C Civilpolisen skrev:
Lever vi i Skilda Världar!?

Det går inte att få kontakt med Swedbank, att få en kontaktperson att rådfråga för husköp, utan att öppna ett ärende. Inte på ett av de större kontoren i Sverige, inte på ett av de mindre, inte på Internetbanken.

Så... jag fyllde i lite siffror på hemsidan i anslutning till lånelöftet. Jag blev uppringd av en person m genast avslutade mitt ärende och sa att jag skule återkomma när det var dags för köp.

Men det var råd inför köpet jag ville fråga om...
Det ståra kontoret passerar jag fölera gånger varje dag till och från arbetet och även under lunchpromenaden. Det ligger 150 meter från min arbetsplats. Men där finns inte tid för kunder som arbetar. Dom är jättelångsamma och man får vänta jättelänge och personalen står mest och pratar med varandra och pysslar med andra saker.

Jag har varit där inne många gånger och det är enormt stressigt för mig att behöva vara en del av den långsamma skyddade verkstad som ett Swedbankkontor på dagtid klarar av att glittra med.

På det mindre kontoret har jag varit företagskund i 20 år, men det vet dom inte om för dom känner inte sina kunder. Hon jag fick prata med där vill inte träffa mig och har bokat in mig med kollegor till henne som jag inte har hört något av.eller fått kontaktuppgift till.

Anledningen till att husaffären har varit en enda lång väntan... köpet blev "klart" i mitten av juni, var för att mannen inledde föräljning av lägenheten och dog sen. I vanliga fall dör folk först och lägenheten säljs senare, av dödsboet.

Igår satt jag vid min dator och överförde summan till dödsboet. Jag loggade in med mbilt bank-id då min dosa är kvar hemma. Inget konstigt. På måndag ska kvinnan som representerar dödsboet kontrollera kontot och höra av sig till mäklaren. Sen ska jag träffa mäklaren efter kontorstid och fixa med underskrift och nyckel.

När jag vet att pengarna har nått säljaren ska jag avboka mötet med banken. Saker flyttar på sig och nu behövs inget lån. Skulle banken höra av sig med frågan om penningtvätten finns tre insättningar detta året på en summa som rätt mycket överstiger summan av denna transaktionen.

Jag trodde man kunde knyta band med banken och det kan man säkert om man stålsätter sig med en överdos av tålamod... men mitt liv är inte kompatibelt med den högoktaniga varianten av tålamod som banken kräver för att man ska känna sig välkomen som kund efter 20 år som företagskund... (Jag har bankgiro, mastercard och checkkredit som många andra. Inget konstigt.)
Fundering, vad är syftet med tråden?
Att få råd hur man överför pengar vid köp av något med Swedbank?
Terapeutiskt medhåll gällande hur du uppfattar dina bankkontakter?
Jag var nu elak, erkänner det. Men som du skriver i din tråd uppstod frågan.
Och som svar på överföring har jag aldrig haft problem med att överföra pengar då vi också har Swedbank.

• Gilla
Klass0n och 5 till
  • Laddar…
Varför byter du inte bara bank?

Jag har faktiskt viss förståelse för att de verkar ha lite svårt för att hantera dig. Kommunicerar du alltid såhär invecklat? Du har skrivit tre långa inlägg i tråden, där den egentliga frågeställningen är "hur stora summor får man föra över till andra konton om man har Swedbank?". Öva på att komma till sak så tror jag du kommer få det lättare att kommunicera både med swedbank och andra.

• Gilla
kashieda och 11 till
  • Laddar…
N
C Civilpolisen skrev:
Jag ska köpa min bostad kontant och undrar om det finns begränsningar hos Swedbank.
Pengarna kommer från arv, tre insättningar under 2022.
Banken har blivit ett stökigt kapitel i livet. Jag är kund sedan hela livet och i 20 år i banken för mitt företagskonto. Men för banken är jag okänd. Dom vet inte vem jag är. Jag har inga miljoner i skatteparadiset, nej. Tvärt om! Nån måste betala för äventyret i skatteparadiset och det är där jag kommer in i bilden...

