Man ska jämföra serienumret som står på elmätaren med det serienummer som står på ens faktura från elbolaget. Har hänt att de förväxlar t.ex. olika lägenheter.

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Ta en bild på din elcentral där säkringar och förteckning över förbrukare framgår, kan kanske ge något.
Hur stor huvudsäkring har ni?

Köp en Ikea "Sparsnäs" på tradera. Den är perfekt för att få en ögonblicksbild av effektförbrukningen samt annan statistik. Snabbare än data från elbolaget.

S Spackel & Färg skrev:
Med erfarenheten av min skenande elmätare i färskt minne, har du testat att kolla inkommande el med en tångamperemeter? Vår elmätare visade förbrukning på över 80A när den i verkligheten var under 2A vid mättillfället. Kolla med elektrikern nästa gång han kommer förbi.

Det kan också hjälpa om du kan lista ut vilken fas förbrukningen ligger på eller om den är jämt fördelad. Detta bör du kunna se på elmätaren om du knappar dig igenom display-lägena. Ligger lasten på bara en fas kan du ha minskar antalet möjliga skurkar till 1/3del med lite tur.
Nätägarens bästa vän..

Vad var det för mätare du hade och ballade den ur plötsligt, eller felmätte den en längre tid?
C carsai skrev:
Tekniker från daikin var här för några dagar sen och ändrade i inställningarna, efter det har den inte förbrukat alls lika mycket elpatron som tidigare.

September: 107h elpatron
1-5 oktober: 55h elpatron
6-14 oktober: 9h elpatron

Daikin var här 8 oktober.

Efter deras besök så går inte pumpen i närheten av vad den gjorde tidigare på elpatron. Men jag tycker inte se någon skillnad i vår el förbrukning. Hur kommer det sig? Vi förbrukar 8-12 oktober snittar vi fortfarande cirka 130 kWh per dag, detta efter att pumpen inte går på elpatron. Samma förbrukning mot tidigare när den förbrukade mycket på patronen. Hur kommer det sig?
Det borde verkligen synas på förbrukningen. Vet inte vad du har inställt för effekt på elpatronen, men om den gått 55h på fem dagar så är det vid 6kW, 330kWh, eller 66kWh per dag i snitt.

Jag tycker att du ska börja med att gå till din elmätare med jämna mellanrum och kolla vad faserna (L1, L2, L3) belastas med (i Ampere, A). Skriv upp dina värden och återkom med siffrorna här. Om någon fas belastas orimligt högt, så drar du ut motsvarande huvudsäkring och ser sen vad som ligger på den gruppen, alltså var som ”slocknar”.

Lägg även upp bilder på gruppförteckningen (den som visar vilken säkring som går till vad) om den är utförd någorlunda korrekt så kan den ge ledtrådar till vilka förbrukare som kan misstänkas vara energisvin.

Men eftersom det kan vara fråga om en intermittent hög förbrukning från någon apparat så är någon form av loggning bättre. Då statistiken som ackumuleras med tiden kan peka på vad det eventuellt kan vara som drar.

Samt att du med en mätare på ett enklare sätt än att stå och hänga vid elmätaren kan se i realtid vad som händer när du kopplar ur t.ex VVC, pool, golvvärme, ev markvärme, värmepump osv.

Här är ett exempel på lite av vad min mätare kan visa, där ser man fas för fas:

Skärmbild av elmätares data med information om aktiv och reaktiv import och export samt ström för olika faser (L1, L2, L3).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
spikplanka
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Nätägarens bästa vän..

Vad var det för mätare du hade och ballade den ur plötsligt, eller felmätte den en längre tid?

Det borde verkligen synas på förbrukningen. Vet inte vad du har inställt för effekt på elpatronen, men om den gått 55h på fem dagar så är det vid 6kW, 330kWh, eller 66kWh per dag i snitt.

Jag tycker att du ska börja med att gå till din elmätare med jämna mellanrum och kolla vad faserna (L1, L2, L3) belastas med (i Ampere, A). Skriv upp dina värden och återkom med siffrorna här. Om någon fas belastas orimligt högt, så drar du ut motsvarande huvudsäkring och ser sen vad som ligger på den gruppen, alltså var som ”slocknar”.

Lägg även upp bilder på gruppförteckningen (den som visar vilken säkring som går till vad) om den är utförd någorlunda korrekt så kan den ge ledtrådar till vilka förbrukare som kan misstänkas vara energisvin.

Men eftersom det kan vara fråga om en intermittent hög förbrukning från någon apparat så är någon form av loggning bättre. Då statistiken som ackumuleras med tiden kan peka på vad det eventuellt kan vara som drar.

