finns knappt längre.
Här i stan där jag bor har så gott som alla banker sagt upp hyreskontrakten på lokalerna i gatuplan och flyttat upp en våning. Enda väg in är en anonym port med porttelefon och man blir i princip bara insläppt om du har en förbokad tid. Vanliga kassadiskar har de inte längre. De vill inte möta människor helt enkelt.

Min bank går väl fortfarande hyfsat att droppa in på men de valde att flytta A-läget vid stora torget till en minimal lokal i ett kontorshotell 2km utanför centrum med motivieringen "för att bli mer lättillgängliga".
 
A AndersMå skrev:
Gå till banken och ta ut en bankväxel,
Sswedbank ställer inte ut postväxel, jag tror heller ingen annan bank gör det längre.
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Affären är nu avslutad. Det gick bra att sätta in 450.000 på bankkontot för dödsboet.
Jag var hos mäklaren en timme igår, mellan 18:30-19:30 och fick nyckel och signerade alla papper.
Roligast att ta del av var dokumentet med alla budgivarna! Eller med budgivaren!
För det var bara en rad med mitt namn! :)

Illustration av fyra människor i en båt med hål, text om samhället och oansvarighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en hälsning till alla er som glider runt på en räkmacka och som bara kan lyfta luren till er kontaktperson på banken och bli serverad på silverfat! Er som tycker att jag är "En Jobbig Jävel", ("En Jobbig Jävel Åker till Ullared",
)

Om några år kommer era barn förvänta sig röda mattan ... som du så gärna berättar om på alla parmiddagar! Detaljen du inte nämnde i "glada vänners lag" var att i en snar framtid kommer den röda mattan vara borta och du får själv pantsätta ditt hus för att din son ska få ens prata med nån som har en bank som arbetsgivare.

Alla anställda på alla storbanker i Sverige har betydligt bättre ränta än alla kunderna i skatteparadiset! Bankfolket bor fint och nån måste betala deras ränta!
Precis! Det är din son...

Inte jag, för jag lyckades runda banken och jag betalar inget lån.
Inte just nu.
Snart kommer tiden ikapp även för dig som glider runt i en husbelånad bil och snart ska du också välja dina ord. Eller pantsätta ditt hus. Det är de två möjligheter som väntar på dig.
Banken väntar inte på dig och röda mattan är borta.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Säger som "Tony Rickardsson", jag är inte bitter.
Men lycka till med husaffären och sjung med i Monty Pythons "Always look on the bright side of life".
Är lite ironisk med ålderns rätt;)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K
C Civilpolisen skrev:
Om några år kommer era barn förvänta sig röda mattan ... som du så gärna berättar om på alla parmiddagar! Detaljen du inte nämnde i "glada vänners lag" var att i en snar framtid kommer den röda mattan vara borta och du får själv pantsätta ditt hus för att din son ska få ens prata med nån som har en bank som arbetsgivare.

Alla anställda på alla storbanker i Sverige har betydligt bättre ränta än alla kunderna i skatteparadiset! Bankfolket bor fint och nån måste betala deras ränta!
Precis! Det är din son...

Inte jag, för jag lyckades runda banken och jag betalar inget lån.
Inte just nu.
Snart kommer tiden ikapp även för dig som glider runt i en husbelånad bil och snart ska du också välja dina ord. Eller pantsätta ditt hus. Det är de två möjligheter som väntar på dig.
Banken väntar inte på dig och röda mattan är borta.
Jag förstår inte? Vi är säkert många här på forumet som lyckats "runda" banken och köpa/bygga våra hus utan att låna. De kronorna jag lånade till min första lägenhet är sedan länge återbetalda. Våra bankanställda grannar som rullar sig i pengar är de av få på gatan som måste arbeta 100% för att "ha råd att leva". Visst har de de fetaste bilarna, störst pool, störst studsmatta etc. men hur mycket är allt det värt när barnen är på fritids hela dagarna?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Jag förstår inte? Vi är säkert många här på forumet som lyckats "runda" banken...
Du har inte läst hela tråden! Du är förlåten!
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Sswedbank ställer inte ut postväxel, jag tror heller ingen annan bank gör det längre.
När man citerar någon,
Tar men med hela och inte lösryckta bitar som blir utan sammanhang.
Kan ju vara något att tänka på.
 
A AndersMå skrev:
När man citerar någon, Tar men med hela och inte lösryckta bitar som blir utan sammanhang.
De flesta menar nog att god forumsed är att inte slentrianmässigt citera hela inlägg utan bara de delar som är relevanta för det man bemöter. Som att jag här när jag citerar dig inte tar med "Kan ju vara något att tänka på.", då det inte är relevant för mitt inlägg.

I @-MH- 's fall ser jag inte att det finns något syfte med att citera mer än han gör. Du skrev "Gå till banken och ta ut en bankväxel" och det bemöttes med att det kanske inte är så lätt då Swedbank, och kanske även andra banker, inte längre erbjuder tjänsten. Vad skulle det ha tillfört om han även citerade sex rader som handlade om Forex?
 
  • Gilla
Hullken och 5 till
  • Laddar…
TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
De flesta menar nog att god forumsed är att inte slentrianmässigt citera hela inlägg utan bara de delar som är relevanta för det man bemöter. Som att jag här när jag citerar dig inte tar med "Kan ju vara något att tänka på.", då det inte är relevant för mitt inlägg.

I @-MH- 's fall ser jag inte att det finns något syfte med att citera mer än han gör. Du skrev "Gå till banken och ta ut en bankväxel" och det bemöttes med att det kanske inte är så lätt då Swedbank, och kanske även andra banker, inte längre erbjuder tjänsten. Vad skulle det ha tillfört om han även citerade sex rader som handlade om Forex?
Ett problem med editering av citerade inlägg är att det ofta (?) slutar i att hela slutinlägget blir en enda röra. För att editeranden är oskicklig/oerfaren?
Så det är ett "farligt" råd. Har sett alltför många horrörer.
F ö har jag aldrig haft problem med citerande av hela inlägg då: jag ser inte det hela citerade inlägget annat än om jag specifikt vill se det, dvs expanderar det; och oftast vill jag då se just hela inlägget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.