67 466 läst · 218 svar
67k läst
218 svar
230 m2 självbyggare i Nacka
Jag tycker att ni har för många olika typer av fönster, det ser lite oproffsigt ut kan jag tycka. Om ni kollar på husdrömmar hade Gert och den husbyggande hockeyspelaren en diskussion om just det som ledde till att han ritade om fönstersättningen. Innan dess hade han också flertalet olika former på fönstren samt olika höjder.
Håller helt med. Fasaderna ser inte riktigt bra ut med fönsterna.N nyss ny husägare skrev:Jag tycker att ni har för många olika typer av fönster, det ser lite oproffsigt ut kan jag tycka. Om ni kollar på husdrömmar hade Gert och den husbyggande hockeyspelaren en diskussion om just det som ledde till att han ritade om fönstersättningen. Innan dess hade han också flertalet olika former på fönstren samt olika höjder.
Jag satte en sån fasad på mitt hus, dock med järnvitriol. Blev jäkligt snyggt. Stal koncepten för inbyggnad av fönster från bloggen hemresan. Absolut snyggaste lösningen till denna fasad om du frågar mig.hoffret skrev:Vi kommer köra en helt obehandlad granpanel. 3 olika bredder på planken och en glipa på 7 mm mellan varje för att få lite liv i fasaden.
Vi var inne på järnvitriol först men så vitt vi förstår innebär det inget extra skydd för trät, så då kände vi att vi lika gärna kunde skippa det o h låta panelen gråna naturligt. Vi har lagt till en extra luftläkt bakom spikläkten så att panelen ska vara ordentligt ventilerad och kunna torka ut ordentligt mellan varven.
Budgeten för enbart huset ligger på ca 4,4 mkr.
7 mm låter lite mycket tycker jag. Har för mig att jag beställde min panel med 5 mm glipa och tycker ändå att glipan är lite I största laget efter att det torkat ett år.
Redigerat:
Svaret är ja. Tills du får upp draget i skorstenen måste du höja trycket. Jag har brasläge på mitt aggregat från swegon, vilket fungerar klockrent. Skulle antagligen fungera att öppna fönstret en stund också.hoffret skrev:Vi kommer köra en LVP och vattenburen golvvärme på alla plan. Ventilation blir i form av FTX.
Väggarna är en 220mm träregelstomme med 45 mm installationsskikt, så 265 mm isolering totalt. I taket blir det cellulosa-lösull.
Vi hade gärna kört cellulosaisolering i väggarna också, men det gick tyvärr inte husfabriken med på.
Kul att du vill följa resan, mycket är redan upphandlat och bestämt, men just värme och ventilation är vi inte helt i mål med än så där tar jag mer än gärna emot kloka synpunkter.
En fundering jag har kring FTX'en är hur det fungerar tillsammans med braskaminen vi ska ha? Jag har sett att vissa FTX-aggregat har någon form av braskamin-läge som gör att de under en viss tid ökar på tilluften för att få lite övertryck i huset och underlätta draget i skorstenen. Men om braskaminen har en egen friskluftskanal, behöver man bekymra sig över detta då?
N nyss ny husägare skrev:Jag tycker att ni har för många olika typer av fönster, det ser lite oproffsigt ut kan jag tycka. Om ni kollar på husdrömmar hade Gert och den husbyggande hockeyspelaren en diskussion om just det som ledde till att han ritade om fönstersättningen. Innan dess hade han också flertalet olika former på fönstren samt olika höjder.
Ja jo, det avsnittet har vi också färskt i minnet Imponerande hus! Vi har vridit och vänt mycket på fönsterna, deras placering och storlek. Särskilt nu efter att ni är några stycken som kommenterat på det. Först och främst vill jag bara säga att vi uppskattar att ni tar er tid att faktiskt granska och fundera litenN nyss ny husägare skrev:Jag tycker att ni har för många olika typer av fönster, det ser lite oproffsigt ut kan jag tycka. Om ni kollar på husdrömmar hade Gert och den husbyggande hockeyspelaren en diskussion om just det som ledde till att han ritade om fönstersättningen. Innan dess hade han också flertalet olika former på fönstren samt olika höjder.
Visst skulle vi kunna göra justeringar nu, men vi landar ändå i att vi är rätt nöjda med hur det ser ut
Ja det är mycket åsikter i detta forum, det hör till Men ni ska såklart gå er egen väg och bygga precis som ni vill ha det. Det är inte ofta i livet man kan få precis som man vill så utnyttja detta och kör på!
En grej som vi gjorde som blev riktigt bra var att sänka ned fönsterna och även en skjutdörr ned i golvet så att det inte blir några trösklar - smooth. Vi hade platta på mark så det var lite pyssel med ursparningarna men har ni tex vanligt mellanbjälklag är det enklare
En grej som vi gjorde som blev riktigt bra var att sänka ned fönsterna och även en skjutdörr ned i golvet så att det inte blir några trösklar - smooth. Vi hade platta på mark så det var lite pyssel med ursparningarna men har ni tex vanligt mellanbjälklag är det enklare
Ja det stora skjutpartiet mot väster kommer vi sänka ner i plattan för att få tröskeln i liv med golvet.Torbjärn skrev:Ja det är mycket åsikter i detta forum, det hör till Men ni ska såklart gå er egen väg och bygga precis som ni vill ha det. Det är inte ofta i livet man kan få precis som man vill så utnyttja detta och kör på!
Hur gjorde du ursparingarna? Cellplast, virke?
När det gäller komfortkyla skulle jag föreslå att ni tittar på vad merkostnaden är att använda kondensisolerade ventilationsrör när ni bygger.hoffret skrev:
Våra förutsättningar är iof lite annorlunda, vi köpte ett hus med bergvärme & FTX och när vi för några år sen ville ha in komfortkyla svor jag en smula över att inte kunna nyttja befintliga ventrör ...
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 026 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 026 inlägg
Vi bygger nytt och har räknat på frikyla från bergvärmehålet och insett att det inte var värt att skicka ut det i FTX ventilationen. Effekten skulle vara så minimal. Ska vi ha kyla så kommer vi sätta in en luft luft.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Vi kommer kondensisolera alla rör i vår ftx-installation, men kommer ändå köra med en fläktkonvektor i första hand för frikylan, Eveco skystar. Denna har stöd för att köra ut luft i ett ytterligare rum också via separat kanal.
Sen kan vi komplettera med ett kylbatteri i framtiden om vi skulle vilja, bara för att få en lite extra effekt i övriga rum.
Sen kan vi komplettera med ett kylbatteri i framtiden om vi skulle vilja, bara för att få en lite extra effekt i övriga rum.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 010 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 010 inlägg
Gillar att den lilla korridoren på övervåningen är gjord med lite vinkel man varför inte fundera på skjutdörrar? Detta gör att det bli mycket mindre 'kortspel' i korridorer.
Gäller lite här och där i huset.
Gäller lite här och där i huset.
Kul, och grattis Hoffman! Helt rätt beslut med att bygga eran egna kåk. Jag (och vänner/familj) har precis färdigställt mitt och Malins hus, allt i egen regi. Schakt, VA, gjutning, resning, vent, värme, invändigt snickeri mm har vi gjort själva. Lärorikt, medgångar, motgångar, snabbare än tidplanen, längre än tidplanen, men allt går att lösa..
MAO (peace of cake jämfört med 71an/81an... )
MAO (peace of cake jämfört med 71an/81an... )