P
P Putte 9497 skrev:
Finns rötägg i alla branscher
Jag sks försöka undvika att anlita den elektrikern i fortsättningen och hitta en som besöker Ahlsells flera gånger om dagen istället. :)

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P
P Putte 9497 skrev:
Är ju lite svårt att göra det själv för avsikten är väll att få ett billigare elabonnemang?
Ofta är det nog så, men det kan även handla om att säkra upp för att kunna installera solpaneler.

Hur svårt det är att göra det själv beror mest på hur många tummar man har i handflatan.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
R Ring skrev:
Beror på om det gäller produkter eller installationen. Även om installationsreglerna är väldigt lika i de EU länder som jag har (delvis) läst in mig på.
Men harmoniseringen spelar egentligen ingen roll då ESV godtar utländska behörigheter efter en lång och i mitt tycke helt onödig process. Det är denna process som jag anser är ett handelshinder som leder till att marknaden inte fungerar.
Med en genomförd harmonisering behövs ingen specialbehörighet för Sverige.

P
S SueCia skrev:
Har du nånsin sett en faktura specad så?
Nej, det tror jag inte. Det är dock det rätta sättet att specificera att arbetet krävde spetskompetens.

P
E elmont skrev:
Ta och res runt lite i dom Europeiska länderna och när du ändå är där så släng några blickar på elinstallationerna och öppna locket på centralen där du bor. Jag tror att det ger en betydligt bättre bild än någon statistik som du hittar på nätet.
Det skulle förvåna mig. Det är dessutom väldigt svårt att leda i bevis att det skulle ge god insikt i elsäkerheten genom att titta runt lite.

P
P Putte 9497 skrev:
Dessutom behöver du inte vara behörig för att sälja mjölk
Jo, man måste ha ett godkännande av Livsmedelsverket för att få sälja mjölk som man har producerat (med vissa undantag).

P pmd skrev:
Det skulle förvåna mig. Det är dessutom väldigt svårt att leda i bevis att det skulle ge god insikt i elsäkerheten genom att titta runt lite.
Det beror ju också på var man reser runt och tittar. Visst, åker man på charter till Mallorca och inspekterar enormt prispressade hotell och restauranger så får man nog en viss bild. Lika så om man besöker sunkiga industrier.

Men om man istället tar en titt i nyproducerad industri eller bostäder (ej gjorda på billigaste sätt för dumma turister) så får man en annan bild. Har varit runt en del i Italien, Schweiz, Spanien, Frankrike och Tyskland och får nog säga att Tyskland är nog det land som ligger närmst Sverige i finish på installationer och villighet att ta lite genvägar för att kapa kostnader. Då är de övriga länderna alltså bättre på att följa vad man SKA göra.

Däremot är min bild att detta ofta beror på att kunskapen hos de som utför och projekterar är högre och att man således vet var man kan runda hörnen, i Spanien/Italien och till viss del Frankrike finns kunskapen högt upp i hierarkin men de som utför gör det enligt regelboken, utan att ta egna friheter.

Men återigen, det är bara en bild av den verklighet JAG sett, det finns tusen andra bilder och därför tror jag också att statistiken i slutändan visar en långt sannare bild än den jag har.

P pmd skrev:
Elinstallationer handlar om så mycket mer än ren elsäkerhet.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, det tror jag inte. Det är dock det rätta sättet att specificera att arbetet krävde spetskompetens.
Nu är det inte direkt elektrikerna själva som sätter spelreglerna utan ESV. Du måste ha en behörighet för att bedriva elarbete i Sverige. Den behörigheten kostar 70 till 100 000 att ta. Om man är kvalificerad för det vill säga då du måste ha x antal år av erfarenhet av olika moment innan som du ska kunna styrka att du fått.

Det räcker inte att du kommer och viftar med något intyg om att du jobbat med el i Eritrea i 30 år utan erfarenheten ska du ha gjort i Sverige.

• Haha
avh67f och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jo, man måste ha ett godkännande av Livsmedelsverket för att få sälja mjölk som man har producerat (med vissa undantag).
Men som Ica handlare har du knappast producerat mjölken själv

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Nu är det inte direkt elektrikerna själva som sätter spelreglerna utan ESV. Du måste ha en behörighet för att bedriva elarbete i Sverige. Den behörigheten kostar 70 till 100 000 att ta. Om man är kvalificerad för det vill säga då du måste ha x antal år av erfarenhet av olika moment innan som du ska kunna styrka att du fått.

Det räcker inte att du kommer och viftar med något intyg om att du jobbat med el i Eritrea i 30 år utan erfarenheten ska du ha gjort i Sverige.
Problemet är de besynnerliga lagarna och reglerna kring behörighet, en personlig licens med relevant ställda krav vore givetvis det bästa.
(Risken är dock kanske att många idag yrkesverksamma skulle få svårt att klara av att erhålla en sådan licens.)

Efter att följt denna tråd så känner jag att det är det något som det inte har pratas om.

Säg att vi har en elfirma på 20 anställda av dessa är 4st på kontoret (en jobbar med löner och fakturering mm).

Dessa 4 skall också ha en bra lön och lite förmåner som en bil semester företaget kanske vill ha en fest eller åka på en resa ihop, som alla andra företag som gör det.

Och vem är det som dra in pengar till dessa 4 ? troligen de andra 16st som är ute och träffa kunder och gör det jobb som skrivs om här.

Sedan skall man ha UC diplom vara med i olika orgisationer för att det skall seriöst ut åt på hemsidan mm

till dessa 16 så finns det en heldel bilar som skall delasupp beroende på vad som göra vissa åker två vissa åker ensam

dessa bilder skall servas/lagas, bytas däck mm

Det kostar en del att driva ett företag i denna klass

jag har jobbat som elmontör i olika elfirma i över 40 år och jag har aldrig jobbat mot en privatperson utan bara mot brf, kontor och byggföretag

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:

Nja, nu tar du i... Vill minnas att min avgift (ansökningsavgift) kostade drygt 1500:- (ser nu att det är 1660:- idag).

Det som kostar pengar är väl i så fall utbildningen som ju i Sverige normalt är gratis. Visst kan man ju gå på någon alternativ historia som tar bra betalt för sånt som gymnasieskolorna och YH gör gratis (och du får CSN) men det är ju inte relevant.

Det svåra med auktorisation är yrkeserfarenheten som måste utföras och styrkas. Det är väl också orsaken till varför så många elingenjörer som kan teorin på sina fem fingrar inte har auktorisation...

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Problemet är de besynnerliga lagarna och reglerna kring behörighet, en personlig licens med relevant ställda krav vore givetvis det bästa.
(Risken är dock kanske att många idag yrkesverksamma skulle få svårt att klara av att erhålla en sådan licens.)
Jag håller helt med! Tycker egentligen det är horribelt att det går så många och kopplar el som inte kan det grundläggande utan går helt och hållet på vad någon annan sagt till dem att göra och på så sätt byggt upp "erfarenhet".

Skulle gärna se både en personlig licens samt en uppfräschning var 5e-10e år. Borde vara så med körkort också förresten.

Men i båda fallen så hade nog 10-40% kuggats :)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det beror ju också på var man reser runt och tittar. Visst, åker man på charter till Mallorca och inspekterar enormt prispressade hotell och restauranger så får man nog en viss bild. Lika så om man besöker sunkiga industrier.

Men om man istället tar en titt i nyproducerad industri eller bostäder (ej gjorda på billigaste sätt för dumma turister) så får man en annan bild. Har varit runt en del i Italien, Schweiz, Spanien, Frankrike och Tyskland och får nog säga att Tyskland är nog det land som ligger närmst Sverige i finish på installationer och villighet att ta lite genvägar för att kapa kostnader. Då är de övriga länderna alltså bättre på att följa vad man SKA göra.
Det handlade om statstik för elolyckor. Man kan säkert få en hyfsat överblick om hur vackra installationerna är genom att åka runt och titta på det sätt du beskriver, men hur olycksdrabbat landet är pga farliga elinstallationer tror jag inte man får en bättre bild av genom att göra så jämfört med att läsa statistiken.
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Däremot är min bild att detta ofta beror på att kunskapen hos de som utför och projekterar är högre och att man således vet var man kan runda hörnen, i Spanien/Italien och till viss del Frankrike finns kunskapen högt upp i hierarkin men de som utför gör det enligt regelboken, utan att ta egna friheter.
Det låter rimligt.
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men återigen, det är bara en bild av den verklighet JAG sett, det finns tusen andra bilder och därför tror jag också att statistiken i slutändan visar en långt sannare bild än den jag har.
Ja, statistik ljuger aldrig …
😎
Skämt åsido så håller jag förstås med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.