Det är egentligen tragiskt att jag väljer att ställa frågan till forumet i stället för att ringa till telefonbanken eller gå till det stora kontoret 150 meter bort från min arbetsplats.

Jag är väldigt kritisk till Swedbank. Jag tycker inte dom är hjälpsamma för fem öre. Inte på internetbanken, inte på de två kontor som jag har försökt få kontakt med. Annat var det 2003! Då kunde man boka tid med företagssäljarna på hemsidan, åka dit och sen bli kund med kredit! Det var så jag trodde banken fungerade! Men dom har tydligen fått se över sin affärsmodell...

Nu är det förknippat med psykisk ohälsa att ens få en kontakt på banken! Så enormt stressigt och man blir helt slut i psyket av alla turer fram och tillbaka...! Phew!
Påminner om SEB som stängde sitt kontor på orten (kontanter hade de inte befattat sig med på många många år) och fick det till att det var en förbättring när närmaste kontor i framtiden skulle finnas fem mil bort.

Du har gjort det du ska för kontakt med banken och det är uppenbarligen vad dem kan erbjuda dig. Lång väntetid på kontoret som du inte har tid med. Men du svarar din egen fråga i varje inlägg redan

Tråden är väl mer ett sätt för dig att ventilera om att du inte är nöjd med hur banken / bankerna fungerar idag. Du kommer säkert inte bli nöjd med någon av bankerna.
Handelsbanken vid husköp så hade jag en kontaktperson under hela husköpsperioden under 2021 men detta var vid bolån.

vid kontant så får du nöja dig att boka ett möte oavsett om det är väntetid och ställ dina frågor där. Jag kan också säga att det ser ut som att personal ofta bara står och pysslar med annat men dem kan vara på rast, vänta på sin kund som dem ska ha möte med osv. Reta inte upp dig i onödan.

Kolla runt vilken bank du känner dig nöjdast med från recensioner, hemsidorna och sedan byter du.

• Gilla
Timo Bragge
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Jag ska köpa min bostad kontant och undrar om det finns begränsningar hos Swedbank.
Pengarna kommer från arv, tre insättningar under 2022.
Banken har blivit ett stökigt kapitel i livet. Jag är kund sedan hela livet och i 20 år i banken för mitt företagskonto. Men för banken är jag okänd. Dom vet inte vem jag är. Jag har inga miljoner i skatteparadiset, nej. Tvärt om! Nån måste betala för äventyret i skatteparadiset och det är där jag kommer in i bilden...

Det är egentligen tragiskt att jag väljer att ställa frågan till forumet i stället för att ringa till telefonbanken eller gå till det stora kontoret 150 meter bort från min arbetsplats.

Jag är väldigt kritisk till Swedbank. Jag tycker inte dom är hjälpsamma för fem öre. Inte på internetbanken, inte på de två kontor som jag har försökt få kontakt med. Annat var det 2003! Då kunde man boka tid med företagssäljarna på hemsidan, åka dit och sen bli kund med kredit! Det var så jag trodde banken fungerade! Men dom har tydligen fått se över sin affärsmodell...

Nu är det förknippat med psykisk ohälsa att ens få en kontakt på banken! Så enormt stressigt och man blir helt slut i psyket av alla turer fram och tillbaka...! Phew!
Gå till banken och ta ut en bankväxel,
Som du sedan går till Forex och löser ut den samma.
"Ta kontakt med Forex innan för säkerhets skull"
Såvida inga regler har ändrats på senare skall
detta vara det smidigaste sättet att ta ut större
summor kontanter utan tjafs från banken som
numera tror att dom är en del av KGB.

• Gilla
  • Arg
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Är inte förvånad över att du har utmaningar med Swedbank, problemet kanske ligger hos dig och ditt sätt att kommunicera med din omvärld…
Mycket märklig tråd..

• Gilla
karlbrutal och 3 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Lever vi i Skilda Världar!?

Det går inte att få kontakt med Swedbank, att få en kontaktperson att rådfråga för husköp, utan att öppna ett ärende. Inte på ett av de större kontoren i Sverige, inte på ett av de mindre, inte på Internetbanken.

Så... jag fyllde i lite siffror på hemsidan i anslutning till lånelöftet. Jag blev uppringd av en person m genast avslutade mitt ärende och sa att jag skule återkomma när det var dags för köp.

Men det var råd inför köpet jag ville fråga om...
Det ståra kontoret passerar jag fölera gånger varje dag till och från arbetet och även under lunchpromenaden. Det ligger 150 meter från min arbetsplats. Men där finns inte tid för kunder som arbetar. Dom är jättelångsamma och man får vänta jättelänge och personalen står mest och pratar med varandra och pysslar med andra saker.

Jag har varit där inne många gånger och det är enormt stressigt för mig att behöva vara en del av den långsamma skyddade verkstad som ett Swedbankkontor på dagtid klarar av att glittra med.

På det mindre kontoret har jag varit företagskund i 20 år, men det vet dom inte om för dom känner inte sina kunder. Hon jag fick prata med där vill inte träffa mig och har bokat in mig med kollegor till henne som jag inte har hört något av.eller fått kontaktuppgift till.

Anledningen till att husaffären har varit en enda lång väntan... köpet blev "klart" i mitten av juni, var för att mannen inledde föräljning av lägenheten och dog sen. I vanliga fall dör folk först och lägenheten säljs senare, av dödsboet.

Igår satt jag vid min dator och överförde summan till dödsboet. Jag loggade in med mbilt bank-id då min dosa är kvar hemma. Inget konstigt. På måndag ska kvinnan som representerar dödsboet kontrollera kontot och höra av sig till mäklaren. Sen ska jag träffa mäklaren efter kontorstid och fixa med underskrift och nyckel.

När jag vet att pengarna har nått säljaren ska jag avboka mötet med banken. Saker flyttar på sig och nu behövs inget lån. Skulle banken höra av sig med frågan om penningtvätten finns tre insättningar detta året på en summa som rätt mycket överstiger summan av denna transaktionen.

Jag trodde man kunde knyta band med banken och det kan man säkert om man stålsätter sig med en överdos av tålamod... men mitt liv är inte kompatibelt med den högoktaniga varianten av tålamod som banken kräver för att man ska känna sig välkomen som kund efter 20 år som företagskund... (Jag har bankgiro, mastercard och checkkredit som många andra. Inget konstigt.)
Pga banksekretess ser de bara att 500.000 kr kommit in från ett konto på Avanza etc. Jag har en massa egna överföringar mellan konton på olika banker, brukar bara förklara att det är aktieförsäljning, att större insättningar är tidigare husaffärer osv. Tror inte ens att de på riktigt är intresserade så länge det inte ser jättemärkligt ut, att du har insättningar från Cypern som du inte kan logiskt förklara eller så. SEB brukar ha kort kötid och är trots alla ”störiga” frågor rätt ok och hjälpsamma. Vi har också en superb kontakt (fysisk) på vårt mindre lokalortskontor som är både företags- och privatrådgivare. Ren tur, vår förra kontakt på storstadskontoret var en virrig katastrof - hon fick oss nästan att byta kontor. Fråga runt bland dina vänner tills du hittar någon som är nöjd med sin kontakt - personen är viktigare än banken.

• Gilla
Lacke_Linghult
  • Laddar…
Om du tycker Swedbank är struliga så är det ingenting jämfört med Länsförsäkringar bank.
Jag köpte en, i mitt tycke, ganska billig elbil från KVD för 300.000, men LF vägrade låta mig betala den om jag inte kunde komma in på deras kontor och visa upp ett kvitto (hur jag nu skulle få det i förskott från en e-tjänst).
Att de måste kolla varifrån stora insättningar kommer kan jag förstå, men att de ska agera förmyndare och inte låta mig använda mina egna pengar har jag svårare att förstå. Jag står inför en del del renoveringskostnader och fasar för hur banken ska hantera det.
Bankerna verkar egentligen bara ha en tjänst i sina portföljer nu för tiden och det är att låna ut pengar eftersom det är därifrån de får sina inkomster.

