Oj det vet jag inte, är ju liksom inte ute efter ”elradiator-hettan” man kanske vill ha det 24-25 grader bara för att bli av med den kalla feelingen från plattorna.
 
Nu ligger spånet på plats! Lite läskigt att skruva i blindo med alla golvvärmerör under.. mätte både en två och tre gånger o markerade ut innan jag skruvade..

Men nu har jag en fråga som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera..
Till höger om Unidrainen ska vi ha en fast vägg som det ska kaklas på.
Från början hade jag tänkt bygga den med sådana där våtrumsskivor uppepå tätskikt och kakel.. men jag kommer behöva fästa en glasdörr i den och det finns väl inte så värst mycket att fästa i där är jag rädd..

Alternativet är att bygga en traditionell vägg ovanpå spånet som man sen flytspacklar mot, men jag vettitusan hur jag ska lösa det mot Unidrainen?
 
  • Renoverat badrum under konstruktion med spånskiva, väggar klädda i våtrumsskivor och installerad Unidrain.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn av ett rum under renovering med spånskiva på golvet och en Unidrain-brunn i anslutning till väggen, skugga av en person syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis installation av en Unidrain i ett hörn med ett spånskivegolv och en grå vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av badrum med betecknad plats för Unidrain och markerade installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Eller så bygger jag väggen efter kaklingen och fäller in en sån här att fästa glasdörren i sen
 
  • Skärmbild av förstärkningsregel CR från Europrofil på Beijer byggmaterials webbsida, avsedd för väggmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Du ska inte köra glasvägg också då? Finns ju gångjärn för fästa direkt i glaset.

Kollat lite på duschväggar senaste tiden då vi fått prioritera om hemma och blåst hela källaren efter översvämningen. Så gäller att ha koll på hur vi ska göra, då vi tagit in hantverkare till detta.
I källaren blir det bara en enkelt duschvägg, men till övervåningen funderar jag på dubbeldusch med en fast glasvägg på sidan, 1000 mm bred, sedan en vägg och dörr på totalt 1600~1800 mm. Så lite av en ”apbur” :D
 
hoffret hoffret skrev:
Oj det vet jag inte, är ju liksom inte ute efter ”elradiator-hettan” man kanske vill ha det 24-25 grader bara för att bli av med den kalla feelingen från plattorna.
33 grader är perfekt för kalla fötter men kämpigt för plånboken :giggle:
 
När röris satte våra unidrains så fanns det ett mått de måste ha till väggen på sidorna jag tror det var 6 cm eller något sånt för att få ”godkänt”. Oklart varför dock :rofl:

det går nog bra att sätta vanlig trävägg där och sen skiva som vanligt med kakel som yta.
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
När röris satte våra unidrains så fanns det ett mått de måste ha till väggen på sidorna jag tror det var 6 cm eller något sånt för att få ”godkänt”. Oklart varför dock :rofl:

det går nog bra att sätta vanlig trävägg där och sen skiva som vanligt med kakel som yta.
Ja det har nog med anslutningen av tätskiktet att göra, med facit i hand skulle jag köpt modellen med uppvikt gavel på bägge sidor. Då hade det inte varit nåt problem.
Har landat i att jag bygger väggen efteråt på den våta sidan och fäller in en plåtregel att fästa glasdörren i
 
  • Gilla
LPD
  • Laddar…
AXS
Varför vill du ha en vägg där? Blir det inte ett litet konstigt utrymme mellan dusch och badkar?

Har du tittat på att ha någon typ av vikvägg? Eller göra duschen större.
 
Heij83
En liten fundering angående planlösning i badrummet.
Om badrummet ska vara handikappanpassat så tror inte jag du får godkänt med väggen bredvid toalettstolen. Det ska finnas plats att ställa rullstolen bredvid toan.

bara så du inte får problem vid en slutbesiktning.
 
Heij83 Heij83 skrev:
En liten fundering angående planlösning i badrummet.
Om badrummet ska vara handikappanpassat så tror inte jag du får godkänt med väggen bredvid toalettstolen. Det ska finnas plats att ställa rullstolen bredvid toan.

bara så du inte får problem vid en slutbesiktning.
Badrum på icke-tillgängligt våningsplan behöver inte vara tillgängligt.
Apropopå golvvärme, så har jag vattenburen golvvärme och betonggolv (svart & slipat) i hela bostaden, som dessutom är mkt väl isolerad. För att det ska vara varmt och mysigt på golvet vill en ha det ca 25 grader, men då blir det 24 grader varmt inomhus;-). Jag tror alltså att du kan skippa elslingorna i badrummet...
 
AXS AXS skrev:
Varför vill du ha en vägg där? Blir det inte ett litet konstigt utrymme mellan dusch och badkar?

Har du tittat på att ha någon typ av vikvägg? Eller göra duschen större.
Ja jag vet, det blir en konstig yta där.. dock är inte planritningen helt sanningsenlig längre, det blir ett fristående mindre badkar så i hörnet som blir där får det väl stå nån rejäl grön växt eller så:)

Vad det gäller handikappanpassning så behövs det inte där eftersom det är på plan 2, tack ändå för påpekandet:)
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Nu väntar vi bara på en uppdatering. ;)

//AA
 
  • Gilla
hoffret
  • Laddar…
Haha! Ja det är banne mig på plats!! VI HAR JU FLYTTAT IN!!
 
  • Wow
saiter
  • Laddar…
Och vi får väl lov o börja tar jag avslutade sist, badrummet på övre plan.. det var ju lite diskussioner om huruvida planlösningen blev bra eller inte.. och nu med facit i hand är jag ändå rätt nöjd, inte perfekt men ändå väldigt väldigt bra!

Vi började med att provtrycka golvvärmen med en hemsnickrad lösning:)
Provtryckning av golvvärme med hjälp av manometer och hemmagjord anordning i en pågående badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggde lådor för inbyggnadscisternen, gjorde en liten extra möbel av det så det inte skulle kännas så mycket som en låda på väggen, också bra med lite mer avskildhet för själva WC’n. Installation av inbyggnadscistern i badrumsrenovering med synliga rör och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggnadscistern installerad i badrum med röda stödramar, golvavlopp och påbörjade vägginstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provmonterade kommoderna för att se att alla installationer hamnade rätt (dubbla avlopp, dosa för smartpuck för styrning av handdukstorkarna, tappvatten, el till spegelskåp, o en extra elslang till eventuellt uttag i kommoden (vilket jag nu insett att jag behöver nyttja för eltandborsten))
Delvis installerad gul kommod med utdragna lådor i ett halvfärdigt badrum med synliga väggar och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdig inbyggnad för en WC-cistern med öppna skivväggar och synlig rörgenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tätskikt o kakling lejde vi bort, hade tänkt göra det själv från början också, men tillslut fick tiden väga tyngre än plånboken.. o skönt var ju det, kanske bästa beslutet vi tagit under bygget!
Ett badrum under renovering med installerade vattentäta byggskivor och utmarkerade mått på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vi fick slita ändå, vi prickade kakelleveransen med årets första och typ enda dag med riktig halka på tomten, lastbilen kom inte längre in än precis genom grindhålet, så det blev till att bära 3 ton kakel in långa vägen..

Pallar med kakel står på en snöig uppfart medan en lastbilschaufför använder en pallkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kaklingen är i full gång, pga att jag köpte fel sorts Unidrain kunde vi ju inte bygga duschväggen från början. Så den byggde jag själv efter all kakling o fogning var klar.
Jag köpte Lux-skivor från KGC-verktyg o satte igång. I badrummet här uppe byggde jag väggen med 2x40mm-skivor som jag limmade och skruvade ihop med speciell skruv för att få det riktigt jäkla vridstyvt! Problemet var ju att jag var tvungen att även fästa en glasdörr i den väggen, en inte helt rolig uppgift med tanke på att väggen består av frigolit.. Fanns dock ett särskilt hårdplastinägg att köpa och limma dit. Så jag fräste ur ett lagom hål och limmade dit den i samband med att skivorna limmades ihop och det gick banne mig som en dans att skruva i sen!
Ett pågående badrumsbygge med väggkakel under installation, byggmaterial och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprocess av ett badrum med marmorkaklade väggar och badkar skyddat av plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det krävdes dock både en och fem mätningar här, duschdörrarna beställde vi nämligen för länge sen och jag var ju tvungen att redan då bestämma öppningmåttet, vilket blev 1000mm.
Så när Lux-skivorna ställdes på plats blev det till att mäta noggrant och räkna med plattans tjocklek, fix, vingelmån osv.
Badrum under renovering med kaklade väggar och golv, tvingar som pressar en väggsektion på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kaklingen av väggen gjorde jag själv, och jag kom i sista sekund på att kontrollmäta för glasdörrarna o tur var väl det, för det fattades 5 mm från mitten och uppåt, så det blev till att plocka fram hela arsenalen med tvingar och försiktigt pressa ihop det tills rätt mått uppnåddes.
Badrum under renovering med kaklade väggar, frigolitvägg under uppbyggnad, och skyddad badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum under renovering med kaklade väggar, skyddsplast på badkaret och osatta armaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själva luxskivorna är bara limmade i tak, vägg och golv, men det är också med ett sjujävla lim! 3-4 min hade man på sig innan ytan började härda, så vi fick jobba på lite snabbt här och planera väl!

Vi har kört LK’s sortiment på tappvatten och golvvärme. Hade dessvärre lite problem att få anslutningen tät i väggbrickorna. Tror jag tog hålen i gipset lite för tight och tvingade liksom skivan på plats, det fick till följd att väggboxen förmodligen vred sig lite, så när blandaren skulle på plats var CC-måttet kanske 156 mm istället för 160. Det gick att med lite våld pressa på blandaren och vi tänkte att med en rejäl dos Loctite på gängorna o sen tvinga dit blandaren direkt så kommer det hårda ihop o täta bra, men så var inte fallet.. provade ett par gånger med läckage som följd varje gång.. Gav upp Loctite’en och körde istället en rejäl dos lin o Unipak, tätt direkt
Närbild av krananslutning med gula tätningstrådar före installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Belöningen blev ett varmt bad framför Saudiarabiens kval
Fristående badkar med vatten och golvstående kran, mörka kaklade väggar och laptop på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Installation av golvvärmesystem med synliga rör och fördelarskåp i väggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pistvakt1978 och 7 till
  • Laddar…
Färdigt badrum med marmorkakel, fristående badkar, vardagliga föremål och leksaker på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdigt badrum med toalettstol, toalettborste och marmormönstrad kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av väljusterade svarta gångjärn på en glasdörr i ett mörkflisat badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på väljusterade glasdörrars gångjärn i ett badrum med stenkakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som visar justerad glipa mellan glasdörrar i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite bilder på det färdiga badrummet, lite lagom vardagsstökigt!
Notera passningen på glasdörrarna, nu är alltså gångjärnen justerade i botten, dvs glipan kan inte bli större, men det vill jag ju inte heller.. blir det mer än 1,5 mm kan det ju skvätta ut lite vatten…. ;)
 
  • Gilla
Appendix och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.