Sen var det dags att börja med väggarna!
Hela grunden är beräknad och ritad av Grundmäklarna, de har även levererat allt material.

Vi proppade fast LP50x50 profil i plattan och ställde väggelementen emot. Även här tjänar man tid på att mäta väldigt noggrant innan man börjar.... (lärdom för framtiden....)
Sjukt smidigt system dock, ställ ut ett varv, lägg i 12or över allt och färdigpackade B-järn i hörnen, sen vidare med nästa varv osv.. Gick med raketfart tills vi kom till alla öppningar, rätt knepigt och bökigt att såga i blocken med tanke på plasthållarna som sitter i. Det blev en kombination av cirkelsåg, fogsvans, sekatör, morakniv och multimaskin för att få till det!
Väggelement med LP50x50 profil monterad på betonggrund, B-järn i hörnen och färdigpackade block redo för montage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygggrunden med profiler fastsatta i betongen och armeringsjärn som sticker upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallprofil LP50x50 monterad i betongplatta med synlig infästning och märlina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med uppsatta vita isolerade väggelement på en betonggrund omgivet av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med vita väggelement som står uppställda på en grå betongplatta, träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Byggplats med två personer som monterar vita isolerande väggelement på en husgrund, omgiven av skog och en röd stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 6 till
  • Laddar…
Imorrn ska vi ställa sista varvet väggblock, dessa ska klyvas så de blir 8 cm på insidan och 23 cm på utsidan. Då dessa kommer agera "kantbalk" kände jag att det var viktigt att få till de här kapningarna riktigt snyggt!
Så det fick bli en liten maskininvestering, passade på när Proffsmagasinet hade kampanj på allt från Bosch, en GTS 10 XC med tillhörande bord.. Den kommer inte komma igenom hela tjockleken, det blir 2-3 cm kvar att ta med med fogsvansen, men att kunna ställa in anhållet och bara ösa på all kapning kommer nog göra susen ändå!
Bosch GTS 10 XC bordsåg på terrass för kapning av väggblock inför byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för nu! Nästa fredag gjuter vi väggarna, så veckan som kommer ska vi spendera med att staga upp allt.. Se till att det är i våg o lod o kors o tvärs.. forma kring alla öppningar.. dubbel och trippelkolla mängden betong och be till gudarna för att min första väggjutning någonsin kommer gå vägen! Ge mig gärna era bästa tips!
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Juste, jag glömde ju det som jag nästan tycker är roligast just nu.

Dvs den stödmur som ska vara utanför källardörren. Vi hade tänkt ställa L-stöd där från början, men jag ryggade tillbaka lite när jag insåg vad det skulle kosta.
Och i och med att vi hade en hel del armering över och ändå skulle gjuta i flera omgångar bestämde jag mig för att ge mig på att bygga en brädform och platsgjuta istället!
Extremt kul och tillfredsställande att bygga brädform alltså! Hoppas bara det ska hålla:) Här är lite bilder på hur det ser ut nu, den ska såklart också färdigställas i veckan.
Har fått mycket hjälp med planering och utformning av min gamla chef som varit snickare och numera är höjdare på Skanska!
Armeringen vinner nog inga skönhetspris, men det är å andra sidan väldigt mycket armering:) Kvantitet för kvalitet helt enkelt:)
Träformar och armeringsjärn på en byggplats för att gjuta en stödmur vid en källardörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stödmur under konstruktion med armeringsjärn inramat av träformar vid en byggarbetsplats, med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsjärn och brädform för platsgjutning av stödmur i byggprojekt utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Armeringsjärn framför brädformar för en platsgjuten stödmur vid en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PappasHammare och 5 till
  • Laddar…
M martyj85 skrev:
20 cm isolering?
30 cm i plattan och 10 cm under balkarna/voterna.
 
  • Gilla
martyj85
  • Laddar…
hoffret hoffret skrev:
30 cm i plattan och 10 cm under balkarna/voterna.
Blir fint :)
 
  • Gilla
hoffret
  • Laddar…
Träreglar och formar förberedda för betonggjutning av vägg med stålstänger och justerbara klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träformar förberedda för gjutning av betongväggar med verktyg och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberedelse för väggjutning med träformar och armerade betongblock på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på händer som förbereder träformar för betonggjutning av väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbrädor med utskurna bokstäver och en vattenpass över dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberedelse för gjutning med trästöttor och formar på en nylagd betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionsområde med uppställda isolerade väggformar och stödstag inför gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberedelser för gjutning av väggar med isolerblock och armering på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberedelser för väggjutning med armeringsstänger och isolerade formsättningar vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutning väggar imorrn då:)
 
  • Gilla
saiter och 12 till
  • Laddar…
Shit alltså, att gjuta väggar är ingen barnlek! Allt gick vägen, betongen räckte och väggarna höll. Men jag tänkte ändå dela med mig av lite erfarenheter som kan vara bra för er som ska göra motsvarande gjutningar.

- Väggarna ska ju inte vibreras, jag hade ändå varit o hyrt en liten betongvibra till stödmuren eftersom den ju får synlig yta och jag därmed absolut inte vill ha några luftbubblor.
Utan den vibran hade vi fått det tufft, framförallt i hörnen där det var tight med armeringen var det väldigt svårt att få betongen att rinna ut ordentligt. Började peta ner betongen med ett kapat armeringsjärn, men bytte snart till vibran istället. Jag vibbade alltså på armeringen och inte i betongen, funkade klockrent och var bra mycket lättare än att med med ett järn!
-Bygg en rejäl ställning invändigt, väldigt skönt att kunna traska runt på!
- Var minst två man. Jag gjöt tillsammans med svärfar, han gick med slangen o jag gick efter o ”städade” med vibran och murarslev. Har du möjlighet att vara en tredje person skadar det inte, skarvsladdar fastnar, man tappar saker, man glömmer saker osv. En tredje person kan sköta sån kringservice för att allt ska gå så smidigt som möjligt!
- Gjut så tidigt som möjligt på morgonen så slipper du värsta värmen.
- Kolla med betongfabriken hur många bilar som kommer! Jag var helt säker på att det skulle komma 3 bilar med 5 m3 i varje. Så när första bilen var tom och vi hade kommit mer än halvvägs blev jag orolig att jag mängdat fel, eller än värre, att vi hade stora hålrum i väggarna som vi inte lyckats fylla med betong, trodde ju att det skulle komma 10 kubik till. Men i själva verket var det ju 7,5 kubik vi hällt i och allt var i sin ordning. Så för den oroligt lagda kan det vara skönt att veta exakt vad och hur det kommer levereras!
- Bygger du egen plankform, som jag gjorde för stödmuren, kan det vara bra att dra några skruv för att hålla ihop de stående reglarna. Jag hade fått några stag och reglar lite snett och efter första fyllningen (ca 1 m) började ena regeln vandra iväg, så fick snabbt dra i ett år skruv för att hålla ihop det!
- Tänk igenom vad som kan gå fel och förbered en liten station med verktyg, skruv etc etc som behövs för att snabbt fixa det.
- Plasta in allt du är rädd om, det blir mycket stänk, spill o kladd!
En byggarbetsplats där en person övervakar gjutning av betong från en cementbil med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongpumpbil som häller betong i förberedda gjutformar på en byggarbetsplats med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggnation med nyligen gjutna betongväggar och pågående ställningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 9 till
  • Laddar…
Heij83
Modigt med så lite uppreglat mot blocken utan horisontella reglar.
När vi göt med liknade block så började en vägg bukta och var påväg att ge sig, då var höjden bara 1500mm

”Kul” när betong köraren säger:
-jag har sett när såna block ger sig och allt rinner ut.
Fan vilken panik, snabbt dit med fler reglar och stöttor.

Snyggt jobbat!
 
Gjuter du alla väggar? Vad är fördelen/nackdelen att göra på detta sätt än att t.ex. sätta ut såna där block som jag sett många bygga med?
 
Heij83 Heij83 skrev:
Modigt med så lite uppreglat mot blocken utan horisontella reglar.
När vi göt med liknade block så började en vägg bukta och var påväg att ge sig, då var höjden bara 1500mm

”Kul” när betong köraren säger:
-jag har sett när såna block ger sig och allt rinner ut.
Fan vilken panik, snabbt dit med fler reglar och stöttor.

Snyggt jobbat!
Hmm, de blocken jag körde med är liksom ”självbärande”. Vi stöttade insidan med PASO-stöd för att rikta upp väggarna o sen en regel i botten. I övrigt ska det inte behövas nån mer stöttning, så mina utvändiga stöttor var mer i form av hängslen och livrem.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Gjuter du alla väggar? Vad är fördelen/nackdelen att göra på detta sätt än att t.ex. sätta ut såna där block som jag sett många bygga med?
Det är bara källarväggarna vi gör på det här sättet. De övre två planen blir träregelstomme sen. Vet inte vilken typ av block du menar, men jag antar att du syftar på att man murar upp grunden med nån form av Leca-block?
Fördelen med de här Thermoblocken tycker jag är att de är så oerhört lätta att hantera och det går snabbt som tusan att bygga upp en vägg. Armeringen lägga i järn för järn i varje lager, så inget tungt arbete där heller. Färdigisolerat blir det direkt också.
Hade vi murat med Leca hade jag behövt ta hjälp av nån murare, inbillar mig att det är svårt att få det bra som lekman.. dessutom en jäkla massa kladd o klibb med att blanda bruk osv.
 
Heij83
hoffret hoffret skrev:
Hmm, de blocken jag körde med är liksom ”självbärande”. Vi stöttade insidan med PASO-stöd för att rikta upp väggarna o sen en regel i botten. I övrigt ska det inte behövas nån mer stöttning, så mina utvändiga stöttor var mer i form av hängslen och livrem.
vi körde Bewi termoblock
 
  • Grundkonstruktion med gråa Bewi termoblock och trästöttningar på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundläggning av hus med Bewi termoblock och byggmaterial omkring på byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Körde också med grundmäklarnas block.
70 kvm garage i suteräng med 2.8 i takhöjd.
Gjutet valv på trp plåt uppåt.
Isodrän utvändigt och 45 mm isolering invändigt sen osb, gips till färdig vägg Byggarbetsplats med vit grundmur för garage i suterängstil med byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Bra jobbat :love:
 
  • Gilla
Hallon18
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Körde också med grundmäklarnas block.
70 kvm garage i suteräng med 2.8 i takhöjd.
Gjutet valv på trp plåt uppåt.
Isodrän utvändigt och 45 mm isolering invändigt sen osb, gips till färdig vägg[bild]
snyggt! Ska också köra isodrän, vad använde du för produkt för att täta skarven mellan platta och vägg?
Jag är inne på att köra denna.
Hink med System Platon membranunderlag på en webbshopssida, 5 liter, med pris och recensionsstjärnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rulle av Isola Platon självhäftande membran för tätning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.