67 506 läst · 218 svar
68k läst
218 svar
230 m2 självbyggare i Nacka
Ja, jag lyckades backa hem lite slang så jag fick vecket på en raksträcka. Ska prova att värma lite med pistolen imorrnMrJay skrev:Hade liknande veck på golvvärmeslang innan gjutning, fick ut rörisen som flyttade lite på den för att skapa större radie. Det var fortfarande ett litet veck men han försäkrade mig att den skulle återfå ursprungliga formen så småningom. Ett vanligt sätt att fixa till veck på PEX är att värma den med värmepistol.
Inte alls en dum fråga, men vettitusan om jag har ett så bra svar.. från början hade vi tänkt oss ett plåttak, men det drog iväg lite pengamässigt och vi hade ju sett skogsvillans faltak som vi gillade skarpt! O vi gillar att ha lite okonventionella lösningar o eftersom så mycket annat är i trä på huset så bestämde vi oss för att fortsätta på det spåret med taket också!N nybyggarn3 skrev:
med virkespriserna som råder blev det ett dyrt inköp ändå och trätjära är inte helt billigt heller, i gengäld var det ju väldigt enkelt att lägga själv så där sparade vi ju en slant. Vad det gäller livslängd så säger Svenskt Trä ca 30 år för ett impregnerat, o jag tror det är i den kategorin vi landar tack vare tjärningen, jag räknar med att tjära om taket vart 5-10 år ca och vill ju tro att det ska hålla längre än 30 år då.. men allt beror ju på kvaliteten på materialet,..
Intressant. Gäller att inte vara allt för höjdrädd då när det ska behandlas. Snyggt blev det i alla fall.hoffret skrev:Inte alls en dum fråga, men vettitusan om jag har ett så bra svar.. från början hade vi tänkt oss ett plåttak, men det drog iväg lite pengamässigt och vi hade ju sett skogsvillans faltak som vi gillade skarpt! O vi gillar att ha lite okonventionella lösningar o eftersom så mycket annat är i trä på huset så bestämde vi oss för att fortsätta på det spåret med taket också!
med virkespriserna som råder blev det ett dyrt inköp ändå och trätjära är inte helt billigt heller, i gengäld var det ju väldigt enkelt att lägga själv så där sparade vi ju en slant. Vad det gäller livslängd så säger Svenskt Trä ca 30 år för ett impregnerat, o jag tror det är i den kategorin vi landar tack vare tjärningen, jag räknar med att tjära om taket vart 5-10 år ca och vill ju tro att det ska hålla längre än 30 år då.. men allt beror ju på kvaliteten på materialet,..
Husägare
· Stockholms län
· 299 inlägg
Har just lagt 145 m2 16mm golvvärmerör i bottenplattan på ett nybygge (med 2 badrum) gick mycket smidigt där cc måtten varierande från 200 till 300 mm. På övervåningen blir det 16 mm på EPS (med aluminium) i alla större rum och badrummet får 12 mm PEX ingjutet i flytspackel.hoffret skrev:Håller på invändigt för fullt just nu! La golvvärme i badrummet på övre plan igår, jäklar vad stökigt det är att lägga på träbjälklag med plåtar jämfört med på cellplast för ingjutning!
Fick dessvärre ett veck på slangen (20 mm), vad tror ni om det? Går det att åtgärda på nåt vänster eller ska jag slita upp det och lägga ny slang?
Frågan om slangvecket har du fått bra svar på.
Bilden med golvvärmeinstallationen i badrummet ser rörig ut och ytan ser ojämn ut. 20 mm PEX i ett relativt litet rum tycker jag är för stor dimension. Vad bär upp golvet och vad planerar du att lägga ovanpå rör/plåtar?
Lycka till, kul att få följa ditt arbete och dina framsteg!
Vet faktiskt inte varför det är 20-slang, det var så LK ritade det och levererade det, i båda betongplattorna har vi 16-slang, betydligt lättare att hantera!G Gillar att bygga skrev:Har just lagt 145 m2 16mm golvvärmerör i bottenplattan på ett nybygge (med 2 badrum) gick mycket smidigt där cc måtten varierande från 200 till 300 mm. På övervåningen blir det 16 mm på EPS (med aluminium) i alla större rum och badrummet får 12 mm PEX ingjutet i flytspackel.
