R
P Putte 9497 skrev:
Både och
Ok, så du är elektriker, och visste inte hur en jordfelsbrytare fungerar. Jag är inte elektriker men vet det (och förstår dessutom varför). Du får koppla el och jag får inte. Och det finns inget med det som skaver?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
För bilkörning har en myndighet bestämt krav rörande kunskap och förmåga och även utarbetat ett system för kontroll och examination.
Det spelar ingen roll hur lång tid det tar för individen att uppnå denna kunskap och förmåga utan det är det är faktumet att kunskap och förmåga faktiskt finns som avgör huruvida man får köra bil eller inte.

För elutbildning är det ungefär tvärtom...

Hade det funnits relevant kontroll och examination för elinstallationer hade förvisso kanske en och annan elektriker fått byta jobb men antalet behöriga elektriker hade varit fler och marknaden hade varit betydligt sundare.

Klargörande för dem som har visat sig ha svårt att förstå hela texter och enbart ser enstaka ord:
Det är inte "el-körkort" för hempulare som avses.
Vad är det som avses då?
Det är det många med mig som undrar

P Putte 9497 skrev:
Vad är det som avses då?
Det är det många med mig som undrar
Vilka är det mer än du?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ok, så du är elektriker, och visste inte hur en jordfelsbrytare fungerar. Jag är inte elektriker men vet det (och förstår dessutom varför). Du får koppla el och jag får inte. Och det finns inget med det som skaver?
Tänker inte kommentera detta.

• Haha
RoAd
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
För bilkörning har en myndighet bestämt krav rörande kunskap och förmåga och även utarbetat ett system för kontroll och examination.
Det spelar ingen roll hur lång tid det tar för individen att uppnå denna kunskap och förmåga utan det är det är faktumet att kunskap och förmåga faktiskt finns som avgör huruvida man får köra bil eller inte.

För elutbildning är det ungefär tvärtom...

Hade det funnits relevant kontroll och examination för elinstallationer hade förvisso kanske en och annan elektriker fått byta jobb men antalet behöriga elektriker hade varit fler och marknaden hade varit betydligt sundare.

Klargörande för dem som har visat sig ha svårt att förstå hela texter och enbart ser enstaka ord:
Det är inte "el-körkort" för hempulare som avses.
Är även en myndighet som bestämt hur man går tillväga för att bli elektriker med.

De flesta får ta körkort för personbil vid 18 och vid ungefär samma ålder kan man börja jobba som elektriker efter elprogrammet. Man kan precis som med körkort till bil även göra det senare i livet.

Nu undrar jag varför du inte går en elutbildning och gör lärlingstiden som alla andra fått gjort?

jbr jbr skrev:
Vilka är det mer än du?
Alla som läser dina dumma kommentarer men inte vill/vågar blanda sig i ditt trolleri

P Putte 9497 skrev:
Tänker inte kommentera detta
R RoAd skrev:
En miss av mig angående JFB funktion. Du vet hur den fungerar och jag med men skillnaden mellan dig och mig är att jag får koppla in den och vet hur man gör men inte du.😎

P Putte 9497 skrev:
Är även en myndighet som bestämt hur man går tillväga för att bli elektriker med.
Nej.
Återigen skriver du direkta felaktigheter.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
R
P Putte 9497 skrev:
En miss av mig angående JFB funktion. Du vet hur den fungerar och jag med men skillnaden mellan dig och mig är att jag får koppla in den och vet hur man gör men inte du.😎
Ja, en miss som är ganska pinsam om man är elektriker, och det tyder på att man inte har en aning om vad man gör. Tyder på "monkey see, monkey do".

Jag är fullt medveten om att en elektriker (du?) FÅR installera en JFB även om hen inte har en susning om varför den fungerar, och att jag INTE FÅR trots att jag vet (och förstås vet hur den ska installeras). Det är ju det jag anser vara märkligt.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Timpriset känns ju lite högt. Att byta huvudsäkring kan vilken behörig elfirma som helst göra. Men i timmen ingår förutom byte även att göra anmälan och den kan han ju bara göra på kontoret.

Du kunde ju begärt rot så hade det blivit 450 kr billigare. Men det behöver han inte upplysa dig om.
Nja, "Att byta huvudsäkring kan vilken behörig elfirma som helst göra" - inte riktigt sant. I vårt eldistributionsområde måste man också vara godkänd av den som har elkonsesionen
F fladderbeaver skrev:
Hej.
Jag har precis haft en elektriker hos mig som bytte huvudsäkringar från 3x25A till 3x20A. Arbetet tog ca 15 minuter och elektrikern skickade även denna informationen till min elleverantör. Arbetet utfördes i samband med att elektrikern var i området på annat jobb (för att det skulle vara så smidigt som möjligt för denna vilket jag trodde skulle dra ner kostnaden)

Priset blev enligt följande (exkl moms):
[bild]
1200kr/timme exklusive moms, dvs 1500kr ink känns lite väl i överkant eller?

Jag frågade inte om ett pris innan arbetet skulle utföras.

Ska jag vara tyst och betala eller är det möjligt att göra något åt detta totalpris?
Jag har ibland gjort ändringar av huvudsäkringar och jobbet på plats är det lilla jobbet.

Huvudpunkterna i min checklista ser ut som följer:

1. Kontroll av arbetsutrymme etc. framför huvudsäkringarna etc.

1.1 Är arbetsområdet framför huvudsäkringarna fritt för arbetet etc.?

1.2 Kontrollera att Anläggnings ID stämmer med beställningsunderlaget.

1.3 Kontrollera att Mätarnummer stämmer med beställningsunderlaget.

2 Gör installationsområdet strömlöst och kontrollera befintlig Säkringsstorlek.

2.1 Slå från centralens huvudbrytare för att göra installationen STRÖMLÖS

2.2 Kontrollera och notera befintlig Säkringsstorlek/Passdelsstorlek

3 Byt Passdelarna för huvudsäkringarna (vanligtvis under spänning)

3.1 Lossa Passdelarna med ett ISOLERAT specialverktyg en PASSDELSNYCKEL

3.2 OM Passdelen är trasig – ring nätägaren för brytning av Servicen

3.3 OM nödvändigt – bryt plomberingen och öppna upp för säker rensning.

3.4 Montera och notera strömvärdet på de nya Passdelarna – montera nya Säkringar.

4 Kontroll och åtgärder EFTER spänningssättning.

4.1 Kontrollera fas- och huvudspänningarna.

4.2 Kontrollera att noterade fas- och huvudspänningar stämmer med elmätaren.

4.4 Återställ om tillämpligt ytterkapslingen på mätarcentralen.

4.5 Har PLOMBERINGAR lossats under arbetet?

5 Anmälan av ändringen till Nätbolaget för Elnätsområdet

5.1 Är ändringen anmäld till Nätbolaget för Elnätsområdet efter färdigställande?

Punkterna 1-4 är åtgärder på plats, och brukar ta ca 10 minuter – DETTA ÄR DET LILLA JOBBET.

Det STORA JOBBET är punkt 5 (görs på kontoret efteråt) – där man får gå in och administrativt ändra i Nätbolagets abonnentregister - vanligtvis via ett speciellt tilldelat administrativt program.

Glöm det där med att gå in och byta passdel för huvudsäkringarna - det kan jag göra själv. Ca 1/10-del av passdelarna brukar vara trasiga eller sneddragna - och att labba med detta under spänning är inte tillrådligt. Servicen är vanligtvis avsäkrat med minst uppåt 100 A - och fixar man en kortslutning DÄR - då gäller det att inte stå i vägen för ljusbågen.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P
P Putte 9497 skrev:
Om du nu är en sådan superhero, då är det väll bara att handla material på Biltema och börja koppla el. Vem bryr sig.
Jag bryr mig så pass mycket att jag vet om mina begränsningar och inte gör sådana hantverksjobb som inte blir fackmannamässiga. Speciellt sådana hantverksjobb där jag riskerar att inte bara göra ett icke-fackmannamässigt arbete utan även riskerar ett resultat som är farligt. Då anlitar jag hellre en kompetent hantverkare.

När det gäller just el är det lite knepigt eftersom en slumpmässigt utvald elektriker inte nödvändigtvis har kompetens för det den arbetar med.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
P Putte 9497 skrev:
Jag säger att en yrkesman med behörigher ska utföra elinstallationer
Finns behörighet fortfarande?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det skiljer enormt på hur väl en person kan ta in skriven information, de som utbildar sig högre tenderar ha lätt för det, de som väljer praktiska utbildning tenderar att lära sig bättre av någon som berättar.
Ditt resonemang handlar om att ta in skriftlig information. Inte om att ta in information generellt.

En del har lättare att läsa sig till något, medan andra fattar mycket snabbare genom att titta på en video eller lyssna på en föreläsning. Man ska använda den metod som fungerar bäst.

Själv avskyr jag föreläsningar och instruktionsvideor utan läser hellre en text, men det gör inte att de senare metoderna är generellt sämre.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P
P Putte 9497 skrev:
Hur vet du att dina eljobb utförs fackmannamässigt när du inte är fackman😂😂😂
Läs den blåfärgade texten i inlägg #519.

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Finns behörighet fortfarande?
Jodå, jag har allmän behörighet avseende allt elinstallationsarbete (från 400 kV och nedåt) - som numera gäller livet ut.
I sammanhanget bör påpekas att även om man har behörighet upp till kanske 400 kV - betyder inte det nödvändigtvis att man också har kompetens för lågspänning. Varje spänningsnivå har sina utmaningar och man måste praktiskt ha jobbat på de olika nivåerna - för att man skall veta vad man gör.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.