78 849 läst · 254 svar
79k läst
254 svar
4000 kWh per månad villa
Vad är "berggas" ?C carsai skrev:
Hur löste specialisterna problemet?
Oavsett.. om ytvatten är ett problem kan jag rekommendera en muff i toppen på den borrade vattenbrunnen.
Vilken region i landet är detta?
Problematisk geologi?
Stopp?C carsai skrev:
System:
Bergvärme --> Värmepump Nordpool Turbo Silence 17 kW --> Golvvärme
Utrymme: | Area: | Notis: |
Hus | 440 m^2 | |
Garage | 85 m^2 | Temperatur? |
Pool | 50 m^2 | 5 x 10 m med lock på. |
Brukare:
2x vuxna + 2x barn
Tonårsdöttrar?
(varm du$ch..)
Det är nog rätt prioritering. Få in pengar, sedan kan man mycket lättare lösa problem med dessa.C carsai skrev:
Med tanke på bilderna. Har du någon dokumentation på hur allt är kopplat med avseende både på el och rör ?
Hur värms poolen? (värmepump, el)
Är VarmVattensCirkulationen (VVC) försedd med isolering de längre sträckorna ?
Lutar att det vore värt att ta dit någon som är kunnig och kan dokumentera hur det är kopplat. Samtidigt kan man passa på att mäta temperatur och flöde på strategiska platser för att få grepp om energiflöden. En beröringsfri temperaturmätare och vanlig dito är ett inköpsförslag.
Berggas såsom jag har fått det förklarat är typ när vattnet luktar ruttet ägg.spikplanka skrev:Vad är "berggas" ?
Hur löste specialisterna problemet?
Oavsett.. om ytvatten är ett problem kan jag rekommendera en muff i toppen på den borrade vattenbrunnen.
Vilken region i landet är detta?
Problematisk geologi?
Stopp?
System:
Bergvärme --> Värmepump Nordpool Turbo Silence 17 kW --> Golvvärme
Isolering i tak, väggar, grund, utsida grund?
Utrymme: Area: Notis: Hus 440 m^2 Garage 85 m^2 Temperatur? Pool 50 m^2 5 x 10 m med lock på.
Brukare:
2x vuxna + 2x barn
Tonårsdöttrar?
(varm du$ch..)
Det är nog rätt prioritering. Få in pengar, sedan kan man mycket lättare lösa problem med dessa.
Med tanke på bilderna. Har du någon dokumentation på hur allt är kopplat med avseende både på el och rör ?
Hur värms poolen? (värmepump, el)
Är VarmVattensCirkulationen (VVC) försedd med isolering de längre sträckorna ?
Lutar att det vore värt att ta dit någon som är kunnig och kan dokumentera hur det är kopplat. Samtidigt kan man passa på att mäta temperatur och flöde på strategiska platser för att få grepp om energiflöden.
De tog upp pumpen, testade att höja den, och då kom det in brunt vatten i huset som täppte för alla filter. Idag spolade de rent hela röret och bytte pump. Det ligger en muff i toppen på borrhålet. Nu luktar inte vattnet någonting. Då blev detta klart kl 20.00 idag.
Huset ligger i norra i Stockholm.
Golvvärmen har haft för mycket luft i systemet och för lite tryck. Det ska vara löst nu och det visar sig nog snart om det har gått bra med de åtgärder de gjorde idag.
Värmepump Nordpool Turbo Silence 17 kW, denna är till poolen för att värma den. Vi har pooltak på vår pool också.
Garaget är cirka 20 grader, golvvärme.
Vi har små barn, 4 och 3 år 😀
Håller med om att ta dit någon som är kunnig, tittar på det nu och har haft dialog med några som kanske kan kika på detta nästa vecka.
Redigerat:
Detta stod i vår objektsbeskrivning.
ENERGIDEKLARATION
DRIFTSKOSTNADER (KR/ÅR)
Ägarens nuvarande kostnader med 1 personer i hushållet:
Ventilation FTX (mek från- och tilluft med värmeväxlare)
2023: Ny cirkulationspump till bergvärmeanläggningen.
2022: Målning interiört; väggar i Stockholmsvitt och innertak. Nytt vattenreningssystem.
2021: Målning av bostadshuset exteriört.
2021: Slipning och behandling av parkettgolv.
Vattenburen golvvärme på båda planen i bostadshuset, liksom i garagebyggnaden. I
bad- och duschrum på övre plan finns även elgolvvärme.
10 st A/C-aggregat finns i huset (Daikin).
Centraldammsugare finns i huset.
Status Utförd 2023-03-02
Energiklass Byggnaden har energiklass D på en skala A-G.
Energiförbrukning 67 kWh per m2 (Atemp) och år
Uppvärmning 80 000 El 0 Vatten/avlopp 6 000
Renhållning 6 000 Samfällighet/GA 1 000 Vägavgift/snö 0
Sotning 0 Försäkring 0 Underhåll 0
Övrigt 0
Summa årskostnad 93 000
Kommentar Vi har räknat på en elkostnad om 2 kr/kWh.
Utöver angiven driftskostnad tillkommer kostnad för försäkring, nuvarande ägare har en
årlig kostnad om ca 24 000 kr/år.
Elförbrukning 40 000 kWh/år
ENERGIDEKLARATION
DRIFTSKOSTNADER (KR/ÅR)
Ägarens nuvarande kostnader med 1 personer i hushållet:
Ventilation FTX (mek från- och tilluft med värmeväxlare)
2023: Ny cirkulationspump till bergvärmeanläggningen.
2022: Målning interiört; väggar i Stockholmsvitt och innertak. Nytt vattenreningssystem.
2021: Målning av bostadshuset exteriört.
2021: Slipning och behandling av parkettgolv.
Vattenburen golvvärme på båda planen i bostadshuset, liksom i garagebyggnaden. I
bad- och duschrum på övre plan finns även elgolvvärme.
10 st A/C-aggregat finns i huset (Daikin).
Centraldammsugare finns i huset.
Status Utförd 2023-03-02
Energiklass Byggnaden har energiklass D på en skala A-G.
Energiförbrukning 67 kWh per m2 (Atemp) och år
Uppvärmning 80 000 El 0 Vatten/avlopp 6 000
Renhållning 6 000 Samfällighet/GA 1 000 Vägavgift/snö 0
Sotning 0 Försäkring 0 Underhåll 0
Övrigt 0
Summa årskostnad 93 000
Kommentar Vi har räknat på en elkostnad om 2 kr/kWh.
Utöver angiven driftskostnad tillkommer kostnad för försäkring, nuvarande ägare har en
årlig kostnad om ca 24 000 kr/år.
Elförbrukning 40 000 kWh/år
Vi hade inga fläktar eller avfuktare. Det var sågar och laddning av skruvdragare typ. Det jag anser också att förbrukningen när huset stod tomt var väldigt hög, och även förbrukningen på tidigare ägare som bodde själv och var bortrest 2/3 av året och hade 40 000 kw per år tyder på samma som ovan och det vi ser också.H hakan_o skrev:I mina ögon ser det mycket ut. Det där är nästan vad jag också gör av med...fast på ett helt år.
Nu har jag inte så stort som du och inget spa eller pool så det är ju inte jämförbart.
Du hade mycket förbrukning även under renoveringen. Sen kan man ju ha byggfläktar och avfuktare o.s.v. som står på och drar mycket men hade du inte det så låter det väldigt mycket även då.
Då var det jag misstänkte nämligen svavelväte (H2S).C carsai skrev:
"Svavelväte i borrade brunnar – installera syreaktivator"
Värmepumpen Nordpool Turbo Silence 17 kW värmer inte huset då också?
Får hus och pool värme ur samma borrhål? Är det separat värmepump till hus + garage?
Dessa 10x A/C-aggregat från Daikin, är de av luft-till-luft typen? har du någon koll på hur mycket energi de gör av med? kanske det är öppet någonstans i huset via ventilation eller vind? btw.. kika på vinden om den är okej, synnerhet med tanke på mögel och temperatur.
Räknar man på 67 kWh/år 440 + 85 m^2 och att en värmepump behöver 1/3 delar el för att producera 3/3 delar värme skulle det gå åt 977 kWh/månad i uppvärmning i medeltal.
Det är väl lite av detta som är problemet. För lite grepp om isoleringsituation, vad som värmer vad, vilka aggregat är igång, jobbar de optimalt osv.
Vet man isoleringsvärdet för tak, väggar, golv och ute- och innetemperatur så kan man räkna ut hur mycket termisk effekt som borde gå åt och då direkt jämföra med hur mycket som matas in. Därmed upptäcker man om något är orimligt.
Kan också kika på om elmätaren är korrekt. Slå av alla förbrukare och sätt en 3-fas värmefläkt att gå i en timme. Kolla vad elmätaren uppger i förbrukning.
Het räkning inom 10 år då, tick-tackC carsai skrev:
Då får du nog låta den vara utdragen i 2 dygn för att det skall stabilisera sig.C carsai skrev:
Med tanke på förbrukningskostnaderna så kanske den där Schneider Wiser skulle betala sig.
Något bränner av ordentligt med el, är som om torktumlare och torkskåp står påslagna non-stop.
Rent krasst så är det inte en normal förbrukning, kålen är även nybyggd så givet att det inte är ett fuskbygge så ska isolering etc vara riktigt bra.
Det är inte hela sanningen men utifrån bilen på pool-rummet så har ni en Ferrari-uppsättning och då har ni troligen även en modern lyxigare variant av värmepump som kan gå non-stop och därmed hålla en konstant temperatur i vattnet. Används den funktionen så misstänker jag att det den drar en hel del el, själv så har jag ett span på 2 grader vilket innebär att når den t.ex når 28 grader så värmer den till 30 grader sen stänger värmepumpen ner tills den når 28 igen.
Att ni adderat mycket eller när ni nu bor i huset är ingen konstighet, varje dag värma vatten, ugn, tvätt etc etc det rör på sig snabbt jämfört med ett tomt hus.
Ta dit en elektriker, elförbrukningen ni har skulle ruinera de flesta.
Räkna även ett högre pris, nätavgifter etc tillkommer. Jag räknar med 5-6SEK totalt allt inkluderat per kWh i södra Sverige.
Rent krasst så är det inte en normal förbrukning, kålen är även nybyggd så givet att det inte är ett fuskbygge så ska isolering etc vara riktigt bra.
Det är inte hela sanningen men utifrån bilen på pool-rummet så har ni en Ferrari-uppsättning och då har ni troligen även en modern lyxigare variant av värmepump som kan gå non-stop och därmed hålla en konstant temperatur i vattnet. Används den funktionen så misstänker jag att det den drar en hel del el, själv så har jag ett span på 2 grader vilket innebär att når den t.ex når 28 grader så värmer den till 30 grader sen stänger värmepumpen ner tills den når 28 igen.
Att ni adderat mycket eller när ni nu bor i huset är ingen konstighet, varje dag värma vatten, ugn, tvätt etc etc det rör på sig snabbt jämfört med ett tomt hus.
Ta dit en elektriker, elförbrukningen ni har skulle ruinera de flesta.
Räkna även ett högre pris, nätavgifter etc tillkommer. Jag räknar med 5-6SEK totalt allt inkluderat per kWh i södra Sverige.
Ett isoleringstest som kan utföras är att värma huset till t.ex 20 ⁰C inomhus och stänga av värmen helt. Mäta tiden tills temperaturen når 10 ⁰C. Samtidigt som man observerar utomhustemperaturen noga. Bör göras en dag utan solsken. Därefter bör man fått lite underlag att räkna på.
Alltså, för att sätta detta i lite perspektiv. 4200 kWh är vad vi totalt förbrukade i Januari i ett 500 m² "oisolerat" timmerhus med bergvärme och en medeltemperatur på -5°. Dvs. med ett ∆T på minst 20° om man räknar konservativt.
Det motsvarar ett kontinuerligt effektuttag på nästan 6 kW, och TS har ännu större förbrukning än så i Juli.
Det är helt orimligt att förklaringen är VVC eller uppvärmning eller nedkylning av huset, tvättmaskin, osv.
Den är nästan så att den enda rimliga förklaringen är mätfel.
T.o.m. om poolen skulle gå på elpatron 6 kW kontinuerligt så skulle det bli j-vligt varmt i vattnet.
Det motsvarar ett kontinuerligt effektuttag på nästan 6 kW, och TS har ännu större förbrukning än så i Juli.
Det är helt orimligt att förklaringen är VVC eller uppvärmning eller nedkylning av huset, tvättmaskin, osv.
Den är nästan så att den enda rimliga förklaringen är mätfel.
T.o.m. om poolen skulle gå på elpatron 6 kW kontinuerligt så skulle det bli j-vligt varmt i vattnet.
Hade liknande förutsättningar som er när vi flyttade.
Säljaren uppgav 2000 kWh per månad, så vi jagade också förbrukning när det visade sig dra 4000 kWh.
Vi verkar ha exakt samma bergvärmepump, och där hittade vi elpatronen som gick konstant istället för kompressorn. Säljaren, som också var bortrest mycket, hade inte åtgärdat detta på flera år, så bergvärmen jobbade bara med elpatron.
48000 kWh hade han egentligen dragit året innan vi flyttade in, och så fort vi fixade bergvärmen landade förbrukningen närmare vad vi förväntat oss, och vi snittar idag 1250 kWh per månad, 15000 kWh per år.
Energideklarationen anger ju 67 kWh Atemp, 355m2 = 23 785 kWh per år, om jag inte tänker fel?
Poolvärmepumpen är inverterstyrd och ger inte så jämnhög förbrukning om inte temperaturen är för högt ställd så den jobbar hela tiden?
Skicka pm om du vill så kan vi utesluta bergvärmen!
Kan ju vara så att den värmer en slinga till garaget och är inställd på endast elpatron t. ex.
Säljaren uppgav 2000 kWh per månad, så vi jagade också förbrukning när det visade sig dra 4000 kWh.
Vi verkar ha exakt samma bergvärmepump, och där hittade vi elpatronen som gick konstant istället för kompressorn. Säljaren, som också var bortrest mycket, hade inte åtgärdat detta på flera år, så bergvärmen jobbade bara med elpatron.
48000 kWh hade han egentligen dragit året innan vi flyttade in, och så fort vi fixade bergvärmen landade förbrukningen närmare vad vi förväntat oss, och vi snittar idag 1250 kWh per månad, 15000 kWh per år.
Energideklarationen anger ju 67 kWh Atemp, 355m2 = 23 785 kWh per år, om jag inte tänker fel?
Poolvärmepumpen är inverterstyrd och ger inte så jämnhög förbrukning om inte temperaturen är för högt ställd så den jobbar hela tiden?
Skicka pm om du vill så kan vi utesluta bergvärmen!
Kan ju vara så att den värmer en slinga till garaget och är inställd på endast elpatron t. ex.
Jag förstår det som att du har nån form av värmepump. Denna borde rimligen gå till både uppvärmning av hus och till varmvatten.C carsai skrev:
Möjligen att man kör vvb för varmvatten på sommaren.
Men i ditt fall verkar det snarare vara allt varmvatten .
Det innebär då att du betalar runt 1,5kr per kwh varmvatten du använder.
Istället för runt 40öre från en värmepump.
Om du då dessutom värmer huset och sen måste kyla med nån form av ac så betalar du kanske 50öre för att kyla varje kwh.
Vvc kan du i teorin stänga av helt. Det som kommer hända är att det tar längre tid att få varmvatten.
För test hade jag stängt helt i något dygn.
En mellanväg är sen att sätta timer på de tider då det är "kritikt" tex när du går upp kl 06.00. Låt då vvc cirkulera 10minter innan.
Eller styr det när belysning tänd i badrum /kök.
Anledningen till att man inte kan stänga den helt och glömma bort är att om de inte är bra utformat så kommer du få stillastående vatten som inte kan röra på sig.
Pratar vi dagar så är det ingen fara men längre än de så börjar vi prata om otrevligheter som kan bildas.
Vågar du så kan du även stänga vvb. Men räkna med att det blir kallt att duscha.
Det intressant här är att se vad som händer med förbrukningen när vvc är igång samt något dygn senare när man även stänger vvb.
Rimligen borde det ge resultat när du stänger vvc men inte nämnvärt när du stänger vvb( förutsatt att ingen tar/tagit varmvatten)
Jag tror dock inte boven ligger i vvc och bergvärmepumpen borde visa förbrukning i displayen. Det känns mer som någon föreslagit att nån bortglömd värmekabel för vattenledningen stått på en längre tid när den egentligen bara skall vara på en kort tid för att tina rören.
Jag skulle i ett sådant fall stänga av precis samtliga förbrukare och kolla att det är 0 i förbrukning, under kanske en timme då. (Om nödvändigt skicka iväg fru och barn under en helg. Och jobba ostört).
Sedan slå på förbrukare en och en. Och gärna ha effektmätare på de när de är igång.
När en förbrukare är bekräftad som ok så slår man på nästa. Och har även koll på förbrukningen på elmätaren. Så att total förbrukning inte hoppar iväg.
Successivt lär man väl hitta det som är galet.
Det går även att läsa av elmätaren flera ggr per dag för att logga ifall det är något intermittent som drar iväg.
Som man säger på stockholmska "att meta er att veta".
Sedan slå på förbrukare en och en. Och gärna ha effektmätare på de när de är igång.
När en förbrukare är bekräftad som ok så slår man på nästa. Och har även koll på förbrukningen på elmätaren. Så att total förbrukning inte hoppar iväg.
Successivt lär man väl hitta det som är galet.
Det går även att läsa av elmätaren flera ggr per dag för att logga ifall det är något intermittent som drar iväg.
Som man säger på stockholmska "att meta er att veta".