Lägger in planlösningarna. I källaren blir det lite groventré, gästrum/blivande tonårsrum, bastu/relax, förråd, teknik och en liten verkstad.
På entréplanet kör vi alla sociala ytor med kök, vardagsrum, kontor, tvättstuga och WC/dusch.
Och på övre plan, vårt sovrum, barnens sovrum (lite olika form men exakt lika stora), ett lite större badrum och ett allrum, där vi tänkt att det ska gå att bygga ett fjärde sovrum om det skulle krävas i framtiden.

Källare:
Ritning av planlösning för källare med markerade utrymmen för groventré, bastu/relax, gästrum, förråd, teknikrum och verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entréplan:
Arkitektritning av en husplanlösning med markerade mått för kök, vardagsrum, kontor och andra rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övre plan:
Ritning av övre plan med sovrum, allrum, badrum och öppet ned till underplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
hoffret hoffret skrev:
Vi kommer köra en LVP och vattenburen golvvärme på alla plan. Ventilation blir i form av FTX.
Väggarna är en 220mm träregelstomme med 45 mm installationsskikt, så 265 mm isolering totalt. I taket blir det cellulosa-lösull.
Vi hade gärna kört cellulosaisolering i väggarna också, men det gick tyvärr inte husfabriken med på.

Kul att du vill följa resan, mycket är redan upphandlat och bestämt, men just värme och ventilation är vi inte helt i mål med än så där tar jag mer än gärna emot kloka synpunkter.
En fundering jag har kring FTX'en är hur det fungerar tillsammans med braskaminen vi ska ha? Jag har sett att vissa FTX-aggregat har någon form av braskamin-läge som gör att de under en viss tid ökar på tilluften för att få lite övertryck i huset och underlätta draget i skorstenen. Men om braskaminen har en egen friskluftskanal, behöver man bekymra sig över detta då?

Vi monterar FTX i alla hus vi bygger och har husen kamin tar OVK hänsyn till detta. Jag TROR inte det är några problem ändå. Du bör överväga tilluft till kaminen, Superenkelt att förbereda med ett 100 rör som kommer upp under kaminen.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
simpa96 simpa96 skrev:
Vi monterar FTX i alla hus vi bygger och har husen kamin tar OVK hänsyn till detta. Jag TROR inte det är några problem ändå. Du bör överväga tilluft till kaminen, Superenkelt att förbereda med ett 100 rör som kommer upp under kaminen.
Ja precis, det har vi tänkt göra. Tar man alltid upp tilluften i golvet? Eller är det beroende på kamin?
 
hoffret hoffret skrev:
Ja precis, det har vi tänkt göra. Tar man alltid upp tilluften i golvet? Eller är det beroende på kamin?
Beror på kamin,Vvi monterar ofta Conturas 556 modeller där tar vi upp tilluften i golvet, Funkar också med modeller där tilluft är i skorsten. Blir alltid drag i dom och har hittills aldrig haft en reklamation på kaminerna.
 
hoffret hoffret skrev:
Vi kommer köra en LVP och vattenburen golvvärme på alla plan. Ventilation blir i form av FTX.
Väggarna är en 220mm träregelstomme med 45 mm installationsskikt, så 265 mm isolering totalt. I taket blir det cellulosa-lösull.
Vi hade gärna kört cellulosaisolering i väggarna också, men det gick tyvärr inte husfabriken med på.

Kul att du vill följa resan, mycket är redan upphandlat och bestämt, men just värme och ventilation är vi inte helt i mål med än så där tar jag mer än gärna emot kloka synpunkter.
En fundering jag har kring FTX'en är hur det fungerar tillsammans med braskaminen vi ska ha? Jag har sett att vissa FTX-aggregat har någon form av braskamin-läge som gör att de under en viss tid ökar på tilluften för att få lite övertryck i huset och underlätta draget i skorstenen. Men om braskaminen har en egen friskluftskanal, behöver man bekymra sig över detta då?
Låter som ni har en bra grundplan. Jag körde själv ftx i fjällstuga, litet aggregat då så klart, och är hur nöjd som helst. Det blir verkligen ett helt annat inomhusklimat. Just ftx tillsammans med braskamin är jag inte säker på hur det fungerar, men det kan säkert någon annan svara på här. Men spontant tror jag inte det är några problem. Med separat kanal till kaminen så som öppnas när det eldas så ska det inte behöva bli ett undertryck. Men som sagt inte säker. Ventilationen köpte jag komplett med ritningar och allt material via en leverantör, riktigt smidigt med allt med komplett och lätt att montera själv därefter.

