E EI30-SaC skrev:
Nej, superwood är inte värmebehandling, blandar du ihop det med Thermowood månntro?
Ah kanske det ;)

Hur får de in träskyddet in i plankan på Superwood tänker du? :thinking:
 
Någon komfortkyla/kyla i huset?
 
K
K KungAnka skrev:
Hur sitter taket fast i huset då? Ska bärläkten bara ligga på pappen eller limmar ni fast den?
Men allvarligt. Hur fäster man vanliga takpannor?

Jag tycker att det låter som en utmärkt lösning!

Ang. tillgängligheten kan jag inte tänka mig att de vägrar slutbesked ifall man byggt enligt godkänt bygglov, det är ju då alla tillgänglighetskrav kontrolleras.


Vi har helt obehandlad stående, lockläkt granfasad. Visst var det lite gult första sommaren, men nu ser man ingen skillnad mot järnvitriol.
 
K Kallebo skrev:
Men allvarligt. Hur fäster man vanliga takpannor?
På spikad läkt som perforerad pappen. Men nu fick ju inte TS perforera sin papp så frågan är ju berättigad.
 
  • Haha
Kallebo
  • Laddar…
K
Maxwells demon TotalControl skrev:
På spikad läkt som perforerad pappen. Men nu fick ju inte TS perforera sin papp så frågan är ju berättigad.
Pappen perforeras ju redan när han spikar pappen, men i teorin skulle man väl kunna limma ströläkten med asfaltslim...
 
K Kallebo skrev:
Men allvarligt. Hur fäster man vanliga takpannor?

Jag tycker att det låter som en utmärkt lösning!

Ang. tillgängligheten kan jag inte tänka mig att de vägrar slutbesked ifall man byggt enligt godkänt bygglov, det är ju då alla tillgänglighetskrav kontrolleras.


Vi har helt obehandlad stående, lockläkt granfasad. Visst var det lite gult första sommaren, men nu ser man ingen skillnad mot järnvitriol.
Hur lång tid tog det innan det grånade? Har det blivit en jämn gråning eller är det stora skiftningar mellan fasader och under takutsprång etc?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
På spikad läkt som perforerad pappen. Men nu fick ju inte TS perforera sin papp så frågan är ju berättigad.
Nja, fick o fick... Det var jag som tänkte galet när jag skrev..
Känns såklart vanskligt att limma läkten, men det kanske går!?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Någon komfortkyla/kyla i huset?
Inte planerat, men jag har sett att man kan förse vissa FTX-aggregat med nån form av kylbatteri..
Det kanske man borde titta närmare på?
 
richardtenggren
hoffret hoffret skrev:
Inte planerat, men jag har sett att man kan förse vissa FTX-aggregat med nån form av kylbatteri..
Det kanske man borde titta närmare på?
Kyleffekten är rätt dålig på kylbatteri, då det kräver ett så stort luftombyte.
Vi kommer sätta in en fläktkonvektor istället då den cirkulerar luften i ”rummet” istället och på så sätt kan kyla mer.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kyleffekten är rätt dålig på kylbatteri, då det kräver ett så stort luftombyte.
Vi kommer sätta in en fläktkonvektor istället då den cirkulerar luften i ”rummet” istället och på så sätt kan kyla mer.
Synd att ni inte valt bergvärme, då kunde ni köra "frikyla" från brainslingan. Vi har en sån lösning på Äldrekoperativet som jag är ordförande på. Kylbatteriet är integrerat med ventilationssystemet. Gissningsvis behöver ni en kyleffekt på max 4-5 Kwh på er storlek av byggnad.
 
FreQa FreQa skrev:
Jag tittar gärna på alla fyra fasader om du kan lägga upp dem?

Det jag mest reagerade på var dörrslagningar och nära placering mot tvärgående väggar. I något läge blir det svårt att klara tillgänglighetskraven, svårt att nå om man sitter i rullstol, men även svårt att få dit foder. 50 mm från vägg är en vanligt men litet mått. 100 mm är bättre.

Vet inte om mitt öga lurar mig men hur stora dörrar har du till de olika rummen? Mitt öga säger minst 9M dörrar.
Innerdörrar är ritade 900 mm breda. Klok synpunkt angående minst 100 mm till tvärgående vägg, ska se över vad vi kan göra.

Fasad mot öster:
Arkitektritning av fasaden på ett hus med plank, trappa, räcke och en parkerad bil framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasad mot väster:
Arkitektritning av en byggnadsfasad med måttangivelser och ramp, inklusive en illustrerad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasad mot söder:
Arkitektritning av en tvåvåningshusfasad med markerade dimensioner och en bilparkerad intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fasad mot norr:
Arkitektonisk ritning av husfasad med måttangivelser samt bil parkerad framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
hoffret hoffret skrev:
Innerdörrar är ritade 900 mm breda. Klok synpunkt angående minst 100 mm till tvärgående vägg, ska se över vad vi kan göra.
Vi fick backning på avstånden till vägg..
Så här ska det vara:
Diagram över utrymmesbehov vid inomhusdörrar med måttangivelser för dörrar och korridorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den jobbiga biten är inte 10 cm vid gångjärn utan 30 cm vid handtag. De kan tyvärr inte ha granskat era ritningar speciellt noga om de släppt igenom de två inringade. Med detta är väl inte de bygglovsritningar ni lämnade till kommunen? Edit: 25 cm vid utåtgående dörr som på toaletten.

Arkitektritning av en bostadsplan med markerade mått och två inringade områden för dörravstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hoffret hoffret skrev:
Hur lång tid tog det innan det grånade? Har det blivit en jämn gråning eller är det stora skiftningar mellan fasader och under takutsprång etc?
Efter ett år var det lite flammigt, efter två ganska jämt, efter tre så jämt det kan bli. Är lite mindre grått under vissa takutsprång (norr), men kan inte se hur det skulle vara annorlunda om man järnvitrolbehandlat det. Det är solen som gör det grått, så söderväggen var grå väldigt snabbt, medan norrväggen var jobbigt guldgul länge...
 
Redigerat:
  • Gilla
raspen86 och 1 till
  • Laddar…
hoffret hoffret skrev:
Anledningen till att det bara är "halv" källare är för att utnyttja tomtens topografi. 3D-skisserna visar dock inte verkligheten, man ser nästan slutprodukten bättre på fasadritningen nedan. Den streckade gröna är befintlig mark enligt nybyggnadskartan, men i verkligheten ser det annorlunda, sluttningen är betydligt brantare och nivåskillnaden är nästan två meter.

Ja, angående faltaket är vi medvetna om att vi bygger in ett helt annat underhåll än vad exempelvis plåt eller tegel gör (det har svärfar också noggrannt påpekat!), men det är faktiskt inget som avskräcker oss. Takets uppbyggnad är: Råspont, underlagspapp (YEP2500), bärläkt, spikläkt, faltak. Faltaket köper vi från en liten såg utanför Sandviken. Inga spik eller skruv ska perforera underlagspappen, det är heligt!

Takfoten blir såklart också mer tilltagen än vad 3D-skisserna visar, men vi vill hålla det till ett minimum. I stort sett kommer bara hängrännan sticka ut. Integrerad hängränna är suuperläckert och något vi gärna ville ha, men där sa svärfar blankt nej! Större riskkonstruktion får man leta efter. Däremot är vi inte helt i mål på om vi ska ha en "vanlig hängränna" från hyllan eller om vi ska låta nån plåtis bocka ihop nån rektangulär historia..

[bild]

Hälsningar från 772'an ;) (det har varit adressstrul så 772 blir adressen nu istället), du bor i krokarna då förstår jag:)
OK ! Måste ni inte fästa bärläkten genom tätskiktet ändå? Men bra att det är luftat då håller det nog 20-50 år ändå...Det finns det både rektangulära och kvartscirkelformade hängrännor även från de stora tillverkarna & på hyllan, som kanske skulle funka. Och näe, inte granne men har jobbat i området. Kunde inte låta bli att googla & gissa!
 
  • Gilla
hoffret
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Ah kanske det ;)

Hur får de in träskyddet in i plankan på Superwood tänker du? :thinking:
"Supewood-impregneringen består av organiska svampdödande medel, som är godkända av EU. Helt fritt från tungmetaller och organiska lösningsmedel. Superwood har fått EU´s miljöpris i katergorin ”Renare Teknologi” Under processen löses impregneringsmedlet upp med hjälp av koldioxid som transporterar medlet ända in i kärnan. De träbeskyddande medlen stannar kvar inne i träet när koldioxiden leds ut och återanvänds."

Saxat från hemsidan.
 
K Kallebo skrev:
Vi fick backning på avstånden till vägg..
Så här ska det vara:
[bild]

Den jobbiga biten är inte 10 cm vid gångjärn utan 30 cm vid handtag. De kan tyvärr inte ha granskat era ritningar speciellt noga om de släppt igenom de två inringade. Med detta är väl inte de bygglovsritningar ni lämnade till kommunen? Edit: 25 cm vid utåtgående dörr som på toaletten.

[bild]

Efter ett år var det lite flammigt, efter två ganska jämt, efter tre så jämt det kan bli. Är lite mindre grått under vissa takutsprång (norr), men kan inte se hur det skulle vara annorlunda om man järnvitrolbehandlat det. Det är solen som gör det grått, så söderväggen var grå väldigt snabbt, medan norrväggen var jobbigt guldgul länge...
Ja jag inser ju nu att både vi och kommunen missat de måtten. Ska se om jag lyckas rita om och hitta en lösning på det.
Mitt rörschakt borde jag kunna krympa till ett minimum och WC-väggen går kanske att flytta en aning mot hallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.