64 137 läst · 638 svar
64k läst
638 svar
2211 kr för att byta huvudsäkring?
Ja, men å andra sidan är det ju privatkunder som skapat situationen för sig själva.R Ring skrev:Vad gäller kickbacks så tar konkurrensverket upp det 2021 (rapport 2021:4, funkar tydligen inte att länka...).
Och avseende småjobb så tror (hoppas ;-) ) åtminstone jag att alla förstår att även en egenföretagare vill ha täckning för sina utgifter.
Att man inte kan få en elektriker att göra småjobb innebär ju dessutom att husägare tvingas att göra behörighetskrävande jobb själva. Det finns helt enkelt inte något altenativ. Men det är en annan diskussion..
Man läser ofta om fakturor hit o dit som kryddas men aldrig om att en liter mjölk stigit i pris eller att någon vill bestrida kvittot på ICA
Man bestrider inte kvittot på ICA.. Man går dit, konstaterar att mjölken har bättre pris/prestanda på Konsum och så handlar man där i stället.P Putte 9497 skrev:
Om man handlar på ICA och de skickar en tillägsfaktura efter en timme så bestrider man fakturan.
Tar de fel betalt för en produkt direkt i kassan så ber man ICA handlaren att korrigera felet.
Min bestämda åsikt är att om det finns fler elektriker så kommer priserna att stabiliseras på en rimlig nivå. Det finns dessutom fler elektriker att tillgå inom EU men de har ett defacto yrkesförbud i Sverige pga elsäkerhetsverkets regler.
Då känns det som om "branschen" har ett problem att ta tag i. De flesta (alla andra?) branscher försöker att anpassa sig och göra ett så bra jobb som möjligt för sina kunder. Hantverkare verkar vilja bli av med dem utan att ens se det som ett problem.E elmont skrev:
Tycker man har läst enormt mycket om att livsmedel har gått upp sista året. Och även något som liknar det vi kritiserar hantverksbranschen för, greedflation.P Putte 9497 skrev:
Att man inte läser om att bestrida kvitton på ICA beror kanske på att priset står på hyllkanten, och att ICA inte helt godtyckligt tar 100 spänn för en liter "bara för att".
Och att det finns en reglering så att inte "vem som helst" kan komma hit och göra eljobb kanske vi ska vara glada över. Att sänka nivån på Svenska installationer till den mycket låga nivån som finns i vissa EUländer är väl knappast önskvärt. Men den dag "dom" levererar installationer med samma krav som vi har i landet ser jag inga problem.
Problemen finns i alla hantverkarbranscher, så jag tror inte regleringen av just elinstallationer har så stor påverkan. Dessutom har problemen varit de samma i flera decennier så att "marknaden" helt plötsligt skulle mogna och problemen försvinna tror jag inte heller på.
Statistiken inom elolyckor är inte helt lätt att förstå sig på men som jag ser det så hamnar Sverige efter Italien i elsäkerhet.. Samma nivå som Frankrike ungefär... Så vi är inte bäst i klassen (baserat på min tolkning av tillgänglig statistik).E elmont skrev:Och att det finns en reglering så att inte "vem som helst" kan komma hit och göra eljobb kanske vi ska vara glada över. Att sänka nivån på Svenska installationer till den mycket låga nivån som finns i vissa EUländer är väl knappast önskvärt. Men den dag "dom" levererar installationer med samma krav som vi har i landet ser jag inga problem.
Ta och res runt lite i dom Europeiska länderna och när du ändå är där så släng några blickar på elinstallationerna och öppna locket på centralen där du bor. Jag tror att det ger en betydligt bättre bild än någon statistik som du hittar på nätet. Många EU länder är allt annat än pålitliga, vissa är tom kända för att fara med "friserade" sanningar.
Och jag har ALDRIG påstått att vi är bäst i klassen, men jag påstår att vi tveklöst tillhör topp tio.
Och jag har ALDRIG påstått att vi är bäst i klassen, men jag påstår att vi tveklöst tillhör topp tio.
Det är nog inte i första hand Italienska och Franska elektriker som ska komma hit pressa priserna för de svenska...R Ring skrev:
Topp 4 enligt vad jag förstår... Men efter Italien ;-)E elmont skrev:Ta och res runt lite i dom Europeiska länderna och när du ändå är där så släng några blickar på elinstallationerna och öppna locket på centralen där du bor. Jag tror att det ger en betydligt bättre bild än någon statistik som du hittar på nätet. Många EU länder är allt annat än pålitliga, vissa är tom kända för att fara med "friserade" sanningar.
Men man kan ju inte bara förutsätta att en Bulgarisk elektriker är sämre än en Svensk.. Jag hade inne en Svensk elektriker för några år som missade att koppla in jorden i en undercentral, snurrade ihop nolla och fas samt lämnade spänningssatta kablar dinglandes i taket... och som blev sur när jag anmälde detta till ESV...
