Jag brukar ha samma förbrukning i juli som i januari. Drygt 2000 KWh. Anledningen är poolvärmen på sommaren, värmeväxlare från bergvärme.

Men allt mitt har mindre dimensioner än ditt, och jag har inget spa. 4000 KWh låter rimligt.
 
  • Gilla
Opus
  • Laddar…
C carsai skrev:
Hej, vi har nyligen flyttat in till hus. Det är ett stort hus med pool 5x10m, spabad, ac som hämtar kyla från bergvärme. Huset är på cirka 440 m2 inkl. garage på 85 m2.

Vår elförbrukning har legat på 4000 kwh per månad cirka och då har vi inte haft någon uppvärmning igång i huset.

Är det en skälig förbrukning? Har verkligen ingen aning, aldrig bott i hus tidigare.

Under mars-juni renoverade vi och låg på 3000-3300 kwh per månad cirka. Då hade vi ingen pool, spabad eller någon som bodde i huset. Juni-sep cirka 4000-4300 kwh per månad.

Fick tips att installera tibber som kan visa exakt vad som drar dessa 4000 kw. Stämmer det?

Vill inte byta elavtal, har fortum idag och väldigt bra pris då en släkting jobbar där och gett oss ett bra elpris ur dagens priser mätt.

Har ni några tips eller rekommendationer?
Mycket men väldigt stort hus så det är nog rimligt. Kommer inte vara kul att betala elräkningen i januari. Som mest drar vi 4000kwh, och det är under kallaste vintern. Juni juli är det knappt 1000
 
Vad stod det på energideklarationen att årsförbrukning skulle vara när ni köpte det?
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Låter onekligen som något är fel, har själv 150 kvadrat byggt 2005, elbil, barn med mycket torktumling och värmeskåp, arbetar mycket hemma, lagar mycket mat, elvärmare på uteplatsen som används mycket, utedusch med varmvatten, samt en pool cirka 4x6 med tak som värms med värmepump till 29-30 grader i 1:e april till 30:e september.

Under den perioden drar vi mellan 850-1300kWh per månad. (Södra Sverige)

Är poolen utan tak så går det dock åt mycket energi att värma den men låter ändå mycket.
 
C carsai skrev:
Hej, vi har nyligen flyttat in till hus. Det är ett stort hus med pool 5x10m, spabad, ac som hämtar kyla från bergvärme. Huset är på cirka 440 m2 inkl. garage på 85 m2.

Vår elförbrukning har legat på 4000 kwh per månad cirka och då har vi inte haft någon uppvärmning igång i huset.

Är det en skälig förbrukning? Har verkligen ingen aning, aldrig bott i hus tidigare.

Under mars-juni renoverade vi och låg på 3000-3300 kwh per månad cirka. Då hade vi ingen pool, spabad eller någon som bodde i huset. Juni-sep cirka 4000-4300 kwh per månad.

Fick tips att installera tibber som kan visa exakt vad som drar dessa 4000 kw. Stämmer det?

Vill inte byta elavtal, har fortum idag och väldigt bra pris då en släkting jobbar där och gett oss ett bra elpris ur dagens priser mätt.

Har ni några tips eller rekommendationer?
Kolla elmätaren! Ofta fel.
 
Tomas Nilsson Tomas Nilsson skrev:
Kolla elmätaren! Ofta fel.
Är det? Min bild är att det är tämligen ovanligt med felaktiga elmätare men du kanske har referenser till pålitliga källor?
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Konstigt att inte frågeställaren har återkommit???
 
  • Gilla
OppfinnarJocke och 4 till
  • Laddar…
Har inte läst hela tråden men jag skulle kolla värmepumpen till poolen. Hade själv en nästan ny värmepump där gasen hade läckt ut och då funkar den inte längre som värmepump utan som en sämre direktverkande elpatron. Och med den storleken på pool kan det bli riktigt mycket el utan att det blir så väldigt varmt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jo, nu spelar jag inte i samma division. Eldar med ved ...

Men tyckte ändå att det förbrukades orimligt med el.

Så det blev att stänga av en förbrukare ett dygn åt gången.

Det var avfuktaren i grunden som jobbade väl hårt.

Som jag skrev tidigare blev det en halvering av elförbrukningen vår t o m höst.

.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
R Rogero skrev:
Konstigt att inte frågeställaren har återkommit???
Kanske strängt upptagen med att vara ute på jobb för att gno ihop till elräkningarna etc... :)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Eller bara felsökningen.
 
Det är sjukt hög förbrukninng. Det blir intressant att se hur mycket en kall månad i vinter kommer dra.
Ni lär ligga på 70.000 kwh per år vilket är 5 ggr högre än vad en normal villa gör av med.
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Slå av saker eftersom o kolla förbrukningen.
Sätt på en realtids mätare på ink. Sen ser du i appen effekten precis. Jag har Saveeye från Greenly. Varmvattenberedare är största boven hos oss.
 
Slår vad om att detta är en fejkstory !
 
När vi flyttade in i vårt hus för 17 år sedan gjorde vi av med 40000Kwh/år, utan pool. Stort hus, gammalt. Nu är vi nere på 26-27000kWh, och det finns ändå en hel del kvar på todo-listan att göra för att sänka den mer. Med det sagt, stora hus drar mycket el, men kanske inte så här mycket på sommaren. Det låter som ni värmer poolen med el, kör en massa A/C som kyler huset så pass att värmen går igång. Om ni nyss har flyttat in, så börja lägg tid på att förstå hur precis allt i huset fungerar. Ta inget för givet.
 
  • Gilla
carsai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.