64 131 läst · 638 svar
64k läst
638 svar
2211 kr för att byta huvudsäkring?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Då är det dags för en kort historielektion. På den så kallade gamla goda tiden så blev de flesta civilingenjörer inom elkraft också elektriker. Man hade i ett anfall av klarsyn dragit precis de slutsatser som oldfart ovan redogör för och satt ett praktikkrav för just den gruppen om ett år.P Putte 9497 skrev:
Detta eftersom de stora företagen/myndigheterna inom området oftast skolade in sina ingenjörer genom att låta dem gå med som t ex linjemontörer, ställverksdrift och underhåll osv.
Eftersom de redan var civilingenjörer så ansåg man att det inte behövdes så mycket mer exponering för att de praktiska lärdomarna skulle sitta. (Det var fö på det här sättet de flesta av det fåtal, 15 st vill jag minnas, som lyckades få ABH, men inte ABL enligt gamla systemet fick den. Dvs, de har alltså rätt att bygga, ansluta och serva ett ställverk, men får inte lagligen skruva upp ett nytt vägguttag...)
Denna väg är idag dock stängd idag. Eftersom tempot i arbetslivet höjdes så ansåg man inte ha tid och råd med riktiga introduktioner och trainee-program längre så använde så få den här vägen att den ströks ur lagstiftningen. (Jag kommer inte ihåg när, men den fanns iaf på 80-talet; några av mina vänner drog nytta av den.) Och elkraftprogrammen/forskningen vid våra högskolor för också en betydligt mera tynande tillvaro idag. (Högspänningslabbet på Chalmers är som bekant klättervägg idag. Det är alldeles utmärkta lokaler för det, men omöjliggör naturligtvis forskning/utbildning inom området.)
MEN, lagstiftaren har alltså sett en tydlig och stark koppling mellan just ingenjören och elektriker-yrket. Så till den milda grad att man helt sonika strök en stor del av det onödigt långa praktikkravet.
Personligen kan jag tycka att det är synd att man tagit bort praktikdelen från ingenjörsintroduktionen. Det är värdefullt att ha erfarenhet av hur de produkter man utvecklar, säljer, driftar osv. används "på golvet". Och vid produktutveckling och forskning så kan det naturligtvis vara praktiskt att man som utvecklare faktiskt lagligen kan koppla in/ifrån och drifta den utrustning man provar i fält. (I labbet kan man göra det ändå; den verksamheten är som bekant undantagen.)
Den är stängd och ska så vara.lars_stefan_axelsson skrev:Då är det dags för en kort historielektion. På den så kallade gamla goda tiden så blev de flesta civilingenjörer inom elkraft också elektriker. Man hade i ett anfall av klarsyn dragit precis de slutsatser som oldfart ovan redogör för och satt ett praktikkrav för just den gruppen om ett år.
Detta eftersom de stora företagen/myndigheterna inom området oftast skolade in sina ingenjörer genom att låta dem gå med som t ex linjemontörer, ställverksdrift och underhåll osv.
Eftersom de redan var civilingenjörer så ansåg man att det inte behövdes så mycket mer exponering för att de praktiska lärdomarna skulle sitta. (Det var fö på det här sättet de flesta av det fåtal, 15 st vill jag minnas, som lyckades få ABH, men inte ABL enligt gamla systemet fick den. Dvs, de har alltså rätt att bygga, ansluta och serva ett ställverk, men får inte lagligen skruva upp ett nytt vägguttag...)
Denna väg är idag dock stängd idag. Eftersom tempot i arbetslivet höjdes så ansåg man inte ha tid och råd med riktiga introduktioner och trainee-program längre så använde så få den här vägen att den ströks ur lagstiftningen. (Jag kommer inte ihåg när, men den fanns iaf på 80-talet; några av mina vänner drog nytta av den.) Och elkraftprogrammen/forskningen vid våra högskolor för också en betydligt mera tynande tillvaro idag. (Högspänningslabbet på Chalmers är som bekant klättervägg idag. Det är alldeles utmärkta lokaler för det, men omöjliggör naturligtvis forskning/utbildning inom området.)
MEN, lagstiftaren har alltså sett en tydlig och stark koppling mellan just ingenjören och elektriker-yrket. Så till den milda grad att man helt sonika strök en stor del av det onödigt långa praktikkravet.
Personligen kan jag tycka att det är synd att man tagit bort praktikdelen från ingenjörsintroduktionen. Det är värdefullt att ha erfarenhet av hur de produkter man utvecklar, säljer, driftar osv. används "på golvet". Och vid produktutveckling och forskning så kan det naturligtvis vara praktiskt att man som utvecklare faktiskt lagligen kan koppla in/ifrån och drifta den utrustning man provar i fält. (I labbet kan man göra det ändå; den verksamheten är som bekant undantagen.)
Lite skillnad på linjemontör och elektriker ABH och ABL.
Labbet är skyddad verkstad och utvecklar du produkter så får de ju testas utanför labbet av en behörig (med risk för sitt eget liv) elektriker och du får titta på
Redigerat:
Du får absolut ha vilka åsikter du vill men du verkar verkligen inte förstå vad som skrivs eftersom du konsekvent svarar med näst intill obegripliga kommentarer som sällan har någon koppling till de inlägg du citerar.P Putte 9497 skrev:
När det inte är åsikter du framför utan påståenden som ger sken av att vara fakta är dessa inte sällan direkt felaktiga.
Det är tråkigt i och med att det ofta resulterar i att intresset att delta hos många medlemmar tenderar att avta.
Redigerat:
Är set inte tvärtom det fungerar?P Putte 9497 skrev:
Försäkringsbolag godkänner inte jobb. Om en olycka inträffar (tex brand) och det visar sig bero på felaktig installation kan fb ställa krav mot den som utfört arbetet oavsett om det är en hempulare eller elektriker.
Den som äger fastigheten ansvarar för anläggningen oavsett vem som utfört arbetet.
Ok, det är ju tråkigt att TS fått betala så mycket. Är han missnöjd ska han bestrida, i annat fall betala. För det är ju detta tråden handlar om.jbr skrev:Du får absolut ha vilka åsikter du vill men du verkar verkligen inte förstå vad som skrivs eftersom du konsekvent svarar med näst intill obegripliga kommentarer som sällan har någon koppling till de inlägg du citerar.
När det inte är åsikter du framför utan påståenden som ger sken av att vara fakta är dessa inte sällan direkt felaktiga.
Det är tråkigt i och med att det ofta resulterar i att intresset att delta hos många medlemmar tenderar att avta.
Att sedan du och andra har åsikter om elektrikeryrket och att det ska vara fritt för alla att utföra samt att ingenjörer fick behörighet på -50 talet hör ju egentligen inte till tråden och är ointressant fakta som ni för fram.
Håll er till ämnet eller skapa en egen tråd för att hempulare ska få utöva yrket fritt.
Bara min åsikt
Jo, fb kräver att installationerna ska vara fackmannamässigt utförda.P Pin skrev:Är set inte tvärtom det fungerar?
Försäkringsbolag godkänner inte jobb. Om en olycka inträffar (tex brand) och det visar sig bero på felaktig installation kan fb ställa krav mot den som utfört arbetet oavsett om det är en hempulare eller elektriker.
Den som äger fastigheten ansvarar för anläggningen oavsett vem som utfört arbetet.
Precis. Med andra ord räcker det att en händig privatperson utför arbetet. Bra att vi är överens om det åtminstone.P Putte 9497 skrev:
Vad betyder egentligen fackmannamässigt? Enligt en allmän definition så innebär det att ett arbete ska utföras på ett sådant sätt som normalt kan förväntas av en seriös fackman. Kravet kopplas alltså till de krav på kompetens som krävs inom den aktuella branschen. En snickare ska följa tillämpliga branschregler, en tapetserare sin branschstandard, en golvläggare sin branschs bestämmelser osv. Det handlar om att ett arbete ska utföras på ett sakkunnigt och yrkesmässigt sätt. Som synes är definitionen inte alldeles tydlig och problem uppstår när olika aktörer har olika uppfattning om vad som egentligen är fackmannamässigt. Vad som säkert kan sägas är dock att det inte handlar om att det behöver vara en yrkesverksam hantverkare som utför arbetet. Är du händig och själv kan göra ett jobb på ett professionellt sätt så kan det visst vara fackmannamässigt utfört.
https://bostadsjuristerna.se/vad-ar-fackmannamassigt-utforande-de-8-vanligaste-fragorna/
Jo, jag vet vad det innebär, du behöver inte förklara.P Pin skrev:
Förstår inte att detta med el alltid triggar igång en massa människor som gör det bättre själv och att det ska finnas genvägar till enkla körkort för att bedriva elarbeten.
Har ni köpt era bilkörkort på postorder med?
Varför ens lägga upp texten?useless skrev:Precis. Med andra ord räcker det att en händig privatperson utför arbetet. Bra att vi är överens om det åtminstone.
Vad betyder egentligen fackmannamässigt? Enligt en allmän definition så innebär det att ett arbete ska utföras på ett sådant sätt som normalt kan förväntas av en seriös fackman. Kravet kopplas alltså till de krav på kompetens som krävs inom den aktuella branschen. En snickare ska följa tillämpliga branschregler, en tapetserare sin branschstandard, en golvläggare sin branschs bestämmelser osv. Det handlar om att ett arbete ska utföras på ett sakkunnigt och yrkesmässigt sätt. Som synes är definitionen inte alldeles tydlig och problem uppstår när olika aktörer har olika uppfattning om vad som egentligen är fackmannamässigt. Vad som säkert kan sägas är dock att det inte handlar om att det behöver vara en yrkesverksam hantverkare som utför arbetet. Är du händig och själv kan göra ett jobb på ett professionellt sätt så kan det visst vara fackmannamässigt utfört.
[länk]
Vad är syftet?
Om du nu är en sådan superhero, då är det väll bara att handla material på Biltema och börja koppla el. Vem bryr sig.
Kanske för att bemöta inlägg som återigen lyfter fram direkta felaktigheter..?P Putte 9497 skrev:
Du verkar inte kunna tillgodogöra dig vad andra skriver och du verkar inte förstå vad det är du själv skriver.
P Putte 9497 skrev:
Ok, missbedömer tydligen dig och de andra här som satt i system att motsäga allt jag skriver. Fb godkänner inte en elinstallation som inte är fackmannamässigt utförd när det blir en skada. Var så jag menade men är man trångsynt så förstår jag att det är svårt att ta till sig.jbr skrev: