4 867 läst · 33 svar
5k läst
33 svar
3 år gammalt Assa Abloy lås till entrédörren har plötsligt problem
Det är (extrem) stor skillnad mellan TS symtom och dina symtom.J Jake_Styles skrev:
Hos dig strulade även vredet på insidan, det gör det inte hos TS.
Och återigen, man ser tydligt i TS video att det är cylindern som strular.
I början funkade vredet på insidan för att senare börja strula också. Du får gärna förklara vad det är som gör att det är "extrem skillnad".
Exakt, med hjälp av "numret" på baksidan av cylindern eller numret på nyckel så kan en "riktig" låssmed (ej "klack & låsbar") göra en ny cylinder med samma kodning.Cecilia Carlsson skrev:
Vissa nyckel-/cylindertyper är "kopieringsskyddade" och då måste man vara registrerad ägare för att kunna få ut nya nyckeln/cylindern. I TS fall så är det ingen kopieringsskydd nyckel-/cylindertyp.
Tex ASSA D12 är kopieringsskyddad.
Vid beställning av ny cylinder så gäller det att välja rätt medbringare, låstyp, mm.
https://www.nyckelbutiken.se/las/lascylindrar/assa-700/assa-lascylinder-701.html
https://www.nyckelbutiken.se/mc.html
hade problem med ett assa lås efter ca fem år. gick inte heller att låsa upp utan man fick lirka och och lirka. tog låss det och åkte till låssmeden. han sa "vi renoverar inte vi byter!". bytte till ett nytt men skruvade isär det gamla. en liten fjäder hade gått av så det borde egentligen gått att lagaK Kane skrev:
Har haft liknande fel på min ytterdörr, men där var det inte cylindern som krånglade utan det var en del inuti låskistan som gått sönder. Blev byte av låskistan. Tyvärr hände samma sak ca 5 år senare, bägge var Assa-kistor (samma modell).
Här ifrån köpte jag min cylinder och det fungerade utmärkt.
https://brincksafe.se/sv/products/cylinder-1301-ll-nickel/9234
Men det kan också vara så att du behöver byta ut låskistan. Det ser ut som att du har en äldre modell. Assa 565 eller 8765 och du har en höger, ser ut att vara sym.
https://brincksafe.se/sv/products/cylinder-1301-ll-nickel/9234
Men det kan också vara så att du behöver byta ut låskistan. Det ser ut som att du har en äldre modell. Assa 565 eller 8765 och du har en höger, ser ut att vara sym.
Produkter som diskuteras: "Assa 8765"

Låshus 8765 universal Assa
Justerbar sym/osym, höger/vänster
1 199 kr inkl moms
Läs mer
Jag håller med och gör det mesta själv men efter att jag ordnade låset till min grind har jag viss respekt för lås. Det tog rätt lång tid att få rätt även med forumets hjälp.....G G.L. skrev:
Jag kan förstå att man ber om hjälp med lås. Det är mycket som kan krångla. Kanske inte med just detta, men i allmänhet med lås...
123abc, du frågade om jag har utfört något underhåll i låscylindern. Inte mer än att spraya låsspray in i låscylindern lite då och då. Vad mer ska man göra för underhåll på ett lås? Nyfiken.1 123abc skrev:Börja med att rengöra låscylindern med assa låsspray och se om det hjälper.
Det är även ganska troligt att det beror på slitage och då köper du en ny låscylinder eller tar med låscylindern till en låssmed för omläggning.
Har du utfört något underhåll i låscylindern?
30 betyder endast att låshuset 8765 är OSYM.
Den där cylindern ser inte ut att vara 3 år gammal..
Ang. Låsringen: om du tar bort den kommer innercylindern att följa med när du drar ut nyckeln och överstiften kommer fastna där låsringen sitter nu.
Rekommenderar inte att plocka isär den ifall du inte räknar med att kasta den..
Ta med cylindern till en låssmed som renoverar den, kostnad cirka 500-1000:-.
Om du bara 1 dörr med samma nyckel, köp en Assa d13 med 3 nycklar istället, cirka 600:-
Ang. Låsringen: om du tar bort den kommer innercylindern att följa med när du drar ut nyckeln och överstiften kommer fastna där låsringen sitter nu.
Om du bara 1 dörr med samma nyckel, köp en Assa d13 med 3 nycklar istället, cirka 600:-
Du har rätt.har kollat genom gamla kvitton. Handtaget är ca 3-4 år gammalt. Låscylindern är från 2011 eller så. 🙂S Stnbkn skrev:Den där cylindern ser inte ut att vara 3 år gammal..
Tjänster
Populärt i forumet
-
Nyinstallerad dörr skevar - vad är acceptabelt?
Fönster & Dörrar -
Hur snabbt torkar reglar?
Fönster & Dörrar -
Droppbleck sitter på fel plats, har besiktningsmannen gjort fel?
Fönster & Dörrar -
3 år gammalt Assa Abloy lås till entrédörren har plötsligt problem
Fönster & Dörrar -
Hur korrigera altandörr som hänger snett?
Fönster & Dörrar