O
B Boggi skrev:
Jodå, jag har allmän behörighet avseende allt elinstallationsarbete (från 400 kV och nedåt) - som numera gäller livet ut.
Du missade helt poängen @Boggi. Det @pmd skrev var ett påpekade formulerad som fråga. Poängen är att begreppet behörighet har tagits bort ifrån lagtexterna och att det numera formellt sett heter auktorisation. Alla de gamla behörighetsnivåerna har formellt sett upphävts och omvandlats till motsvarande auktorisationer i det nya systemet. Du och alla andra har numera en auktorisation, inte en behörighet.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Nej.
Återigen skriver du direkta felaktigheter.
Ok, hur ligger det till då?

R RoAd skrev:
Ja, en miss som är ganska pinsam om man är elektriker, och det tyder på att man inte har en aning om vad man gör. Tyder på "monkey see, monkey do".

Jag är fullt medveten om att en elektriker (du?) FÅR installera en JFB även om hen inte har en susning om varför den fungerar, och att jag INTE FÅR trots att jag vet (och förstås vet hur den ska installeras). Det är ju det jag anser vara märkligt.
Ok, så all el handlar om JFB?
Hur den fungerar är ju bra att veta och det visste jag med vid tillfället men jag blanda ihop det lite.

Vad pysslar du själv med om dagarna förutom att hänga här?

B Boggi skrev:
Nja, "Att byta huvudsäkring kan vilken behörig elfirma som helst göra" - inte riktigt sant. I vårt eldistributionsområde måste man också vara godkänd av den som har elkonsesionen

Jag har ibland gjort ändringar av huvudsäkringar och jobbet på plats är det lilla jobbet.

Huvudpunkterna i min checklista ser ut som följer:

1. Kontroll av arbetsutrymme etc. framför huvudsäkringarna etc.

1.1 Är arbetsområdet framför huvudsäkringarna fritt för arbetet etc.?

1.2 Kontrollera att Anläggnings ID stämmer med beställningsunderlaget.

1.3 Kontrollera att Mätarnummer stämmer med beställningsunderlaget.

2 Gör installationsområdet strömlöst och kontrollera befintlig Säkringsstorlek.

2.1 Slå från centralens huvudbrytare för att göra installationen STRÖMLÖS

2.2 Kontrollera och notera befintlig Säkringsstorlek/Passdelsstorlek

3 Byt Passdelarna för huvudsäkringarna (vanligtvis under spänning)

3.1 Lossa Passdelarna med ett ISOLERAT specialverktyg en PASSDELSNYCKEL

3.2 OM Passdelen är trasig – ring nätägaren för brytning av Servicen

3.3 OM nödvändigt – bryt plomberingen och öppna upp för säker rensning.

3.4 Montera och notera strömvärdet på de nya Passdelarna – montera nya Säkringar.

4 Kontroll och åtgärder EFTER spänningssättning.

4.1 Kontrollera fas- och huvudspänningarna.

4.2 Kontrollera att noterade fas- och huvudspänningar stämmer med elmätaren.

4.4 Återställ om tillämpligt ytterkapslingen på mätarcentralen.

4.5 Har PLOMBERINGAR lossats under arbetet?

5 Anmälan av ändringen till Nätbolaget för Elnätsområdet

5.1 Är ändringen anmäld till Nätbolaget för Elnätsområdet efter färdigställande?

Punkterna 1-4 är åtgärder på plats, och brukar ta ca 10 minuter – DETTA ÄR DET LILLA JOBBET.

Det STORA JOBBET är punkt 5 (görs på kontoret efteråt) – där man får gå in och administrativt ändra i Nätbolagets abonnentregister - vanligtvis via ett speciellt tilldelat administrativt program.

Glöm det där med att gå in och byta passdel för huvudsäkringarna - det kan jag göra själv. Ca 1/10-del av passdelarna brukar vara trasiga eller sneddragna - och att labba med detta under spänning är inte tillrådligt. Servicen är vanligtvis avsäkrat med minst uppåt 100 A - och fixar man en kortslutning DÄR - då gäller det att inte stå i vägen för ljusbågen.
Det sistnämnda har jag varit med om och då fick man boka tid med e.on

P pmd skrev:
Jag bryr mig så pass mycket att jag vet om mina begränsningar och inte gör sådana hantverksjobb som inte blir fackmannamässiga. Speciellt sådana hantverksjobb där jag riskerar att inte bara göra ett icke-fackmannamässigt arbete utan även riskerar ett resultat som är farligt. Då anlitar jag hellre en kompetent hantverkare.

När det gäller just el är det lite knepigt eftersom en slumpmässigt utvald elektriker inte nödvändigtvis har kompetens för det den arbetar med.
Stämmer bra det.

P pmd skrev:
Finns behörighet fortfarande?
Auktorisation

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Du missade helt poängen @Boggi. Det @pmd skrev var ett påpekade formulerad som fråga. Poängen är att begreppet behörighet har tagits bort ifrån lagtexterna och att det numera formellt sett heter auktorisation. Alla de gamla behörighetsnivåerna har formellt sett upphävts och omvandlats till motsvarande auktorisationer i det nya systemet. Du och alla andra har numera en auktorisation, inte en behörighet.
Gissar att du jobbar/har jobbat som rektor eller lärare

O Oldfart skrev:
Det har du rätt i – det hade jag missat (har heller inte tittat så noga).
På ett äldre behörighetsbevis står det naturligtvis fortfarande:
Svenskt behörighetsbevis för elinstallatör med allmän behörighet, dekorativa element, formellt dokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här skall det naturligtvis se ut – något man kan hänga på väggen

För att i en senare landa i en tråkigare version
Ett behörighetsbevis för elinstallatör med allmän behörighet från Elsäkerhetsverket.
Skapa konto

För att slutligen landa i rena katastrofen i tråkighet - det är så torrt att det måste vara självantändande
Elsäkerhetsverkets behörighetsbevis med auktorisationstyp A och giltighetstid tillsvidare.
Skapa konto

Men som sagt - du hade rätt

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Det sistnämnda har jag varit med om och då fick man boka tid med e.on
Jag brukar ringa Nätbolaget före och tala om vad jag tänker göra - och fråga om de har en bil inne om utifall att - jag skulle få problem med någon passdel. De kan mycket väl svara att att "inte just nu - men om du väntar till 15:30 då har jag en bil inne". Det är bra att hålla Nätbolaget informerad om vad som pågår - det uppskattas och förenklar på många sätt.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P
B Boggi skrev:
Det STORA JOBBET är punkt 5 (görs på kontoret efteråt) – där man får gå in och administrativt ändra i Nätbolagets abonnentregister - vanligtvis via ett speciellt tilldelat administrativt program.
Hur kan det vara ett omfattande arbete? Använder nätbolagen gränssnitt från 1970-talet med hålkort och hålstans?

• Gilla
jbr och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur kan det vara ett omfattande arbete? Använder nätbolagen gränssnitt från 1970-talet med hålkort och hålstans?
För min del är det ett protokoll på 3 sidor, vill jag minnas, som skall fyllas i med olika uppgifter och där anläggnings-ID och mätaridentitet skall stämmas av mot abonnentens identiteter inklusive personnummer etc. Abonnentens identiteter etc. som ibland inte stämmer överens med någon som bor i huset - men som skall betala räkningarna.
När det sedan rapporteras in, skall det gå igenom en godkännandeprocedur hos nätbolaget - där det kan komma ifrågasättande och kommentarer som måste motiveras och besvaras. Om fastigheten ex vis har Solel som är kopplad till elsystemet - kan man behöva förklara hur solpanelerna är dimensionerade och vända - för att systemet inte skall överbelastas etc. Sedan skall man också skriva under att alla uppgifter är korrekta - med personligt ansvar.
Om något skulle bli fel - sitter man där med Svarte Petter.
10 minuters skruvande och donande i mätarskåpet på plats, är en bagatell i jämförelse med dessa procedurer - och då är jag en rätt van "centralbyråkrat" - också.

• Ledsen
pmd
  • Laddar…
Man kan nog säga att en överväldigande majoritet av ärenden i trådens tema både praktiskt och byråkratiskt normalt ligger i "minutintervallet". Så en timme som schablon är väl tilltaget och med verklig reskostnad bör allt vara på plats.

Som sagt märkligt att så många försöker vrida och vända på detta så det blir fånigt. Bara att ta betalt rimligt eller orimligt men varför försöka motivera med diverse amsagor?

• Gilla
Oldfart och 3 till
  • Laddar…
1 timme är väll ändå det minsta man debiterar fast 1500 är dyr timpenning.

P
B Boggi skrev:
För min del är det ett protokoll på 3 sidor, vill jag minnas, som skall fyllas i med olika uppgifter
Det låter verkligen onödigt komplicerat. Nätbolaget borde kunna nöja sig med anläggnings-ID. Om inte alla uppgifter det behöver finns kopplade till anläggnings-ID i bolagets databas har det gjort ganska mycket fel.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det låter verkligen onödigt komplicerat. Nätbolaget borde kunna nöja sig med anläggnings-ID. Om inte alla uppgifter det behöver finns kopplade till anläggnings-ID i bolagets databas har det gjort ganska mycket fel.
Tycker du ska kontakta nätbolaget på måndag så de får bringa klarhet i dina frågor

• Älska
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.