R
P Putte 9497 skrev:
Hur vet du att dina eljobb utförs fackmannamässigt när du inte är fackman😂😂😂
Det går att läsa sig till. Och om man är osäker finns exempelvis detta forum för att få klarhet i eventuella tveksamheter. Detta är inte så svårt som elektriker vill få det till. Om det var det skulle många elektriker inte vara elektriker :)

Är du elektriker förresten?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ok, då har du helt enkelt fel. Fackmannamässigt styrs av resultatet, inte vem som gjort det.

Dessutom får de flesta fackmän inte heller installera något på sin fritid utan att bryta mot lagen.

Nej, jag frågade vad anledningen till dessa otydliga och intetsägande inlägg är. Jag antar att de bara är till för att dra uppmärksamheten från att ni inte har några bra svar.
Mycket riktigt att en fackman inte får utföra elinstallationer på sin fritid så där är vi överens. Skillnaden med dig är att fackmannen får utföra installationer 8 timmar om dagen men att du inte får utföra några på 24 timmar om dygnet.

Men som privatperson skulle jag förr ta hjälp av en fackperson med elen oavsett det är på fritiden eller på arbetstid. Då kan man räkna med till 90% att det blir som det ska vara. Att anlita dig kan det med bli bra men risken är bara 10%

P Putte 9497 skrev:
Hur vet du att dina eljobb utförs fackmannamässigt när du inte är fackman😂😂😂
Du kan väl inte på allvar tro att det är svårt att verifiera?

R RoAd skrev:
Det går att läsa sig till. Och om man är osäker finns exempelvis detta forum för att få klarhet i eventuella tveksamheter. Detta är inte så svårt som elektriker vill få det till. Om det var det skulle många elektriker inte vara elektriker :)

Är du elektriker förresten?
Jag är lekman precis som du och då vet jag att 1+1 blir 3

R RoAd skrev:
Detta är inte så svårt som elektriker vill få det till. Om det var det skulle många elektriker inte vara elektriker
Där har du nog en liten ledtråd till varför elektriker vill få det till att det är väldigt svårt. Eftersom DE tycker det är väldigt svårt. Däremot en civilingenjör som läst Elektro har inga som helst problem att läsa in information.

Ser liknande problem ofta, där folk på "golvet" absolut kräver att en utbildning ska hållas för arbete där en ingenjör kan ta manualen och utföra arbetet fullgott på första försöket. Det skiljer enormt på hur väl en person kan ta in skriven information, de som utbildar sig högre tenderar ha lätt för det, de som väljer praktiska utbildning tenderar att lära sig bättre av någon som berättar.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Du kan väl inte på allvar tro att det är svårt att verifiera?
Så du kopplar först själv och sen ringer du El Jo som kommer å kollar?

Jag gör som du men jag behöver inte ringa El Jo för jag är El Jo

P Putte 9497 skrev:
Nu ser jag varför du valde ett praktiskt yrke istället för att gå något lite svårare teoretiskt program efter grundskolan.

• Älska
  • Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Där har du nog en liten ledtråd till varför elektriker vill få det till att det är väldigt svårt. Eftersom DE tycker det är väldigt svårt. Däremot en civilingenjör som läst Elektro har inga som helst problem att läsa in information.

Ser liknande problem ofta, där folk på "golvet" absolut kräver att en utbildning ska hållas för arbete där en ingenjör kan ta manualen och utföra arbetet fullgott på första försöket. Det skiljer enormt på hur väl en person kan ta in skriven information, de som utbildar sig högre tenderar ha lätt för det, de som väljer praktiska utbildning tenderar att lära sig bättre av någon som berättar.
Säkert sant men vad har det med å göra vad man får o inte?

P Putte 9497 skrev:
Så du kopplar först själv och sen ringer du El Jo som kommer å kollar?
Jag gör som du men jag behöver inte ringa El Jo för jag är El Jo
Aha, så du innehar auktorisation? Då förstår jag att du kopplar själv.

Jag undrar varför jag har varit hemma hos ett flertal elkonsulter och utfört elinstallationer??
Kan det vara så att "boken" bara ger en del av helheten? Och för att man ska få en bra helhet måste ha lite av både praktik och teori?
Ps
Jag har vid några tillfällen blivit "hembjuden" till hempulare som stolt visat upp sina alster och frågat vad jag tycker och om jag godkänner det dom gjort. Jag svara då tveklöst, ja det ser ju bra ut, oavsett vad jag tycker om jobbet. Jag varken kan eller har nått intresse av att godkänna/recensera andras jobb. Så är jag din El Jo ska du inte lägga så stor vid mitt omdöme".
Och att ingenjörer skulle vara lika bra på att göra installationer som elektriker kan ni ju drömma om.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
R Ring skrev:
Eric
E elmont skrev:
Att det finns rötägg i en yrkeskår är inte så konstigt, dom finns väl i alla yrken, kanske även i ditt?
Japp, jag jobbar ju där..

P Putte 9497 skrev:
Närmare 20 spänn för 1 liter mjölk som tidigare kostade 12 spänn är ju 75% höjning och då är väll inte elektrikerns höjning så anmärkningsvärd.
Mjölken (standard 3%) kostar under 12 kronor litern på Coop, Willys och Lidl.

E elmont skrev:
Jag undrar varför jag har varit hemma hos ett flertal elkonsulter och utfört elinstallationer??
Kan det vara så att "boken" bara ger en del av helheten? Och för att man ska få en bra helhet måste ha lite av både praktik och teori?
Ps
Jag har vid några tillfällen blivit "hembjuden" till hempulare som stolt visat upp sina alster och frågat vad jag tycker och om jag godkänner det dom gjort. Jag svara då tveklöst, ja det ser ju bra ut, oavsett vad jag tycker om jobbet. Jag varken kan eller har nått intresse av att godkänna/recensera andras jobb. Så är jag din El Jo ska du inte lägga så stor vid mitt omdöme".
Och att ingenjörer skulle vara lika bra på att göra installationer som elektriker kan ni ju drömma om.
E elmont skrev:
Kan det vara så att "boken" bara ger en del av helheten?
Problemet idag är ju att eftersom det krävs ett antal års praktik för auktorisation och att därmed ha bevisat att man kan det praktiska så finns ingen direkt litteratur på hur det ska göras. Därför ger böckerna bara en del av helheten ja. Hade det däremot funnits möjlighet att lagligen läsa sig till och "tenta av" det praktiska så hade det absolut säkert funnits både böcker och appar mm för att lära sig det praktiska. Men om det inte finns en marknad för en bok med helheten så finns förstås inte heller boken.

E elmont skrev:
Givetvis kommer en ingenjör aldrig göra det praktiska lika bra som en elektriker som enbart jobbar med händerna, lika lite som att den senare aldrig kommer kunna beräkna om det han smackar upp är bra, tillräckligt bra eller optimalt...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Har ni köpt era bilkörkort på postorder med?
Jag har tagit mitt körkort helt utan inblandning av körskola.
Min fru körde privat med mig som handledare.

Bra, enkelt och billigt.

Kompetensen testas både teoretiskt och praktiskt av oberoende myndighet och klarar man proven är man behörig.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
R
P Putte 9497 skrev:
Mycket riktigt att en fackman inte får utföra elinstallationer på sin fritid så där är vi överens. Skillnaden med dig är att fackmannen får utföra installationer 8 timmar om dagen men att du inte får utföra några på 24 timmar om dygnet.

Men som privatperson skulle jag förr ta hjälp av en fackperson med elen oavsett det är på fritiden eller på arbetstid. Då kan man räkna med till 90% att det blir som det ska vara. Att anlita dig kan det med bli bra men risken är bara 10%
Återigen duckar du frågan om du anser att ett jobb måste utföras av en fackman för att vara fackmannamässigt utfört.

Resten är i vanlig ordning svamligt. Ingen här pratar så vitt jag kan se om att ANLITA en lekman, utan om att göra jobbet själv. Har man nödvändig kunskap så blir det då lika fackmannamässigt utfört som om man ringt en elektriker. Och försäkringsbolagen kommer inte ha några synpunkter.

Är vi överens om det nu?

P Putte 9497 skrev:
Ok, då är det ju jättebra att du verkar ha självinsikt om att din kompetens inte räcker för att göra el-jobb själv. Men du behöver inte anta att det stämmer för oss andra.

Dessutom ska du nog inte anta att alla som är mot elektriker-skråets monopol är lekmän.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.