Samt att du med en mätare på ett enklare sätt än att stå och hänga vid elmätaren kan se i realtid vad som händer när du kopplar ur t.ex VVC, pool, golvvärme, ev markvärme, värmepump osv.

Här är ett exempel på lite av vad min mätare kan visa, där ser man fas för fas:

[bild]
Från en timme till nästa slutade elmätaren att leverera data till nätägaren, jag märkte det genom att jag inte fick någon information i appen längre. Tog nätägaren 10 veckor att inse att den inte fungerade och sedan skicka ut teknikern. Timmen innan mätte den normalt utifrån vad jag förväntade mig.
De försökte göra en "forensisk analys" för att få ut mätdata men enligt svaret jag fick så var det omöjligt att få ut tillförlitlig mätdata. Enligt mätaren hade vi dragit över 3x80A i 10 veckor kontinuerligt.

Teorin skulle kunna vara att det i detta fall bara är en fas som har låst sig och därmed ger en väldigt högg grundlast i mätaren så att den varierande lasten som syns i nätägarens app kommer från de två andra faserna. Detta är ju snabbt kontrollerat så kan man avskriva eller finna anledning att leta vidare.
Vårt hus på ca. 260m2 plus garage drar ca 8kWh per dygn i vila med ventilation, varmvatten (bara varmhållning, ingen konsumtion) och alla kylar och frysar igång. Även om TS hus är större finner jag inte anledning till 10x förbrukning så blir ju nyfiken på vad som ligger bakom.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
En del av de moderna elmätarna kan visa förbrukade kWh per fas vilket kan vara rätt användbart.

C carsai skrev:
Idag installerades en schneider wiser mot värmepumpen. Visar ingen större förbrukning, men kanske för tidigt att säga.
Inte för alla förbrukare?
Oavsett får man vänta iaf ett dygn då termostater och uppvärmningsbehov varierar stort över ett dygn.

Du kan också prova att slå av alla dvärgbrytare (säkringar) i gruppcentralen. Och endast slå på de som du märker behövs. Det kanske kan minska mängden förbrukare som behöver kollas.

C carsai skrev:
Men jag tycker inte se någon skillnad i vår el förbrukning.
Har du testat:
Alfredo Alfredo skrev:
Slå på en grupp i taget och se när elmätaren blinkar loss. Med lite tur identifierar man orsaksgruppen inom några minuter.
Om du inte har det, varför inte?

• Gilla
  • Älska
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har du testat:
Om du inte har det, varför inte?
Divide and conquer rules!

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Har du timvisning av förbrukning? Det vore intressant att se hur den ser ut.

Mikael_L
Har man egen brunn så kan det vara bra att kolla så pumpen inte går hela tiden (t.ex. pga något läckage).
För det syns direkt på elräkningen.

Just i detta fallet är det kanske inte någon trolig felorsak, dels är förbrukningen lite väl stor, dels har ju TS tydligen haft en massa arbete med pumpen, det borde väl kanske ha upptäckts då.

Men oavsett kan man ju prova att slå av säkringen/säkringarna till pumpen en tag och kolla om förbrukningen går ner.

ClasseClas
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
I det fallet var det också en ovanligt strömhungrig värmekabel typ 36W/m mot mer normala 10W/m och lång sträcka till pumphuset och om det är svårt att få fram riktigt kall kallvatten och får spola länge innan riktigt kallt vatten kommer så ger det en ide vart ni skall leta efter...

Har man lång värmekabel får man titta på att utomhustemperaturstyra och inte slå på denna förrän 3 grader C och kallare och/eller med pulsning i kombination, gärna att intervallerna är temperaturstyrda också, dock att hitta färdig produkt med utomhussensor som klarar både och är nog inte så lätt.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det med felsökningen?
Någon som har koll?

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
M mrmixter skrev:
Hur gick det med felsökningen?
Någon som har koll?
Äch. Det var ju en trolltråd.

Jag minns att på ett kontor vi satt på för länge sen så var både värme och kyla på samtidigt. Folk pillade själva på systemet så några kylhål var övertejpade, några sprutade iskallt, radiatorerna vid fönstren var glödheta. Jag tror systemen var separata och inställda på att både kyla och värma samtidigt. Fick komma nån och gå igenom det helt när det upptäcktes hur detta funkade (tror det blev så vid nån säsongsskifte).

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Äch. Det var ju en trolltråd.
Knappast. Med infon som gavs i början av tråden kunde man ganska lätt hitta huset, och se att det nyligen sålts. Detta är inget vanligt hus, om någon trodde det. Ingenting med det här huset är jämförbart med en villa som du eller jag bor i. Så det är inte så konstigt att siffrorna blir extrema.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.