Håller på och spikar panel för fullt nu och tänkte att jag ska göra ett dedikerat inlägg om det, men jag blir så glad när jag står o kapar virket att jag måste få bjuda på en liten förhandsvisning..
Vi beställde kärnvirke av gran, och det var banne mig precis vad vi fick! Nykapad granpanel med synliga årsringar hålls nära kapsågen, som en förhandsvisning av byggprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Läckert! Blir det nån slags behandling?

Har jag missat något eller varför vill man ha kärnvirke från gran?

U
D Dennis K skrev:
det är väll hög halt av lignin och och står bättre emot röta? Eller finns det nån annan mer uppenbar anledning?

U Utsliten och utdömd skrev:
det är väll hög halt av lignin och och står bättre emot röta? Eller finns det nån annan mer uppenbar anledning?
Trodde det var splintveden i granen som var mer rötbeständig, och kärnveden i tallen.

Haha ja så kanske det är:) Oavsett känns det bra med kärnvirke, ligger liksom bra i munnen också

Vi kör helt obehandlad panel!

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! En granne har också valt detta och det är superfint med obehandlad gran

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är vetenskapligt bevisat att kärnveden är bättre även för gran.

[länk]
[länk]
Pjuu:)

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
D Dennis K skrev:
Vad jag fattat det, så om man ska ha obehandlad fasad så är kärnvirke att föredra. Och eller tillsammans med en tjockare panel. Detta för att minska torrsprickor

• Gilla
Dennis K
  • Laddar…
hoffret hoffret skrev:
Nu har vi ett hus!!!
Maximalt oflyt med vädret gjorde att stomresningen drog ut lite på tiden, hann få på all råspont och underlagspappen på halva taket innan himlen återigen öppnade sig igår kväll! men i helgen blir det sol och perfekt panelspikningsväder!

[bild]
Var handlade du stommen? Skivelement m isolering & duk, eller ännu färdigare?

useless useless skrev:
Det är vetenskapligt bevisat att kärnveden är bättre även för gran.

[länk]
[länk]
Ja såg dom där nu när jag efterforskade lite. Som skogsmaskinspilot har jag sett en hel del röta i gran, då sitter ju rötan i kärnan. Men det kanske är annat hur en frisk kärna beter sig när den är uppspikad på väggen jämte en som fått rotröta i skogen:) Gamla halvruttna stammar i skogen kan ju vara ihåliga när dom är av gran, men tvärtemot när det är tall, då är kärnan kvar.

• Gilla
Beckborg
  • Laddar…
B Beckborg skrev:
Var handlade du stommen? Skivelement m isolering & duk, eller ännu färdigare?
Vi köpte den från Åtvidabergshus, de gör egentligen inte hus åt privatpersoner, men svärfar hade lite känningar där så de var sjyssta och klämde in vår stomme i produktionen..
Det är en 220 regelstomme med 45 mm installationskikt, fullt isolerad och med diffspärr. Invändigt sitter det spånskivor och utvändigt sitter utebios, luftläkt, spikläkt.

• Gilla
Beckborg
  • Laddar…
Bild på fasaden för tusan!

• Gilla
hoffret
  • Laddar…
Ett litet panelinlägg!
Vi har alltså köpt ramsågad obehandlad granpanel från Åttersta Såg, det är tre olika bredder som ska sitta helt slumpartat.

Spikar med Gunnebo rostfri fasadspik med en Senco Coilpro 90. Har läst mycket om spikpistoler här på BH och delar gärna med mig av mina erfarenheter hittills, kort sagt är jag väldigt nöjd med resultatet!

Alla längdskarvar snedkapas i 22,5 grader (ett fast läge på kap&ger’en, så inget mer vetenskapligt än så) och oljas dessutom med en 50/50-blandning av kokt linolja och terpentin.

Panelen spikas på spikläkt med en 12 mm bakomliggande luftläkt för att vara helt säker på att panelen kan torka ut helt mellan varven och få ordentlig ventilation!

Glasspikar allt dagtid när jag har hjälp och går sen på kvällen med lasern och tätspikar, då får vi maximal effektivitet och dessutom ett snygga och raka spiklinjer utan stress:)

Fjäder och spont är fräst med nån mm marginal, men de är stundtals ändå svåra att få ihop, med facit i hand hade en z-panel underlättat arbetet enormt!

Obehandlad granpanel i olika bredder under installation på husfasad, med en person och byggnadsställning.
Skapa konto
Närbild på obehandlad ramsågad granpanel som oljas, med synlig snedkapad skarv och pensel i fokus.
Skapa konto
Närbild på obehandlad granpanel i olika bredder med snedkapade längdskarvar, redo för montering.
Skapa konto
Trähjörn med obehandlad granpanel och bakomliggande luftläkt för ventilation, detaljvy.
Skapa konto
Obehandlad ramsågad granpanel i olika bredder monterad på en byggnad.
Skapa konto
Obehandlad granpanel som spikas på svart spikläkt, detaljbild av snedkapad längdskarv.
Skapa konto
Ramsågad granpanel med laserlinje som markerar spiklinje, fastsatt med fasadspik och något suddig bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Daniel:) och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.