P
E elmont skrev:
Elinstallationer handlar om så mycket mer än ren elsäkerhet.
Jag tror att statistiken för elolyckor har en hyfsad korrelation med elsäkerheten.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det handlade om statstik för elolyckor. Man kan säkert få en hyfsat överblick om hur vackra installationerna är genom att åka runt och titta på det sätt du beskriver, men hur olycksdrabbat landet är pga farliga elinstallationer tror jag inte man får en bättre bild av genom att göra så jämfört med att läsa statistiken.

Det låter rimligt.

Ja, statistik ljuger aldrig …
😎
Skämt åsido så håller jag förstås med.
Håller med, att åka runt och titta eller arbete djupt i grejorna ger bara en anekdotisk ögonblicksbild av just det du tittar på, inte landet som helhet.
 
jbr jbr skrev:
Problemet är de besynnerliga lagarna och reglerna kring behörighet, en personlig licens med relevant ställda krav vore givetvis det bästa.
(Risken är dock kanske att många idag yrkesverksamma skulle få svårt att klara av att erhålla en sådan licens.)
Sant, men ingen av de i dag så kallade GDS:are (Gör Det Själv) skulle inte göra det heller och då är vi åter tillbaka på ruta 1
 
P
P Putte 9497 skrev:
Men som Ica handlare har du knappast producerat mjölken själv
En ICA-handlare måste, som alla som säljer livsmedel, vara registrerad hos Livsmedelverket och butiken måste uppfylla en del lagkrav.
Det är dock lite luddigt när det gäller kompetenskraven på personalen. Butiken måste dock ha ett egenkontrollprogram för att säkerställa att den säljer säkra livsmedel.

Hm. Egenkontrollprogram. Vad har jag sett det förr? :)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P
P Putte 9497 skrev:
Nu är det inte direkt elektrikerna själva som sätter spelreglerna utan ESV. Du måste ha en behörighet för att bedriva elarbete i Sverige. Den behörigheten kostar 70 till 100 000 att ta. Om man är kvalificerad för det vill säga då du måste ha x antal år av erfarenhet av olika moment innan som du ska kunna styrka att du fått.

Det räcker inte att du kommer och viftar med något intyg om att du jobbat med el i Eritrea i 30 år utan erfarenheten ska du ha gjort i Sverige.
Kommenterade du rätt inlägg?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag håller helt med! Tycker egentligen det är horribelt att det går så många och kopplar el som inte kan det grundläggande utan går helt och hållet på vad någon annan sagt till dem att göra och på så sätt byggt upp "erfarenhet".

Skulle gärna se både en personlig licens samt en uppfräschning var 5e-10e år. Borde vara så med körkort också förresten.

Men i båda fallen så hade nog 10-40% kuggats :)
10-40 % av de mellan 18 och 60 men 100% av de över 60 och då avser jag körkortet
 
P pmd skrev:
Det handlade om statstik för elolyckor. Man kan säkert få en hyfsat överblick om hur vackra installationerna är genom att åka runt och titta på det sätt du beskriver, men hur olycksdrabbat landet är pga farliga elinstallationer tror jag inte man får en bättre bild av genom att göra så jämfört med att läsa statistiken.

Det låter rimligt.

Ja, statistik ljuger aldrig …
😎
Skämt åsido så håller jag förstås med.
Statistik är ju något man kan göra lite si och så med. Men att resa runt ser man med egna ögon hur bra/dåligt det är
 
P
P Putte 9497 skrev:
Statistik är ju något man kan göra lite si och så med. Men att resa runt ser man med egna ögon hur bra/dåligt det är
Javars, men man kan knappast se hur många elolyckor som inträffar per år på det viset.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Håller med, att åka runt och titta eller arbete djupt i grejorna ger bara en anekdotisk ögonblicksbild av just det du tittar på, inte landet som helhet.
Man behöver inte resa runt och titta utan det räcker med att besöka x antal Pizzerior i Sverige för att se hur det kopplas i sydeuropa
 
P Putte 9497 skrev:
Sant, men ingen av de i dag så kallade GDS:are (Gör Det Själv) skulle inte göra det heller och då är vi åter tillbaka på ruta 1
Du har nog missförstått.
Det är inte fråga om ett "el-körkort" för GDSare utan att en utbildning med examineringar ska kunna leda till en personlig licens (gärna i olika nivåer) som medger att man får arbeta med installationer.
Det skulle med största sannolikhet leda till en betydligt bättre konkurrenssituation där företag nischar in sig mot olika segment.

...och jo, det finns nog en och annan sk. GDSare som skulle kunna erhålla en licens.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
En ICA-handlare måste, som alla som säljer livsmedel, vara registrerad hos Livsmedelverket och butiken måste uppfylla en del lagkrav.
Det är dock lite luddigt när det gäller kompetenskraven på personalen. Butiken måste dock ha ett egenkontrollprogram för att säkerställa att den säljer säkra livsmedel.

Hm. Egenkontrollprogram. Vad har jag sett det förr? :)
Sant, men lite svårt att bränna ner en byggnad om man råkar blanda fil med mjölk
 
P
Har du försökt? :)
 
  • Haha
Putte 9497
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Man behöver inte resa runt och titta utan det räcker med att besöka x antal Pizzerior i Sverige för att se hur det kopplas i sydeuropa
Så din slutsats är att installationerna på pizzeriorna du har besökt är utförda av yrkesmän från södra Europa?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kommenterade du rätt inlägg?
Nä, men det spelar mindre roll då de flesta som skriver i den här tråden (utom några stycken) ändå inte begriper vad man skriver utan hela tiden upprepar att Hantverkare är skit och inte kan fakturera till rätt pris etc. Som en repig skiva.

Men om hantverkaren tar 100 kr/timmen inkl. moms då är det helt ok även om de fuskar. För det priset har de råd att anlita en hantverkare. Då får de valuta för garantipensionen och kan skryta med varandra på gubbdagis.

Att de sedan inte begriper vad hantverkaren säger saknar betydelse för den är ju superduktig elektriker i Eritrea.
 
P pmd skrev:
Javars, men man kan knappast se hur många elolyckor som inträffar per år på det viset.
Sant, men vad har elolyckor för samband med om du är en duktig elektriker att göra eller ej?

På månen har de 0 elolyckor trots att de har tillgång till el för månen lyser ju om natten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.