C Caroy skrev:
Snyggt generellt men det finns dock en sak som jag inte gillar nämligen att de överste 2 rader med fönster på entre sidan ej linjeras alls med de på sidan. Det ser inte snyggt ut men ’hemma-ritat’. Det vore bra att linjera översidan åtminstone...
Väldigt klok synpunkt! Vi godkände fönsterofferten i fredags, men jag tror ju knappast de jobbat helg och börjat tillverka våra fönster redan. Vi gick tillbaka till ritbordet och började justera. Är det fönster 2, 15 och 14 du menar?

Fönster 13 och 14 är precis framför trappan, och vi hade egentligen velat ha det som ett fönster, men det gillade varken konstruktören eller plånboken.

F14 går så långt ner det kan, vi har en trappplattform där nämligen, därför tänkte vi att det var snyggast att F14 och F15 livar i både överkant och underkant. Men vi förlorar ju såklart samspelet med gaveln då.. Fasen också, trodde vi var i mål, men återigen, fönstersättning är sjukt svårt!
Arkitektonisk ritning av ett hus med numrerade fönsterplatser, inklusive en trappa och plattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
POIR
  • Laddar…
simpa96 simpa96 skrev:
Du ska bara veta hur många villor jag monterat in tillfälliga trinettkök 2 timmar innan slutsamråd för att sedan ta ut den direkt efter, senaste slutsamrådet sa Byggnadsinspektören. ''nu har jag testat samma spis i 4 olika hus här'' Sen gick han tyst gick ut ur rummet och nämnde det inte igen. Så dom är nog ganska medvetna att det går till på det viset.
Hahaha, ja du ser... och då kan man ju ärligt talat ifrågasätta detta.. spel för gallerierna är vad det är. Det borde räcka att dra fram vatten och avlopp och visa på en planritning att ett kök går att bygga.
 
  • Gilla
hushem
  • Laddar…
B Beckborg skrev:
Fint o enkelt, men har ändå några invändningar. Varför är källaren utskuren? Den skulpturala effekten är liten i relation till kostnad/problem med den utkragande våningarna ovanpå. Kommer den verkligen upplevas när trädgården har växt upp? Eller har jag bara missförstått? Jag avråder även från faltaket. Visst är det fint, men det ger er också problem och sämre livslängd. Lägger ni ett tätskikt under virket, blir det så perforerat, att det ej gör sitt jobb. Eftersom huset är så högt, så ser ni sällan taket. En av mina "bittra" lärdomar av eget byggande är att det regnar ofta. Och vatten in i hus eller konstruktioner är ett helvete. Bitumen/papp är billigast, plåt eller sedum vore fint. Du behöver nästan ingen takfot alls om du har hängränna. Inbyggd ränna vore såklart finare, men mer arbete o större risk. Förenkla lite och satsa istället mödan/pengarna på fina detaljer: fönster, entrérappan mm. Lycka till, där på 774:an ;-) !
Anledningen till att det bara är "halv" källare är för att utnyttja tomtens topografi. 3D-skisserna visar dock inte verkligheten, man ser nästan slutprodukten bättre på fasadritningen nedan. Den streckade gröna är befintlig mark enligt nybyggnadskartan, men i verkligheten ser det annorlunda, sluttningen är betydligt brantare och nivåskillnaden är nästan två meter.

Ja, angående faltaket är vi medvetna om att vi bygger in ett helt annat underhåll än vad exempelvis plåt eller tegel gör (det har svärfar också noggrannt påpekat!), men det är faktiskt inget som avskräcker oss. Takets uppbyggnad är: Råspont, underlagspapp (YEP2500), bärläkt, spikläkt, faltak. Faltaket köper vi från en liten såg utanför Sandviken. Inga spik eller skruv ska perforera underlagspappen, det är heligt!