Något jag skulle tipsa om kopplat till isolering är fasadskivor/board på ytterväggarna. Att skärma av väggreglarna mot kylan har jag insett gett bra effekt i andra projekt jag varit med i. Även fast trä leder värme dåligt så blir det ändå en form av köldbrygga in i huset. Skulle hellre minska väggreglarna och komplettera med fasadskiva om man inte vill ha för tjocka väggar.
 
Precis som framgår ovan så tar OVK hänsyn till kamin, men rekommenderar varmt att ni har uteluftsansluten kamin, då är det absolut inga problem. Men bra att komma ihåg att stänga spjället när ni inte eldar.
 
B
hoffret hoffret skrev:
Lägger in planlösningarna. I källaren blir det lite groventré, gästrum/blivande tonårsrum, bastu/relax, förråd, teknik och en liten verkstad.
På entréplanet kör vi alla sociala ytor med kök, vardagsrum, kontor, tvättstuga och WC/dusch.
Och på övre plan, vårt sovrum, barnens sovrum (lite olika form men exakt lika stora), ett lite större badrum och ett allrum, där vi tänkt att det ska gå att bygga ett fjärde sovrum om det skulle krävas i framtiden.

Källare:
[bild]

Entréplan:
[bild]

Övre plan:
[bild]
Trevlig layout. Tycker kanske att ni kan finslipa planlösningar lite grann innan ni börjar skruva gips. Tänker dels på wc/d på entréplan. Tror det är bättre att ha dörren mot hallen så att den inte öppnas ut i trappan. Sedan tycker jag nog att ni kan optimera sovrummen på övre plan. Där ni har en sned vägg kan ni flytta ner dörren en bit och få in ytterligare ett par garderober tex. Då ser man fönstret när man tittar in genom dörren och inte en garderob (y)
 
B Baskavoda skrev:
Trevlig layout. Tycker kanske att ni kan finslipa planlösningar lite grann innan ni börjar skruva gips. Tänker dels på wc/d på entréplan. Tror det är bättre att ha dörren mot hallen så att den inte öppnas ut i trappan. Sedan tycker jag nog att ni kan optimera sovrummen på övre plan. Där ni har en sned vägg kan ni flytta ner dörren en bit och få in ytterligare ett par garderober tex. Då ser man fönstret när man tittar in genom dörren och inte en garderob (y)
Tack för synpunkter! Kanske inte är helt tydligt, men trappans "ingång" ned i källaren är på andra sidan, mitt emot tvättstugan.

Hmm, väldigt klok tanke med dörren faktiskt! Det har jag inte ens tänkt på! Den karamellen ska vi helt klart suga lite på!
 
S
hoffret hoffret skrev:
Här är lite bilder från tomten precis efter vi signerat kontraktet hos mäklaren.
Ett fint läge. Kul att ni bygger själva. Då ökar chansen betydligt för att slippa fusk och fel. Nu sätter ni själva standarden. Kör hårt.
 
Heij83
Ska bli riktigt kul att följa.
Roligt att fler vågar bygga själv, men lyssna på kroppen och ta ledig tid när det behövs, spa eller likande en helg gör underverk!
Själv så beställde vi färdigkapat och satte ihop stommen själv, det var nog den roligaste och även den lättaste biten.

Vi kämpade i 6 månader för att slippa en hiss till vårt halvplan. Så det är bara att gratulera att kommunen tycker planlösningen är ok.

varför godkänner inte hustillverkaren Cellulosa?
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Ska bli riktigt kul att följa.
Roligt att fler vågar bygga själv, men lyssna på kroppen och ta ledig tid när det behövs, spa eller likande en helg gör underverk!
Själv så beställde vi färdigkapat och satte ihop stommen själv, det var nog den roligaste och även den lättaste biten.