• Gilla
Sofriko och 5 till
  • Laddar…
G Gumiankan skrev:
Om du tycker Swedbank är struliga så är det ingenting jämfört med Länsförsäkringar bank.
Jag köpte en, i mitt tycke, ganska billig elbil från KVD för 300.000, men LF vägrade låta mig betala den om jag inte kunde komma in på deras kontor och visa upp ett kvitto (hur jag nu skulle få det i förskott från en e-tjänst).
Att de måste kolla varifrån stora insättningar kommer kan jag förstå, men att de ska agera förmyndare och inte låta mig använda mina egna pengar har jag svårare att förstå. Jag står inför en del del renoveringskostnader och fasar för hur banken ska hantera det.
Bankerna verkar egentligen bara ha en tjänst i sina portföljer nu för tiden och det är att låna ut pengar eftersom det är därifrån de får sina inkomster.
Och det bästa av allt är ju att de kan se att du betalar till kvd:s konto. Vänd på frågan och be dom förklara hur du skall betala en bil. Jag vet vad de kommer att svara - att du skall köpa den på kredit för det är så de tjänar pengar. Och när du lånar pengar av bankens finansbolag till 8 procent ränta och försöker lösa lånet direkt kommer säga att de är en misstänkt betalning eftersom de inte känner igen kontot du skall betala till.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Jag upplever att många banker krånglar till det för kunder.
För egen del tänkte jag lösa ett lån hos Skandiabanken på ca 121.000 kr då räntan har börjat öka.
Det tog 1 månad och 10 dagar från det att jag kontaktade banken innan det gick att lösa.
Jag förstår att de vill vara noga med att det inte handlar om svarta pengar eller liknande.
Efter ca en vecka fick jag ett dokument som jag behövde fylla i och skicka tillbaka.
Där skrev jag bl a att pengarna skulle komma från ett konto som jag har på Swedbank.
Efter ca 10 dagar fick jag tillbaka dokumentet där de krävde att jag behövde fylla i om insättning av pengar skulle ske varje dag/vecka/månad/år. Jag hade ju skrivit att det handlade om lösen av ett lån (hela lånet). Efter ytterligare lång tids väntan så bevärdigade de mig med en kod (som skulle bevisa att jag var jag) så att jag kunde kontakta banken för att genomföra tjänsten. Det kändes hela tiden som att de ville fördröja tiden så att jag skulle få betala en extra månad med den högre räntesatsen.

• Gilla
  • Wow
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
För över slantarna till en annan bank.

C
C Civilpolisen skrev:
Varken mäklare eller bank brukar gå med på den typen av utväxling av köpeskillingen. Men du kanske belånat någon annan bostad än den som skall köpas? Om man är orolig för strul och problem skulle jag själv inte sätta in 450 000 på säljarens konto och hoppas på en påskrift på måndag.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Snailman
G Gumiankan skrev:
Man kan tex använda kontanter man tar ut till att avlöna svart arbetskraft, så det har väl även numera börjat sprida sig även till elektroniska betalningar.

R Rogero skrev:
Det kändes hela tiden som att de ville fördröja tiden så att jag skulle få betala en extra månad med den högre räntesatsen.
Självklart är det så. Inte konstigt att de skyr kontanter då de tjänar en massa på alla elektroniska köp.

De beter sig bara som en massa andra bolag som tjänar pengar på att behålla dig som kund. Tänk alla olika abonnemang. Det är aldrig några större problem att teckna abonnemanget, kan oftast göras på några sekunder på hemsidan. Men ska det avslutas så är det alltid mycket mycket krångligare. Ofta kräver de att man ska ringa och prata med någon, vilket är nästan komiskt då de alltid annars skyr direkta kundkontakter utan hänvisar allt att skötas via nätet.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Snailman
MrJay MrJay skrev:
450k borde inte vara något problem överhuvudtaget, jag har överfört större belopp än så mellan mina två banker - inga problem.

Detta säger din bank om det hela:
Där påstås att man har samma maxbelopp både med dosa och mobilt bankid, då har det nog ändrat sig på sistone, när jag bara använde dosa så fick jag hålla på och göra en massa överföringar (aldrig samma belopp två gånger) även om det var under miljonen totalt.

Handelsbanken har inga hinder för att överföra exakt samma belopp varje gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.