Takfoten blir såklart också mer tilltagen än vad 3D-skisserna visar, men vi vill hålla det till ett minimum. I stort sett kommer bara hängrännan sticka ut. Integrerad hängränna är suuperläckert och något vi gärna ville ha, men där sa svärfar blankt nej! Större riskkonstruktion får man leta efter. Däremot är vi inte helt i mål på om vi ska ha en "vanlig hängränna" från hyllan eller om vi ska låta nån plåtis bocka ihop nån rektangulär historia..

Fasadritning av ett hus med träpaneler, stora fönster och en halvkällare, markerad marknivå och parkerad bil framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hälsningar från 772'an ;) (det har varit adressstrul så 772 blir adressen nu istället), du bor i krokarna då förstår jag:)
 
  • Gilla
Beckborg
  • Laddar…
richardtenggren
Har du kollat på Thermowood som fasad? :)
Har bekanta som byggt med samma panelprofil du visade tidigare, sågat av ValboTrä och värmebehandlat hos HeatWood.
 
hoffret hoffret skrev:
Kul, ja men gör det! Det är som sagt alltid kul att följa andra.. så kan man ju hjälpa varandra påvägen lite också:)

Såhär blir panelen, just den här bilden är förvisso från en utställning av Superwood, men principen blir precis den samma för oss.
[bild]
Ah Superwood, ja det var vi nära på att välja också. Dock var det tre gånger så dyrt ( 150k vs 50k) som den lösningen vi hittade istället. Hakfals 21x95 gran från Perssons träteknik. Det blir liknande estetisk effekt av spår i fasaden och så kom den färdigbehandlad med järnvitriol. Det är jag glad för nu när vi behöver mer fasad och priserna gått upp något otroligt senaste månaderna bara. För Superwood betalar du mycket för att de har en designig hemsida och att det ska vara "underhållsfritt" iom deras värmebehandling plus att de är danskar :rofl:. Dock vet man ju inte hur det är eftersom det är relativt nytt. Är det bra luftat och bra virke ska det ju hålla i många år ändå. Tittade även på SIOOX varianter men det har man ju sett mögel på redan efter något år :cry:

PMa om du vill ha bild på hur vår fasad blir, våra snickare håller på att sätta upp den just nu!

Vänligen

Torbjärn :beer:
 
hoffret hoffret skrev:
Väldigt klok synpunkt! Vi godkände fönsterofferten i fredags, men jag tror ju knappast de jobbat helg och börjat tillverka våra fönster redan. Vi gick tillbaka till ritbordet och började justera. Är det fönster 2, 15 och 14 du menar?

Fönster 13 och 14 är precis framför trappan, och vi hade egentligen velat ha det som ett fönster, men det gillade varken konstruktören eller plånboken.

F14 går så långt ner det kan, vi har en trappplattform där nämligen, därför tänkte vi att det var snyggast att F14 och F15 livar i både överkant och underkant. Men vi förlorar ju såklart samspelet med gaveln då.. Fasen också, trodde vi var i mål, men återigen, fönstersättning är sjukt svårt!
[bild]
Hej
Jag är inte arkitekt själv, bara väldigt intresserad i arkitektur, men jag skulle om jag vore er låta en arkitekt titta på fönster placering / linjering innan det är för sent...
hoffret hoffret skrev:
Väldigt klok synpunkt! Vi godkände fönsterofferten i fredags, men jag tror ju knappast de jobbat helg och börjat tillverka våra fönster redan. Vi gick tillbaka till ritbordet och började justera. Är det fönster 2, 15 och 14 du menar?

Fönster 13 och 14 är precis framför trappan, och vi hade egentligen velat ha det som ett fönster, men det gillade varken konstruktören eller plånboken.

