C cpalm skrev:
Husets storlek är i princip irrelevant när man pratar om elförbrukningen under sommarmånaderna.
Nja, i TS fall kan jag hålla med, men inte generellt.
Har man luft/luft och det är varmt på sommaren så kör man kyla under värmeböljan och han stort hus på 300kvm+ samt garage så är sannolikheten att man tom har två eller tre luft/luft och kyler man då med alla drar det ju mer.

EDIT: två på den bollen då Alfredo var snabbare
 
C
M MrDizzy skrev:
Nja, i TS fall kan jag hålla med, men inte generellt.
Det är inte "generellt" att kyla hela huset på sommaren i Sverige.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är inte "generellt" att kyla hela huset på sommaren i Sverige.
Fast i TS fall kanske det är det. TS skriver "spabad, ac som hämtar kyla från bergvärme. Huset är på cirka 440 m2 inkl. garage på 85 m2."

Sen har jag ingen aning om hur mycket el 440 m2 kylt från bergvärme bör dra när det fungerar som det ska, eller när det inte gör det...
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Fast i TS fall kanske det är det.
Kanske, kanske inte. Det jag invände mot var påståendet att ett 4 ggr så stort hus generellt drar ca 4 ggr så mycket el på sommaren.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det jag invände mot var påståendet att ett 4 ggr så stort hus generellt drar ca 4 ggr så mycket el på sommaren.
Nej den slutsatsen kan man inte dra generellt. Det är vi helt ense om.
 
Två noteringar från min verklighet. Vi hade en elmätare som hittade på att vi drog 80, 27 respektive 87A på vår 3-fas trots att inget mer än ventilation och kyl/frys gick. Killen från elbolaget frågade om jag kunde testa att slå av nått men insåg sekunden senare att med 195A i inkommande kabel så skull den vara varm och alla säkringar smälta.

Har sen hört om en värmepump som körde elpatronen samtidigt som den gick på kyla och därmed skickade ner all elvärme ner i berget.

Som många Skriver. Slå av pool. Sen SPA, Sen Bergvärme, Sen VVB, Sen golvvärme. Efter det om du inte hittar vad som får det att ticka på så blir det energimätare osv. Har du testat att känna med handen på säkringstavlar om du har gamla porslinssäkringar, då kan det vara lite ljummet om det ligger nått och drar 4-5KW.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Du gör bara åt en fjärdedel med ett hus som är en fjärdedel så stort som TSs.
Nu är det väl kanske inte hälften då, iofs. Men absolut, TS hus är större. 🙂
 
Jag kör också kyla med bergvärmen. Det drar väldigt lite el jämfört med uppvärmningen eftersom ingen kompressor används i mitt fall, endast en cirkulationspump.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kungen_283746 Kungen_283746 skrev:
Nu är det väl kanske inte hälften då, iofs. Men absolut, TS hus är större. 🙂
Kul att Ers Majestät är aktiv på Byggahus, men Kungen är då en riktig skämtare. Som att TS hus skulle vara större än Kungliga Slottet.
 
  • Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
OK. Förbrukningen verkar väldigt hög. Jag ska följa tråden för att se vad det är som knasar. Jag kan nog lära mig en del.
Läste om VVC pumpen. Det gav mig tipset att sätta in en timer på pumpen. Vi behöver inget varmvatten mellan 22.00 - 07.00. Vi duschar inte på nätterna. Timern är redan på plats!👏
 
C
Nog för att VVC inte är så kostnadseffektivt, men här pratar vi om förbrukning av en annan storleksordning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
VVC ger också maximalt med metalföroreningar i vattnet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Brun kärrhök skrev:
OK. Förbrukningen verkar väldigt hög. Jag ska följa tråden för att se vad det är som knasar. Jag kan nog lära mig en del.
Läste om VVC pumpen. Det gav mig tipset att sätta in en timer på pumpen. Vi behöver inget varmvatten mellan 22.00 - 07.00. Vi duschar inte på nätterna. Timern är redan på plats!👏
Om du har timpris på elen kan du kanske göra tvärt om, stäng av uppvärmningen på morgonen och kvällen när elen är som dyrast. 😊
 
Jag har 20 m2 solfångare som värmer poolen april-september + ger varmvatten å bidrar te värmen.
Den är kopplad till en 750 L ackumulatortank som värms i första hand, överskottet dumpas i poolen
Har man bergvärme bör du kanske kolla på det svenska solfångarsystemet Samster...
Sen kanske du skulle se över isoleringen i huset + fönster och vad som går att fixa.
Kolla också på Solarventi...
Skippa värmepump till poolen, värm med sol, den ör gratis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.