D Dilato skrev:
Jag har tagit mitt körkort helt utan inblandning av körskola.
Min fru körde privat med mig som handledare.

Bra, enkelt och billigt.

Kompetensen testas både teoretiskt och praktiskt av oberoende myndighet och klarar man proven är man behörig.
Ja enkelt, billigt men bra? Skulle det omkomma flera hundra människor varje år genom elolyckor skulle man knappast anse att el-utbildningen är bra eller acceptabel.
Ps
Gäller oavsett körskola eller privatister.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Aha, så du innehar auktorisation? Då förstår jag att du kopplar själv.
Vem vet vad jag innehar och inte

R RoAd skrev:
Återigen duckar du frågan om du anser att ett jobb måste utföras av en fackman för att vara fackmannamässigt utfört.

Resten är i vanlig ordning svamligt. Ingen här pratar så vitt jag kan se om att ANLITA en lekman, utan om att göra jobbet själv. Har man nödvändig kunskap så blir det då lika fackmannamässigt utfört som om man ringt en elektriker. Och försäkringsbolagen kommer inte ha några synpunkter.

Är vi överens om det nu?

Ok, då är det ju jättebra att du verkar ha självinsikt om att din kompetens inte räcker för att göra el-jobb själv. Men du behöver inte anta att det stämmer för oss andra.

Dessutom ska du nog inte anta att alla som är mot elektriker-skråets monopol är lekmän.

R
P Putte 9497 skrev:
Vem vet vad jag innehar och inte
Nu har du ju skrivit att du är lekman så att du inte har auktorisation kan vi väl säga att vi vet.

R RoAd skrev:
Återigen duckar du frågan om du anser att ett jobb måste utföras av en fackman för att vara fackmannamässigt utfört.

Resten är i vanlig ordning svamligt. Ingen här pratar så vitt jag kan se om att ANLITA en lekman, utan om att göra jobbet själv. Har man nödvändig kunskap så blir det då lika fackmannamässigt utfört som om man ringt en elektriker. Och försäkringsbolagen kommer inte ha några synpunkter.

Är vi överens om det nu?

Ok, då är det ju jättebra att du verkar ha självinsikt om att din kompetens inte räcker för att göra el-jobb själv. Men du behöver inte anta att det stämmer för oss andra.

Dessutom ska du nog inte anta att alla som är mot elektriker-skråets monopol är lekmän.
Vet du själv vad du svamlar om?😆

R RoAd skrev:
Nu har du ju skrivit att du är lekman så att du inte har auktorisation kan vi väl säga att vi vet.
Vad du vet och vad jag vet är ganska ointressant.

Däremot vet vi båda att du inte får koppla el överhuvudtaget men jag har förmånen att få göra det åtminstone 8 timmar eller mer

useless useless skrev:
Nu ser jag varför du valde ett praktiskt yrke istället för att gå något lite svårare teoretiskt program efter grundskolan.
Hade jag gått ett teoretiskt program hade jag varit tvungen att kalla mig som dig här på Byggahus. Vi får vara överens om att några fler teoretiker skulle kunna heta som du men med siffror efter 1, 2, 3, 4 osv.

En praktisk utbildning går man om man vill ha lite bred kunskap.

Men måste faktiskt säga att om inte alla teoretiker fanns skulle inte praktikerna ha några jobb

R
P Putte 9497 skrev:
Ja jag har ganska ok koll på vad jag skriver. Men om du tycker att något jag skriver är svammel är du välkommen att be om förtydligande.

P Putte 9497 skrev:
Vad du vet och vad jag vet är ganska ointressant.

Däremot vet vi båda att du inte får koppla el överhuvudtaget men jag har förmånen att få göra det åtminstone 8 timmar eller mer
Ok, så du är INTE lekman som du skrev tidigare? Varför skrev du det då?

Och då är du ju ett exempel på att det inte finns några garantier för att kompetens kommer med yrket. Du visste ju tidigare inte ens hur en jordfelsbrytare fungerar.

Det vet jag (och jag förstår t.o.m. teorin bakom funktionen) trots att jag är "lekman".

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja jag har ganska ok koll på vad jag skriver. Men om du tycker att något jag skriver är svammel är du välkommen att be om förtydligande.

Ok, så du är INTE lekman som du skrev tidigare? Varför skrev du det då?

Och då är du ju ett exempel på att det inte finns några garantier för att kompetens kommer med yrket. Du visste ju tidigare inte ens hur en jordfelsbrytare fungerar.

Det vet jag (och jag förstår t.o.m. teorin bakom funktionen) trots att jag är "lekman".
Ärligt talat förstår jag inte vart du vill komma. Hur för dina kommentarer tråden framåt?

Vi är överens om att timpenningen för att byta huvudsäkring är hög. TS har 2 alternativ.
1. Bestrida fakturan
2. Betala och i framtiden begära ett fast pris för man kan inte anta att det kostar si o så.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
R
P Putte 9497 skrev:
Ärligt talat förstår jag inte vart du vill komma. Hur för dina kommentarer tråden framåt?

Vi är överens om att timpenningen för att byta huvudsäkring är hög. TS har 2 alternativ.
1. Bestrida fakturan
2. Betala och i framtiden begära ett fast pris för man kan inte anta att det kostar si o så.
Nej jag förstår det, du verkar faktiskt sakna lite fattningsförmåga.

Det var väl ändå du som drog iväg med ett sidospår om att försäkringsbolag skulle kräva saker för att godkänna "våra jobb". Våra inlägg har varit rättningar på detta helt felaktiga påstående.

Anledningen till att det blivit så många inlägg kring detta är för att du säger mot dig själv, undviker att svara på raka frågor, och allmänt tramsar i dina inlägg.

Det jag svarar på nu är ytterligare ett exempel på det. Istället för att bara svara på vad jag frågade så väljer du att börja prata om fakturan igen. Hur var det nu, lekman eller yrkesverksam elektriker?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Förstod du verkligen inte det här inlägget..??
R RoAd skrev:

Är vi överens om det nu?

P Putte 9497 skrev:
Jo, jag vet vad det innebär, du behöver inte förklara.

Förstår inte att detta med el alltid triggar igång en massa människor som gör det bättre själv och att det ska finnas genvägar till enkla körkort för att bedriva elarbeten.

Har ni köpt era bilkörkort på postorder med?
Pratar du med mig? Jag har inte skrivit att jag hör det bättre själv. Jag rättar/förtydligar dina fel/otydligheter.

Om du inte vill ha mina förklaringar får du skriva rätt/tydligt från början.

Du själv triggas uppenbarligen själv av ämnet.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja enkelt, billigt men bra? Skulle det omkomma flera hundra människor varje år genom elolyckor skulle man knappast anse att el-utbildningen är bra eller acceptabel.
Ps
Gäller oavsett körskola eller privatister.
För bilkörning har en myndighet bestämt krav rörande kunskap och förmåga och även utarbetat ett system för kontroll och examination.
Det spelar ingen roll hur lång tid det tar för individen att uppnå denna kunskap och förmåga utan det är det är faktumet att kunskap och förmåga faktiskt finns som avgör huruvida man får köra bil eller inte.

För elutbildning är det ungefär tvärtom...

Hade det funnits relevant kontroll och examination för elinstallationer hade förvisso kanske en och annan elektriker fått byta jobb men antalet behöriga elektriker hade varit fler och marknaden hade varit betydligt sundare.

Klargörande för dem som har visat sig ha svårt att förstå hela texter och enbart ser enstaka ord:
Det är inte "el-körkort" för hempulare som avses.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
John Carlson och 5 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej jag förstår det, du verkar faktiskt sakna lite fattningsförmåga.

Det var väl ändå du som drog iväg med ett sidospår om att försäkringsbolag skulle kräva saker för att godkänna "våra jobb". Våra inlägg har varit rättningar på detta helt felaktiga påstående.

Anledningen till att det blivit så många inlägg kring detta är för att du säger mot dig själv, undviker att svara på raka frågor, och allmänt tramsar i dina inlägg.

Det jag svarar på nu är ytterligare ett exempel på det. Istället för att bara svara på vad jag frågade så väljer du att börja prata om fakturan igen. Hur var det nu, lekman eller yrkesverksam elektriker?
Både och

• Wow
RoAd
  • Laddar…
P Pin skrev:
Pratar du med mig? Jag har inte skrivit att jag hör det bättre själv. Jag rättar/förtydligar dina fel/otydligheter.

Om du inte vill ha mina förklaringar får du skriva rätt/tydligt från början.

Du själv triggas uppenbarligen själv av ämnet.
Jag triggas inte men tydligen triggar jag er.

Håll er till ämnet nu gubs 😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.