F14 går så långt ner det kan, vi har en trappplattform där nämligen, därför tänkte vi att det var snyggast att F14 och F15 livar i både överkant och underkant. Men vi förlorar ju såklart samspelet med gaveln då.. Fasen också, trodde vi var i mål, men återigen, fönstersättning är sjukt svårt!
[bild]
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Har du kollat på Thermowood som fasad? :)
Har bekanta som byggt med samma panelprofil du visade tidigare, sågat av ValboTrä och värmebehandlat hos HeatWood.
Känns som att vi övervägt de flesta alternativ faktiskt. Men tillslut valde vi bort värmebehandlat trä på inrådan av en bekant som basar över ett hyfsat stort sågverk.

Rätt eller fel.. ingen aning:rolleyes:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
hoffret hoffret skrev:
Känns som att vi övervägt de flesta alternativ faktiskt. Men tillslut valde vi bort värmebehandlat trä på inrådan av en bekant som basar över ett hyfsat stort sågverk.

Rätt eller fel.. ingen aning:rolleyes:
Superwood är värmebehandlat :geek:
 
C Caroy skrev:
Hej
Jag är inte arkitekt själv, bara väldigt intresserad i arkitektur, men jag skulle om jag vore er låta en arkitekt titta på fönster placering / linjering innan det är för sent...
Precis som vi då:)

Men det vore intressant att höra vilka fönster du hade justerat? Förstod inte helt av ditt första inlägg.
 
richardtenggren
hoffret hoffret skrev:
Känns som att vi övervägt de flesta alternativ faktiskt. Men tillslut valde vi bort värmebehandlat trä på inrådan av en bekant som basar över ett hyfsat stort sågverk.

Rätt eller fel.. ingen aning:rolleyes:
Förstår dig, man vill ju inte vara bland de ”första” på en sån viktig grej som fasad. Därför vi skippade Sioox på fasaden och flammigheten som lätt blir av järnvitriol avskräckte oss också.
Finns ett hus här i området som har tryckimpregnerad fasad, det ser rätt bra ut om än lite grön ton. :)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Superwood är värmebehandlat :geek:
Nej, superwood är inte värmebehandling, blandar du ihop det med Thermowood månntro?
 
  • Gilla
sohlso
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Superwood är värmebehandlat :geek:
Hehe javisst, bilden jag la in var bara för att visa hur profilen kommer se ut:) Vi kommer ha obehandlad ramsågad granpanel.
Beställt från Åttersta Såg, samma ställe som Rasmus som byggt grymma Skogsvillan! Där har vi btw hämtat mycket inspiration, så jäkla coolt bygge och genomförande!
 
  • Gilla
Torbjärn och 1 till
  • Laddar…
hoffret hoffret skrev:
Ja, angående faltaket är vi medvetna om att vi bygger in ett helt annat underhåll än vad exempelvis plåt eller tegel gör (det har svärfar också noggrannt påpekat!), men det är faktiskt inget som avskräcker oss. Takets uppbyggnad är: Råspont, underlagspapp (YEP2500), bärläkt, spikläkt, faltak. Faltaket köper vi från en liten såg utanför Sandviken. Inga spik eller skruv ska perforera underlagspappen, det är heligt!
Hur sitter taket fast i huset då? Ska bärläkten bara ligga på pappen eller limmar ni fast den?
 
  • Gilla
hoffret och 1 till
  • Laddar…
Jag tittar gärna på alla fyra fasader om du kan lägga upp dem?

Det jag mest reagerade på var dörrslagningar och nära placering mot tvärgående väggar. I något läge blir det svårt att klara tillgänglighetskraven, svårt att nå om man sitter i rullstol, men även svårt att få dit foder. 50 mm från vägg är en vanligt men litet mått. 100 mm är bättre.

Vet inte om mitt öga lurar mig men hur stora dörrar har du till de olika rummen? Mitt öga säger minst 9M dörrar.
 
K KungAnka skrev:
Hur sitter taket fast i huset då? Ska bärläkten bara ligga på pappen eller limmar ni fast den?
hahaha!! You got me!! Kanske ska hålla mig till vägbyggnation trots allt
 
  • Haha
KungAnka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.