Frågan om slangvecket har du fått bra svar på.
Bilden med golvvärmeinstallationen i badrummet ser rörig ut och ytan ser ojämn ut. 20 mm PEX i ett relativt litet rum tycker jag är för stor dimension. Vad bär upp golvet och vad planerar du att lägga ovanpå rör/plåtar?
Lycka till, kul att få följa ditt arbete och dina framsteg!
Jag håller med dig, det ser väldigt rörigt och slarvigt ut, anledningen är att slangen är så styv så den lyfter liksom plåtarna.. jag kommer lägga 22mm-golvspån på det där följt av flytspackel och klinker.
Kolla med den som flytspacklar om du verkligen ska ha plåtar med. Kan vara så att flytspacklet reagerar med golvplåtarna. Har för mig att plattsättaren avrådde för plåtar under flytspacklet. Eller lägger du spånskivorna över golvplåten och slangen?
Det blir spånskivor uppepå plåtarna, vilket ju inte heller är helt optimalt med tanke på värmen som ju få ska igenom både spån, spackel, fix och kakel innan den når kalla fotsulor.. får se till att isolera ordentligt undertill helt enkelteanders skrev:
Husägare
· Stockholms län
· 299 inlägg
Jag tycker inte att detta låter bra!hoffret skrev:
Om jag var i ditt ställe skulle jag ta upp rören och plåtarna och göra som följer.
1) Lägg slät 22mm golvspånskiva som bärlager på golvreglarna.
2a) Kraftig plastfolie, sedan golvvärmelister (eller annan färgsättning av golvvärmerören) och knäpp fast golvvärmerören.
2b) I badrum vill man ha varma och sköna golv. Lägg en tunn, 30mm, cellplastskiva med passande spår för golvvärmerören för att minimera värme neråt.
3) Fundera på att gå ner i dimension, tex 16mm eller 12mm. Kanske LK har gjort en miss i detta fall?
4) Flytspacka i lämplig tjocklek.
Aluminium plåtar används huvudsakligen under trägolv som leder värme mindre bra, skippa dom. Aluminium korroderar i kontakt med alkaliska medel, tex. cement som finns i flytspackel och betong.
Flytspackelplatta blir då en enda stor radiator i badrummet.
Jag måste ju få en slät och tät yta som jag kan flytspackla på. Bjälklaget är konstruerat enligt följande:N nybyggarn3 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså. bara i badrummet som jag kommer lägga spån uppepå, i sovrummen och allrummet lägger vi golvvärmen och plåtarna mellan glespanelen och sen ett parkettgolv direkt uppepå.
Tack för input, när du ser bjälklagskonstruktionen i mitt inlägg ovan kanske det blir tydligare? Jag hade såklart kunnat beställa bjälklagen med spånskivor istället för glespanel, men det är lite sent nuG Gillar att bygga skrev:Jag tycker inte att detta låter bra!
Om jag var i ditt ställe skulle jag ta upp rören och plåtarna och göra som följer.
1) Lägg slät 22mm golvspånskiva som bärlager på golvreglarna.
2a) Kraftig plastfolie, sedan golvvärmelister (eller annan färgsättning av golvvärmerören) och knäpp fast golvvärmerören.
2b) I badrum vill man ha varma och sköna golv. Lägg en tunn, 30mm, cellplastskiva med passande spår för golvvärmerören för att minimera värme neråt.
3) Fundera på att gå ner i dimension, tex 16mm eller 12mm. Kanske LK har gjort en miss i detta fall?
4) Flytspacka i lämplig tjocklek.
Aluminium plåtar används huvudsakligen under trägolv som leder värme mindre bra, skippa dom. Aluminium korroderar i kontakt med alkaliska medel, tex. cement som finns i flytspackel och betong.
Flytspackelplatta blir då en enda stor radiator i badrummet.
Du får ursäkta att jag är trög men jag fattar inte konstruktionen. På sista bilden ser det ut som spån på lättbalk men på övriga bilder ser det ut som gles.hoffret skrev: