Heij83
hoffret hoffret skrev:
Ja de här tillgänglighetskraven kan man verkligen diskutera! Jag har full förståelse för att de finns och att man måste tänka till när man bygger, med öppningsmått osv. Men på många håll kan jag tycka det borde räcka att man visar att det finns en lösning, men som man inte nödvändigtvis behöver bygga. För att funktionen då blir sämre för de man faktiskt bygger för. Att göra permanenta anpassningar till personer som KANSKE kommer bo i huset i framtiden är för mig magstarkt.
Och ärligt talat är det ju lite av en pappersprodukt, hur många uppvisar inte en fullgod tillgänglighetslösning för att få sitt slutbesked för att sen helt sonika riva ut/bygga om/justera så att det bättre passar för de som ska bo i huset?

Ang. cellulosa i väggarna hade vi velat köra med iCell i skivformat, dvs ingen skillnad i produktionsförfarandet endast inköp av en annan produkt. Men tillverkaren menade att det blir en för stor omställning för dem och en produkt de inte är vana att jobba med osv osv..
Köper inte riktigt deras argument, samma dimensioner på skivorna, samma verktyg som behövs, det är snarare så att iCell erbjuder bättre arbetsmiljö eftersom man då slipper allt glasfiber som kliar satan..
Men beställer man från en hustillverkare får man såklart vara beredd på att man inte har vilka frihetsgrader som helst.
Reglerna är helt sjuka, det drar ner på byggadet och driver kostnader bara för att någon kanske i framtiden kan bli handikappad eller att du har en handikappad vän som ska besöka dig.
Hon återkom hela tiden till: tänk om någon annan vill köpa huset i framtiden som är handikappad......
Men då köper man väl inte ett hus som är byggt i 2,5 plan!

Jag fick dra mitt ärende hela vägen till politikerna i nämnden som körde över handläggaren dessutom så fick jag till ett möte med samhällsbyggnadschefen som bad om ursäkt att det tagit så lång tid och att detta innebar ökade kostnader för oss så denne annullerade bygglovsavgiften. Litet plåster på såren.
Nu har jag spytt färdigt över handläggare på kommunen:sick: :crysmile:.

Ska verkligen bli kul att följa er, glöm inte att uppdatera. Ibland är det lätt att missa uppdateringarna för man tycker inte att det är gjort så mycket när man själv går i det.
 
  • Gilla
Senior och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Kan man inte kringgå detta genom att bygga som fritidshus? Har hört att en del grannar bygger sina hus så här just för att slippa tillgänglighetskraven.
 
K
Tyckte att det gick förvånandsvärt smidigt med tillgänglighetskraven. Vårt hus ligger ju iofs varken i sluttning eller har halvplan, men de förändringar vi tvingades till känns nu i efterhand i de flesta fall helt rimliga. Vi studerade svensk standard och anpassade alla mått för att precis träffa.

Ang. FTX och kamin så köpte vi ett mycket större aggregat än "rekommenderat" och drog rejäla rör så långt det var möjligt. Som resultat kör det på 35% normalt, det gör att det inte låter speciellt mycket och jag tror att livslängden på fläktarna blir lägre när det inte behöver maxas. Kaminen har ett 125 rör. Mest för att jag fick det gratis men jag behöver i princip aldrig sätta FTX-aggregatet på brasläget eftersom det har bra tilluft rakt in.
 
Såhär ritade vi situationsplanen för att visa att vår groventré går att använda som HCP-entré
 
  • Situationsplan med markering av groventré som HCP-tillgänglig entré, ramp och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle råda att slå en googling på tillgänglig innerdörr samt tillgängligt badrum, det är inte stora justeringar som behövs av vad jag kan se. Mest för att slippa stå där vid slutbesiktning och få nedslag då.

Men sen vet man ju aldrig om man råkar falla i trappen och måste åka rullstol själv ett tag, då är det skönt om hemmet fungerar. (Talar av egen erfarenhet! xD)

Sen avgör man självfallet själv i slutänden om/hur man vill tänja på regelverken. :)
 
Herr Herr skrev:
Jag skulle råda att slå en googling på tillgänglig innerdörr samt tillgängligt badrum, det är inte stora justeringar som behövs av vad jag kan se. Mest för att slippa stå där vid slutbesiktning och få nedslag då.

Men sen vet man ju aldrig om man råkar falla i trappen och måste åka rullstol själv ett tag, då är det skönt om hemmet fungerar. (Talar av egen erfarenhet! xD)

Sen avgör man självfallet själv i slutänden om/hur man vill tänja på regelverken. :)
Vi har alla mått med oss, det är kontrollerat av såväl bygglovshandläggaren som den mer tekniskt lagda handläggaren vi hade tekniskt samråd med. Nacka Kommun har även en bra guide/lathund på sin hemsida om vad som gäller, den har vi såklart följt till punkt och pricka.
Men man ska inte underskatta jobbet att rita själv, det är många krav att hålla koll på och detaljplanerna kan ibland vara snåriga och nästintill motsägelsefulla på vissa punkter, det beror lite på hur man väljer att tolka den och hur mycket man lyckas argumentera för sin sak mot sin handläggare.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
hoffret hoffret skrev:
Ja de här tillgänglighetskraven kan man verkligen diskutera! Jag har full förståelse för att de finns och att man måste tänka till när man bygger, med öppningsmått osv. Men på många håll kan jag tycka det borde räcka att man visar att det finns en lösning, men som man inte nödvändigtvis behöver bygga. För att funktionen då blir sämre för de man faktiskt bygger för. Att göra permanenta anpassningar till personer som KANSKE kommer bo i huset i framtiden är för mig magstarkt.
Och ärligt talat är det ju lite av en pappersprodukt, hur många uppvisar inte en fullgod tillgänglighetslösning för att få sitt slutbesked för att sen helt sonika riva ut/bygga om/justera så att det bättre passar för de som ska bo i huset?

Ang. cellulosa i väggarna hade vi velat köra med iCell i skivformat, dvs ingen skillnad i produktionsförfarandet endast inköp av en annan produkt. Men tillverkaren menade att det blir en för stor omställning för dem och en produkt de inte är vana att jobba med osv osv..
Köper inte riktigt deras argument, samma dimensioner på skivorna, samma verktyg som behövs, det är snarare så att iCell erbjuder bättre arbetsmiljö eftersom man då slipper allt glasfiber som kliar satan..
Men beställer man från en hustillverkare får man såklart vara beredd på att man inte har vilka frihetsgrader som helst.
Du ska bara veta hur många villor jag monterat in tillfälliga trinettkök 2 timmar innan slutsamråd för att sedan ta ut den direkt efter, senaste slutsamrådet sa Byggnadsinspektören. ''nu har jag testat samma spis i 4 olika hus här'' Sen gick han tyst gick ut ur rummet och nämnde det inte igen. Så dom är nog ganska medvetna att det går till på det viset.
 
  • Gilla
  • Haha
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
Kul projekt blir att följa :cool:

Vad ska ni ha för panel?

Vad är budgeten?

Med vänlig hälsning,

Torbjärn :beer:
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Kul projekt blir att följa :cool:

Vad ska ni ha för panel?

Vad är budgeten?

Med vänlig hälsning,

Torbjärn :beer:
Vi kommer köra en helt obehandlad granpanel. 3 olika bredder på planken och en glipa på 7 mm mellan varje för att få lite liv i fasaden.
Vi var inne på järnvitriol först men så vitt vi förstår innebär det inget extra skydd för trät, så då kände vi att vi lika gärna kunde skippa det o h låta panelen gråna naturligt. Vi har lagt till en extra luftläkt bakom spikläkten så att panelen ska vara ordentligt ventilerad och kunna torka ut ordentligt mellan varven.

Budgeten för enbart huset ligger på ca 4,4 mkr.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
hoffret hoffret skrev:
Vi kommer köra en LVP och vattenburen golvvärme på alla plan. Ventilation blir i form av FTX.
Väggarna är en 220mm träregelstomme med 45 mm installationsskikt, så 265 mm isolering totalt. I taket blir det cellulosa-lösull.
Vi hade gärna kört cellulosaisolering i väggarna också, men det gick tyvärr inte husfabriken med på.

Kul att du vill följa resan, mycket är redan upphandlat och bestämt, men just värme och ventilation är vi inte helt i mål med än så där tar jag mer än gärna emot kloka synpunkter.
En fundering jag har kring FTX'en är hur det fungerar tillsammans med braskaminen vi ska ha? Jag har sett att vissa FTX-aggregat har någon form av braskamin-läge som gör att de under en viss tid ökar på tilluften för att få lite övertryck i huset och underlätta draget i skorstenen. Men om braskaminen har en egen friskluftskanal, behöver man bekymra sig över detta då?
 
hoffret hoffret skrev:
Vi kommer köra en helt obehandlad granpanel. 3 olika bredder på planken och en glipa på 7 mm mellan varje för att få lite liv i fasaden.
Vi var inne på järnvitriol först men så vitt vi förstår innebär det inget extra skydd för trät, så då kände vi att vi lika gärna kunde skippa det o h låta panelen gråna naturligt. Vi har lagt till en extra luftläkt bakom spikläkten så att panelen ska vara ordentligt ventilerad och kunna torka ut ordentligt mellan varven.

Budgeten för enbart huset ligger på ca 4,4 mkr.
Najs! Låter fräscht. Blir suger på att starta min egen projekttråd. En del likheter med ditt hus :geek:

Glipor mellan plankorna? Menar du hakfals eller är det bakomliggande läkt? :thinking:
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Najs! Låter fräscht. Blir suger på att starta min egen projekttråd. En del likheter med ditt hus :geek:

Glipor mellan plankorna? Menar du hakfals eller är det bakomliggande läkt? :thinking:
Kul, ja men gör det! Det är som sagt alltid kul att följa andra.. så kan man ju hjälpa varandra påvägen lite också:)

Såhär blir panelen, just den här bilden är förvisso från en utställning av Superwood, men principen blir precis den samma för oss.
Träpanel från Superwood utställd, närbild som visar textur och profilerade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
andost och 1 till
  • Laddar…
Funderat på tjärvitriol? Väldigt enkelt att måla och räcker med ett lager. Ska ni tjära taket förresten?
 
Fint o enkelt, men har ändå några invändningar. Varför är källaren utskuren? Den skulpturala effekten är liten i relation till kostnad/problem med den utkragande våningarna ovanpå. Kommer den verkligen upplevas när trädgården har växt upp? Eller har jag bara missförstått? Jag avråder även från faltaket. Visst är det fint, men det ger er också problem och sämre livslängd. Lägger ni ett tätskikt under virket, blir det så perforerat, att det ej gör sitt jobb. Eftersom huset är så högt, så ser ni sällan taket. En av mina "bittra" lärdomar av eget byggande är att det regnar ofta. Och vatten in i hus eller konstruktioner är ett helvete. Bitumen/papp är billigast, plåt eller sedum vore fint. Du behöver nästan ingen takfot alls om du har hängränna. Inbyggd ränna vore såklart finare, men mer arbete o större risk. Förenkla lite och satsa istället mödan/pengarna på fina detaljer: fönster, entrérappan mm. Lycka till, där på 774:an ;-) !
 
Snyggt generellt men det finns dock en sak som jag inte gillar nämligen att de överste 2 rader med fönster på entre sidan ej linjeras alls med de på sidan. Det ser inte snyggt ut men ’hemma-ritat’. Det vore bra att linjera översidan åtminstone...
 
  • Gilla
robbirobrob och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.