Vi kämpade i 6 månader för att slippa en hiss till vårt halvplan. Så det är bara att gratulera att kommunen tycker planlösningen är ok.

varför godkänner inte hustillverkaren Cellulosa?
Vet flera hustillverkare som inte gör det i just ytterväggar, har aldrig fått något 100% motivering till mer än att konstruktörerna inte gillar det. + att ytterligare installationer samt ändringar blir jobbiga när väggarna är sprutade.
 
Spännande projekt! Vilken husleverantör föll valet på och varför? Funderar själv på liknande upplägg men är tidigt i processen. Hur gör ni med VVS och el, kommer ni ta fram handlingar med hjälp av konsulter eller löser ni det på plats?
 
hoffret hoffret skrev:
Vi kommer köra en LVP och vattenburen golvvärme på alla plan. Ventilation blir i form av FTX.
Väggarna är en 220mm träregelstomme med 45 mm installationsskikt, så 265 mm isolering totalt. I taket blir det cellulosa-lösull.
Vi hade gärna kört cellulosaisolering i väggarna också, men det gick tyvärr inte husfabriken med på.

Kul att du vill följa resan, mycket är redan upphandlat och bestämt, men just värme och ventilation är vi inte helt i mål med än så där tar jag mer än gärna emot kloka synpunkter.
En fundering jag har kring FTX'en är hur det fungerar tillsammans med braskaminen vi ska ha? Jag har sett att vissa FTX-aggregat har någon form av braskamin-läge som gör att de under en viss tid ökar på tilluften för att få lite övertryck i huset och underlätta draget i skorstenen. Men om braskaminen har en egen friskluftskanal, behöver man bekymra sig över detta då?
När du tänder är det bra om FTX kan skapa övertryck en stund i huset - även om du har extern tilluft till kaminen...
 
Heij83 Heij83 skrev:
Ska bli riktigt kul att följa.
Roligt att fler vågar bygga själv, men lyssna på kroppen och ta ledig tid när det behövs, spa eller likande en helg gör underverk!
Själv så beställde vi färdigkapat och satte ihop stommen själv, det var nog den roligaste och även den lättaste biten.

Vi kämpade i 6 månader för att slippa en hiss till vårt halvplan. Så det är bara att gratulera att kommunen tycker planlösningen är ok.

varför godkänner inte hustillverkaren Cellulosa?
Ja de här tillgänglighetskraven kan man verkligen diskutera! Jag har full förståelse för att de finns och att man måste tänka till när man bygger, med öppningsmått osv. Men på många håll kan jag tycka det borde räcka att man visar att det finns en lösning, men som man inte nödvändigtvis behöver bygga. För att funktionen då blir sämre för de man faktiskt bygger för. Att göra permanenta anpassningar till personer som KANSKE kommer bo i huset i framtiden är för mig magstarkt.
Och ärligt talat är det ju lite av en pappersprodukt, hur många uppvisar inte en fullgod tillgänglighetslösning för att få sitt slutbesked för att sen helt sonika riva ut/bygga om/justera så att det bättre passar för de som ska bo i huset?

Ang. cellulosa i väggarna hade vi velat köra med iCell i skivformat, dvs ingen skillnad i produktionsförfarandet endast inköp av en annan produkt. Men tillverkaren menade att det blir en för stor omställning för dem och en produkt de inte är vana att jobba med osv osv..
Köper inte riktigt deras argument, samma dimensioner på skivorna, samma verktyg som behövs, det är snarare så att iCell erbjuder bättre arbetsmiljö eftersom man då slipper allt glasfiber som kliar satan..
Men beställer man från en hustillverkare får man såklart vara beredd på att man inte har vilka frihetsgrader som helst.
 
  • Gilla
Jakobk och 1 till
  • Laddar…
H Hygga Bus skrev:
Spännande projekt! Vilken husleverantör föll valet på och varför? Funderar själv på liknande upplägg men är tidigt i processen. Hur gör ni med VVS och el, kommer ni ta fram handlingar med hjälp av konsulter eller löser ni det på plats?
Vi har låtit Thermotec rita upp och dimensionera golvvärme och tappvatten och tillhandahålla allt material. Samma förfarande för vent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.