Medlem
· Västernorrland
· 10 924 inlägg
Nu blir det lite mer offtopic men det är bara en grej åt det som tycker en marknad fungerar bättre om det är billigt. Jag lagar bilar och säljer delar, Ingen jätteverksamhet men ändå. Jag har faktiskt det senaste året typ noterat att folk mer och mer struntar i vad saker kostar, det är mycket mindre prat om priser nu än vad det var tidigare då det ändå var mycket billigare. Förut skämdes man nästan om en olja kostade 250kr litern men nu är det precis som att ingen bryr sig. Konsumtionen går som tåget och inom veteranbilar som jag delvis håller på med så poppar det upp renoveringsfirmor hela tiden som enbart jobbar med kundbilar och renoverar. Summor på många hundra tusen är inget konstigt. De har hur mycket jobb som helst. Folk verkar definitivt inte fått nån slags brist på pengar iallafall. Snarare tvärtom. Självklart finns det de som lever på småpengar men rent konkret så tror jag inte lägre priser på saker driver marknaden framåt. Allt har ju såklart en gräns men är man för dyr så blir man utan kunder helt enkelt. (om man frågar innan alltså)
Men mina argument håller ju bara för Italienska, tyska franska och vad det nu var mer elektriker...useless skrev:
Konkurrens är som du skriver inte bara pris. Det är det totala erbjudandet. Får du en småpackad elektriker som kopplar in kablar helt slumpmässigt så är inte det värt många ören per timme men får du en elektriker som felsöker korrekt men dyrt så kan det vara värt en hel del.S Stefan1972 skrev:Nu blir det lite mer offtopic men det är bara en grej åt det som tycker en marknad fungerar bättre om det är billigt. Jag lagar bilar och säljer delar, Ingen jätteverksamhet men ändå. Jag har faktiskt det senaste året typ noterat att folk mer och mer struntar i vad saker kostar, det är mycket mindre prat om priser nu än vad det var tidigare då det ändå var mycket billigare. Förut skämdes man nästan om en olja kostade 250kr litern men nu är det precis som att ingen bryr sig. Konsumtionen går som tåget och inom veteranbilar som jag delvis håller på med så poppar det upp renoveringsfirmor hela tiden som enbart jobbar med kundbilar och renoverar. Summor på många hundra tusen är inget konstigt. De har hur mycket jobb som helst. Folk verkar definitivt inte fått nån slags brist på pengar iallafall. Snarare tvärtom. Självklart finns det de som lever på småpengar men rent konkret så tror jag inte lägre priser på saker driver marknaden framåt. Allt har ju såklart en gräns men är man för dyr så blir man utan kunder helt enkelt. (om man frågar innan alltså)
Men det gäller ju att ringa runt till olika elektriker då och fråga om pris och inte "anta" att det blir billigare bara för att elektrikern befinner sig i området.R Ring skrev:Man bestrider inte kvittot på ICA.. Man går dit, konstaterar att mjölken har bättre pris/prestanda på Konsum och så handlar man där i stället.
Om man handlar på ICA och de skickar en tillägsfaktura efter en timme så bestrider man fakturan.
Tar de fel betalt för en produkt direkt i kassan så ber man ICA handlaren att korrigera felet.
Min bestämda åsikt är att om det finns fler elektriker så kommer priserna att stabiliseras på en rimlig nivå. Det finns dessutom fler elektriker att tillgå inom EU men de har ett defacto yrkesförbud i Sverige pga elsäkerhetsverkets regler.
Lite skevt att den tidigare kunden elektrikern var hos innan TS ska behöva stå för transportkostnaden.
Vad tycker du är en rimlig nivå för en elektriker för 1 timmes arbete?
Närmare 20 spänn för 1 liter mjölk som tidigare kostade 12 spänn är ju 75% höjning och då är väll inte elektrikerns höjning så anmärkningsvärd.R RoAd skrev:Då känns det som om "branschen" har ett problem att ta tag i. De flesta (alla andra?) branscher försöker att anpassa sig och göra ett så bra jobb som möjligt för sina kunder. Hantverkare verkar vilja bli av med dem utan att ens se det som ett problem.
Tycker man har läst enormt mycket om att livsmedel har gått upp sista året. Och även något som liknar det vi kritiserar hantverksbranschen för, greedflation.
Att man inte läser om att bestrida kvitton på ICA beror kanske på att priset står på hyllkanten, och att ICA inte helt godtyckligt tar 100 spänn för en liter "bara för att".
Dessutom behöver du inte vara behörig för att sälja mjölk
Men hur ser det ut i Rumänien, Bulgarien, Ungern, Polen, Estland, Lettland o Litauen då för att nämna några?R Ring skrev: