jbr jbr skrev:
Du har nog missförstått.
Det är inte fråga om ett "el-körkort" för GDSare utan att en utbildning med examineringar ska kunna leda till en personlig licens (gärna i olika nivåer) som medger att man får arbeta med installationer.
Det skulle med största sannolikhet leda till en betydligt bättre konkurrenssituation där företag nischar in sig mot olika segment.

...och jo, det finns nog en och annan sk. GDSare som skulle kunna erhålla en licens.
Så du menar att det ska finnas en gräddfil för GDS are?

Helt ok för mig om de slopar universiteten och lägger alla de utbildningarna i gymnasieskolan i ett 5 årigt program där de som ska bli ingenjörer, läkare, lärare etc. går en praktisk utbildning första året så de vet hur saker och ting fungerar.

För att överhuvudtaget bli antagen måste de först gå till kirurgen och operera bort tummen från mitten av handen och montera den där den ska sitta

P Putte 9497 skrev:
Nä, men det spelar mindre roll då de flesta som skriver i den här tråden (utom några stycken) ändå inte begriper vad man skriver utan hela tiden upprepar att Hantverkare är skit och inte kan fakturera till rätt pris etc. Som en repig skiva.

Men om hantverkaren tar 100 kr/timmen inkl. moms då är det helt ok även om de fuskar. För det priset har de råd att anlita en hantverkare. Då får de valuta för garantipensionen och kan skryta med varandra på gubbdagis.

Att de sedan inte begriper vad hantverkaren säger saknar betydelse för den är ju superduktig elektriker i Eritrea.
Dina tolkningar och dina analyser av vad som skrivs är verkligen fascinerande...

P Putte 9497 skrev:
Att de sedan inte begriper vad hantverkaren säger saknar betydelse för den är ju superduktig elektriker i Eritrea.
Jag tror åtminstone att jag begrep vad nedanstående hantverkare skrev och jag är övertygad om att jag också hade förstått vad denna säger, även om det är på småländska.
W william123 skrev:
Jag är arbetsledare på ett Elinstallationsföretag med 50 anställda i Småland.
Vi debiterar för en elektriker 595kr/h+moms och 200kr för bilen om det är inom 1 mil från företaget. Denna summa är givetvis oförändrat även om det tar 0.5h eller 8h, något annat är bara konstigt och smått oseriöst enligt mig. Att debitera 1200kr/h för en elektriker, hur kan en sådan ens ha några kunder alls tänker jag.

P Putte 9497 skrev:
Nä, men det spelar mindre roll då de flesta som skriver i den här tråden (utom några stycken) ändå inte begriper vad man skriver...
I det ger jag dig absolut rätt.

Redigerat:
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Så din slutsats är att installationerna på pizzeriorna du har besökt är utförda av yrkesmän från södra Europa?
Ja, eller av glada pizzabagare

jbr jbr skrev:
Så din slutsats är att installationerna på pizzeriorna du har besökt är utförda av yrkesmän från södra Europa?
Jag tror att det ofta är en högt vördad hempulare.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
I
Det är vanligt att hantverkare har start pris och\eller hela timpriser vilket kan göra att även de minsta jobben kan bli fantastiskt dyra.

Jag råkade själv ut för detta när vi köpt hus, enkla små grejer som ventiler och liknande som kostade hutlöst att få bytt.

Hantverkaren vet såklart vilka jobb som kan uppfattas som ocker och bör därmed vara transparent och upplysa extra runt prissättningen på förhand. Tänk på att vi har startpris eller timpris på X så som många andra i brunchen. Då har man klart mycket högre chans att få ett gott omdöme och mer jobb även om priset är oförändrat.

E elmont skrev:
Jag tror att det ofta är en högt vördad hempulare.
Det tror jag också och därför tycker jag inte man ska sitta med bristfälliga kunskaper och skev självbild och raljera över generell kvalitet på installationer i andra länder.

P Putte 9497 skrev:
Man behöver inte resa runt och titta utan det räcker med att besöka x antal Pizzerior i Sverige för att se hur det kopplas i sydeuropa

• Gilla
  • Älska
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P
P Putte 9497 skrev:
Sant, men vad har elolyckor för samband med om du är en duktig elektriker att göra eller ej?
Det är jag lite osäker på. Det var dock inte det frågan handlade om Se inlägg #441

jbr jbr skrev:
Det tror jag också och därför tycker jag inte man ska sitta med bristfälliga kunskaper och skev självbild och raljera över generell kvalitet på installationer i andra länder.
Jag litar minst lika mycket på en fackmans blick och förståelse än på någon statistik från någon okänd källa med okänd agenda. Att en amatör har svårt att avgöra förstår jag fullt och fast, det brukar inte behövas mer en ett ögonkast för att man ska se om det är hempulat eller ej.

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag litar minst lika mycket på en fackmans blick och förståelse än på någon statistik från någon okänd källa med okänd agenda. Att en amatör har svårt att avgöra förstår jag fullt och fast, det brukar inte behövas mer en ett ögonkast för att man ska se om det är hempulat eller ej.
Jo men det här var ju fråga om att någon som mumsar pizza uttalar sig om elinstallationers kvalitet i södra Europa, baserat på egna besök på svenska restauranger.

Det torde väl ändå vara helt irrelevant, eller?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Jo men det här var ju fråga om att någon som mumsar pizza uttalar sig om elinstallationers kvalitet i södra Europa, baserat på egna besök på svenska restauranger.

Det torde väl ändå vara helt irrelevant, eller?
Inte jag som började tjattra om dett med sydeuropeisk kvalite utan en hempularkompis som du

O
P Putte 9497 skrev:
Nu är det inte direkt elektrikerna själva som sätter spelreglerna utan ESV. Du måste ha en behörighet för att bedriva elarbete i Sverige. Den behörigheten kostar 70 till 100 000 att ta. Om man är kvalificerad för det vill säga då du måste ha x antal år av erfarenhet av olika moment innan som du ska kunna styrka att du fått.
Som redan påpekats är avgiften för behörighet 1660 SEK. Utbildningen är skattefinansierad och berättigar till studiebidrag ifrån CSN. Så det är behöver inte handla om några stora summor.

En elektriker med enbart gymnasiets elprogram i ryggen behöver gå en rätt omfattande kompletterande teoriutbildning på flera hundra timmar. En civilingenjör kan däremot komma undan med en knapp vecka i bästa fall. Om jag minns rätt så var kursen på 3,5 högskolepoäng, vilket i praktiken innebar 4 föreläsningar på 45 min, två laborationer på 4 timmar, en inlämningsuppgift, ett studiebesök samt en skriftlig tentamen. Studenter på E- och F-programmen fyller förkraven inom grundutbildning, och de som läste någon variant på D- och M-programmen gjorde det om de valt rätt inriktning och valfria kurser. De udda fåglarna på Y-programmet uppe i Östergötland hade säkert tillräckligt på fötterna de också. Hur det ser ut idag med alla nya och vildvuxna nymodigheter bland ingenjörsprogrammen låter jag vara osagt.

Att det finns ett krav på lång praktiktid handlar enbart om att man aktivt valt att inte kontrollera kunskaperna utan istället dragit till med en onödigt lång tid och hoppas att det räcker för att även den trögaste elektrikern skall hinna lära sig det väsentligaste på den tiden. Om det fanns en kontroll kunde vi helt avskaffa kravet på praktik.

Faktum är att ESV har utvärderat möjligheten att dela ut behörighet baserat på prov istället för praktik. Slutsatsen var att det går utmärkt, och om jag minns rätt var det till och med någon här på forumet som deltog i utvärderingen och som resultat fick ut en behörighet den vägen. Förslaget var att införa det som ett alternativ till praktik snarare än att ersätta den delen. Detta hade gjort det enklare för oss utanför elbranschen, men som har tillräckliga kunskaper, att få ut en behörighet. Svenska Elektrikerförbundet var dock livrädda för detta och såg sitt yrkesmonopol hotat. De använde därför arbetarrörelsen kommandoposter och fick hela SEF, LO och SAP att sluta upp och sätta stop så att den delen inte kom med i den nya lagen.

Ett annat förslag som fick stryka på foten var personlig behörighet. SEF var snabba med att påpeka att majoriteten av deras medlemmar varken har eller behöver en kompetens som motsvarar AL-behörighet. De konstaterade även att många av de berörda elektrikerna dessutom inte skulle klara av att läsa in den nivån och därmed tvingas byta yrke. Den logiska konsekvensen av ett sådan resonemang är antingen att kraven på AL-behörighet är för höga och behöver sänkas, eller att det finns för få behörighetsnivåer mellan B och AL. Ingen av de två slutsatserna är särskilt gynnsamma för SEF då åtgärden i båda fall skulle bli en ny lägre behörighetsnivå som fler skulle kunna uppnå. De skulle helt enkelt riskera att konkurrensutsättas och förlora makten över elbranschen. Det hela slutade i varje fall med att SEF samlade in namnunderskrifter, tågade till riksdagen och lämnade över protestlistan till ansvarig minister. Därefter gjorde SEK, LO och SAP gemensam sak och kravet på personlig behörighet försvann från utredningen.

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
John Carlson och 7 till
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Liten statistiklektion.

För att få ett signifikant statistiskt resultat behöver man göra ganska många mätningar och göra ett bra urval. Det är oberoende av vem som gör mätningen.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Som redan påpekats är avgiften för behörighet 1660 SEK. Utbildningen är skattefinansierad och berättigar till studiebidrag ifrån CSN. Så det är behöver inte handla om några stora summor.

En elektriker med enbart gymnasiets elprogram i ryggen behöver gå en rätt omfattande kompletterande teoriutbildning på flera hundra timmar. En civilingenjör kan däremot komma undan med en knapp vecka i bästa fall. Om jag minns rätt så var kursen på 3,5 högskolepoäng, vilket i praktiken innebar 4 föreläsningar på 45 min, två laborationer på 4 timmar, en inlämningsuppgift, ett studiebesök samt en skriftlig tentamen. Studenter på E- och F-programmen fyller förkraven inom grundutbildning, och de som läste någon variant på D- och M-programmen gjorde det om de valt rätt inriktning och valfria kurser. De udda fåglarna på Y-programmet uppe i Östergötland hade säkert tillräckligt på fötterna de också. Hur det ser ut idag med alla nya och vildvuxna nymodigheter bland ingenjörsprogrammen låter jag vara osagt.

Att det finns ett krav på lång praktiktid handlar enbart om att man aktivt valt att inte kontrollera kunskaperna utan istället dragit till med en onödigt lång tid och hoppas att det räcker för att även den trögaste elektrikern skall hinna lära sig det väsentligaste på den tiden. Om det fanns en kontroll kunde vi helt avskaffa kravet på praktik.

Faktum är att ESV har utvärderat möjligheten att dela ut behörighet baserat på prov istället för praktik. Slutsatsen var att det går utmärkt, och om jag minns rätt var det till och med någon här på forumet som deltog i utvärderingen och som resultat fick ut en behörighet den vägen. Förslaget var att införa det som ett alternativ till praktik snarare än att ersätta den delen. Detta hade gjort det enklare för oss utanför elbranschen, men som har tillräckliga kunskaper, att få ut en behörighet. Svenska Elektrikerförbundet var dock livrädda för detta och såg sitt yrkesmonopol hotat. De använde därför arbetarrörelsen kommandoposter och fick hela SEF, LO och SAP att sluta upp och sätta stop så att den delen inte kom med i den nya lagen.

Ett annat förslag som fick stryka på foten var personlig behörighet. SEF var snabba med att påpeka att majoriteten av deras medlemmar varken har eller behöver en kompetens som motsvarar AL-behörighet. De konstaterade även att många av de berörda elektrikerna dessutom inte skulle klara av att läsa in den nivån och därmed tvingas byta yrke. Den logiska konsekvensen av ett sådan resonemang är antingen att kraven på AL-behörighet är för höga och behöver sänkas, eller att det finns för få behörighetsnivåer mellan B och AL. Ingen av de två slutsatserna är särskilt gynnsamma för SEF då åtgärden i båda fall skulle bli en ny lägre behörighetsnivå som fler skulle kunna uppnå. De skulle helt enkelt riskera att konkurrensutsättas och förlora makten över elbranschen. Det hela slutade i varje fall med att SEF samlade in namnunderskrifter, tågade till riksdagen och lämnade över protestlistan till ansvarig minister. Därefter gjorde SEK, LO och SAP gemensam sak och kravet på personlig behörighet försvann från utredningen.
Förstår inte hur du kan blanda in ingenjörer i elektrikeryrket. Som jag tidigare nämnt kan man inte bedriva elektrikeryrket från ett skrivbord

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Förstår inte hur du kan blanda in ingenjörer i elektrikeryrket. Som jag tidigare nämnt kan man inte bedriva elektrikeryrket från ett skrivbord
Nu var det förvisso ett långt inlägg du refererade till men gör gärna ändå ett ordentligt försök att läsa det, det är ett bra inlägg.

• Gilla
John Carlson och 2 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Nu var det förvisso ett långt inlägg du refererade till men gör gärna ändå ett ordentligt försök att läsa det, det är ett bra inlägg.
Vart är det intressant?
En elektriker arbetar i ett företag där någon har en behörighet för regelefterlevnad. Företaget har ett egenkontrollprogram som elektrikern ska följa.

Alternativt kan elektrikern starta eget företag och skaffa sig en behörighet.

Om nu du och andra hempulare vill ha era jobb godkända av försäkringsbolagen skaffar ni en elutbildning och ett cert och börjar koppla. Finns inga genvägar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.